Olen aikaisemminkin vähän kummastellut tätä "vähintään 17 tuumaset renkaat E39:iin" hokemaa. Enemmän tämä taitaa olla ulkonäkö kuin ajo-ominaisuus asia. Toki tuntuma muuttuu, mutta ei alustan suhteen kunnossa oleva E39 huono ole 15" renkaillakaan.
Vai miksi markkinoille tullessaan E39 sai jo 205 15 renkailla järjestään lehdistön varauksettomat kehut alustan toiminnasta? Kyllä se lullamaisuus tulee varmaan ihan muusta kuin renkaista, mielummin vaikka väsyvistä alustan kumiosista tms.
Heh, vai ei oo 15" yhtään lullat e39 alla..? Siis tuo kumin profiilikin on varmaan lähellä 80 sarjalaista. Olo on kuin ilmapatjalla ajelis.
Taisin tuossa aiemmassa kommentissani mainita heikosti sen,että renkaan merkki ja malli on toki näissä yli 17"-18" kokoluokissa toki erittäin merkityksellinen.
Se pelkkä renkaan vannekoko kun ei kerro ko.renkaan ominaisuuksista yhtään mitään. Myös sen olen tässä viimeisen viiden vuoden aikana huomannut, että ne jotka kuvittelevat 15"-16" vakiopallojen olevan jotenkin mukavuuden ja ajettavuuden riemuvoitto e39:ssä, ovat joka ikinen ukko muuttaneet kantaansa sen jälkeen kun alle on pyöräytetty oikean merkkiset/malliset yli 17":set ja alusta on säädetty kohdalleen ko.rengastukselle.
Mukavuudesta ei todellakaan tarvitse tinkiä yhtään, mutta se "raiteille pudottaminen" muistuttaa varsinkin jos/kun kokeilee hetken kuluttua uudelleen näitä "nuljukumeja". Ok, jos tyyli on ajella pelkkiä kaupunkinopeuksia sohvalla niin tietty epämääräsyyskään ei häiritse, mutta jos kilometrejä tulee oikeasti tienpäällä, on e39 omimmillaan yli 17" kokoluokan renkaalla mikäli ei satu nyt olemaan ehdoton contin, pirellin tai RF renkaiden puolestapuhuja.
Kukin toki tyylillään, mutta ongelmahan on siinä että pääosin nämä 15"-16" renkaiden puolestapuhujat eivät ole koskaan edes kokeilleet Suomessa toimivaa17"-19" rengastusta oikeilla alustakulmilla ja ne ketkä on, ei ikipäivänä vaihda enään "nuljukumi kokoluokkiin". Eli ongelma on siinä että toki se 15"-16":kin riittää, mikäli ei ole hajuakaan siitä miten jumalattoman hienosti e39 toimii hieman isommilla oikean tyyppisillä renkailla, oikeilla alustakulmilla.
Kuten sanottua kukin ettii autolta mitä tahtoo... jos ite lähtisin ns. perhemalli tielle niin 17" ja M-Sport alusta.. vakaa ajettava Kaikissa nopeuksissa.. esim juuri SP 9000:silla.. sitten taasen toinen vaihtoehto 18":set nekin esim Falken FK-452 kuhan puslat kunnossa jne. Kyllä sen mukavuus eronhuomaa varsinki jos vähänki m-sporttia jäykempi alusta.. mutta 15 ja 16":siin en menis... profiili nousee vähän liikaa E39:sille.. tulee aika ... mersumainen
Tuossa eräs aktiivi foorumilaine pyöräytti omasta 530d:stään alustan uusiksi (M-Sport), ja alle 17" koossa Kumho Ecstat. Onpahan jämy ja ennenkaikkea mukava ajettava. Rengas on 17":na kuitenkin ei liian leveä, ja myös kumea on hiukan ympärillä. Nämä ainakin täällä Oulun rupisilla teillä (no tänä kesänä vähän parantunut kun on paikkailtu ) on isoja asioita, ja ainakin omasta mielestä E39 on parhaimmillaan 17" vannekoolla. Noin niinku kokonaisuutena. Tietysti hyväkuntoinen maantie/moottoritie ja meno vakavoituu 18" mutta niin kasvaa myös rengasmelu ja uraherkkyys renkaan levenemisen myötä.
.... Tietysti hyväkuntoinen maantie/moottoritie ja meno vakavoituu 18" mutta niin kasvaa myös rengasmelu ja uraherkkyys renkaan levenemisen myötä.
Tero
Tämä väittämä EI vain ole tosi kuin tetyin reunaehdoin.
