Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39:iin toimivat kesärenkaat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jupasa
    Bimmer Rookie
    • Oct 2005
    • 98
    • Turku

    E39:iin toimivat kesärenkaat

    Elikkä haen toimiviksi todettuja kesärenkaita E39:iini (525iA touring -03). Alusta on kaikin puolin normaali. Vanteissa on tällä hetkellä 225/55-16 V Continentalit.

    En tiedä johtuuko alustasta tai alustan säädöistä, mutta omaan makuuni tuo ajettavuus on tällä hetkellä liian vetelä. Kaipaan ajettavuuteen enemmän terävyyttä, ja, jos mahdollista, terhakkaampaa ohjauksen keskitystä. Nyt tuo ohjaus on sellainen, että se ei edes moottoritienopeuksissa loppuun asti keskitä. Auto jää pienen ohjausliikkeen jälkeen kaartamaan. Talvirenkailla nuo ominaisuudet vain korostuvat (oli sitten kitkat tai nastat). Mielestäni auto myöskin tien kallistusten ja sivutuulen mukaan melko paljon muuttaa suuntaansa (siis ilman, että ratissa tapahtuu mitään kampeamista).

    Ohjauskulmat on Autokeskuksessa tarkistettu. Mitään välyksiä ei ole havaittu. Autolla on ajettu 100 tkm, ja siihen on vaihdettu eteen reaktiotangot ja koiranluut. Muut osat ovat alkuperäisiä.

    Onko muuten mitään käytännön vaikutusta sillä, laitanko V- vai W-nopeusluokan renkaat? Auton rekisteriotteen mukaan siihen pitäisi laittaa W-renkaat.

    Kaikki kommentit ovat tervetulleita. Mihinkään alustan madaltamiseen yms. en kuitenkaan haluaisi lähteä, vaan pitää autoni mahdollisimman lähellä alkuperäistä. Sen verran sentään olen antanut periksi, että ensiasennusvanteet 15 tuuman rengastuksella ovat vaihtuneet 16-tuumaisiksi
    ex BMW 525iA touring -04 (E39)
  • Petri.Kekkonen
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2006
    • 7425
    • Oulu

    #2
    En osaa suositella renkaita, mutta muistelinkin että tää kuulosti jotenkin tutulta: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=135378

    Originally posted by jupasa View Post
    Mielestäni auto myöskin tien kallistusten ja sivutuulen mukaan melko paljon muuttaa suuntaansa (siis ilman, että ratissa tapahtuu mitään kampeamista).
    Takakelkan puslia on kai usein pidetty syytä näihin oireisiin. En tosin tiedä onko oletettavaa että ne ois vielä 100 tkm jälkeen vaihtokunnossa Touringissakaan. Kannattaa kuitenkin lukea http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=74991

    Originally posted by jupasa View Post
    Auton rekisteriotteen mukaan siihen pitäisi laittaa W-renkaat.
    Ilmeisesti myös ovenpielen ilmanpainetarrassa on W-nopeusluokka sitten speksattu? Mulla on prefacelift 523i:ssä vain V-nopeusluokkaa 15" ja 16" koot. Vähän hassua jos faceliftissä on noussut nopeusluokka vaikka huiput ei mene silti yli 240 km/h, mutta voidaanhan tuolla hakea ehkä muita ominaisuuksia.
    Last edited by Petri.Kekkonen; 18-08-2009, 17:22.
    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
    E39 523i M Sport '00, Titansilber

    Comment

    • jupasa
      Bimmer Rookie
      • Oct 2005
      • 98
      • Turku

      #3
      Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
      Ilmeisesti myös ovenpielen ilmanpainetarrassa on W-nopeusluokka sitten speksattu? Mulla on prefacelift 523i:ssä vain V-nopeusluokkaa 15" ja 16" koot. Vähän hassua jos faceliftissä on noussut nopeusluokka vaikka huiput ei mene silti yli 240 km/h, mutta voidaanhan tuolla hakea ehkä muita ominaisuuksia.
      Muistaakseni 525:sta alaspäin on V-luokka ja 525:sta alkaen W-luokka.
      ex BMW 525iA touring -04 (E39)

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #4
        Jos huippu ajettavuus on e39:iin hakusessa, on yhtälö lähes mahdoton 16" rengastuksella. 17" on ehdoton minimi, mutta 18" kokoluokalla saa renkaisiinkin jo hieman valinnanvaraa ja kiesin raiteille.

