Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 etupyöränlaakerin vaihto?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Marko.K
    BTCF Member
    • Jul 2006
    • 1193
    • Helsinki

    E39 etupyöränlaakerin vaihto?

    Elikkä todennäkösesti on etupyöränlaakeri tullut tiensä päähän, eli oikealle päin käännettäessä ääni voimistuu ja vasemmalle päin käännettäessä ääntä ei kuulu, kumpi laakeri on sillon se viallinen? Täällä kun näyttää olevan kahta koulukuntaa Miten työläs homma on ajallisesti vaihtaa ja tarviiko jotain erikoistyökaluja?
    F11 535d -11 367hv/728nm
    E39 M5 -99 Alpine White II
    E65 730da -02
    E60 530da -03
    E39 530da -03 240hv/600nm
    E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
    E38 740iaL -95
    E39 530d -99 245hv/528nm
  • petrolhead
    Moderator
    • Feb 2004
    • 13793
    • Hyvinkää

    #2
    Originally posted by Marko.K View Post
    Elikkä todennäkösesti on etupyöränlaakeri tullut tiensä päähän, eli oikealle päin käännettäessä ääni voimistuu ja vasemmalle päin käännettäessä ääntä ei kuulu, kumpi laakeri on sillon se viallinen? Täällä kun näyttää olevan kahta koulukuntaa
    Oire viittaa vasempaan pyöränlaakeriin. Lopullinen tuomio laakerista toki tehdään etuakseli ilmassa.

    realoem tarjoaa että napa olisi kiinnitetty neljällä M12 x 1,5 x 55 ruuvilla joten prässiäkään ei tarviisi.
    Aiheesta taisi olla jo topikki , johonkin ruuviin käsiksi pääsemisessä oli .. hmm joku jutska. ei muista.. koita searchia.
    2015 VW Crafter
    1984 BMW 316
    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

    Comment

    • Matula
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2007
      • 1706

      #3
      Noh, minä olisin aloittanut oikealta.

      Yksi laakerin pulteista on iskarin takana, iskaria täytyy hieman löysätä ja nostaa jotta viimeisenkin pultin saa irti. Muutoin aika mukava homma.

      Comment

      • Jaska.T
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 1519
        • TaNpere

        #4
        Satula ja jarrulevy irti, iskaria löysätään sen verran että saat sitä 30mm ylemmäksi navasta. Avaat takana olevat muistaakseni 18mm kannalla olevat pultit 4kpl ja tadaa laakeri on irti. Kannattaa hakea uudet pultit laakerin kiinnitykseen merkkiliikkeestä, maksoi viime viikolla n.9€ 4kpl.

        Alkuperäiseen BMW laakeripakettiin voi vaihtaa pelkät sisuskalutkin, ainakin ebaysta löytyi osat sinne n.35€/napa.

        G30 530e Msport
        -------------------------------------------------
        F30 330e Msport
        E60 525d Msport LCI
        E39 530d Touring
        Ex E46 320i coupé
        Ex AC Schnitzer S5 3.0d
        Ex ALPINA B6
        Ex E34 525i Touring
        Ex E36 328i Coupe
        Ex E38 740iA INDIVIDUAL x2
        Ex E39 530d Touring, 530d Sedan, 530d Msport
        Ex E21 315, 315 "ämmäläinen"
        Ex E30 Cabrio, E30 316i, E30 325i, 318i Touring jne...
        Never Drive Faster Than
        Your GuardianAngel Can Fly

        Comment

        • Marko.K
          BTCF Member
          • Jul 2006
          • 1193
          • Helsinki

          #5
          Mitäs mieltä ootte tästä, tämmönen tuli tilattua http://cgi.ebay.de/RADLAGER-RADNABE-...3A1%7C294%3A50

          Vielä on kuitenkin epäselvää että kumpi laakeri sökönä jos oikealle käännettäessä ääni kuuluu??? No sittenhän sen varmaan viimestään näkee kun auto ilmassa :think
          F11 535d -11 367hv/728nm
          E39 M5 -99 Alpine White II
          E65 730da -02
          E60 530da -03
          E39 530da -03 240hv/600nm
          E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
          E38 740iaL -95
          E39 530d -99 245hv/528nm

          Comment

          • Rahu
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2002
            • 6464
            • Tuusula

            #6
            Vasen on rikki. Auton ollessa ilmassa et välttämättä saa mitään selvyyttä kun ei ole massaa laakerilla kannettavanaan. Sitä en tiedä sitten onko etu vaiko takalaakeri.
            BMW Service
            P.o4oo925441
            [email protected]
            Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
            Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

            Comment

            • petrolhead
              Moderator
              • Feb 2004
              • 13793
              • Hyvinkää

              #7
              Originally posted by Rahu View Post
              Vasen on rikki. Auton ollessa ilmassa et välttämättä saa mitään selvyyttä kun ei ole massaa laakerilla kannettavanaan.
              Tähän mennessä jokaisen ajossa oirehtineen pyöränlaakerin olen myös pyörät ilmassa pystynyt toteamaan.
              Ihan tämmönen oma kokemus vaan.



