Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 525TDS nypyyttää

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Shadow-line
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2004
    • 245
    • Pirkanmaa

    #16
    Hieno homma, että pelittää paremmin! Tuossa jäin miettimään, tarkoititko/vaihdoitko paluupuolen letkut tarkalleen mistä kohtaa?Siis pumputa tankille asti ja jotain moottori huoneessa lisäksi? Ja mikä noissa letkuissa olis sit vikana?
    Alustassahan tulo/paluupuoli on putkea, tuskin niihin koskit?
    Vaihdoitko suuttimien "ylivuoto" letkunpätkiä?

    Omasta sen verran, viat edelleen samanlaisina, onko sulla erityisesti kylmänä esiintynyt sellaista, kiihdytät, vaihdat pykälää, jolloin kierrokset "ryntää" mittarin mukaan n.300-600rpm ylöspäin,ja sit tippuu aivan kuin sammuttaisit virrat? Tuolloin täytyy odottaa aina, että se palautuu tyhjäkäynnille,sen jälkeen taas ok!

    Mutta tarvii kokeilla itsellekki, jos saisi vian pois.Kiitosta vain vinkeistä ja pistä lisää jos jotain keksit! :wink:

    Comment

    • xela
      Bimmer Rookie
      • Sep 2004
      • 141
      • Tampere

      #17
      En vaihtanut mitään letkuja ainakaan vielä, koska vika poistui jo ilmauksella ja ecun liittimen räpläämisellä. Ihan varma en ole että kumpiko sitten loppuviimein vikaan auttoi, mutta vahvasti epäilen pumpun ilmaamista. Jos alat vaihtaa paluuletkuja niin tankille asti ei tietenkän tarvi alkaa mennä, vaan riittää kun suuttimien paluuletkut vaihtaa ja sitten pumpulta tankille lähtevään kumiletkuun pistää vielä takaisku-venttiilin (tätä ainakin pajalla suosittelivat). Letkuissa ei välttämättä näy päällepäin olevan mitään vikaa, mutta kuulemma perstunut letku saattaa imeä aivan mystisesti ilmaa ulkopuolelta sisäänsä. Eipä tuo suuri kustannus ole vaikka letkut vaihtaakin.

      Mulla ei kyllä tommosta kierrosten ryntäämistä vaihtaessa ole ilmennyt, mutta luulen että liittyy kanssa määränsäätimen oikkuiluun. Määränsäätimen anturin periaatteessa pitäis olla kulumaton osa, mutta jos käämeissä on paskaa kerääntyneenä tai jotain muuta defektiä niin vois ajatella että tietyssä tilanteessa referenssi ja mittasignaalin suhteeseen voi tulla äkkinäinen häiriö. Ecu taas huomaa epäloogisuuden ja tiputtaa p-a syötön tyhjäkäyntitasolle. Normaalitilanteeseen pitää taas palata kaasupolkimen nolla-asennon kautta, koska ecu ei varmaan hyväksy sitäkään että kaasun asento muuttuu askelmaisesti. Mulla onkin suunnitelmissa seuraavaksi ottaa pumpun ylin kansi auki ja kattoa että miltä anturi näyttää ja tilanteen mukaan putsata se. Millään esineellä anturiin ei kannata mennä sörkkimään, koska silloin on hyvät mahdolliuudet saada pumppu vaihtokuntoon. Määränsäädin kun kuulemma maksaa melkein saman kuin koko pumppu.

      Comment

      • Shadow-line
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2004
        • 245
        • Pirkanmaa

        #18
        Uskomatonta, vaihdoin ne suuttimien paluuletkun pätkät kaikki,(oli muuten kivikovia, vähänkin koskit, ni mureni melki käteen), niin n. 500km ajon aikana nypyyttäminen hävinny täysin! Pienestä näköjään kiinni, mitään vuotoja ei päälle päin ollut, mutta ilmeisesti kun ne "kovettuu", niin vetävät mystisesti ilmaa tms.???Ilmausta en tehnyt millään muotoa.

        Vedon katkeeminen sekä tyhjäkäynnillä joskus hivenen epätasainen käynti edelleen on, uskoisin että molemmat liittyvät jotenkin toisiinsa.Mutta niidenkin kanssa pärjää, kun oppinut välttelemään kohtia, missä vian saa päälle. Jos vaikka veronpalautus rahat veis sit sähkökorjaamolle.. :(

        Comment

        • Diisel
          Bimmer Rookie
          • Nov 2002
          • 67
          • Pyhäjoki/Kokkola

          #19
          Shadow: ilmoittelepas sit kun käytät auki sitä pumpun kantta, ei sulla ois mahdollisuutta napata pari kuvaa siitä sisuksista. Itsellänikin pientä nykytystä ilmenee tuossa 1900 kierroksen kohdalla, epäilen että siihä määrän säätimessä olisi vuosien saatossa kertynyttä paskoittumista. Kiinnostaisi tutkia sen säätimen puhdistus mahdollisuudet, hankin jo uuden tiivisteenkin siihen pumpun kanteen, maksoi 3 Euroo, ei paha.
          525 tds, DieselPower

