e39 525d ilmamassamittarin vaihto ja ohjelmointi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nokitykki
    Bimmer Rookie
    • Nov 2004
    • 41
    • Kurikka

    e39 525d ilmamassamittarin vaihto ja ohjelmointi

    Tervehdys!

    525d 2001 mosseen vaihtuu ilmamassamittari lähiaikoina. Auto on tammikuussa valmistettu joten ymmärtääkseni joudutaan ohjelmointi hommiin. Ongelmana onkin kun autossa on Karalan softa. Kyselin merkkiliikkeistä onnistuuko imm ohjelmointi niin ettei kajota muuteltuun softaan.

    Vaasan merkkiliike = > Ei tarvitse ohjelmoida mitään, ei ole koskaan ennenkään tehty
    Seinäjokinen merkkiliike => Viritys-softat häipyy päivityksen yhteydessä (jos päivitys onnistuu kun on tehty modauksia)

    Miten menetellä tästä eteenpäin?

    A. Imm ohjelmointi merkkiliikkeessä ja ajella vaan vakiolla :(
    B. Ei tehdä mitään :(
    C. Imm ohjelmointi merkkiliikkeessä ja uusi viritys (rahanmenoa, tai onhan sitä muutenkin kun mossella ajelee)
    D. Ohjelmointi jollain muulla konstilla
    E. Mahtaako löytyä ohjeita merkkiliikkeen pojille miten ohjelmointi suoritetaan tuhoamatta viri-softaa
  • elreino
    Bimmer Rookie
    • Apr 2009
    • 88
    • s-joki

    #2
    joo kyllä ohjelma katoaa merkkiliikkeessä pittiavaruuteen
    voi lähestyä yv jos on tarvetta ohjelman sörkkimiselle jos ei ohjema tunnu mieleiselle

    Comment

    • Thuppu
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2007
      • 3626
      • Seinäjoki

      #3
      Ostat ebaystä halvan KWP2000+ ohjelmointilaitteen(<40e) ja otat sillä talteen virisoftan, käyt ohjelmoimassa ilmamassamittarin ja ajat kotiin, lyöt kwp:n tulille ja niittaat vanhan virisoftan takaisin.

      Mullakin oli tuo KWP, mutta menin sen ahneuksissani myymään... pitäis itsekin tilata uus.


      Edit. Ei tuo välttämättä toimikaan sun ohjelmalla ku siinä oli kompensoitu maffin heikohkoa kuntoa lisäämällä pyyntiä... Jos ei tuo sitten oo rukattu jostain muualta kuin varsinaisesta moottorisoftasta..? Suosittelen että soitat Kososelle ja kysyt miten edetä.
      Last edited by Thuppu; 25-09-2009, 15:04.
      BMW 740iA "ALPINA"
      BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
      Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
      Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

      Comment

      • elreino
        Bimmer Rookie
        • Apr 2009
        • 88
        • s-joki

        #4
        Originally posted by Thuppu View Post
        Ostat ebaystä halvan KWP2000+ ohjelmointilaitteen(<40e) ja otat sillä talteen virisoftan, käyt ohjelmoimassa ilmamassamittarin ja ajat kotiin, lyöt kwp:n tulille ja niittaat vanhan virisoftan takaisin.

        Mullakin oli tuo KWP, mutta menin sen ahneuksissani myymään... pitäis itsekin tilata uus.


        Edit. Ei tuo välttämättä toimikaan sun ohjelmalla ku siinä oli kompensoitu maffin heikohkoa kuntoa lisäämällä pyyntiä... Jos ei tuo sitten oo rukattu jostain muualta kuin varsinaisesta moottorisoftasta..? Suosittelen että soitat Kososelle ja kysyt miten edetä.

        ja mitäs tämä toimenpide sitten hyödyttäisi kun se massa mittarin kartta on siinä ohjelmassa :think

        Comment

        • Thuppu
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2007
          • 3626
          • Seinäjoki

          #5
          Originally posted by elreino View Post
          ja mitäs tämä toimenpide sitten hyödyttäisi kun se massa mittarin kartta on siinä ohjelmassa :think
          No siinähän tapauksessa ei mitään. Jotenki oon vaan ymmärtänyt että tuo koodaus vain pitää tehä jotta se tunnistaa uuden mittarin..? Softataanhan näitä jatkuvalla syötöllä. Miten se edellinen softa eroaa uudesta jos maffi vaihdetaan? Mut tosiaan tässä tapauksessa ei voi mitä ilmeisemmin käyttää tota viriohjelmaa koska mafarvoja on rukattu reilusti. Joo ei pitäisi puhua asioista joista ei tiedä...


          Ei vaan mee kaaliin miksei sellaista ohjelmaa joka on tehty ehjän maffin päälle voi käyttää maffin vaihdon jälkeen? Vai oliko tää nyt niin että jos maffi vaihtuu uudempaan malliin niin tarvii uuden moottorisoftan, mutta jos sama vanha malli niin ei tarvi koodausta/softausta..?
          Last edited by Thuppu; 25-09-2009, 16:29.
          BMW 740iA "ALPINA"
          BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
          Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
          Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

          Comment

          • Clavurion
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2005
            • 9159
            • Oulu

            #6
            Tuo MAF-päivityksen ohjelmointi on käytännössä koko DDE:n softan päivitys. Uuden MAF-version toimintaprofiili on erilainen, joten vaatii muutetut kartat. Tämän takia näissä alkupään dieseleissä kannattaisi aina ennen virisoftaa päivittää MAF tai varmistaa, että se on jo uudempaa mallia.
            E39 530dA -02 M-Sport
            E53 X5 3.0dA -06 Sport
            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

            Comment

            • Thuppu
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2007
              • 3626
              • Seinäjoki

              #7
              Jos uuden ja vanhan maffin numerot on samat niin ei tarvi softapäivitystä?
              BMW 740iA "ALPINA"
              BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
              Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
              Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

              Comment

              • nokitykki
                Bimmer Rookie
                • Nov 2004
                • 41
                • Kurikka

                #8
                Joo. Olis kannattanu kyllä vaihtaa se Maffi ennemmin.

                Thuppu. Kysyin jo Kososelta ja meinas, että maffin koodaus onnistuis merkkiliikkeis hävittämättä virisoftaa kun pyytää.

                Sanoi samalla, että ei korjannut arvoja maffin huononemisen takia paljonkaan.

                Mutta, nyt täytyy mennä vissiin Kososella poikkeemaan uudelleen, mutta ei varmaankaan tarvi käydä ensin merkkiliikkeessä koodailemassa?

                Kyllähän saman numeroisen MAFFin voi vaan heittää kiinni, mutta kun Bosch ei niitä enää valmista. Jonain Löwe merkkisenä sais mutta ei tohdi sellaisia koittaa.

                Comment

                • nokitykki
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2004
                  • 41
                  • Kurikka

                  #9
                  Mittari vaihdettu

                  vaihdoin iltasella uuden maffin ja vaikutus oli kyllä persdynolla huomattava. Lisää potkua tuli läpi kierrosalueen ja kaasuun vastaavuus parantui. Täytyy nyt kattoa menenkö Kososelle käymään kun tuntuu pelaavan kivasti näinkin.

                  Mitään puutumista ei ole havaittavissa millään kierrosalueella ja veto parantui kivasti alakierroksilla sekä muulinpotku ~1700-1900 kierroksessa jäi pois.

                  Comment

                  Working...
                  X