Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 528i starttaus ja lämpöjen nousu vikaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Nuuskapeke
    Bimmer Rookie
    • Dec 2007
    • 58

    e39 528i starttaus ja lämpöjen nousu vikaa

    Eli auto vuosimallia 96. Tänään ajaessa moottorin lämmöt nousivat ylös ja huomasin asian, kun mittarissa syttyi punainen valo. Pysäytys tien varteen ja odotteleen lämpöjen laskua. Jäähdytinnestettä hain ja säiliöön upposi n. 1l. Ajelin hetken ja lämmöt nousivat taas. Pysäytin auton ja puhallukset ja lämmöt täysillä annoin auton seistä n15min. Lisäsin taas n. 0.5l nestettä. Starttasin autoa, eikä mitään muuta tapahdu kuin naps kuuluu startatessa. Aikani autoa starttailin ja sitten ääni muuttui, että startatessa alkoi kuulua jatkuva naksutus, kun avainta käänsi. Sitten alkoikin akku oleen tyhjä (ehkä noin 20 starttausta...), kun ikkunat sulkeutuivat hitaasti ja mittarin valot alkoivat himmetä startatessa. Auto työnnettiin alamäkeen ja hörähti heti käyntiin. Seuraavien sammutusten jälkeen auto taas lähti käyntiin normaalisti, kun annoin akun latautua.
    Auto pitää ilmeisesti viedä taas pajalle, kun alkuviikosta sai kytkinremontin tehtyä.
    Voisiko tuo lämpöjen nousu johtua ilmauksesta tai vesipumpusta? Entä tuo käynnistysongelma? UUden akun ostoon vai mahdollisesti jotain muuta?
    Last edited by Nuuskapeke; 16-09-2009, 22:58.
  • peltone
    BTCF Member
    • Jan 2005
    • 8092
    • Willähde

    #2
    Se jaksuva naksutus tarkoittaa sitä että se akun virta ei riitä käynnistykseen.

    Näitä kumpaakin asiaa on vatvottu tällä foorumilla aikojen alusta saakka ja search auttaa.
    Sanottakoon kuitenkin että tottakai vesipumppu voi sitä auheuttaa. Ja jos jostain hajonneesta osasta/letkusta on vettä hävinnyt niin tottakai lämpiää.
    Tarkista se vesipumppu, letkut, termarin kotelo ja silmäile auton ollessa käynnissä tiputtaako vettä jostain.
    E30 316 -87
    E91 325i -06
    E61 530d -06
    F10 520d -14
    ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

    Comment

    • _nixu_
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2006
      • 8972
      • Kellokoski

      #3
      Vesipumppu, termari ja termarikotelo vaihtoon. Ja vaikka paisarin korkki samalla.
      Sitten huolellinen ilmaus ja kovaa ajoa.
      Akku kuullostaisi vetelevän viimeisiä.
      Niin ja ei kannatta ajella ennen kuin lämpöongelmat on saatu ratkaistua, muuten saat tehdä vielä kansiremontin
      E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

      Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

      Comment

      • Nuuskapeke
        Bimmer Rookie
        • Dec 2007
        • 58

        #4
        Auton aamulla vein huoltoon. Syyläri oli haljennut siitä paisuntasäiliön muovireunasta ja lämmetessään oli pukannut nesteitä pihalle. Termari kans rikki, koska oli lämmennyt niin paljon. Akun mittasi ja aika heikolta vaikutti sekin. Eikö minkään varoitusvalon kuuluisi syttyä, kun jäähdytinnesteet vähenevät? Sanoi koko rempan hinnaksi 550e. Uusi akku, termostaatti, syyläri ja nesteet. Toivottavasti tulee kuntoon.

        Comment

        • peltone
          BTCF Member
          • Jan 2005
          • 8092
          • Willähde

          #5
          Ei ilmoita pienellä ajotietokoneella.
          E30 316 -87
          E91 325i -06
          E61 530d -06
          F10 520d -14
          ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

          Comment

          • _nixu_
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2006
            • 8972
            • Kellokoski

            #6
            Originally posted by Nuuskapeke View Post
            Auton aamulla vein huoltoon. Syyläri oli haljennut siitä paisuntasäiliön muovireunasta ja lämmetessään oli pukannut nesteitä pihalle. Termari kans rikki, koska oli lämmennyt niin paljon. Akun mittasi ja aika heikolta vaikutti sekin. Eikö minkään varoitusvalon kuuluisi syttyä, kun jäähdytinnesteet vähenevät? Sanoi koko rempan hinnaksi 550e. Uusi akku, termostaatti, syyläri ja nesteet. Toivottavasti tulee kuntoon.
            Jos ei ole tietoa milloin vesipumppu on vaihdettu niin sekin kannattaisi uusia samalla.
            E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

            Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

            Comment

            • Nuuskapeke
              Bimmer Rookie
              • Dec 2007
              • 58

              #7
              Nyt oli auto saatu kasaan ja alettu testailemaan toimivuutta. Lämmöt pysyny tyhjäkäynnillä hyvänä, mutta ajossa noussut taas. Jäähdyttimen letkut kovia ja kannentiiviste huoltomiehen mukaan rikki. Uudet kannentiiviste, vesipumppu, venttiilivarren kumit, öljyt+suodatin, kanteen pulttisarja ja oli jotain muutakin pientä osaa. Käyttävät jokaisen kannen koneistamolla ennenkuin laittavat paikoilleen. Hinnaksi oli laskettu n.1300€, josta työn osuus 10h (65e/h). Onko tuo hinta yhtään oikeassa suunnassa, vai otetaanko köyhältä viimeisetkin rahat? Alkuviikosta kytkinremontti 530€. Tänään maksoin 540€ tuosta akun, termostaatin, syylärin, jäähdytinnesteiden, moniurahihnan, micro-v-hihna vaihdon. Ei tietoa nuista hihnoista, mutta huoltomies sanoi niiden olleen loppu ja siltä näyttivätkin, kun näytti vanhat hihnat.
              Eli 540+530+1300= 2370€ :think
              En tiedä pitääkö tässä alkaa liikkua julkisilla ja pyörällä. Ja kaikki poksahtaa samaan aikaan.

              Comment

              • _nixu_
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2006
                • 8972
                • Kellokoski

                #8
                Entäs viskoflekti? Ja vesipumppua ei vielä uusittu?
                Ja ilmaus tehty huolella, nuo on hankalia koneita ilmata..
                E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