Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 528iA käynnistymispulma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Familienwagen
    Newbiemmer
    • Oct 2008
    • 28

    E39 528iA käynnistymispulma

    Mikä voisi olla syynä että lämpimällä koneella 10min seisottuaan auto ei lähdekään normaalisti käyntiin? Startti pyörii normaalisti mutta ei lupaakaan käyntiin. Starttasin noin 6-7 kertaa useita sekunteja eikä mitään eloa. Sitten yht äkkiä seuraava käynnistys ja auto hyrähtää normaalisti käyntiin ja liikkuu kuten ennenkin.

    Asiaan mahdollisesti liittyy lisäoireena se, että viimeisen parin viikon aikana auto on tehnyt kaksi kertaa kummallista nykimistä/vedon hyytymistä kesken ajon lämpimällä moottorilla kaupunkinopeudessa. Ekalla kerralla nykiminen lakkasi nopeasti itsekseen, toisella kerralla veto hyytyi ja auto ilmeisesti sammui (en ollut itse mukana). Hetken pientareella sammuksissa oltuaan auto käynnistyi ja matka jatkui normaalisti.

    Akku on vaihdettu juuri toissapäivänä uuteen noiden nykimisongelmien jälkeen. Starttausepisodi tapahtui tänään päivällä. Nyt illalla starttasi taas ok.

    Voisiko starttausongelma johtua oireilevasta bensapumpun releestä? Tuo nykiminen ei kyllä mielestäni viittaa siihen, lieneekö oire eri viasta... Mitenkäs nokka-/kampiakselien asentotunnistimet, voisiko oireet viitata niihin?

    Ajelen vikakoodin lukuun kun pääsen.

    Auto on E39 528iA Touring 2/1998.
    1998 E39 528iA Touring
    2002 VW Golf Variant Tdi
    Ex: E36 328iA
  • _nixu_
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2006
    • 8972
    • Kellokoski

    #2
    Originally posted by Familienwagen View Post
    Mitenkäs nokka-/kampiakselien asentotunnistimet, voisiko oireet viitata niihin?

    Ajelen vikakoodin lukuun kun pääsen.
    Kyllä ja veikataan kampiakselin tunnistinta :think
    E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

    Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #3
      Originally posted by _nixu_ View Post
      Kyllä ja veikataan kampiakselin tunnistinta :think
      Komppaan.

      Comment

      • miq
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2008
        • 352
        • Hyvinkää

        #4
        Originally posted by _nixu_ View Post
        Kyllä ja veikataan kampiakselin tunnistinta :think
        +1, juuri näin!
        Hullu saa olla muttei tyhmä.

        e61 530xd LCI

        Comment

        • peltone
          BTCF Member
          • Jan 2005
          • 8092
          • Willähde

          #5
          Originally posted by miq View Post
          +1, juuri näin!
          +2
          E30 316 -87
          E91 325i -06
          E61 530d -06
          F10 520d -14
          ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

          Comment

          • Dandy
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2003
            • 1438
            • ....

            #6
            Vialliselta asentotunnistimelta vaikuttaisi, tosin viallinen bensanpaineensäädin oireili minulla samalla tavalla vanhassa 328 cabriossa. Vikakoodit lukemalla todennäköisesti selviää.

            Comment

            • takahiki
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2004
              • 203
              • home

              #7
              Lambda anturikin voi tehdä liki tuollaiset oireet. Kerran kävi että ajon jölkeen sammutin auton ja hetken päästä yritin startata niin ei minkäänlaista eloa eikä ampumallakaan käyntiin, boschin mies yritti etsiä vikaa mutta ei mitään syytä käymättömyyteen. Seuraavana päivänä ykskaks lähti käymään mutta kaasu poljin oli on/off asentoinen , vika korjantui anturin lambda anturin vaihdolla.Ilmeisesti kasteli niin täysin koneen ettei vain lähtenyt käymään ennenkuin yön yli seistyään.

              Comment

              • Familienwagen
                Newbiemmer
                • Oct 2008
                • 28

                #8
                Kiitokset asiantuntevista kommenteista. Diagnoosi antoi juurikin kampiakselin asentotunnistimen koodin (camshaft angle pulse generator). Benkara meinasi kyllä ensin että polttoainepumppu on menossa. No maanantaina vaihdetaan pulssianturi, katsotaan jatkuvatko oireet.
                1998 E39 528iA Touring
                2002 VW Golf Variant Tdi
                Ex: E36 328iA

                Comment

                • Familienwagen
                  Newbiemmer
                  • Oct 2008
                  • 28

                  #9
                  Jaa, mutta eikös tuo camshaft (koodi 65) olekin nokka-akseli. Sekös tunnistin tässä nyt pitääkin vaihtaa...
                  Last edited by Familienwagen; 12-09-2009, 15:21.
                  1998 E39 528iA Touring
                  2002 VW Golf Variant Tdi
                  Ex: E36 328iA

                  Comment

                  • Familienwagen
                    Newbiemmer
                    • Oct 2008
                    • 28

                    #10
                    Nokka-akselin tunnistin on nyt vaihdettu. Illalla tuntui käynnistyvän ok. Samalla vaihdettiin polttoainesuodatin kun sitä on tuskin koskaan vaihdettu.

