Announcement

Collapse
No announcement yet.

APUA! Jalkatilassa vettä, auto ei käynnisty, hälytin ulvoo yms yms. e39 528iA

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • whector
    Bimmer Rookie
    • Apr 2009
    • 169
    • N/a

    APUA! Jalkatilassa vettä, auto ei käynnisty, hälytin ulvoo yms yms. e39 528iA

    Pahoittelen että on tässä ryhmäss, eikä ongelmissa. En saa postattua sinne!

    Moi! Nyt on tapahtunut jotain hirveetä! BMW e39 528iA seisoi pari päivää kesäsateessa, mutta ei tuo sade ole autolle aikaisemmin tehnyt mitään.

    Nyt kun lähestyin autoa, niin moottorin alta oli valunut kadulle ilmeisesti lasinpesunestettä. No problem, tehnyt sitä ennenkin, kun tankissa on ollut toistaiseksi pieni reikä. Ei ole haitannut ketään.

    Kun yritin avaimen napilla avata keskuslukituksen, ei vastausta. Myöskään varashälyttimen valo ei vilkkunut. Oletin että akku jostain syystä kuollut, mutta kun avasin oven avaimella, ja väänsin virtalukosta, niin virrat meni päälle, mutta ei antanut startata. Sitten huomasin, että matkustajan jalkatilan matto ihan märkä, ja maton alapuolella oleva kiinteä matto myös märkä.

    Kun vähän aikaa yritin virtalukkoa väännellä, niin auto starttasi, mutta tuntui, että esim. servotronic ei ollut käynnissä, ikkunat eivät toimineet, pyyhkijä ei pelittänyt. Lähdin ajamaan kohti vanhempieni autotallia, jossa vikaa voisi selvittää, ja kesken matkan VARASHÄLYTIN alkoi ulvoa. Pikku hiljaa myös muut järjestelmät alkoivat käynnistyä, ja loppujen lopuksi kaikki, kuten ikkunat, pyyhkijät yms. toimivat normaalisti. Ennen normalisointia kaikki osat kyllä sekoili, mm. pyyhkijät elivät omaa elämää.

    Nyt auto on lämpimässä autotallissa kaikki ikkunat auki kuivumassa. Kattoluukun kun aukaisin, niin se ei enää suostunut menemään kiinni, mutta nyt ei se jaksa kiinnostaa, kunhan vain saisi auton kuntoon.

    MITÄ HITTOA tapahtui? Mitä pitää tehdä? Kiitos avusta!
    Last edited by whector; 04-06-2009, 20:35. Reason: Voisiko joku vaihtaa otsikon? Jostain syystä en saanut postattua alkup. otsikolla APUA! Jalkatilassa vettä, auto ei käynnisty
  • Robi
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2002
    • 7606
    • Vantaa

    #2
    Matkustajan jalkatilassa on ns pääsulakerasia missä on kaikki isot sulakkeet. Löytyy siitä maton / vaimennusten alta. Jos siellä on vettä niin suosittelen kuivaamaan sen hyvin koska tiedän muutaman E39:ä jotka on palaneet siitä syystä että sulakeboksi on mennyt oikosulkuun. Eli kynnyslista irti, penkki taka-asentoon ja lattiamatto ylös sekä ne "vaahtomuovit" siitä alta pois niin sulakeboksi kuivuu...sitten vaan selvittelemään mistä se vesi sinne on mennyt.

