Eli ongelmana on, että viime aikoina autossa on alkanut ilmetä pientä nykimistä. Nykiminen tapahtuu, kun kierroksia koneessa on alle 2000rpm. Tyypillinen tilanne on kun ajaa vitosella jotain kahdeksaakymppiä. Koneen vetoalue alkaa 2200rpm nurkilla ja normaalisti kierrokset on tuon yläpuolella, mutta mielestäni silti ei vajaillakaan kierroksilla pitäisi minkäänlaisia nykimisiä ilmetä. Kaikki suodattimet on vaihdettu eikä koneen pitäisi olla tukossakaan. Muuten käy hyvin myös tyhjäkäyntiä ja vetää tasaisesti kunhan vaan jenkaa on vähän enemmän. Onko muilla ollu samanlaista oireilua?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E39 525TDS nypyyttää
Collapse
X
-
Periaattessa vois olla jotain semmosta. Toisaalta nykäykset tuntee parhaiten, kun alkaa kiihdyttää vitosella vaikka seitsemästäkympistä. Tai toinen vastaava tilanne, kun ajaa kruise päällä ylämäkeen. Sellainenkin ilmiö autossa on, joka joskus tapahtuu: päästää kaasun ja kone menee moottorijarrutukselle, painetaan kaasua, eipäs tapahdukaan mitään. Eli moottori ei reagoikaan kaasun vasta kun kaasua pumppaa muutaman kerran tai sitten painaa kytkimen pohjaan ja päästää tyhjäkäynnille. Sen jälkeen taas mennään niin kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Itse epäilen että pumpun määränsäätimen signaaleissa on jotain ajoittaista häikkää.
Comment
-
-
Xela, taidat olla kohtalotoveri :lol: ! Mulla e39 525tds-97 ajettu 185tkm,(OK) juurikin SAMANLAISET oireet! Eli nypyyttää, katkee veto niinkuin kuvailit jne.jne.Varsinkin kylmänä oireet selvempinä, joskus kuumanakin.Kävin vikamuistin lukemassa; Ruiskutuspumpun määränsäädin säätöpoikkeama. En ole kyllä tehnyt asialle sen enempää,kun muuten täysin OK.Kiinnostais kyllä tietää, onko toi koko pumppu vaihtokunnossa, vaiko joku yksittäinen osa.Saakohan tohon pumppuun edes mittän varaosia?Eräs tuttu suositteli näitä BOSCHin autosähkökorjaamoita, uskaltaiskohan käydä hakeen tuomion?
Comment
-
-
Ite aikanaan BMW:llä töissä olleena tuli samantapainen tapaus vastaan ja sillon kyseessä E39 525tds touring...Siinä nypytys alkoi myös isolla vaihteella 120 jälkeen...Auto nyki todella paljon ja kun vauhtia lisäsi vielä yli 120 niin auto hyytyi tien poskeen...Vähä aikaa kun moottori oli sammuksissa niin auto lähti taas käyntiin ja käyttäytyi normaalisti jälleen sinne 120 ja suurimmalle vaihteelle asti...sitten taas sama homma...Pa-putkissa näkyi ilmaa ja sen vuoksi tutkimaan sitten pa-pumppua takapenkin alla...Syyksi paljastui pa-pumpun viallinen laakeri eli pumppu alkoi ilmeisesti leikkautumaan kiinni ja isommilla kierroksilla se alkoi sitten ahdistamaan sen verran et ruiskutusmäärä ei enää riittänyt kun tehoa tarvittiin lisää...Tämä yksi vaihtoehto vaan millaiseen olen itse törmännyt...varaosia ei saanut eli uusi pumppu ja oli muistaakseni jotain 1000 euron luokkaa plus työt...Nykyhinnoista en tiiä ku on työt vaihtunu...520i m20b20 Sedan E34 -90 Rouvan kulkine
525 TDS A m51d25 Touring E34 -93
525 TDS m51d25 Touring E34 -94
Ex-324 TD m21d24 Touring E30 -89
Ex-320i E30 m20b20 -86
Ex-318i E30 m20b20 -87
Ex-320i E30 m20b20-83
Comment
-
-
Heikki.Niemi tarkoitat ilmeisesti siirtopumppua. Ainakaan mulla ei oo polttoaineputkissa ilmaa eikä muutenkaan oireita, jotka viittais, että ko. pumppu olis hajalla. Toisaalta en usko, että ruiskutuspumpussakaan olis mekaanista vikaa, koska pa-kulutus on pysynyt ennallaan (n.7l/100km), tehot tuntuu olevan tallella ja muutenkin moottori käy tasaisesti ja epänormaalisti savuttamatta.
