Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39:n jarrupolkimen juuresta pihisee/pörisee ilmaa - VIKA KORJATTU

Collapse
X
Collapse
+ More Options
Posts
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Madfexx
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2005
    • 3646
    • Lempäälä

    E39:n jarrupolkimen juuresta pihisee/pörisee ilmaa - VIKA KORJATTU

    Elikkä isäukon 97-vuoden E39 523i touringista on alkanut jarrupolkimen juuresta kuulua painettaessa pihinää/kimeää pörinää. Eli aivan kuin joku kumiosa vuotaisi ilmaa välistä ja päästäisi kyseisen äänen. Jarrutustehoon tuo "vuotoääni" ei mielestäni vaikuta. Joku alipainetehostinhan tuolla jarrusysteemissä on? Mikä mahtaisi olla näin käytännössä vikana ja miten suhinat ja pörinät saa loppumaan?
    Last edited by Madfexx; 29-09-2009, 17:05.
    Harraste: TYE e28 518i 11/84 Alpinweiß 146, e28 520i 10/84 Platanengruen, e85 Z4 3.0si Nachtblau metallic
    Käyttis: e61 530xd 11/07, Volvo V70 1,6d -11
  • Ekape
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2005
    • 205
    • Luvia

    #2
    Otappa kuskinpuoleinen raitisilmasuodattimen kotelo irti ja katso uiko tehostaja vesilammikossa. Tahtoo mennä tukkoon vedenpoistoreiät tuolta kotelon pohjalta.

    Comment

    • Madfexx
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2005
      • 3646
      • Lempäälä

      #3
      Originally posted by Ekape View Post
      Otappa kuskinpuoleinen raitisilmasuodattimen kotelo irti ja katso uiko tehostaja vesilammikossa. Tahtoo mennä tukkoon vedenpoistoreiät tuolta kotelon pohjalta.
      Miten tuo kotelon vesittyminen sitten käytännössä aiheuttaisi tuon ilmavuotoäänen? Tarkennetaan nyt vielä lisäinfona, että vika alkoi, kun pikkuveli oli auton kanssa kakkosvaiheessa radalla ja jarrutteli mm. muutamia tiukkoja lukkojarrutuksia...
      Harraste: TYE e28 518i 11/84 Alpinweiß 146, e28 520i 10/84 Platanengruen, e85 Z4 3.0si Nachtblau metallic
      Käyttis: e61 530xd 11/07, Volvo V70 1,6d -11

      Comment

      • Kilpelä
        Bimmer Rookie
        • Jun 2009
        • 50
        • Vantaa -Finland

        #4
        Originally posted by Madfexx View Post
        Miten tuo kotelon vesittyminen sitten käytännössä aiheuttaisi tuon ilmavuotoäänen? Tarkennetaan nyt vielä lisäinfona, että vika alkoi, kun pikkuveli oli auton kanssa kakkosvaiheessa radalla ja jarrutteli mm. muutamia tiukkoja lukkojarrutuksia...
        Melko varmasti on tehostin menny, poljin saanu siellä radalla kunnolla liikettä pitkästä aikaa, eli kunnon ABS jarrutuksia ja alkanu vuotamaan.

        Helppohan toi on varmistaa, kun irrotat sen tehostimelle menevän alipaineletkun ja kokeilet sit painaa uudestaan...ei tosin poljin painu enää kovin kevyesti samaa matkaa.
        UZS190 Lexus GS430 - käyttis
        MA61 Celica Supra - ikuisuus projekti

        Comment

        • Madfexx
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2005
          • 3646
          • Lempäälä

          #5
          Originally posted by Kilpelä View Post
          Melko varmasti on tehostin menny, poljin saanu siellä radalla kunnolla liikettä pitkästä aikaa, eli kunnon ABS jarrutuksia ja alkanu vuotamaan.

