Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 M54B30 öljynkulutus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 174000
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2008
    • 1178
    • Tuusula

    E39 M54B30 öljynkulutus

    Mikä mahtaa olla tälle koneelle ominaista öljynkulutusta? Nyt olen ajellut reilut 9000km kevään aikana ja olen joutunut lisäämään aikaisemmin öljyä (Castrol Magnatec) yhteensä reilun litran verran. Tänä aamuna auton sammutettuani tuo keltainen öljyvalo mollotti. Viimeisestä lisäyksestä on noin 3-4tkm. Eli oliskohan tuo sitte reilut 2l syönyt tällä 9tkm matkalla. Normaalia vai ei? Autolla ajettu 170tkm.
    ’11 E70 X5 40d LCI M-Sport
    '02 VW Golf 1.4i
    Ex: ’09 E91 320xDA LCI Touring M-Sport
    ’01 E39 M5, '08 E61 520dA LCI Touring M-sport, ’01 E38 730dA,´01 E39 530i Touring
  • Cell
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 7037
    • Uusikaupunki

    #2
    Ei ole normaalia, separaattori sökö tai vuotaa jostain.
    325i -08
    i3 REx -17
    M5 -98 Imolarot
    535i -90 N/A project (maatumassa)

    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

    Comment

    • juster
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2003
      • 624

      #3
      M54B30 moottorilla on ollut taipumusta öljynkulutukseen itsellä olleen parinkin yksilön kokemuksella. Vasta E60:ssa sattui minulle saman sarjan moottori, johon ei tarvinnut enää lisätä öljyä vaihtovälillä.

      Comment

      • 174000
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2008
        • 1178
        • Tuusula

        #4
        Originally posted by Cell View Post
        Ei ole normaalia, separaattori sökö tai vuotaa jostain.
        Venttiilikoppa ei näytä vuotavan eikä parkkipaikallakaan näy mitään länttejä tai ei ole ainakaan silmään sattunut. Voiko tuota separaattorin toimintaa jotenkin testata vai mistä sen ehjyyden voisi varmistaa, jos on mahdollinen vikakohde?
        ’11 E70 X5 40d LCI M-Sport
        '02 VW Golf 1.4i
        Ex: ’09 E91 320xDA LCI Touring M-Sport
        ’01 E39 M5, '08 E61 520dA LCI Touring M-sport, ’01 E38 730dA,´01 E39 530i Touring

        Comment

        • 174000
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2008
          • 1178
          • Tuusula

          #5
          Originally posted by juster View Post
          M54B30 moottorilla on ollut taipumusta öljynkulutukseen itsellä olleen parinkin yksilön kokemuksella. Vasta E60:ssa sattui minulle saman sarjan moottori, johon ei tarvinnut enää lisätä öljyä vaihtovälillä.
          Löysitkö E39 aikana mitään syitä öljynkulutukseen?
          ’11 E70 X5 40d LCI M-Sport
          '02 VW Golf 1.4i
          Ex: ’09 E91 320xDA LCI Touring M-Sport
          ’01 E39 M5, '08 E61 520dA LCI Touring M-sport, ’01 E38 730dA,´01 E39 530i Touring

          Comment

          • Kytölä
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2006
            • 672
            • Lohja

            #6
            Kyllä tuo 2litraa ~10tkm aikana on liikaa, vaikka jotkin M54B30:t kuluttavatkin öljyä.

            Ite vaihdain 10tkm välein öljyt (Castrol Edge Sport), eikä tuona aikana ole tarvinnut lisäillä koskaan.
            '88 325i cabrio
            '90 318is

            Comment

            • juster
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2003
              • 624

              #7
              Originally posted by 174000 View Post
              Löysitkö E39 aikana mitään syitä öljynkulutukseen?
              Ensimmäiseen vaihdoin separaattorin letkuineen ja tällä ei ollut vaikutusta öljynkutukseen. Toiseen autoon en tehnyt mitään, koska pidin sitä silloin jo ”asiaan” kuuluvana. Tästä M54B30 moottorin öljynkulutuksesta on aikaisemminkin ollut täällä juttua.

              Comment

              • bemu2000
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 17799
                • Jämsä

                #8
                tuntuu vähän siltä, että jos autoon on vaihdettu öljyt huoltovalon mukaisesti, niin se on liian harvoin ja öljyä alkaa kulua, kun ajellaan paskoilla öljyillä. varsinkin saksassa, kun ne motarilla kuumennetaan aina tappiin asti. itse pitäisin maksimina tavallisilla öljyillä 10-15tkm, kun tuon huoltonäytön mukaan ne pitäis vaihtaa vain 20-25tkm välein. on nuo myllyt täälläkin vähän öljyä kulutellut. siis M52 ja M54. jotkut ei ole kuluttanut juuri yhtään kymppitonnilla, kun joillain taas päässyt 5-10tkm ja on ollut alamerkissä.
                Last edited by bemu2000; 15-07-2009, 16:14.
                TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                Vanteet edullisesti
                Nostureita ja rengaskoneita

                Comment

                • Masahi
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2008
                  • 46
                  • Siilinjärvi

                  #9
                  Öljyn kulutus.

                  Kyllä siellä vuoto on: Mäntien ja männänrenkaiden ohi palotilaan. Liekkö paljonko kilometrejä koneella ajettu?

