E39 takajousi poikki-->tontitus (?)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Erh4be
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2008
    • 341
    • Helsinki

    E39 takajousi poikki-->tontitus (?)

    Jonkun aikaa ihmetellyt sattunaisesti kuuluvaa kolahdusta takaa oikealta ja tänään sitten huomasin, että siellähän näyttäis perkele olevan takajousi poikki...

    Käynyt vähän mielessä, että voisi tuota autoa hieman laskea niin nyt vissiin olisi sopiva hetki siihen, ja kannattaako ylipäätään pelkästään yhtä jousta lähteä vaihtamaan eli onko vaarana, että auto jäisi vähän vinoon kun luultavasti tuo toinen takajousi on saattanut painua kasaan? Autossa siis todennäköisesti vakioiskarit ja niitä ei ole tarkoitus vaihtaa.

    Aattelin, että tommoset 30/15 madallusjouset vois olla tuohon ihan sopivat kun rengastus on 235/45/17...vai mitä on raati mieltä? H&R:ää kuulemma kehuttu, niin mistä noita kannattaisi tilailla? Ja kannattaako ylipäätään alkaa itse jousia vaihtamaan hallitunkkien kanssa ja minkä verran vaihtotyöstä kannattaa maksaa esim. jossain nyrkkipajassa?

    Paljon oli kysymyksiä, toivottavasti joku jaksaa vastailla Aikaisemmin en ole joutunut autoa madaltamaan, mutta nyt se olisi mahdollisesti edessä...
    E90 325i M-Sport -06
    --------------------------
    Ex: E36 325i Coupe -94
    Ex: E39 523i -98
  • tmth
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 2194
    • Kangasala

    #2
    Ei pelkästään toista jousta kannata vaihtaa.

    Aika maltillinen madallus kyllä tuo 30/15, mutta parempi sekin kuin ei mitään

    Jousien vaihto onnistuu kyllä ihan hallitunkinkin kanssa. Eteen on helppo, taakse hieman työläämpi. Pitää purkaa takapenkit, c-pilarien verhoilut, hattuhylly, takakaiuttimet, sisälokarit nyt ainakin. Kuitenkin ihan tehtävissä oleva homma.

    F10 & R55
    ex:
    E91 320i, R55 Mini Cooper Clubman, E39 523i, E61 520d, E39 525i touring, E46 320i, F10 520d, E91 320d, E39 M5, E60 520i, E46 330Ci, E39 525i, E36 325iA coupe, E36 320i Cabrio, E39 523i, E39 523iA, E36 318iS coupe M-Technic, E32 735i Kailine, E34 530i M-Technic touring, E34 540i, E30 316i, E30 325iA cabrio, E34 525tds touring, E34 535i M-Technic, E36 318iS coupe, E34 520iA, E30 318i, E30 316i, E30 316

    Comment

    • e39-96
      Newbiemmer
      • Jan 2012
      • 6
      • Ii

      #3
      pihassa vai puutarhassa

      Meinasin alkaa operaatioon koska sain hylyn katsastuksessa, oikea takajousi poikki. Pitääkö koko takapää nostaa pukeille vai riittääkö pelkkä kulma kerrallaan? Netistä kovasti katsellut ja aika hankalalta näyttää. Jossain netissä näin arvioita että työ maksaisi nyrkkipajalla ehkä 200-300€ puoli? Pitäneeköhän paikkansa? Motonetistä jouset näyttäisivät maksavan 100€ + jousipuristin jota vissiin kanssa tarvitaan? Tähän aikaan taidan pakertaa kylmässä autokatoksessa koska vesilätäköissä en ole kiva olla polvillaan.

      Comment

      • rizzo
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2007
        • 5424
        • Oulu

        #4
        Originally posted by e39-96 View Post
        Meinasin alkaa operaatioon koska sain hylyn katsastuksessa, oikea takajousi poikki. Pitääkö koko takapää nostaa pukeille vai riittääkö pelkkä kulma kerrallaan? Netistä kovasti katsellut ja aika hankalalta näyttää. Jossain netissä näin arvioita että työ maksaisi nyrkkipajalla ehkä 200-300€ puoli? Pitäneeköhän paikkansa? Motonetistä jouset näyttäisivät maksavan 100€ + jousipuristin jota vissiin kanssa tarvitaan? Tähän aikaan taidan pakertaa kylmässä autokatoksessa koska vesilätäköissä en ole kiva olla polvillaan.
        Asiansa osaava nyrkkipaja kyllä vaihtaa tohon 200-300 egeen koko alustasarjan Tai mulle asensi ainakin. Kysyhän hintoja jos epäilyttää! Muuten en kyllä osaa sanoa.

