Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 etuakselipalkin siirto

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kye
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2008
    • 320
    • Forssa

E39 etuakselipalkin siirto

Minkälaiset mahdollisuudet tuota etupalkkia on siirtää? Onko kiinnitys reiissä välystä vai pitääkö sitä kalvaa vinkulla.

Auto oli suuntauksessa ja etupäässä päästiin seuraavanlaisiin arvoihin.

vasen camber oikea camber
    -0.36* 0,04*
    vasen caster oikea caster
    6,13* 6,02*

Kelkka pitäisi minun mielestä siirtää auton leveys suunnassa oikealle ja casterin tapauksessa kelkan oikeaa puolta eteenpäin.

Auto kulkee noilla arvoilla jo ihan hyvin. Ei ole vetelyä yms. Säätäjä sanoi että tuo oikea caster-arvo pitäisi saada hiukan suuremmaksi kuin vasen jotta auto ei puoltaisi normaalisti tien reunaanpäin kallistetulla tiellä. Tätä haitta autossa on ei mitenkään suurena mutta kuitenkin havaittavissa

Onko nuo epäsymmetria virheet korjattavissa sillä, että otan pultit löysään ja koitan taljalla yms siirtää kelkkaa suhteessa koriin?
    - N62xxx moottoreiden venttiilivarsitiiviste korjaukset ja lisäilmajärjestelmän nuohoukset,
    - N42/46 jakopäät
    - N47 jakoketjuvikojen korjaukset

tied. 0407247465
  • kye
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2008
    • 320
    • Forssa

Nostetaanpas tätä aihetta.

Jostain viestiketjusta olen lukenut, että tästä etuakseliston keskittämisestä on Bmw:n korjaamo-ohjeistossa tietoa. Olisin hyvin kiitollinen, jos joku voisi valaista asiaa.
    - N62xxx moottoreiden venttiilivarsitiiviste korjaukset ja lisäilmajärjestelmän nuohoukset,
    - N42/46 jakopäät

tied. 0407247465

Comment

• kye
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2008
      • 320
      • Forssa

Huhuu, eikö kenelläkään ole ohjeita?
      - N42/46 jakopäät

tied. 0407247465

Comment

• TJJ
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2003
        • 7591
        • Jyväskylä

Etuakselipalkkia voi toki yrittää vääntää taljalla tms. mutta ei sitä ole tarkoitettu säädettäväksi. BMW:n ohje ei edes käske tarkistamaan pyöränkulmia jos etupalkin pudottaa alas. Joten BMW-korjaamoilla tuskin on ohjetta tuon säätämiseen.

Sattumalta otin tuon eilen irti omasta autosta kun vaihdoin etuvakaajan, en huomannut ohjauksessa mitään eroa/puoltamista takaisinlaiton jälkeen. Eipä tullut katsottua palkin yläpuolelle, siis onko siellä jotkut ohjaintapit keskittämässä sitä. Ehkä jos toisen puolen takimmaisen kiinnityksen ja korin väliin laittaa jotain, niin silloinhan tuo tulee eteenpäin ja kääntyy hiukan eri asentoon. Kelkka on kiinni 3 pultilla/puoli, takimmainen kiinnitys on vino, joten siksi se voisi muuttaa kelkan asentoa.

Mutta onko se nyt varmaa, ettei vika ole jossain muualla?
        E39 528iA

Comment

• S4Driver
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2006
          • 572
          • Kaukana

-

......
          Last edited by S4Driver; 20-07-2009, 23:48.

Comment

• kye
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2008
            • 320
            • Forssa

Ennen mittausta on vaihdettu kaikki etupään tukivarret (niin ja eivät ole mitään kiinalaista kuraa, ei pitäisi näissä olla mittavirhettä)

Auto on kolaroitu -05 vuonna. Korjattu keulasta vakuutusyhtiön piikkiin noin 8000 eurolla Turun metroautossa. Jos korjaus on tehty hiukankaan laitalaisesta niin siihenhän on pitänyt tehdä alustanmittaus, jossa todetaan että juurikin tuon kelkan kiinnityspisteet ovat oikeissa mitoissa. Itse kun korjailen kolariautoja ja jos alustanmittaus on toleransseissaan +-3mm niin ei ole mitään ongelmaa pyöriensuuntauksessa.
            Minulla on autosta tallella suuntauslappuja ennen tuota kolarikorjausta joissa etupään arvot ovat saatu symmetrisemmiksi.

Ja minulla ei ole tosiaan mitään tarkoitusta vetää mitään taljalla väkisin. Omana ajatuksena on ollut sellainen, että otan kelkan kiinnitysruuvit löysälle ja siirrän kelkkaa sen verran mitä reiiässä on välystä. Bmw:n suuhteen olen vielä se verran noviisi, että en tiedä onko tuollasta mahdollisuutta. Jossain muissa merkeissä on melko paljonkin etuakselista palkeissa välystä.
            - N42/46 jakopäät

tied. 0407247465

Comment

• Vee-eit
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2004
              • 709
              • Turku

Caster arvot ovat minun mielestäni niin lähellä toisiaan ettei niihin kannata puuttua. Cambereita Hemi on säätänyt tunkilla. Siis iskarin alakiinnitys löysäksi, tunkki korin ja alakiinnikkeen väliin..

Itse en ole ko. toimenpidettä tehnyt, enkä ota mitään vastuuta sen toimivuudesta tai mahdollisista jälkiseuraamuksista !
              Hyvin suunniteltu on yhä kokonaan tekemättä.

Comment

• Rubu
                Bimmer Fanatic
                • May 2006
                • 809
                • Kuopio

Säätelen noita rotiskoja työkseni ja minun mielestä tuo vasen camper on ainut mikä voi aiheuttaa oikealle kampeamista.
                Tiet ainakin meillä päin on aika reilusti kallellaan oikealle, joten aika tyypillistä on että pikkasen pitää ratilla pitää vastaan.
                Jos autosi ei kampea tasaisellä tíellä niin ei muuta kun ajua sanon minä.

Comment

• overboost
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2004
                  • 181
                  • E-Suomi

Eikös joku täältä forumilta ole "säätänyt" E39:n etupalkkia? Tapi?

Comment

• -Tapi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 3117
                    • Välisuomi

Taitaa vastaus tulla vähän myöhään kun meni tällainen thread ohi silmien mutta vastaus on kyllä: Olen säätänyt etuapurunkoa E39:sta saadakseni nelipyöräsuuntauksessa pyöränsiirtymän pienemmäksi ja onnistuinkin siinä. En tehnyt rei'istä ovaaleita vaan vedätin vain välykset toiseen laitaan. En näe reikien jujuttamiselle mitään estettä jos tarve vaatisi.
                    ---

Comment

• Samppasika
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2004
                      • 769
                      • Kempele

Clavurionin autoon kun vaihdeltiin kaikki alustan vähänkään kuluvat osat, niin havaittiin, että reaktiotangon ja alatukivarren korinpuoleiset pultit löysäämällä saa yllättävän reilusti siirrettyä pyörää etu -taka suunnassa, eli eikös tuolla tavalla voisi koittaa casteria säätää. Paino päällä löysää pultit ja liinalla vetää tarvittavaan suuntaan ripustusta..
                      Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
                      E61 530d M-sport -08
                      E39 528i Touring -97

Yhteydenotot: [email protected] !!

Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.

Comment

Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