Eli melu ja uraherkkyys kasvaa VAIN mikäli verrataan tismalleen saman valmistajan saman mallin ja nopeusluokan renkaan profiilin madaltumista ja leveyden kasvua. Pelkkä leveys ja/tai vannehalkaisia ei missään tapauksessa kerro suoraan melusta tai uraherkkyydestä yhtään mitään vaikka tällainen urbaanilegenda toki varsin tiukassa kansan syvissä riveissä istuukin.
Ok, jos lähdetään leveyksissä tuonne +275 leveyksiin, alkaa yhtälö meluttomuudesta ja vetelemättömyydestä olemaan jo hankala, mutta ei kuitenkaan siltikään mahdoton. esim. 275/30-19" Kumho Ecsta vetelee ja pitää melua oikeilla alustakulmilla e39:ssä huomattavasti vähemmän kuin moni 16"-17" kokoluokan eurooppalainen "testivoittaja"....ja tämä ei ole mutua, eikä kuvitelmaa, vaan fakta.
18" kokoluokassa e39:ssä ollaan leveydessä 235 profiilin ollessa vielä 40, jolla e39:n saa epämukavaksi vain muutamalla "testivoittajatuotteella" ja väärillä alustakulmilla. Se 10-20mm:n renkaan leveyden lisäys ei todellakaan tee e39:stä vetelevää tai missään suhteessa epämukavaa, vaan jos näin käy on TM:n 15"-16" rengastesteistä vain yksinkertaisesti poimittu siihen 18"-19" kokoluokkaan väärä ja Suomeen täysin sopimaton rengasmalli/merkki.
. esim. 275/30-19" Kumho Ecsta vetelee ja pitää melua oikeilla alustakulmilla e39:ssä huomattavasti vähemmän kuin moni 16"-17" kokoluokan eurooppalainen "testivoittaja"....ja tämä ei ole mutua, eikä kuvitelmaa, vaan fakta.
Näin on. Itsellä juurikin tuo rengas takana (235/35 edessä samaa mallia) eikä vetele yhtään. Enemmän veteli 225/60R15 talvikitkat. Ja melu on varsin kohtuullinen. Eikä lähde paikat hampaista.
Omasta mielestäni e39:ssä renkaan halkaisijaa huomattavasti tärkeämpi tekijä on renkaan leveys, sekä etu ja takarenkaiden leveyden suhde.
Esim ympäri auton 245/45/18 renkaat ovat jotain kaameaa, vetelee, keikkuu, meluaa ym., mutta itsellä taas on 235/40/18 edessä ja 265/35/18 takana (ns. vakiokoot nuokin kolmeysiin), eikä ole havaittavissa minkäänlaista vetelyä, eikä liioin kovuutta. Kumhon Ecsta SPT-Ku31 renkaat myös erittäin hiljaiset. En voi kun kehua.
Esim ympäri auton 245/45/18 renkaat ovat jotain kaameaa, vetelee, keikkuu, meluaa ym..
Täällä on juuri tuo esimerkkinä mainitsemasi rengaskoko ympäriinsä, eikä autoni tee mitään noista mainitsemistasi asioista. Kyllä se hyvä ajettavuus vaan mielestäni kumpuaa ehjästä, oikein suunnatusta alustasta.
Alkuperäiseen aiheeseen palatakseni tuli ostettua Goodyear Eagle NCT 5:t (225/55-16-W, hinta 540,00). Siinä mielessä pettymys, että ajettavuuden osalta en huomannut mitään eroa vanhoihin Conteihin. Hiljaisemmat nämä kyllä taitavat olla.
Kiitoksia vaan mielipiteistä, vaikka vähän offtopic mentiinkin
Alkuperäiseen aiheeseen palatakseni tuli ostettua Goodyear Eagle NCT 5:t (225/55-16-W, hinta 540,00). Siinä mielessä pettymys, että ajettavuuden osalta en huomannut mitään eroa vanhoihin Conteihin. Hiljaisemmat nämä kyllä taitavat olla.
Kiitoksia vaan mielipiteistä, vaikka vähän offtopic mentiinkin
Taidettiinkin ohjeistaa heti aluksi siirtymään 17"-> kokoluokkaan jos parannusta haluat. Eli miksi sitten kuitenkin tuo vakiodonitsikoko
Itse pidin kovasti yhdistelmästä 235/45/17"+M-Sport. Jämäkkä ja tarkka ajaa.
Nyt tuli kuitenkin isommat tilalle eli 235/35/19" + 275/30/19" eikä nämäkään hassummat
Omasta mielestäni e39:ssä renkaan halkaisijaa huomattavasti tärkeämpi tekijä on renkaan leveys, sekä etu ja takarenkaiden leveyden suhde.