          Helppohan toi on varmistaa, kun irrotat sen tehostimelle menevän alipaineletkun ja kokeilet sit painaa uudestaan...ei tosin poljin painu enää kovin kevyesti samaa matkaa.
          Eli siis onko koko tehostaja mennyt vai voiko sieltä korjata vain jonkun tietyn osan? Tiivisteen tms?
          Harraste: TYE e28 518i 11/84 Alpinweiß 146, e28 520i 10/84 Platanengruen, e85 Z4 3.0si Nachtblau metallic
          Käyttis: e61 530xd 11/07, Volvo V70 1,6d -11

          Comment

          • Ekape
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2005
            • 205
            • Luvia

            #6
            Originally posted by Madfexx View Post
            Miten tuo kotelon vesittyminen sitten käytännössä aiheuttaisi tuon ilmavuotoäänen? Tarkennetaan nyt vielä lisäinfona, että vika alkoi, kun pikkuveli oli auton kanssa kakkosvaiheessa radalla ja jarrutteli mm. muutamia tiukkoja lukkojarrutuksia...
            Kun tuohon koteloon kertyy vettä niin tehostaja imaisee sitä itseensä. Ensin kuuluu pihinää ja suhinaa jarrutettaessa ja myöhemmin alkaa kuulua kunnon pulputusta. Vika kun pahenee niin tuon veden liikkumisen alkaa tuntea jarrupolkimella. Kannattaa pitää kiirettä, tuosta mun diiselistä jääty tehostaja kaks vuotta sitten... Voihan tuossa olla jokin muukin vika, mutta meillä on käynyt molemmille sigun autoille noin.

            Comment

            • Clavurion
              BTCF Member
              • Feb 2005
              • 9157
              • Oulu

              #7
              Originally posted by Madfexx View Post
              Eli siis onko koko tehostaja mennyt vai voiko sieltä korjata vain jonkun tietyn osan? Tiivisteen tms?
              Ota tehostajan alipaineletku irti ja ime (esim. letku + iso ruisku) kammiosta mahdolliset nesteet pois. Tuossa se nyt ainakin selviää, onko imaissut vettä sisäänsä.
              E39 530dA -02 M-Sport
              E53 X5 3.0dA -06 Sport
              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

              Comment

              • Madfexx
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2005
                • 3646
                • Lempäälä

                #8
                Pitää käskeä isäukon koittaa kyseisiä konsteja. Epäilen kyllä, että on tosiaan saanut jotenkin siipeensä radalla, kun autolle on annettu vähän enemmän monoa
                Harraste: TYE e28 518i 11/84 Alpinweiß 146, e28 520i 10/84 Platanengruen, e85 Z4 3.0si Nachtblau metallic
                Käyttis: e61 530xd 11/07, Volvo V70 1,6d -11

                Comment

                • Risto113
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2005
                  • 1204
                  • GrassLake

                  #9
                  Originally posted by Madfexx View Post
                  Pitää käskeä isäukon koittaa kyseisiä konsteja. Epäilen kyllä, että on tosiaan saanut jotenkin siipeensä radalla, kun autolle on annettu vähän enemmän monoa

                  ...meinaat tosiaan, että auto meni rikki kun sillä jarrutti?

                  Vika ehkä tuli esiin, muttei aiheutunut siitä...

                  Comment

                  • Madfexx
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2005
                    • 3646
                    • Lempäälä

                    #10
                    Originally posted by Risto113 View Post
                    ...meinaat tosiaan, että auto meni rikki kun sillä jarrutti?

                    Vika ehkä tuli esiin, muttei aiheutunut siitä...
                    Miksei olisi voinut aiheutua?

                    Mutta tosiaan, vika on nyt siis korjattu. Alipainetehostimen kalvo oli haljennut - mitä ilmeisimmin juurikin siellä radalla. Vika korjaantui siis vaihtamalla tilalle uuden käytetyn alipainetehostimen. Vedestä tai muusta vastaavasta ei siis ollut kyse tällä kertaa...
                    Harraste: TYE e28 518i 11/84 Alpinweiß 146, e28 520i 10/84 Platanengruen, e85 Z4 3.0si Nachtblau metallic
                    Käyttis: e61 530xd 11/07, Volvo V70 1,6d -11

                    Comment

                    Working...
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