Shadow-linelle voin kertoa, että myös mulla oireet on kylmänä selvempiä. Toi vikakoodi tieto oli hyvä! Jotain tommosta epäilin itsekki, josko mulla olis sitte sama. Onko sulla iso OBC, mulla nimittäin sen kautta näkyy tallentunut koodi C3 (195 desimaalilukuna). Koska vika on ns. ajoittainen, niin periaattessa määränsäätimen asentotunnistimen anturin voi olettaa olevan kunnossa. Vika voi olla siis johtorarjassa tai kosketushäikkä jossain liittimessä. Toisaalta vika voi olla myös itse määränsäätimessä. Jos säätimen luisti jumittaa tai sitte säätimen ohjaussolenoidi on viallinen.
Periaattessa yllämainitut jutut pystyy mittaamaan ECU:n liittimen kautta. Määränsäätimen asentotunnistimen käämien resistanssit on noin 7 ohmia. Mittaus tehdään seuraavien pinnien väliltä 21->14 ja 39->14. Määränsäätimen solenoidin resistanssi noin 2 ohmia, 1->17. Mittaus ei tietysti kerro koko totuutta, koska vika on ajoittainen, mutta voi sillä nyt vähän selvittää esim johtosarjavikoja.
Pakko lisätä vielä kommentti BOSCH:in korjaamoista. Itse olen asioinut yhdessä liikkeessä vain kerran etelä-pohjanmaalla. Hommana oli airbagin valon nollaus. Palvelu oli ihan OK ja hinta 20eur, mikä sinänsä oli mielestäni siedettävä. Kaveri taasen vei 850TDI Volvonsa kuumakäynnistysongelmien takia Tamperelaiseen bosch-korjaamoon. "Asiantuntevassa" korjaamo ei ollu osannu tehdä autolle oikein mitään. Ensimmäiseksi oli tarjottu, että vaihdetaan koko ruiskupumppu, kustannusarvio 2800eur. Muutenkin palvelu oli ollu enemmänkin vittuilua ja hinta parista epäasiantuntevasta kommentista 70 euroa.
Comment
-
-
Jep, mullaki toi iso obc, ei siellä ainakaan mitään koodeja löytyny.Mutta kesällä kun käytin testerissä, kaikki vikakoodit nollattiin, mutta olen aivan varma et toi määränsäätimen koodi löytyy sieltä nytkin! Muutaman kerran on tullut mittaristoon teksti:Fuel injekction system, juuri silloin kun "veto katkee", ja yrität vedättää kaasu pohjassa useamman sekunnin ajan.Mut teksti ja oire häviää,kun päästät sen tyhjäkäynnille.Ja sen jälkeen kaikki OK!
Itellä myös kaikki kulutus, kulku,käyntiinlähtö jne. mielestäni täysin OK.Myös huollot tehty jne.Tosin usein tyhjäkäynnillä moottori ikäänkuin kävis viidellä tai sit kaikki pytyt eivät saa tarpeeksi ainetta.Oire esiintyy siis 750-900rpm/min.
Itse kyllä epäilen tota pumpun määränsäädintä, eiks siellä olekki joku luisti tms.Vois olla kulunu,jumittaa tai joku tiesi sanoa, et siellä on jotku palautus/vastus jouset, et ne ois katkennu??Ja suomiauto-pojat sano et guntherin polttoaine laatu on mitä on, paskalla kun ajetaan ni varmaan paikat kuluu.Tiedä sitten.
En ole kyllä mistään löytänyt "täydellistä" räjäytyskuvaa tds:n pumpusta, ainoastaan pintapuolisia.Onko se määränsäädin pumpussa, johon menee paksu musta johdin, tulitikkuaskin kokoinen musta laatikko siinä kyljessä muutamalla skruuvilla kii?
Mutta jos toi määränsäädin olisi rikki, tarkoitaskohan se että uusi syöttöpumppu?VOI VOI :( Muuten kyllä hieno auto!!! :wink:
Comment
-
-
Niin, vikakoodithan saa OBC:stä pihalle check control:n kautta, taisi olla testi 14. Sama juttu mulla tuon tekstin kanssa, joskus ilmestyy juuri silloin kun veto katkeaa.Tyhjäkäynnin kanssa mulla ei oo kyllä ollu mitään ongelmia, käy ihan tasasesti kaikilla kierroksilla. Mulla toi vedon katkeaminen tulee ainoastaan silloin kun päästän tasakaasulta moottorijarrutukselle ja heti perään painan kaasua, niin kone ei vastaakaan kaasuun. Vika häviää kun kaasua pumppaa kerran pari tai sitten päästää tyhjäkäynnille.
Tuo tds:n pummpu on tyypiltään Bosch VE-EDC. Määränsäätimen luisti on pumpun aksiaalimännän ympärillä. Luistia siirretään varren ympärillä sen mukaan mikä on haluttu syöttömäärä. Luisti sulkee varressa olevat rei'ät ja estää painetta purkautumasta korkeapainetilasta, kun rei'ät liikkuu luistin ohi pääsee paine purkautumaan ja ruiskutus loppuu. Kun luistia siirretään, niin männän tehollinen iskunpituus kasvaa ja sitä myöten myös syöttömäärä. Eli tasakaasulla luisti pysyy paikoillaan ja männänvarsi liikkuu luistin sisällä samaan tahtiin kun sylintereihin syötetään polttoainetta. Luisti ei siis voi jumittaaa ainakaan mäntään. Luistia liikutellaan solenoidilla joka taas vetää jousikuormaa vastaan. Määränsäädön ei kyllä pitäisi toimia ollenkaan, jos jousi on poikki, koska solenoidin voima säädetään PW modulaatiolla ja jos vastavoimaa ei ole niin periaatteessa tuloksena on täysi syötto hela tiden.