              -Mielenkiintoinen oletus joillain tuo että viallisen pyöränlaakerin ääni pahenee fillarin keventyessä .
              Last edited by petrolhead; 13-07-2009, 17:30.
              2015 VW Crafter
              1984 BMW 316
              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

              Comment

              • Marko.K
                BTCF Member
                • Jul 2006
                • 1193
                • Helsinki

                #8
                Originally posted by petrolhead View Post
                Tähän mennessä jokaisen ajossa oirehtineen pyöränlaakerin olen myös pyörät ilmassa pystynyt toteamaan.
                Ihan tämmönen oma kokemus vaan.



                -Mielenkiintoinen oletus joillain tuo että viallisen pyöränlaakerin ääni pahenee fillarin keventyessä .
                Eli vasen rikki jos oikeelle päin kääntyessä ääntää?
                F11 535d -11 367hv/728nm
                E39 M5 -99 Alpine White II
                E65 730da -02
                E60 530da -03
                E39 530da -03 240hv/600nm
                E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
                E38 740iaL -95
                E39 530d -99 245hv/528nm

                Comment

                • Marko.K
                  BTCF Member
                  • Jul 2006
                  • 1193
                  • Helsinki

                  #9
                  Nyt ois tarkotus lähteä keskiviikkona autolla reissuun ja tilaamani laakeri ei kerkeä saksasta tulemaan joten menee sitten myyntiin kun tulee ja joudun hakemaan motonetistä laakerin, nyt sitten lapasta pystyyn jos jollakulla kiinnostusta/aikaa vaihtaa mulle toi laakeri, privaan voi pistää viestiä että paljon siitä työstä pulittaa
                  Last edited by Marko.K; 13-07-2009, 17:43.
                  F11 535d -11 367hv/728nm
                  E39 M5 -99 Alpine White II
                  E65 730da -02
                  E60 530da -03
                  E39 530da -03 240hv/600nm
                  E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
                  E38 740iaL -95
                  E39 530d -99 245hv/528nm

                  Comment

                  • Kilpelä
                    Bimmer Rookie
                    • Jun 2009
                    • 50
                    • Vantaa -Finland

                    #10
                    Kannattaa nostaa etupäätä ilmaan, pyöräyttää rengasta ja samaan aikaan kokeilla esim. jousesta tuntuuko värinää. Yleensä aina se viallinen laakeri aiheuttaa semmosen värinän sinne ripustukseen, eikä tarvitse veikkailla.
                    UZS190 Lexus GS430 - käyttis
                    MA61 Celica Supra - ikuisuus projekti

                    Comment

                    • Bullitt
                      BTCF Member
                      • Jul 2002
                      • 2786
                      • Turku

                      #11
                      Onnistuu melkeen koska vaan ja nopeasti, matkaa kyllä tietty vähän on.


                      Comment

                      • Havis
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2004
                        • 1838
                        • Kotona/Poissa

                        #12
                        Ja eikös tässä E39:n etupyörän laakerissa ole niin, että vika voi olla muukin kuin kuluneet laakerirullat? itsellä ainakin meni yksi laakeri semmoseksi, että muuta ääntä ei kuulunut, mutta semmonen säännöllinen napse, oliko joku kehä mennyt poikki tms.

                        Mutta nostettua pyörää pyöritellessä napsutus kuului kyllä selvästi, ja laakerin vaihdolla loppui.
                        "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                        E60 523iA -08

                        Comment

                        • Marko.K
                          BTCF Member
                          • Jul 2006
                          • 1193
                          • Helsinki

                          #13
                          Täällä jo pari tyyppiä veikkaili että vasemman puoleinen laakeri ois sökö kun kerta oikeelle käännettäessä ääntää, kävin äsken nostamassa molempia puolia vuorotellen ylös ja kyllä siitä oikean puoleisesta selvä rahina/jyrinä kuului, tuntui myös jousessa pientä värinää kun taas vasemman puoleisesta ei kumpaakaan...mites selitätte nyt sitten tämän?
                          F11 535d -11 367hv/728nm
                          E39 M5 -99 Alpine White II
                          E65 730da -02
                          E60 530da -03
                          E39 530da -03 240hv/600nm
                          E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
                          E38 740iaL -95
                          E39 530d -99 245hv/528nm

                          Comment

                          • 525TDS Touring
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2004
                            • 483
                            • Sahalahti

                            #14
                            Originally posted by Marko.K View Post
                            Täällä jo pari tyyppiä veikkaili että vasemman puoleinen laakeri ois sökö kun kerta oikeelle käännettäessä ääntää, kävin äsken nostamassa molempia puolia vuorotellen ylös ja kyllä siitä oikean puoleisesta selvä rahina/jyrinä kuului, tuntui myös jousessa pientä värinää kun taas vasemman puoleisesta ei kumpaakaan...mites selitätte nyt sitten tämän?
                            Vasemman takapyörän laakeri. Koska kyllä se yleensä painon siirtyminen rikkinäisen laakerin puolelle aiheuttaa ääntä.
                            Ex-525TDSa Touring -98
                            Ex-MB E220T CDi -02
                            E61 520D -09
                            F11 518d -16

                            Comment

                            • Kilpelä
                              Bimmer Rookie
                              • Jun 2009
                              • 50
                              • Vantaa -Finland

                              #15
                              Kyllä se silti mun mielestä on turhaa veikkailua toi, kun kuitenkaan ei tiedä ennen ku pyörittää pyörästä ja kokeilee kädellä pyöräntuentaa.
                              UZS190 Lexus GS430 - käyttis
                              MA61 Celica Supra - ikuisuus projekti

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