                  Comment

                  • 174000
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2008
                    • 1178
                    • Tuusula

                    #10
                    Originally posted by Masahi View Post
                    Kyllä siellä vuoto on: Mäntien ja männänrenkaiden ohi palotilaan. Liekkö paljonko kilometrejä koneella ajettu?
                    170tkm on ajettu. Näköjään tuolla toisessa threadissa on moni kirjoittanut jonkinlaisesta öljynkulutuksesta, mutta tuntuu, että tässä öljyä menee vielä vähän enemmän.

                    Jos öljyä kerran joutuu palotilaan, niin eikös sillon pakokaasusta pitäsi tulla jonninverran sakeampaa sauhua? Tähän ei varmaan ole muuta lääkettä kuin uuden männänrenkaat, kuulostaa halvalta???
                    ’11 E70 X5 40d LCI M-Sport
                    '02 VW Golf 1.4i
                    Ex: ’09 E91 320xDA LCI Touring M-Sport
                    ’01 E39 M5, '08 E61 520dA LCI Touring M-sport, ’01 E38 730dA,´01 E39 530i Touring

                    Comment

                    • bemu2000
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2003
                      • 17799
                      • Jämsä

                      #11
                      Originally posted by 174000 View Post
                      170tkm on ajettu. Näköjään tuolla toisessa threadissa on moni kirjoittanut jonkinlaisesta öljynkulutuksesta, mutta tuntuu, että tässä öljyä menee vielä vähän enemmän.

                      Jos öljyä kerran joutuu palotilaan, niin eikös sillon pakokaasusta pitäsi tulla jonninverran sakeampaa sauhua? Tähän ei varmaan ole muuta lääkettä kuin uuden männänrenkaat, kuulostaa halvalta???
                      Ei taida litra/5000km vielä pahemmin savuna näkyä, eikä ole mitään huolestuttavaa. Eikös ohjekirjassa lue mikä on vielä normaali öljyn kulutus?
                      TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                      Vanteet edullisesti
                      Nostureita ja rengaskoneita

                      Comment

                      • Bmw Master
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 13155
                        • Kokomo

                        #12
                        Originally posted by 174000 View Post
                        Voiko tuota separaattorin toimintaa jotenkin testata vai mistä sen ehjyyden voisi varmistaa, jos on mahdollinen vikakohde?
                        Laitat sinne uuden separaattorin.

                        Comment

                        • Martti
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2005
                          • 787
                          • Suomi

                          #13
                          Eletäänkö öljynvaihtovälin loppupuolta, ts. paljonko on rullattu edellisen vaihdon jälkeen?
                          Itselläni oli myös hieman samaa "vikaa" kun kilsoja oli öljyillä takana +20tkm, mutta öljynvaihdon jälkeen tilanne näyttäisi rauhoittuneen. Öljykin vaihtui Castrolin 0W-30:stä Mobilin vastaavaan LL-04 luokituksen omaavaan litkuun, mutta tällä ei pitäisi juuri kyllä vaikutusta olla..
                          Mutta tämä M54(B30) -koneen öljynkulutus ei mikään uusi juttu ole maailmallakaan..

                          E: Separaattori vaihtuu tossa syksyn aikana talvimalliin, jolloin voi senkin vaikutusta testailla, mikäli öljynkulutus taas alkaa karkailemaan.

                          Comment

                          • 174000
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2008
                            • 1178
                            • Tuusula

                            #14
                            Originally posted by Martti View Post
                            Eletäänkö öljynvaihtovälin loppupuolta, ts. paljonko on rullattu edellisen vaihdon jälkeen?
                            Itselläni oli myös hieman samaa "vikaa" kun kilsoja oli öljyillä takana +20tkm, mutta öljynvaihdon jälkeen tilanne näyttäisi rauhoittuneen. Öljykin vaihtui Castrolin 0W-30:stä Mobilin vastaavaan LL-04 luokituksen omaavaan litkuun, mutta tällä ei pitäisi juuri kyllä vaikutusta olla..
                            Mutta tämä M54(B30) -koneen öljynkulutus ei mikään uusi juttu ole maailmallakaan..

                            E: Separaattori vaihtuu tossa syksyn aikana talvimalliin, jolloin voi senkin vaikutusta testailla, mikäli öljynkulutus taas alkaa karkailemaan.
                            Edellisestä öljynvaihdosta on n.15tkm ja kolme vihreetä pimpulaa palaa huoltovälinäytössä. Tarkoitus on viedä öljyhuoltoon viikon päästä ja seurailla sen jälkeen tilannetta. Jos vieläkin ölkkää kuluu, niin sitten voisi kokeilla separaattorin vaihtoa, tai sitten vaihdatan sen jo tuossa samassa. Mulla on näköjään cold climate versioita tuo huohotinsysteemi.

                            Onko jollain tiedossa valmistajan ohjearvoja öljynkulutukselle?
                            ’11 E70 X5 40d LCI M-Sport
                            '02 VW Golf 1.4i
                            Ex: ’09 E91 320xDA LCI Touring M-Sport
                            ’01 E39 M5, '08 E61 520dA LCI Touring M-sport, ’01 E38 730dA,´01 E39 530i Touring

                            Comment

                            • Martti
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2005
                              • 787
                              • Suomi

                              #15
                              ..........
                              Last edited by Martti; 18-01-2010, 13:05.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