Tuo määränsäätimen solenoidi ja määränsäätimen anturi on sen pumpun ylimmäisen kannen alla juurikin siinä mistä se johto menee sisään. Tuolta löytyy kuva ainakin VP-37 pumpusta, joka on aika lähelle samanlainen kuin VE-EDC. http://www.kfztech.de/kfztechnik/motor/diesel/edc.htm
Joo tuo suomi-auto propaganda on justiinsa tommosta. Ehkä sakuilla voi olla paskasempaa löpöä, mutta enpä usko kuitenkaan.
Vähän on semmonen kutina, että vika on kuitenkin sähköpuolella koska se ilmenee aina samanlaisessa ajotilanteessa. Ainakin määränsäätimen anturin pitäis olla käytännössä ikuinen, mutta tiedä häntä.
Comment
-
-
Kiitoksia tosta linkistä, tarvii ajan kans tutustua jo ihan pelkän mielenkiinnon vuoksikin. Any way, sen verran tuosta omasta viasta, että ton vian saa "päälle" myös auton ollessa paikallaan, just äsken kiusasin sitä ja muutaman kerran onnisti :lol: .Tuntuu vaan siltä, et nää ilmat ku menny pakkasen puolelle jo vähänkin, noi mun oireet ilmenee todella herkästi, mitäköhän sit kun -20C :( :( .Eli täytyy melkein se viedä testeriin, vaikka mukavahan tässä onkin spekuloida :wink:
Onkohan kellään tietoo, kuka asiantunteva liike nuista ymmärtää täällä Tampereen tienoilla?.Treen Metro-Autoon ei meikäläisen TDS:ssä kyllä mielellään eksy!
Juu, ei siellä testi nro. 14 mulla ollu mitään vikoja muistissa :shock:
Comment
-
-
Mullakin tuo nykiminen on ilmaantunut vasta nyt kun kelit on viilentyny. Kesällä ei ollu mitään ongelmia, paitsi että tuota vedon katkeamista on kyllä esiitynyt jo silloinkin. Mitä oon foorumia seurannu niin ainakin porukka kehuu Hatanpään Osaset korjaamoa. Vikakoodit varmaan siellä ainakin lukevat, siitä en tiedä mitä tuon pupun kanssa osaavat tehdä. Jos on varmaa, että pumppu kaipaa hoitoa niin sitte ehkä joku spesiaali dieselpaja vois olla paras vaihtoehto.
Comment
-
-
nykiminen saatu kuriin
Sain vian nykimisen osalta korjattua ja ajattelin laittaa tännekin tiedoksi josko jollekin olisi siitä joskus jotain iloa.
Tarina alkaa näin:
Kävin lukemassa vikakoodit ja samaa kooodia pukkas kuin shadow linella, eli määränsäätimen säätöpoikeama. Vikakoodin lukemisen lisäksi kaveri korjaamolla tarkisti joitain säätöarvoja testerillä On-Linena ja totesi että kaikki pitäis olla ihan ok. Vikakoodit nollattiin, ajoin pienen lenkin ja koodit katottiin uudestaan ja siellähän se taas oli, sama koodi.
No tästä sitten korjaamon porukka päätteli, että nykimisen voi aiheuttaa pumpun sisällä olevat ilmakuplat. Höyrykuplat häiritsee määränsäätimen toimintaa ja aiheuttaa luistiin nykäyksiä jotka tuntuu heti myös takapuolessa. Ehdottivat että kannattaa vaihtaa polttoaineen paluuletkut ja ilmata pumppu.
Otin homman työn alle ja aloitin siitä, että otin ECU:n liittimen irti ja mittailin yleismittarilla pumpun arvoja ja putsasin liittimen. Arvot oli ok, joten liitin kiinni ja pumpun kimppuun. Ennen kuin aloin vaihtaa mitään letkuja ilmasin pumpun nestepäässä olevan propun kautta ja pumpun yläkannessa olevan paluulinjan kautta (TIS:n ohjeiden mukan).
Kasasin paketin ja koeajolle. Ihme kyllä, auto on sen jälkeen (noin 600km) kulkenut kuin sukkasillaan. Ei tietoakaan mistään nykimisestä. Vedon katkeamista ilmenee vieläkin mutta tapahtuu sen verran harvoin ja korjaantuu kun kaasua vähän pumppaa ettei haittaa menoa. Luulen kyllä tietäväni mikä tuon vian aiheuttaa. Mutta pääasia on että tuo helvetin nykiminen lakkas.
Comment
-
Comment