Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 automaatin nihkeä liikkeellelähtö kylmänä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Moonshine
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2003
    • 1018
    • Järvenpää

    e39 automaatin nihkeä liikkeellelähtö kylmänä

    528iA (-96) on alkanut kosteiden aamujen myötä esittää nihkeitä liikkeellelähtöjä kylmällä koneella (ja laatikolla). Eli aamulla kun auton käynnistää ja nakkaa D:lla (tai R:lle) niin tuntuu kuin laatikko ei irrottaisi heti parkkiasennosta. Kuivina aamuina tätä ei juuri tapahdu vaan ongelma tuntuu jotenkin liittyvän kosteuteen. Toisaalta jos koneen antaa käydä vaikka 20 sekuntia paikallaan lähtee auto liikkeelle suht normaalisti. Carsoft ei ainakaan löydä mitään vikakoodeja mutta liekö tuo nyt tae mistään...

    Eletäänkö tässä nyt lopun alkua tuon laatikon osalta vai voisiko kyseessä olla sähköpuolen ongelma?
    "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill
  • Kentsu
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2004
    • 1397
    • Tuusula

    #2
    Onko tuossa alkuperäiset ikiöljyt sisällä? Arvelin vaan että kun kuitenkin tuo öljy käyttäytyy erilailla eri lämpötiloissa. Vanhan likaisen öljyn viskositeetti varsinkin heittää jo melko lailla ja voi olla että huomaa sitten eron loota kylmänä... Automaagissa kun tuo öljy ei vain voitele vaan pyörittää sitä kardaania.
    Notta tämmöset mietteet tällä kertaa...
    Ex: 523iA '97, 520iA '89
    /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

    Comment

    • Moonshine
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2003
      • 1018
      • Järvenpää

      #3
      Jotain tuollaista arvoin itsekin mieleni perukoilla mutta hieman ihmetyttää miksi tuo ongelma korostyy kostealla säällä - ei kai ilmankosteus nyt noin radikaalisti voi vaikuttaa öljyn ominaisuuksiin? Ja kyllä, tietääkseni laatikkoon ei ole vaihdettu ölppiä ikinä enkä moista operaatiota kyllä ihan vähällä enää tässä vaiheessa teetä. Mittarilukema on kuitenkin kohta 290tkm...

      Unohtui vielä mainita että joskus auto meinaa lähes sammua vaihdettaessa D:lle heti käynnistymisen jälkeen.

      Kannattaako tuolle nyt tehdään yhtikäs mitään vai odotella mahdollista laukeamista joskus hamassa tulevaisuudessa? Laatikko toimii kuitenkin muuten hyvin.
      "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

      Comment

      • Moonshine
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2003
        • 1018
        • Järvenpää

        #4
        Eikö muut automaagikuskit ole törmänneet vastaavaan ilmiöön?
        "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

        Comment

        • reekoon
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2007
          • 3426
          • Funktion Absoluuttisessa Matemaattisessa Summassa

          #5
          Kuulostaisi siltä, että pientä luistoa havaittavissa, itselläni vaihdettiin uusilaatikko vastaavien oireiden loputtua. Hajosi siis 1 vaihteen (en muista nimeä) kehä joka työntyy sinne planetaario pyörästöön ei ollut lukkeutunut ja pyöräytti reunat sileäksi. Johtui siitä, että ikiöljyt olivat niin ikilikaiset, että ne servot jotka säätelevät öljynpaineita ja ilmeisesti osien lukkiutumista ( vaikea selittää kun en sen paremmin tunne automaattilaatikoita) ei pystynytkään säätelemään enää öljynpaineita ja täten pyörähti kerran tyhjää. No ei se mitään, tiedän hyvän paikan jossa saa takuun kanssa uudet sisäosat laatikkoon ~3000€
          E91 335iA MSport LCI| Titan Silver
          JB4|E85 BEF|IC|Evolve DP|Walbro450|NGK|BMS DCI|PhoenixRacing CP|H&R|xHP S3|BBS CH-R


          E36 316i Compact Hellrot

          Ex. E39 540iA 1997 Oxford Green
          Ex. E39 M5 2001 Oxford Green

          Comment

          • Visny
            Bimmer Rookie
            • Jun 2009
            • 31
            • Finland

            #6
            Onko se niin mahdotonta sitten antaa sen auton käydä 20 sekuntia paikallaan, jos silloin laatikko toimii kerta paremmin?

            Omassa tosin e34:ssa on sellainen ongelma. että d asennolla ei saa kytkettyä 1.vaihdetta päälle. Ensi keskiviikkona vikakoodien lukuun ja öljyn vaihtoon.

            Comment

            • Moonshine
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2003
              • 1018
              • Järvenpää

              #7
              Tuntuuko automaatin luistaminen tuollaiselta? Fiilis on jotakuinkin päinvastainen eli tuntuu siltä kun laatikko ei irrottaisi. Tähän vihjaa myöskin se kierrosten kyykkäys - luistossa kierrokset ei kaiketi kyykkäisi vaan lähestulkoon päinvastoin? Olisi ehkä helpompi selittää jos ymmärtäisi jotain laatikon sisäisen toiminnan päälle...

              Toki on mahdollista venailla 20sek mutta mieluummin ymmärtäisin oikeasti mistä on kyse ja järkevyyden rajoissa korjaisin sen.
              "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

              Comment

              • Kentsu
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2004
                • 1397
                • Tuusula

                #8
                Originally posted by Moonshine View Post
                Tuntuuko automaatin luistaminen tuollaiselta? Fiilis on jotakuinkin päinvastainen eli tuntuu siltä kun laatikko ei irrottaisi. Tähän vihjaa myöskin se kierrosten kyykkäys - luistossa kierrokset ei kaiketi kyykkäisi vaan lähestulkoon päinvastoin? Olisi ehkä helpompi selittää jos ymmärtäisi jotain laatikon sisäisen toiminnan päälle...

                Toki on mahdollista venailla 20sek mutta mieluummin ymmärtäisin oikeasti mistä on kyse ja järkevyyden rajoissa korjaisin sen.
                Tuo kyykkäys viittaa kyllä mielestäni mekaaniseen ongelmaan. En usko että bitti menisi niin pahasti poikittain että ei osaa kompensoida tyhjäkäynnissä vaihteen kytkeytymistä, tai kai sekin on mahdollista... Voiko olla että ne turbiinin paine- ja se toinen (mikälie - veto?) levy ottaavat toisiinsa kiinni, turbiinilukko? Pelkkää spekulaatioa, en tiedä itsekään tarkemmin näistä... Epäilisin jotenkin että lopun alkua tuo on. Turbiinivioista näissä ainakin olen kuullut.

                Ja kun puhuit aiemmin kosteudesta: Voin taata että kosteutta siellä lootassa nyt on aika juhlavasti jos tehtaan litkut siellä vielä pyörii, ei taida ilmankosteudella tuohon vesimäärään ja hydrauliseen toimintaan olla merkitystä. Mitään ei maksaisi öljymäärän tarkastus, vaikka luultavasti sitä pitää kyllä lisätäkin. Tosin nämä "kyykkäys" -oireet ei viittaa öljyn vähyyteen. Live data laatikolta kertoo varmaan ammattilaiselle myös jotain...
                Ex: 523iA '97, 520iA '89
                /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