        Comment

        • Tommi
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2005
          • 289
          • Kajaani

          #5
          Originally posted by e39-96 View Post
          Meinasin alkaa operaatioon koska sain hylyn katsastuksessa, oikea takajousi poikki. Pitääkö koko takapää nostaa pukeille vai riittääkö pelkkä kulma kerrallaan? Netistä kovasti katsellut ja aika hankalalta näyttää. Jossain netissä näin arvioita että työ maksaisi nyrkkipajalla ehkä 200-300€ puoli? Pitäneeköhän paikkansa? Motonetistä jouset näyttäisivät maksavan 100€ + jousipuristin jota vissiin kanssa tarvitaan? Tähän aikaan taidan pakertaa kylmässä autokatoksessa koska vesilätäköissä en ole kiva olla polvillaan.
          Kulma kerrallaan onnistuu kyllä. Takapenkit pois, c-pilarin verhoilut pois ja hattuhylly pois, kaiuttimet pois. Tässä järjestyksessä. Ja sit pääseekin irrottamaan iskarin yläpään. Sisälokaria ei tartte välttämättä ottaa pois, mutta helpottaa hommaa huomattavasti. Iskarin alapäästä pultti irti. Hommaa helpottaa huomattavasti jos ottaa tukivarren pallonivelen mutterin irti ja nivelen tapin sieltä "kupistaan" pois.
          Takapenkin istuinosa lähtee etuosasta nykäsemällä ylöspäin ja vetäsee pois. Selkänojan alapäässä molemmilla puolilla yksi pultti irti ja nosto ylös päin. C-pilarin v
          erhous lähtee yläosasta repäsemällä. Hattuhyllyn alla taisi olla kolme mutteria, pääsee käsiksi kontin puolelta. Sen jälkeen nykäsee irti. Kaiuttimet hoksaat kyllä.
          Puristimiksi kelpaa kyllä ihan halvimmatkin puristat vaan kahdella niin ei tuu sormille. Yläjousilautasesta on helppo pitää kiinni ketjumallisella öljynsuodatinavaimella. Älä laita sitä iskarin yläpään tappia ruuvipenkkiin se menee poikki
          Jospa tästä ois vähän apua.
          Nyt: e61 lci 530da m-sport; e34 m5 3,8 -92
          Ex:e39 540i 4,4 m62 6-gang -97; e30 320i 2,0 m20 -86
          e30 320i 2,0 m20 -85 "Zender"; e34 520i 2,0 m20 -89

          Comment

          • e39-96
            Newbiemmer
            • Jan 2012
            • 6
            • Ii

            #6
            Yesh!

            Hienoa, kiitos! Katsotaan kuinka äijän käy...

            Comment

            • e39-96
              Newbiemmer
              • Jan 2012
              • 6
              • Ii

              #7
              Iskari irti

              Iskari irti ja jousi vaihdettu sen ympärille. Vinkkejä miten saan sitä laitettaessa alatukivartta alas tai iskarin alapäätä ylös jotta saisin sen pultillaan alapäästään kiinni. Puristimet eivät tuonne oikein tunnu mahtuvan ja alatukivarsikaan ei hirveästi enää jousta. Auttaako jos otan kallistuksen vakaajan koiranluun irti, ton jälkeen herääkin varmaan kysymys kuinka saan sen luun kammettua takaisin. Tuon koiranluun vaihto on kyllä edessä seuraavaksi mutta toiselle eli kuskin puolelle. Vinkkejä otetaan kiitollisena vastaan.

              Comment

              • Rocla
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2002
                • 7692
                • Kajaani

                #8
                Mietitäänpä miten se vakaaja toimii.

                Eli jos saman akselin renkaat ovat samassa asennossa= riipuksissa tai ajoasenossa niin vakaaja ei ole jännityksessä, jos pyörien asennossa on eroa niin sitä enemmän vakaaja on jännityksessä.