    Ps. tarkista että joka kulmassa on ne tunkinkorvakkeet/kumit koska jos ei niin siinä on vedelle kanava helmaan ja sieltä jalkatilaan.
    Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
    Tiedustelut priva tai 0452210069

    Current
    E61 530d
    E39 530d
    E39 520iA
    E46 330xd
    E28 528i

    Comment

    • Tomi T
      BTCF Member
      • Apr 2003
      • 3831
      • Nokia

      #3
      Olisiko vedenpoistokanava konehuoneesta raitisilmasuodattimen alta tukossa, ja siellä majaileva sähköboksi veden vallassa myöskin?
      ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
      ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
      BMW 750iL E32 Diamantschwarz metallic '93
      BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

      ex. 53*BMW

      Comment

      • TJJ
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2003
        • 7591
        • Jyväskylä

        #4
        Kattoluukku voi myös vuotaa, onko A-pilarin yläreunat kosteat?
        E39 528iA

        Comment

        • Cell
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 7037
          • Uusikaupunki

          #5
          Tai oven kosteussulku irti, voi uittaa yhden rankemman sateen aikana litratolkulla vettä sisätiloihin.
          325i -08
          i3 REx -17
          M5 -98 Imolarot
          535i -90 N/A project (maatumassa)

          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

          Comment

          • juu-das
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2007
            • 756
            • Kuopio

            #6
            Originally posted by Cell View Post
            Tai oven kosteussulku irti, voi uittaa yhden rankemman sateen aikana litratolkulla vettä sisätiloihin.
            tätä minäkin veikkaan.

            edit: paitsi ettei sillo kyllä olis lattiamatto päältäpäin märkänä

            Comment

            • whector
              Bimmer Rookie
              • Apr 2009
              • 169
              • N/a

              #7
              Originally posted by juu-das View Post
              tätä minäkin veikkaan.

              edit: paitsi ettei sillo kyllä olis lattiamatto päältäpäin märkänä
              totta! kumminta tässä onkin se että nimenomaan toi lattiamatto oli kuin päältä jollain kannulla kasteltu!

              ja muuten, kattoluukku vuotaa hieman! sen olen havainnut mm. autopesussa, mutta tämäkin ilmeni vasta vähän aikaa sitten! voisiko siinä olla tämän jalkatilan jäätävän vesimäärän aiheuttanut vika? miten tota kattoluukkua kannattaisi lähteä korjaamaan?

              ellen ole ihan väärässä, niin kattoluukun tiivisteiden kuuluukin hieman vuotaa, mutta siellä on sitten jotku ihmeen "vesikourut", joiden pitäisi ajaa se vesi jonnekin? voikohan tämä olla hajonnut, ja miten sen voisi paikantaa? ilmeisesti ainakin ne a-pilarien kulmat kastuu? matkustajan puoleisen pilarin olen havainnut kastuvan jonkin verran, plus kuskin turvavyön yläpuoleinen osa jonkin verran märkä (siis se alue missä se turvavyön "kela" sijaitsee pään tasalla).

              Kiitos kaikille jotka olette vastailleet! Aika paniikki on tällä hetkellä!
              Last edited by whector; 04-06-2009, 22:08.

              Comment

              • TJJ
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2003
                • 7591
                • Jyväskylä

                #8
                Noissa on juttua kattoluukusta:

                E39 528iA

                Comment

                • whector
                  Bimmer Rookie
                  • Apr 2009
                  • 169
                  • N/a

                  #9
                  Kiitoksia avusta! Mutta vielä sen verran palataan alkup. kysymykseen, että aiheuttiko muka kosteus nuo kaikki hälyn yms. sekoilut? Mahtoikohan niistä aiheutua jotain pysyvää haittaa?

                  Comment

                  • TJJ
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2003
                    • 7591
                    • Jyväskylä

                    #10
                    Kosteus on voinut sotkea korimodulin, se on hanskalokeron takana (hanskalokeron pohja ja itse hanskalokero pitää purkaa edestä) sellainen valkoinen rasia jonne menee kolme isoa liitintä. Se ohjaa hälyä, pyyhkijöitä, ovia, servotronicia, kattoluukkua yms. Kannattaisi ottaa se irti, avata sen kotelo ja puhdistaa liittimet ja piirilevy kosteudesta/hapettumista jollain elektroniikan puhdistus-spraylla. Piirilevy toki on lakattu, mutta siellä silti on kohtia joita kosteus voi vaurioittaa. Tosin, en kyllä tajua miten vesi tuonne sisään menisi ellei sitä ole tippunut oikein kunnolla jostain tuon modulin yläpuolelta.
                    E39 528iA

                    Comment

                    • Supa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2005
                      • 7597
                      • Järvenpää

                      #11
                      Tuossa tapauksessa kyllä purkaisin ehdottomasti koko sisustan pois, siis penkit eka pois ja keskikonsolit yms jotta saa paksun lattiamaton kokonaan irti.
                      Se meinaan imee hyvin vettä ja on pitkään märkä. Ja täten pääsee paremmin tutustumaan mitä kaikke veden alla on lillunut.

