Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ratti tärisee jarrutuksessa.. E39

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Janne-90
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2008
    • 246
    • Naantali

    Ratti tärisee jarrutuksessa.. E39

    Mistä voisi johtua sellanen että voimakkaassa jarrutuksessa ratti tärisee.. ilmenee parhaiten kun moottoritiellä jarruttelee 80-110km/h nopeuksissa.. onko alatukivarret mahdollisesti väljii vai reaktiotankojen puslat ?? ratti ei muuten täristä.. renkaat ovat hyvät.. jarrupoljin ei täristä ettei uskois levyjen olevan huonot.. kertokaa mahdollisia vikoja ???
  • IIIolut
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2005
    • 382
    • Mikkeli

    #2
    Kannattaa ensin tarkistaa ne reaktiotankojen puslat. Mulla auttoi niiden vaihto täryyttämiseen. Oireet olivat samat kuin sulla. Tosin puslien rikkoontumista ei huomannut vääntelemällä tankoja. Rikkoontumisen huomasin vasta kun tangot oli irroitettu.
    E61 ///M5 -07
    F15 X5 40e ///M-Sport -16

    Ex. E39 ///M5 -01
    -Custom clutch stop, E60 short shifter, Alpha-N with Power mapping by Evolve, AP coilovers, HEL brake lines.

    Comment

    • Ivl
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2007
      • 216
      • Oulunsalo

      #3
      Mulla sama "vika" -97 528 (aj 245tkm) touringissa. Samaten hiekkatiellä ja mukulakivellä "hakkas" rattiin, näistä oireista johtuen vaihdettiin reaktiotangot,alatukivarret ja raidetangon ulommatpäät.

      Tärinät ja hakkaamiset loppui.......ainakin toistaiseksi!
      Bmw X5 2011
      Vw caddy 2019

      Comment

      • Tontsa
        Bimmer Fanatic
        • May 2003
        • 201
        • Uusimaa

        #4
        Mulla hakkaa jarrussa ja ton vessan levyt on ainaki kierot. En oo varma puhutaanko samasta asiasta, kun toi viinapiru istuu vierellä.
        Audi S3 -07

        Ex: Skoda 120, Opel Kadett -68, Ford Taunus L -76,
        Ford Escort LX -84, Ford Sierra -85, Toyota Carina 2 -88,
        Toyota Celica GT -89, Toyota Corolla Si -94, Toyota Celica/Supra -84,
        BMW 730i -89, Audi S4 -92, Toyota Corolla -89,
        BMW 530dA -00, Audi S3 -07

        Comment

        • EPDM
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2005
          • 4623
          • Lahti.

          #5
          kierot levyt veikkaan, ainakin omassa oli samoilla oireilla.
          Viviendo en Lahiti
          BMW 2007 e91 335d pre lci Biturbo
          Bmw 2008 x3 e83 lci 3.0sd biturbo
          Vw Corrado vr6

          Comment

          • Arnolds
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2005
            • 3310
            • Kajjjaani

            #6
            Originally posted by EPDM View Post
            kierot levyt veikkaan, ainakin omassa oli samoilla oireilla.
            Ei ja ei vaan ensin ne reaktiotangot tai ne puslat tarkastukseen.
            Nuo levyt ei ole ensimmmäinnen vaihdtetava kohde.
            F26 xDrive20d TwinPower

            EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

            Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

            Comment

            • EPDM
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2005
              • 4623
              • Lahti.

              #7
              Originally posted by 540iAV8 View Post
              Ei ja ei vaan ensin ne reaktiotangot tai ne puslat tarkastukseen.
              Nuo levyt ei ole ensimmmäinnen vaihdtetava kohde.
              Jos ne olis väljät niin luulisin että vatkaaminen tapahtuisi myös ei jarrutuksessa....
              Viviendo en Lahiti
              BMW 2007 e91 335d pre lci Biturbo
              Bmw 2008 x3 e83 lci 3.0sd biturbo
              Vw Corrado vr6

              Comment

              • Vasara
                Bimmer Fanatic
                • Apr 2006
                • 310
                • Hesa