        Comment

        • jsa014
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2006
          • 1651
          • Turun Pallivaha

          #5
          Originally posted by Hemi View Post
          Jos huippu ajettavuus on e39:iin hakusessa, on yhtälö lähes mahdoton 16" rengastuksella. 17" on ehdoton minimi, mutta 18" kokoluokalla saa renkaisiinkin jo hieman valinnanvaraa ja kiesin raiteille.
          Ääni tälle. Talven ajelin 15" kitkoilla ja kyllä tuli hymy naamalle kun niiden löllyvien munkkien tilalle tuli 19" kesärenkaat. Ja ensi talvena ajellaan 17 tai 18" talvipyörillä, turhaa pilata E39:ä jollain munkkipyörillä. Ja nyt on aivan turhaa kommentoida jotain 16" ajomukavuudesta, eipä noissa 19" pyörissä ole ollut mitään moitittavaa senkään suhteen. Ei melua, ei vetele, ei täristä.

          Hyvänä esimerkkinä Tampereen moottoritielle Turun suunnasta liityttäessä Toijalan kulmilla oleva ramppi. 15" pyörillä kyllä jalka nousi kaasulta, jos ei, niin oli ohjaamo täynnä käsiä. Nyt 19" renkailla... "mikä ramppi?"

          Toki 15" kitkat ja 15" laadukkaat kesärenkaat ei ole sama asia, mutta silti, ei alle 17" missään tapauksessa.
          316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

          Comment

          • Exami
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2004
            • 986
            • Hyvinkää, Tuusula

            #6
            Itsehän en ole E39:siä ajanu 16":silla palloilla.. mutta 17 ja 18 menee aika samaan kastiin.. olin aika tyytyväinen jo ajettavuutaan vakio 17":silla missä oli päällä Dunlop SP Sport 9000:set 235/45 & 255/40 (tämä siis bmw:n alkuperäis rengas malli + koko)

            Tunnottomuuteen saattaa vaikuttaa myös reaktiotangon puslat jotka ovat väljät.. voin kertoa pariviikon sisällä kokemuksia powerflexeistä reaktiotangoissa kuhan osat saadaan paikoilleen uskosin tämän kuitenki parantavan ajettavuutta..
            sigpic
            Now:Mercedes-Benz 280SE 6.8, Mercedes-Benz W204, Mercedes-Benz W201 M50T (1/4mile: 9.83 @ 239)

            Comment

            • Havis
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2004
              • 1836
              • Kotona/Poissa

              #7
              Originally posted by Hemi View Post
              Jos huippu ajettavuus on e39:iin hakusessa, on yhtälö lähes mahdoton 16" rengastuksella. 17" on ehdoton minimi, mutta 18" kokoluokalla saa renkaisiinkin jo hieman valinnanvaraa ja kiesin raiteille.
              Olen aikaisemminkin vähän kummastellut tätä "vähintään 17 tuumaset renkaat E39:iin" hokemaa. Enemmän tämä taitaa olla ulkonäkö kuin ajo-ominaisuus asia. Toki tuntuma muuttuu, mutta ei alustan suhteen kunnossa oleva E39 huono ole 15" renkaillakaan.

              Vai miksi markkinoille tullessaan E39 sai jo 205 15 renkailla järjestään lehdistön varauksettomat kehut alustan toiminnasta? Kyllä se lullamaisuus tulee varmaan ihan muusta kuin renkaista, mielummin vaikka väsyvistä alustan kumiosista tms.

              Jos taas hyvällä ajettavuudella tarkoitetaankin rata-ajon alustaa, niin se onkin jo toinen juttu. Mieltymyksiä on toki erilaisia siinä missä ihmisiäkin.

              Lisätään tähän asian pehmennykseksi toki se seikka, että monista autoista mitä itselläni on aikojen saatossa ollut, E39 on ainoa malli joka sietää vannehalkaisijan suurentamisen ajovakauden ja -mukavuuden juurikaan kärsimättä.