                      Katoppa huvinvuoks miltä raitisilmasuodatinkotelot näyttää, siellä on vedenpoistoreiät jotka on yleensä tukossa jollei niitä putsaile. Perjaatteessa veden pinta vois senverran kohota että vesi uisi ilmakanavia pitkin sisälle. Tällöin varmaan raitisilmasuodattimetkin näyttävät märiltä. Tosin ilmanvaihtomööpelin sisälläkin pitäisi olla tuota varten veden poistokanavat mutta voihan nekin olla tukossa.
                      - E90 320i LCI M-sport -09
                      - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                      Comment

                      • arpuC
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2006
                        • 1377

                        #12
                        Muistaakseni raitisilmasuodattimen koteloon saa kyllä tulla aika paljon vettä ennen,kuin ne sisätiloihin valuu ja tuo on kohtuu hyvin koteloitu. Kannattaa silti putsata kotelo paskasta ja se kumitutti mullasta, kun se on vain parin minuutin homma. Mulla oli vag-konsernin autossa merkkihuolto jättäny raitisilmasuodattimen kotelon muoviläpän 5mm vajaaksi reunasta, niin kaikki vedethän tuli apparin lattioille ja sisätiloissa olisi voinut uittaa radio-ohjattavaa venettä

                        Katso myös pohjasta, että onko kaikki kumitatit paikoillaan. Ennen kuin purat koko sisustan, niin ota penkki taakse ja pura kynnyslistat, kickpaneelit ym. sen verran, että saat käden maton alle, jos lilluu vettä tai on vähääkään märkä, niin penkit vain helvettiin autosta ja pari kakkosnelosta pystyyn mattojen alle (keskikonsolia tuskin tarvitsee purkaa, kun ei se vesi sinne asti ainakaan mulla ole koskaan päässyt). Auto talliin ja 3-4 sisätilanlämmitintä puhaltamaan mattojen alle sekä kuumailmapuhaltimella reippaasti lämpöä. Välillä kakkosneloset hetkiksi pois ja laittaa pohjalle sanomalehtiä, paperia tms. imukykyistä, jonka jälkeen matto päälle vaikkapa tunniksi... Sitten taas uusiksi puhaltamaan jne.
                        Näin loppu vaginassa huurtuminen ja lasin jäätyminen sisäpuolelta.

                        Originally posted by Cell View Post
                        Tai oven kosteussulku irti, voi uittaa yhden rankemman sateen aikana litratolkulla vettä sisätiloihin.
                        Tämäkin on helppo kokeilla kotioloissa laittamalla muovipussi oveen ja kaatelemalla reilusti vettä auton päälle... Painepesuri plussaa tässä hommassa.
                        Last edited by arpuC; 05-06-2009, 10:37.
                        Miks sä sytytit Bemarin palaa?
                        En löydä enää sun luo
                        Teitkö sä tän tahallaan?
                        Nyt kaikki palaa.

                        Comment

                        • whector
                          Bimmer Rookie
                          • Apr 2009
                          • 169
                          • N/a

                          #13
                          Jes, kiitoksia avuista! Tuolla on auto tallissa, 2 defaa kuivattelemassa lattiaa. Nyt täytyy vaan selvitellä ettei mikään laite olisi ottanut ainakaan PALJOA osumaa itseensä. Jostain syystä ainakin varashälyttimen ledi palaa pienellä teholla vaikka ei koko hälytin ole päällä.

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