                    Tein anturin liittimen suojakumille ruumiinavauksen ja sieltä paljastuivat hapertuneet johtimien vaipat jotka käytännössä murenee käsiin kun koskee. Todennäköisesti avoimet johtimet on tärinässä ottaneet toisiinsa kontaktia ja aiheuttaneet pätkimistä. Nyt alkaa huolestuttaa muiden vastaavien kaapeleiden kunto...
                    Attached Files
                    1998 E39 528iA Touring
                    2002 VW Golf Variant Tdi
                    Ex: E36 328iA

                    Comment

                    • Ironic32
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2010
                      • 148
                      • Finland

                      #11
                      Lainataanpa topiccia. Tässä riittää tarinaa, mutta koittakaa kestää. Tuossa omassa E39 528iA:ssa ilmeni täsmälleen sama ongelma. Ilmeni ensimmäisen kerran lämpöisenä n. 100km ajon jälkeen (pakkasta n. 5 astetta), kun auto oli tuon ajon jälkeen seisonut n. tunnin. Startti pyörittää iloisesti, mutta ei yritystäkään. Sitten yhden kerran käyntiin, mutta kuolla kupsahtaa heti. Muutaman yrityksen jälkeen lähti käyntiin ja toimi jälleen hienosti n. 500km.

                      Tuota ennen ei minkäänlaisia käyntihäriöitä / nykimisiä / tehon puutosta ole esiintynyt. Tyhjäkäynti myöskin täysin tasaista, eli pelaa kuten ajatus, kunhan lähtee käyntiin.

                      Aluksi ei antanut mitään vikakoodeja, mutta kuitenkin tuon kampiakselin asentotunnistimen vaihdoin. Tilasin OEM BMW anturin, mutta se ei ole vielä saapunut, niin odotellessa kävin hakemassa tarvikeliikkeestä Siemensin anturin, joka siis täsmälleen samanlainen kuin originaaliosa, mutta BMW:n logo hiottu pois. Uusi anturi paikalleen ja taas pelasi täysin muutaman startin.

                      Nyt kuitenkin alkoi toistamaan samaa ongelmaa ja erityisesti näyttää tekevän tuota kylmällä koneella. Starttia saa pyörittää, mutta ei lupaakaan. Kun jaksaa muutaman kerran yrittää, niin alkaa jo lupailemaan ja lopulta vielä lähtenyt käyntiin, mutta reiluhkon bensan tuoksun kera.

                      Nyt sain INPAlla kaivettua tällaisen vikakoodin: "12 throttle valve potentiometer", mutta ei hajuakaan että onko tämä ongelman aiheuttaja vai kenties seurausta ongelmasta. Kokeilin myös INPAlla aktivoida bensapumpun relettä ja sehän lähti laakista huudattamaan bensapumppua, mutta ei pysähtynyt ennen kuin hyppäsin INPAlla pari valikkoa taaksepäin. Olisiko pitänyt pysähtyä jossain vaiheessa, kun saa paineet kerättyä?

                      Kaikki sulakkeet tarkistin ja bensapumppuun liittyvät sulakkeet uusin varmuuden vuoksi. Bensapumpun releestä ei tietoa, mutta INPAlla saa aktivoitua käyntiin, joten toiminee (vai olisiko pitänyt pysähtyä?). Tulpat ja kaikki suodattimet + öljyt vaihdettu alle 5tkm sitten (tulpat BOSCH F7LDCR).

                      Kysymys oikeastaan kuuluu, että missä vika voisi olla:

                      1) Edelleen uudessa tarvikeanturissa (kokeilen kyllä OEM-osaa, kunhan tulee)
                      2) Bensapumpussa (miksi sitten pelaa käynnistyessään kuin ajatus?)
                      3) Polttoainesuodatin (sama kyssäri kuin edellisessä)
                      4) Polttoaineen paineensäädin (jos tämä ei pidä painetta, niin voisiko olla syy käynnistysongelmiin?)
                      5) Jotain ihan muuta?

                      Taaskaan ei huvittaisi arpomalla osia vaihtaa, kun harmillisen monesti joutunut "ehjiä" osia uusimaan turhaan. Harmillinen vika, kun auto on muuten loistavassa kunnossa ikäisekseen. Kulutuskin menee matka-ajossa helposti alle 7l/100km, joten tosissan toimii hienosti, kunhan saa käyntiin.

