Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 ilmajousien ilmapalkeen vaihto (korjattu)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • V-Power
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2006
    • 1333
    • Varsinais-Suomi

    e39 ilmajousien ilmapalkeen vaihto (korjattu)

    Potilaana olisi e39 -98 540i touring.Aamulla töistä lähdettäessä käynnistin auton ja alkoi takapäästä kuulua kova suhina, kuin rengas olisi mennyt puhki.Auton perä alkoi laskeutua silmissä kuskin puolelta ja ajotietokone herjasi "selflevel susp. inac" Auton perä painui muutamassa minuutissa aivan tonttiin, apukuskin puolelta, josta suhinaa ei kuulunut painui hieman vähemmän.Hirveästi renkaat ei kaariin raapinut, joten sain hissukseen ajeltua kotipihaan.Mitä sieltä meni ja mitä helvettiä se tulee taas maksamaan?
    Ei ole tarkoitus ajaa autolla ylimääräisiä, mutta uskaltaako sen ajella pajalle, ilman pahempia rikkoutumis vaaroja?

    Jollain oli vastaavia kokemuksia, mutta eipä tuo hakukone taas pelaa, läväyttää vaan ruudun valkoiseksi.
    Last edited by V-Power; 30-09-2009, 19:23.
    E36 95 316i Sedan
    E39 97 540i Touring
    E46 99 320Ci Coupe
    E53 01 X5 4,4 V8
    E65 05 730d
    F10 11 523i Sedan
    F90 08 320i Sedan
  • Thuppu
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2007
    • 3626
    • Seinäjoki

    #2
    Todennäköisesti sieltä meni ilmapalje puhki. Kannattaa tietysti tarkistaa ettei vaan palkeelle menevä ilmaletku oo rikki. Olisko uus palje n. parin satkun luokkaa..? Uskaltaa ajaa varovasti huoltoon jos ei renkaat ota mihinkään kiinni.
    BMW 740iA "ALPINA"
    BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
    Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
    Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

    Comment

    • V-Power
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2006
      • 1333
      • Varsinais-Suomi

      #3
      OK.Jotain sellaista epäilinkin, onko millanen operaatio kyseessä? Kannattaako ei niin tee-se-itse miehen viedä epäröimättä ammattimiehille?
      E36 95 316i Sedan
      E39 97 540i Touring
      E46 99 320Ci Coupe
      E53 01 X5 4,4 V8
      E65 05 730d
      F10 11 523i Sedan
      F90 08 320i Sedan

      Comment

      • Geijjo
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2006
        • 406
        • Hell Sinki

        #4
        ei kovin kummoinen homma,rengas ylös ja irti ni saa pussin alapuolelta yhden pultin irti ja peräkontin puolelta se on vain kahdella sokalla kiinni ja ilmaputki tulee sinne ylös.suurin työ oli ku kai sitä tyhmä on ku ei meinannu tajuta miten se ilmaputken lukitus avataan
        Forssalainen housutpoiskänni official fan klubben
        e39 ///M5 ZzZ
        e34 ///M5 Facelift Touring ZzZ
        F11 530da M-Sport
        Hurley-Durley x2
        Koliseva connection
        Itä-helsingin koiraverkko connection

        Comment

        • V-Power
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2006
          • 1333
          • Varsinais-Suomi

          #5
          Originally posted by Geijjo View Post
          ei kovin kummoinen homma,rengas ylös ja irti ni saa pussin alapuolelta yhden pultin irti ja peräkontin puolelta se on vain kahdella sokalla kiinni ja ilmaputki tulee sinne ylös.suurin työ oli ku kai sitä tyhmä on ku ei meinannu tajuta miten se ilmaputken lukitus avataan
          Ahaa, pitäis sitten varmaan itse yrittää :think onko kannattavaa vaihtaa molemmille puolille vai mennäänkö toisella puolella vanhalla niin kauan, kun se kestää?
          E36 95 316i Sedan
          E39 97 540i Touring
          E46 99 320Ci Coupe
          E53 01 X5 4,4 V8
          E65 05 730d
          F10 11 523i Sedan
          F90 08 320i Sedan

          Comment

          • Geijjo
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2006
            • 406
            • Hell Sinki

            #6
            no jos ne molemmat on samanikäisiä ni ei se kovin pitkäikäinen ratkaisu ole vaihtaa yhtä,joku oli minun koslaan tehny budjettiratkaisun ja vaihtanut yhden ku se toinen oli kuin uus ja kesäkuussa lauennut oli todella pykinyt.muistaakseni pappaklubialennuksella sen yhen hinta oli jotain 180-190€
            Forssalainen housutpoiskänni official fan klubben
            e39 ///M5 ZzZ
            e34 ///M5 Facelift Touring ZzZ
            F11 530da M-Sport
            Hurley-Durley x2
            Koliseva connection
            Itä-helsingin koiraverkko connection

            Comment

            • V-Power
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2006
              • 1333
              • Varsinais-Suomi