          Comment

          • Shadow-line
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2004
            • 245
            • Pirkanmaa

            #20
            Tais olla xela, joka puhu kannen irtiottamisesta :wink: , mulla ei kyl oo kameraa, mutta jospa esittäisimmme pyynnön xelalle, jos hänellä olisi mahkuja moiseen. On kyllä käyny itelläki putsaus juttu mielessä, mut en oikein uskaltaisi riisua, ennen kuin olis kuvia ja enemmän informaatioo moisesta.
            Mutta mielenkiintoista olisi kyllä tietää, mitä kannen alta löytyy!Pistetään viestiä, jos jotain uutta keksitään 8)

            Comment

            • xela
              Bimmer Rookie
              • Sep 2004
              • 141
              • Tampere

              #21
              Mullakaan ei nyt tähän hätään oo pistää kuvaa siitä mitä kannen alta paljastuu, mutta osat mitkä näkyy on polttoaineen lämpötilan anturi ja määränsäätimen anturin osat (short circuiting ring & coils). Kannen uskaltaa kyllä ottaa auki ja tiivisteen vaihtaa. Tuohon putsaus hommaan mulla ei ainakaan oo oikein mitään käytännön nouhauta, mutta luulisin että elektroniikkaspray vois olla ok.

              Comment

              • Tomppanbmw:t
                Newbiemmer
                • Jul 2004
                • 26

                #22
                Onks joku saanu ton hyytymisvian korjattua ja mistä vika löyty.
                Mulla samat ongelmat!

                Paluuletkut vaihdettu, liittimet putsttu, mitäs ny si tehdään?
                e91 320d Xdrive -10
                ex:e39 525 tdsa Touring -98
                ex: e30 320i -88
                ex: e34 520i -94

                Comment

                • Guest's Avatar

                  #23
                  Pumpun ilmaus

                  Mahtava homma tämä palsta!

                  Mulla vastaavaa "vapinaa" koneessa joskus liikkeelle lähtiessä tai tasakaasulla ajettaessa pienellä kaasun lisäyksellä ylämäkeen. Vika ilmeisesti ilmaantu sen jälkeen kun vaihdoin ne paluuletkut suuttimista.

                  Täkäläinen dielselpaja ehdotti nokkaketjun venymistä syyksi pumpun ajoituksen säätöä korjaukseksi. Huono ajatus eikä oikein istu profiiliin jos kerta vehkeessä sähköisesti säätyvä ennakko. Onko?

                  Mutta tuosta ilmauksesta.

                  Onko siihen jotakin kuvallista ohjetta, kuinka se käy?
                  Pitää imusarja irrottaa vai onnistuukohan muuten?

                  BMW:n kone on kyllä tosi mahtava ja erityisesti sen laaja tehoalue on tehnyt suuren vaikutuksen. Tietääkö joku muuten hyvää mutta edullista dieseltuningpajaa joka ohjelmoisi lisää tehoa koneeseen?

                  Comment

                  • xela
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2004
                    • 141
                    • Tampere

                    #24
                    Mulla oli ja on edelleenkin ajoittain samanlaista nykimistä omassa autossa. Ja vaikka tuossa aiemmassa postauksessa kehuinkin, että nykiminen poistui ilmauksella niin myöhemmin osoittautui, että tila ei ole pysyvä. Toiseksi koneeseen tehtiin jakopääremppa ja nykimisen osalta tilanne ei ole korjaantunut. Samaten kansi/venttiilit hiottiin ja suuttimet tarkistettiin, että ainoaksi syylliseksi jää joko syöttöpumppu tai voimansiirto. Jos vika olis jälkimmäisessä niin luulis, että vika on aina päällä nyt kun tilanne on hyvinkin ajoittainen.

                    Polttoainejärjestelmä kyllä ilmaantuu tehokkaasti itsestäänkin jos vain on tiivis. Siirtopumppu kun kierrättää löpöä koko systeemin läpi.

                    Tästä on ollut toisissakin topiceissa puhetta, mutta laitetaan nyt vielä tähänkin. Suosittelen, että käyt tarkistuttamassa/tarkistat nokan ajoituksen. Jos pumpun ajoitus on pielessä niin myös nokan ajoitus on pielessä vähintään yhtä paljon. Tuossa koneessa ei ajoituksen paljoa tartte heittää että pakoventtiilit alkaa hipoa mäntiä. Omassa tapauksessa ketju alkoi pitämään ääntä ja myös testerillä näkyi kuinka ruiskutusennakko ei pysynyt kunnolla toleransseissa, koska nokkaketju ei vetänyt enää tasaisesti syöttöpumppua.

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