                Eli lisää varaa saat nostamalla toisen kulman yhtä korkealle kuin tuo asennettava kulma.

                Jos irroitat koiranluun niin tilanne tietysti laukeaa, sen saa takain kun nostaa auton sellaiseen asentoon että vakaaja ei ole jännityksessä, eli joko pyörilleen tai molemmat pyörät sama verran riipuksiin.

                Eli nyt jossain vaiheessa remonttia pitää pyörien olla samassa koekudessa, joko iskareiden asennuksen aikana tai sitten kun laitat ne mahdollisesti irroittamasi koiranluut takaisin.

                Tai sitten käytät tarpeeksi voimaa että saat kammettua iskarin takaisin vakaajan vastustuksesta huolimatta.
                Olli.

                Comment

                • e39-96
                  Newbiemmer
                  • Jan 2012
                  • 6
                  • Ii

                  #9
                  Ja kysymykset sen kun jatkuu. Jousen ja iskarin alahelan välissä on kumi, kumi näyttäisi murtuneen ja pullistuu siksi ikävästi ulospäin. Soittelinpa noihin varaosaliikkeisiin ja sellaisesta kumista ei löydy mainintaa missään kirjoissa eikä kansissa. Kumi kuitenkin siellä on ja jonkin aikaa tongittuani löysin jonkun sivunkin asiasta http://bmwfans.info/parts/catalog/33531133671/

                  Ihmetyttää ettei varaosaliikkeet ko. osaa tunnista ollenkaan.
                  Onkohan kyseessä osa jota saa vain marmoritiskiltä, onko kellään kokokemuksia. Onko täällä kellään tietoa asiasta?

                  Comment

                  • e39-96
                    Newbiemmer
                    • Jan 2012
                    • 6
                    • Ii

                    #10
                    Äh, laitoin vanhan kumin takaisin, merteililtä tuon kumin olis näköjään saanut mutta aikaa ei ollut odotella. Koiranluukin tuli vaihdettua juuri ennenkuin pakkanen kiristyi -17 asteeseen. Airbag valo palaa mittarissa, tilasin sunsky.com:ista sarjaporttikaapelin carsoft 6.5 sp1 -ohjelmalle mutta ohjelma vinkuu vain connection failurea enkä meinaa saada sitä wörkkimään. Onkohan noissa kaapeleissa paljonkin eroja? Eli joillain ei vain toimi? Sarjaportti on koneessa kiinteä, ei siis millään usb-serial systeemillä. No onneksi rahallinen menetys ei ollut iso varsinkin kun maksoin sen paypaliin netistä saaduilla rahoilla. Muilla kokemuksia kaapeleiden ja carsoftan kanssa viilailusta ja kenties joitain vinkkejä? Tota airbag valoa ei taida saada resetoitua samalla tapaa rautalangalla kuin oil service ja inspection valot?

                    Comment

                    • mailman
                      BTCF Member
                      • Jul 2003
                      • 8004
                      • Vantaa

                      #11
                      Originally posted by e39-96 View Post
                      Airbag valo palaa mittarissa, tilasin sunsky.com:ista sarjaporttikaapelin carsoft 6.5 sp1 -ohjelmalle mutta ohjelma vinkuu vain connection failurea enkä meinaa saada sitä wörkkimään. Onkohan noissa kaapeleissa paljonkin eroja? Eli joillain ei vain toimi? Sarjaportti on koneessa kiinteä, ei siis millään usb-serial systeemillä. No onneksi rahallinen menetys ei ollut iso varsinkin kun maksoin sen paypaliin netistä saaduilla rahoilla. Muilla kokemuksia kaapeleiden ja carsoftan kanssa viilailusta ja kenties joitain vinkkejä? Tota airbag valoa ei taida saada resetoitua samalla tapaa rautalangalla kuin oil service ja inspection valot?
                      Jos nyt menisit oikeaan topicciin tätä ihmettelemään... http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=6762

                      Tuolta topicista selviää kyllä, että unohda tuo Car Soft ja hommaa kunnon piuha (löytyy myyjiä ko. topicista) sekä INPA.

                      Mutta joo, jatkot tuolla mainitussa topicissa.
                      G01 ///M40i '19
                      F48 xDrive20i ///M-Sport '18
                      E39 ///M5 '00

                      Comment

                      Working...
                      X