              #7
              Soittelukierroksella selvisi, että paikallinen marmoritiski tekee homman halvimmin hintaan 300e (osan hinta kuulema 205e) ja vieläpä nopeimmalla aikataululla, munkin on valitettavasti tehtävä se budjettiratkaisu ja annettava toisen puolen tositaiseksi olla ja toivoa, että se kestää jonkin aikaa, kun rahatilanne on pikkasen väljempi.Apukuskin puolen kulma on muutenkin roikkunut pikkasen alempana niin saavat tasata paineet siinä samalla.Pappa clubin jäsenkortti linkoaa marmorille, ennenkuin kerkiävät sanomaan mitään
              E36 95 316i Sedan
              E39 97 540i Touring
              E46 99 320Ci Coupe
              E53 01 X5 4,4 V8
              E65 05 730d
              F10 11 523i Sedan
              F90 08 320i Sedan

              Comment

              • Thuppu
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2007
                • 3626
                • Seinäjoki

                #8
                Originally posted by V-Power View Post
                Pappa clubin jäsenkortti linkoaa marmorille, ennenkuin kerkiävät sanomaan mitään
                Eiku, eka tinkaat kaikki löysät pois ja sit vielä näytät pappakorttia.
                BMW 740iA "ALPINA"
                BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                Comment

                • markok
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 3018
                  • Kuopio

                  #9
                  Originally posted by Geijjo View Post
                  no jos ne molemmat on samanikäisiä ni ei se kovin pitkäikäinen ratkaisu ole vaihtaa yhtä,joku oli minun koslaan tehny budjettiratkaisun ja vaihtanut yhden ku se toinen oli kuin uus ja kesäkuussa lauennut oli todella pykinyt.muistaakseni pappaklubialennuksella sen yhen hinta oli jotain 180-190€
                  Repesikö sulla palje alaosasta mikä rullautuu sisään jouston aikana? Olisi mukava nähdä kuvia miten pykineen näköinen vanha palje oli ennen repeämistä.
                  BMW 530iA Touring -05

                  Comment

                  • janne1974
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2006
                    • 405
                    • Kuopio

                    #10
                    Originally posted by V-Power View Post
                    Soittelukierroksella selvisi, että paikallinen marmoritiski tekee homman halvimmin hintaan 300e (osan hinta kuulema 205e) ja vieläpä nopeimmalla aikataululla, munkin on valitettavasti tehtävä se budjettiratkaisu ja annettava toisen puolen tositaiseksi olla ja toivoa, että se kestää jonkin aikaa, kun rahatilanne on pikkasen väljempi.Apukuskin puolen kulma on muutenkin roikkunut pikkasen alempana niin saavat tasata paineet siinä samalla.Pappa clubin jäsenkortti linkoaa marmorille, ennenkuin kerkiävät sanomaan mitään
                    Enpähän itse maksaisi tuosta vaihtotyöstä satasta. Mun emäntä vaihtoi molemman puolen jouset puolessa tunnissa. (itsellä oli käsi paskana) Tuo työnosuuden hinta on TODELLA törkeä. Nii, ja emäntä ei oo mikään autoasentaja.. Vaihto on todella helppo ja nopea tehdä ihan parkkipaikka asennuksena. Tuolla työn hinnalla saat jo puolet siitä toisenpuolen jousesta.. Ja olen sitä mieltä, että kyllä kannattaa ne molemmat vaihtaa.. Huomaat sen sitten kun vaihdat. Mutta tarkista ennen jousen ostoa että painesäiliö ja sen letkut on ehjät. Sillon kun mun autosta meni jousi niin se ääni oli kuin haulikonpiipusta, ja perse oli heti maassa..

                    -Janne-
                    Last edited by janne1974; 23-09-2009, 22:19.
                    -Janne-

                    F10 535iX sedan -11
                    ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
                    ex. E39 528i touring -99
                    ex. E36 325ia coupe -93

                    Comment

                    • V-Power
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2006
                      • 1333
                      • Varsinais-Suomi

                      #11
                      Originally posted by janne1974 View Post
                      Enpähän itse maksaisi tuosta vaihtotyöstä satasta. Mun emäntä vaihtoi molemman puolen jouset puolessa tunnissa. (itsellä oli käsi paskana) Tuo työnosuuden hinta on TODELLA törkeä. Nii, ja emäntä ei oo mikään autoasentaja.. Vaihto on todella helppo ja nopea tehdä ihan parkkipaikka asennuksena. Tuolla työn hinnalla saat jo puolet siitä toisenpuolen jousesta.. Ja olen sitä mieltä, että kyllä kannattaa ne molemmat vaihtaa.. Huomaat sen sitten kun vaihdat. Mutta tarkista ennen jousen ostoa että painesäiliö ja sen letkut on ehjät. Sillon kun mun autosta meni jousi niin se ääni oli kuin haulikonpiipusta, ja perse oli heti maassa..