Esim ympäri auton 245/45/18 renkaat ovat jotain kaameaa, vetelee, keikkuu, meluaa ym., mutta itsellä taas on 235/40/18 edessä ja 265/35/18 takana (ns. vakiokoot nuokin kolmeysiin), eikä ole havaittavissa minkäänlaista vetelyä, eikä liioin kovuutta. Kumhon Ecsta SPT-Ku31 renkaat myös erittäin hiljaiset. En voi kun kehua.
.Jussi
mites perustelet että läskit takaset tekee hyvän ajaa?
jupasa! Palatakseni alkuperäiseen aiheeseen/ongelmaan... Mikähän teikäläisen iskareiden kunto, oma auto ainaki lopetti ton tuulen mukana menemisen/"uraherkkyyden" ku laitto uudet iskikset alle...
Elikkä haen toimiviksi todettuja kesärenkaita E39:iini (525iA touring -03). Alusta on kaikin puolin normaali. Vanteissa on tällä hetkellä 225/55-16 V Continentalit.
En tiedä johtuuko alustasta tai alustan säädöistä, mutta omaan makuuni tuo ajettavuus on tällä hetkellä liian vetelä. Kaipaan ajettavuuteen enemmän terävyyttä, ja, jos mahdollista, terhakkaampaa ohjauksen keskitystä. Nyt tuo ohjaus on sellainen, että se ei edes moottoritienopeuksissa loppuun asti keskitä. Auto jää pienen ohjausliikkeen jälkeen kaartamaan. Talvirenkailla nuo ominaisuudet vain korostuvat (oli sitten kitkat tai nastat). Mielestäni auto myöskin tien kallistusten ja sivutuulen mukaan melko paljon muuttaa suuntaansa (siis ilman, että ratissa tapahtuu mitään kampeamista).
Ohjauskulmat on Autokeskuksessa tarkistettu. Mitään välyksiä ei ole havaittu. Autolla on ajettu 100 tkm, ja siihen on vaihdettu eteen reaktiotangot ja koiranluut. Muut osat ovat alkuperäisiä.
Onko muuten mitään käytännön vaikutusta sillä, laitanko V- vai W-nopeusluokan renkaat? Auton rekisteriotteen mukaan siihen pitäisi laittaa W-renkaat.
Kaikki kommentit ovat tervetulleita. Mihinkään alustan madaltamiseen yms. en kuitenkaan haluaisi lähteä, vaan pitää autoni mahdollisimman lähellä alkuperäistä. Sen verran sentään olen antanut periksi, että ensiasennusvanteet 15 tuuman rengastuksella ovat vaihtuneet 16-tuumaisiksi
Aiheeseen palatakseni, tästä kysymyksestä on tietenkin hyvin pitkälti luettavissa myös vastaus.
Eli 16" rengastuksella saa juuri 16" rengastukselle tyypillisen ajettavuuden/tarkkuuden ja jos nyt kuitenkin haluttaisiin jotain muuta, saa niitä alustapalikoita vaihdella ja kulmia säädellä maailman tappiin eikä sitä e39:iä saa "raiteille pudotettua" jos yli 16" regasvalinta kauhistuttaa.
Toki näilläkin suuntavakavuuteen saadaan paljonkin lisää ko.renkaille oikeilla alustakulmilla, mutta ei siitä sellaista junaa saa kuin 18"-19" rengastuksella ja oikeilla näille renkaille säädetyillä kulmilla.
e39 kun vain ei ole vakioalustalla ja vakiopyörillä mikään juna, vaan vaatii varsinkin 80-100kmh nopeusalueella helposti jatkuvaa pientä "paimentamista".
Tähänkin tottuu kun tarkentaa ajettaessa katseensa vähintään sinne 100m:in etäisyydelle ja tietoisesti opettelee olemaan reagoimatta jatkuvaan pieneen sivuttaiskiihtyvyyteen/sivuttaishuojumiseen jonka korkea jousitus yhdistettynä näihin "nuljukumeihin" aiheuttaa.
Näillä "testivoittajilla" tuosta tien kallistuksen suuntaan kampeamiselle ei voi tehdä juuri mitään, vaan se kuuluu rakenteellisesti näiden renkaiden ominaisuuksiin. Tai voi tietenkin, mutta e39:stä loppuu kaikki järkevä säätövara tuennoista paljon ennen.
Eli kun tuolla toisessa topikissa etsiskelet vikaa alustasta, niin se on ikävä kyllä käytännössä hukkaan heitettyä pääomaa niin kauan kun alla on tämä alusta, näillä renkailla.
Comment