                #8
                Ratti täristää jarrutuksessa täälläkin ja huomiseksi budjetoitu levyjen vaihto. Vaihtokunnossa ne muutenkin olisi.
                -> E92 325i -07
                ex: E53 X5 3.0d -04 Sport

                Comment

                • IIIolut
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2005
                  • 382
                  • Mikkeli

                  #9
                  Originally posted by EPDM View Post
                  Jos ne olis väljät niin luulisin että vatkaaminen tapahtuisi myös ei jarrutuksessa....
                  Ei mulla oireillut missään muussa vaiheessa kuin jarrutuksessa. Itse epäilin levyjä mutta ne oli suorat. Pelkällä puslien vaihdolla korjaantui täryyttäminen. Tosin mainittakoon, että tärinä tuntui vain ratissa. Ei jarrupolkimessa.
                  E61 ///M5 -07
                  F15 X5 40e ///M-Sport -16

                  Ex. E39 ///M5 -01
                  -Custom clutch stop, E60 short shifter, Alpha-N with Power mapping by Evolve, AP coilovers, HEL brake lines.

                  Comment

                  • Janne-90
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2008
                    • 246
                    • Naantali

                    #10
                    ratti tärisee jarrutuksessa e39

                    nii mullaki tärisee vain ratissa jarrutaessa kun on nopeutta vähän enemmän ei kaupunki nopeuksissa oikee tunnu.. taidan kokeilla niiden reaktiotankojen vaihtoa tässä lähiaikoina.. levyt menee vaihtoon kyl joskus mutta antaa nyt palojen kulua loppuun..

                    Comment

                    • viktor
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2006
                      • 1272
                      • ...

                      #11
                      ................
                      Last edited by viktor; 18-01-2010, 02:51.
                      ///M5
                      "Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."

                      Comment

                      • Heguli 31
                        BTCF Member
                        • Oct 2004
                        • 10055
                        • KVLA

                        #12
                        Originally posted by EPDM View Post
                        Jos ne olis väljät niin luulisin että vatkaaminen tapahtuisi myös ei jarrutuksessa....
                        Lukaiseppa ykköspostaus tarkemmin.Kyllä se tärinä tuntuisi myös jarrupolkimessa,jos kyseessä olisi kierot levyt.

                        Originally posted by Janne-90 View Post
                        Mistä voisi johtua sellanen että voimakkaassa jarrutuksessa ratti tärisee.. jarrupoljin ei täristä ettei uskois levyjen olevan huonot.
                        Täältä ääni etupään nivelien/puslien välyksille.

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #13
                          Originally posted by Vasara View Post
                          Ratti täristää jarrutuksessa täälläkin ja huomiseksi budjetoitu levyjen vaihto. Vaihtokunnossa ne muutenkin olisi.
                          Nyt kuitenkin tämä budjetti on 99% varmuudella vedetty vessanpytystä alas ainakin noiden tärinöiden suhteen.
                          Toki hetkeksi tärinät loppuu, mutta kun levyt uudelleen kuluu/kiilloittuu/lasittuu alkaa jarrutärinätkin jotka ovat kuitenkin peräisin etupään välyksistä?

                          Comment

                          • MarttiKK
                            BTCF Member
                            • Oct 2004
                            • 1638

                            #14
                            Joo, kyllä ne on ne reaktiotangon puslat loppu. On se ainakin todennäköisempää kuin, että levyt aiheuttaisivat sen tärinän.

                            Comment

                            • Lakeson
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2004
                              • 649
                              • Jyväskylä

                              #15
                              Täälläkin tuntui ratissa ja jarrupolkimessa tärinää hiemankin kovemmasta vauhdista jarruttaessa. Homma korjaantui reaktiotankojen vaihdolla. Mikäli ylimääräistä energiaa, niin voihan ne levyt vaihtaa vaikka joihinkin tuning -tyyppisiin..

                              Löytyy edullisesti kaksi nivelien puolesta ehjää reaktiotankoa E39:iin.
                              Ei mopolla mahottomia..

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