                      -Janne-
                      Puhut asiaa, pitää itse yrittää.Pitää tosiaan syynätä tarkasti, että mikä siellä meni rikki, kun ei mulla mitään pamahduksia kuulunut vaan tasainen noin pari minuuttia kestävä sihinä ja perä laskeutui pikkuhiljaa.Perjantaina pääsen tunkkailemaan ylös ja katselemaan mitä meni.Mitä noita räjäytyskuvia katselin niin ei sielä taida juuri muita mahdollisuuksia rikkoutumiseen olla, kun tuo ilmapalje tai sen letku?
                      E36 95 316i Sedan
                      E39 97 540i Touring
                      E46 99 320Ci Coupe
                      E53 01 X5 4,4 V8
                      E65 05 730d
                      F10 11 523i Sedan
                      F90 08 320i Sedan

                      Comment

                      • V-Power
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2006
                        • 1333
                        • Varsinais-Suomi

                        #12
                        Nyt on ilmapalkeen vaihtotyö käynnissä, muutama kysymys!

                        1.Miten ilmapalkeen yläpäässä oleva venttiili, josta paine palkeeseen tulee lähtee irti?Nypätäänkö pelkkä paineletku vai koko venttiili,miten?

                        2.Ilmapalkeen ympärillä on ilmeisesti jokin suojapussi? (siitä kyljestä oli paineilma tullut läpi)

                        3.Kuinka palje sitten lähtee irti, kun yläpään letkut on saatu irti?

                        4.Voiko autolla ajaa n.10m matkan, kun palje on kokonaan poistettu?Rikkonaisella, paikallaan olevalla pystyi.
                        E36 95 316i Sedan
                        E39 97 540i Touring
                        E46 99 320Ci Coupe
                        E53 01 X5 4,4 V8
                        E65 05 730d
                        F10 11 523i Sedan
                        F90 08 320i Sedan

                        Comment

                        • MakeR
                          Newbiemmer
                          • Apr 2008
                          • 11
                          • Sahalahti

                          #13
                          Originally posted by V-Power View Post
                          Nyt on ilmapalkeen vaihtotyö käynnissä, muutama kysymys!

                          1.Miten ilmapalkeen yläpäässä oleva venttiili, josta paine palkeeseen tulee lähtee irti?Nypätäänkö pelkkä paineletku vai koko venttiili,miten?

                          2.Ilmapalkeen ympärillä on ilmeisesti jokin suojapussi? (siitä kyljestä oli paineilma tullut läpi)

                          3.Kuinka palje sitten lähtee irti, kun yläpään letkut on saatu irti?

                          4.Voiko autolla ajaa n.10m matkan, kun palje on kokonaan poistettu?Rikkonaisella, paikallaan olevalla pystyi.


                          1. siinä on saksisokka. purista varovasti! sokkaa pihdeillä yhteen ja nosta samalla liitin/letkuhässäkkää.

                          2. ei kai siinä mitään suojapussia ole..? ei ainakaan omissa ollut..

                          3.yläpuolella on kaksi pois työnnettävää sokkaa, sekä ilmapalkeen alapäässä yksi 13mm kiintoavaimella avattava pultti.

                          4. voi kai sillä ajaa jos pyörät ei ota mihinkään kiinni!

                          ja suosittelen vaihtamaan molemmat, omasta oli toinen rikki ja kohta olisi mennyt se toinenkin

                          Comment

                          • V-Power
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2006
                            • 1333
                            • Varsinais-Suomi

                            #14
                            Originally posted by MakeR View Post
                            1. siinä on saksisokka. purista varovasti! sokkaa pihdeillä yhteen ja nosta samalla liitin/letkuhässäkkää.

                            2. ei kai siinä mitään suojapussia ole..? ei ainakaan omissa ollut..

                            3.yläpuolella on kaksi pois työnnettävää sokkaa, sekä ilmapalkeen alapäässä yksi 13mm kiintoavaimella avattava pultti.

                            4. voi kai sillä ajaa jos pyörät ei ota mihinkään kiinni!

                            ja suosittelen vaihtamaan molemmat, omasta oli toinen rikki ja kohta olisi mennyt se toinenkin

                            Vai saksi sokka, ihmettelinkin mikä helvetti se on?!Toivottavasti se ei ottanut hirveästi itteensä, kun sitä rukarilla pikkasen vääntelin ja yritin hahmottaa käyttötarkoitusta Jep. tarkoitus on maanantaina tilata molemmille puolille uudet.Suuri kiitos vastauksista, lähdenkin tästä puristelemaan sitä sokkaa
                            E36 95 316i Sedan
                            E39 97 540i Touring
                            E46 99 320Ci Coupe
                            E53 01 X5 4,4 V8
                            E65 05 730d
                            F10 11 523i Sedan
                            F90 08 320i Sedan

                            Comment

                            • Latexi
                              Bimmer Rookie
                              • May 2004
                              • 137
                              • Salo

                              #15
                              Varovasti sitten sen saksisokan kanssa, niitä ei meinaan saa enää erikseen varaosana tiskiltä, vaan joutuu ostamaan sen koko paisuntasäiliön letkuineen sokkineen... Nimim. "kokemusta on..."

                              p.s. Ei oo muuten paha vaihtaa...
                              BMW 330d M-sport 2 Touring E46 - BMW 320i cabrio E30

                              SALO///WORKS
                              Automotive Enthusiastics since 2012

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