                      Edit: Auto siis 01/1996 235tkm ja en tiedä, onko bensapuolelle mahdollisesti koskaan uusittu mitään.
                      Last edited by Ironic32; 22-01-2012, 16:46. Reason: pahimmat typot
                      E350 BlueTec 4Matic, E39 530iA Individual
                      -------------------------------------
                      Ex: E90 320dA, E90 320d, E39 528iA, E61 530dA

                      Comment

                      • Ironic32
                        Bimmer Rookie
                        • Mar 2010
                        • 148
                        • Finland

                        #12
                        Näyttää tuo ongelma olevan erityisesti kylmällä koneella. Auto ostettu vasta syksyllä, joten ei ole aiempia pitempiä kokemuksia pakkasista tämän kanssa. Mitä nyt joulukuun puolella kuitenkin pelasi vielä ok.

                        Tänä aamuna jäi taas pihaan. Tosin tuon kampiakselin anturin vaihdon jälkeen ongelma on ehkä hieman muuttunut, eli parin yrityksen jälkeen hörähtää ja hieman lupailee, mutta ei mihinkään. Pakkasta ~10 asteen hujakoilla, joten akku on aika nopeasti finaalissa.

                        Ajattelin kuitenkin lähteä taklaamaan ongelmaa tuolta bensapuolelta, eli paineensäädintä nyt ensin uusiksi. INPA:lla kun tosiaan saa tuon pumpun aktivoitua ja nestettä kulkee selkeästi jonnekin, mutta koneen päästä kuuluu kuin paineenalainen neste "vuotaisi" jonnekin. Tosin ei mihinkään näkyville tule.

                        Ja jos auton saa käyntiin, niin lämpimäksi ajon jälkeen lähtee vajaan tunnin sisään aina heittämällä käyntiin, vaikka kuinka monta kertaa käynnistää uudelleen. Kylmänä ei oikeen millään.

                        Eikö kellään olisi edes hyviä arvauksia heittää asian suhteen?
                        E350 BlueTec 4Matic, E39 530iA Individual
                        -------------------------------------
                        Ex: E90 320dA, E90 320d, E39 528iA, E61 530dA

                        Comment

                        • Ironic32
                          Bimmer Rookie
                          • Mar 2010
                          • 148
                          • Finland

                          #13
                          Jatketaanpa täälläkin tätä yksinpuhelua...

                          Ma-aamuna auto tosiaan jäi pihaan ja akku hyytyi. Tiistai-iltana 20 pakkasta ja auto pari tuntia roikassa. Suorilta apuvirtaa ja lähti kertalaakista käyntiin ja taas ajossa pelas kuten ajatus.

                          Siitä sitten lämpimään talliin (~10 astetta), jossa auto seisoi tähän iltaan asti. Tallista käyntiin ilman akun latauksia tai apuvirtoja kertalaakista.

                          Eli selvästikin tykkää pakkasista lähes yhtä paljon kuin kuskinsakin, mutta mikä tuota vois selittää?

                          Jos ongelma olis bensapuolella, niin kait tuon luulisi lämpimänäkin oireilevan?

                          Voisko huono akku tehdä tuollaista? Ensimmäisen kerran temppuillessaan kyllä pyöritti todella iloisesti.

                          Entäpä lämpötila-anturi? Jos antaa jotain väärää infoa?
                          E350 BlueTec 4Matic, E39 530iA Individual
                          -------------------------------------
                          Ex: E90 320dA, E90 320d, E39 528iA, E61 530dA

                          Comment

                          • Ironic32
                            Bimmer Rookie
                            • Mar 2010
                            • 148
                            • Finland

                            #14
                            Vaihdoin kuitenkin vielä polttoainepumpun releen uuteen, vaikka vanhakin napsui, kuten ymmärtääkseni kuuluukin. Puhdistin samalla relepohjan ja muidenkin releiden liittimet ja ainakin pari kertaa lähtenyt nyt yli 25 pakkasilla kertalaakista käyntiin, eli toivottavasti ongelma oli nyt siinä

                            Tietenkin näin jälkiviisaana ois voinu aloittaa tuon arpomisen tuosta, koska on kaikista halvin ja helpoin osa vaihtaa, mutta näillä kilometreillä (235t) ois varmaan pumppu lauennut seuraavaksi kuitenkin. Oli meinaan alkuperäinen.

                            Katsellaan nyt, miten alkaa pelittään.
                            E350 BlueTec 4Matic, E39 530iA Individual
                            -------------------------------------
                            Ex: E90 320dA, E90 320d, E39 528iA, E61 530dA

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