              Yhteenvetona; jos E39 tuntuu lullamaiselta, vannekoon suurentaminen varmasti muuttaa tuntumaa, mutta luulen, että varsinainen ongelma jää jäljelle.

              P.S.
              Kitkarenkaat on sitten asia erikseen.
              "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

              E60 523iA -08

              Comment

              • TJJ
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2003
                • 7591
                • Jyväskylä

                #8
                Originally posted by jsa014 View Post
                Ei melua
                Sinä varmaan ajelet kuulokkeet päässä, kuten avatar-kuvasi?
                E39 528iA

                Comment

                • pmv
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 2032
                  • tornio

                  #9
                  Itsellä tuo e39 on tuntenut nuo tien kallistukset varsin herkästi, oli vakio-alusta ollut kunnossa tai ei. Ehjänä toki ilmiö on johdonmukainen. Varsinkin takakelkan puslat on sellaiset, että ne kääntelevät autoa miten sattuu. Kaartamisen "jääminen päälle" viittaisi vahvasti noihin pusliin, mutta ei ne nyt aivan noilla kilometreillä pitäis olla huonot. Vakioalustalla auto ei ole mikroautomaisen tarkka varmaan millään rengastuksella, mutta ainahan nämä e39:t ovat saaneet kehuja ajettavuudestaan. Asiaa voi nimittäin lähestyä niin monesta näköulmasta, muistakin kuin siitä mikä on itselle paras ja sopivin.

                  Comment

                  • jsa014
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2006
                    • 1651
                    • Turun Pallivaha

                    #10
                    Originally posted by TJJ View Post
                    Sinä varmaan ajelet kuulokkeet päässä, kuten avatar-kuvasi?
                    Ei nuo Kumhot kyllä juurikaan pahemmin melua kuin GoodYear 15" kitkat..
                    316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

                    Comment

                    • Kähmy
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2007
                      • 422
                      • Kempele

                      #11
                      Itsellä on pahoja kokemuksia 18" renkaista, ei tule mun e39:iin enään. En pitänyt edes ulkonäöstä. Mutta jokainen tavallaan...

                      Sen sijaan 17" on mielestäni täydellinen valinta, olen ajanut 16" ja 18" (tosin eri alustalla). M-sport alustalla >18" on mielestäni väärä valinta, ellei sitten halua jotain kivikovaa pohjaa, joka jonkun mielestä on hyvä, kun se ei kallistele eikä jousta mihinkään suuntaan (kuopat näkyy hammaslääkärin laskussa). Tämä oli silloin kun mulla oli 530daT ja kyydittävänä perhe. Emme tykänneet. Tuo alusta oli (M-sport) oli muuten hyvä oikeilla renkailla.

                      Nykyinen 530iaT tuli peruspohjalla ja 17"-renkailla, joilla alusta oli mielestäni liian pehmeä. Siihen vaihdettiin kuluvat osat ja M-sporttia vastaava alusta ja olen ollut todella tyytyväinen siihen. Ei liian kova, mutta ei lulla.

                      Renkaina siinä on ensiasennukset, SP 9000, joista itsellä ei ole pahaa sanottavaa, menevät ensi kesänä tosin kulumisen vuoksi vaihtoon. 18"-renkaat oli GoodYear F1:t, jotka eivät enään autooni tule.

                      -Kähmy
                      e46 325xi
                      Yamaha FZR 1000 EXUP
                      ex-e39 530i Touring

                      Comment

                      • TheFlb
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2008
                        • 37
                        • Vaasa

                        #12
                        Ehkä on aika vaan vaihtaa iskarit...?

                        Siis jos ei tuo tuuliherkkyys renkaiden vaihdolla katoa...
                        Last edited by TheFlb; 19-08-2009, 11:34.

                        Comment

                        • jupasa
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2005
                          • 98
                          • Turku

                          #13
                          Näyttääkin olevan tarjontaa tuosta w-nopeusluokasta vähemmän. Yksi vaihtoehto olisi Goodyear NCT 5. Laittakaa kommenttia.
                          ex BMW 525iA touring -04 (E39)

                          Comment

                          • TJJ
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2003
                            • 7591
                            • Jyväskylä

                            #14
                            Minulla on vakiojouset ja iskarit (iskarit vaihdettu 30tkm sitten) mutta vaihdoin tänä kesänä kallistuksenvakaajat. Laitoin eteen M-sport-1 ja taakse M-sport-2 vakaajan. Syy erilaiseen (paksumpaan) vakaajaan takana oli se, että noin sai muutettua auton käytöstä vähemmän puskevaksi. Tuolla oli aika raju vaikutus auton käytökseen jyrkissä kaarroksissa. Nyt tuo on täysin erilainen ajaa, puuttuu se vakioalustan puskeminen, heilahdus ja vastaheilahdus. Ja renkaina on yhä 16" pallot...
                            E39 528iA

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #15
                              Originally posted by Kähmy View Post
                              Itsellä on pahoja kokemuksia 18" renkaista, ei tule mun e39:iin enään. En pitänyt edes ulkonäöstä. Mutta jokainen tavallaan...

                              Sen sijaan 17" on mielestäni täydellinen valinta, olen ajanut 16" ja 18" (tosin eri alustalla). M-sport alustalla >18" on mielestäni väärä valinta, ellei sitten halua jotain kivikovaa pohjaa, joka jonkun mielestä on hyvä, kun se ei kallistele eikä jousta mihinkään suuntaan (kuopat näkyy hammaslääkärin laskussa). Tämä oli silloin kun mulla oli 530daT ja kyydittävänä perhe. Emme tykänneet. Tuo alusta oli (M-sport) oli muuten hyvä oikeilla renkailla.

                              Nykyinen 530iaT tuli peruspohjalla ja 17"-renkailla, joilla alusta oli mielestäni liian pehmeä. Siihen vaihdettiin kuluvat osat ja M-sporttia vastaava alusta ja olen ollut todella tyytyväinen siihen. Ei liian kova, mutta ei lulla.

                              Renkaina siinä on ensiasennukset, SP 9000, joista itsellä ei ole pahaa sanottavaa, menevät ensi kesänä tosin kulumisen vuoksi vaihtoon. 18"-renkaat oli GoodYear F1:t, jotka eivät enään autooni tule.

                              -Kähmy
                              Taisin tuossa aiemmassa kommentissani mainita heikosti sen,että renkaan merkki ja malli on toki näissä yli 17"-18" kokoluokissa toki erittäin merkityksellinen.
                              Se pelkkä renkaan vannekoko kun ei kerro ko.renkaan ominaisuuksista yhtään mitään. Myös sen olen tässä viimeisen viiden vuoden aikana huomannut, että ne jotka kuvittelevat 15"-16" vakiopallojen olevan jotenkin mukavuuden ja ajettavuuden riemuvoitto e39:ssä, ovat joka ikinen ukko muuttaneet kantaansa sen jälkeen kun alle on pyöräytetty oikean merkkiset/malliset yli 17":set ja alusta on säädetty kohdalleen ko.rengastukselle.
                              Mukavuudesta ei todellakaan tarvitse tinkiä yhtään, mutta se "raiteille pudottaminen" muistuttaa varsinkin jos/kun kokeilee hetken kuluttua uudelleen näitä "nuljukumeja". Ok, jos tyyli on ajella pelkkiä kaupunkinopeuksia sohvalla niin tietty epämääräsyyskään ei häiritse, mutta jos kilometrejä tulee oikeasti tienpäällä, on e39 omimmillaan yli 17" kokoluokan renkaalla mikäli ei satu nyt olemaan ehdoton contin, pirellin tai RF renkaiden puolestapuhuja.
                              Kukin toki tyylillään, mutta ongelmahan on siinä että pääosin nämä 15"-16" renkaiden puolestapuhujat eivät ole koskaan edes kokeilleet Suomessa toimivaa17"-19" rengastusta oikeilla alustakulmilla ja ne ketkä on, ei ikipäivänä vaihda enään "nuljukumi kokoluokkiin". Eli ongelma on siinä että toki se 15"-16":kin riittää, mikäli ei ole hajuakaan siitä miten jumalattoman hienosti e39 toimii hieman isommilla oikean tyyppisillä renkailla, oikeilla alustakulmilla.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