Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39:n dieselmoottorit?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Adainor
    Newbiemmer
    • Sep 2008
    • 2

    E39:n dieselmoottorit?

    Minkälaisia vahvuuksia ja vikoja on näissä M51D25 tai M57D25 koneissa? Entäs M57D29 koneissa?

    Kiitoksia vastauksista jo etukäteen!

    -Janne
  • Janzki
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2005
    • 4947
    • Lohja

    #2
    M51D25, paljon ajettuna syöttöpumppu alkaa reistaamaan ja vuotamaan, huollettuna kuitenkin pelaa pitkälle.
    Jakoketju noista myös tuppaa löystymään tuossa 400-500tkm tienoolla ja aiheuttaa jonkun verran kolinaa..Ei halvimmasta päästä tuon huolto.
    Sitten nelos-sylinterin suutin jossa tunnistin tuppaa joskus hajoamaan, ehkä kerran tai kaksi koneen elinikänä.

    Ja luonnollisesti "heikot" vesipumput (vaatii siis huollon ajallaan), normaalit IMM hajoamiset, turbo luonnollisesti huollettava myös ajallaan, hehkut jne.

    Oikein huollettuna ja ajettuna erittäin kestävä sekä miellyttävä moottori.
    Sähköposti.
    IG: janzki_

    Comment

    • ockelbo4500
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2007
      • 924
      • Sotkamo--Oulu

      #3
      M51D25 koneista monesti kuulee puhuttavan sylinterikannen heikkoudesta. Oman kokemuksen mukaan kestää kun käyttää oikein. Eli kylmällä koneella ajetaan hissukseen ja lämpimänä ajon jälkeen käytetään hieman aikaa tyhjäkäynnillä, jotta lämmöt koneessa tasaantuu.
      Ostaessa kannattaa tarkastaa, että lämmöt nousee siihen normaaliin ja sitten mittari pysyy siinä samassa kohdassa eikä heilu. Itsellä oli ensin lämppärin kenno(E34 korinen ) rikki ja sitten vielä paisuntasäiliökin yhtäaikaa niin meinas aiheuttaa harmaita hiuksia, jotta nestekierron sai toimimaan kuten pitää. Vaati siis uuden kennon ja paissarin, mutta vian etsiminen oli vaikeaa, kun näkyviä vuotoja ei oikeastaan ollut.

      Mutta käytännössä M57D25 on huomattavasti nykyaikaisempi ja jonkin verran taloudellisempi kone, jossa ilmeisesti luotettavuus on hyvä. Tuo M51D25 on selvä kierrosmylly ja ei välttämättä vastaa kuvaa dieselistä, jos nykyisillä dieselkoneilla tottunut ajamaan.
      BMW E84 X1 18dXdrive -14

      Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
      Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
      Ex, E46 320 d Touring -01
      Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

      Comment

      • Adainor
        Newbiemmer
        • Sep 2008
        • 2

        #4
        Kiitoksia jo näistä vastauksista! Mutta lisää kaipaisin.

        Monesti olen myös kuullut siitä kannen heikkoudesta, ja varsinkin 5 ja 6 sylinterin välistä kuulemma menis halki. Mutta tottahan se on, että oikealla käytöllä ja säännöllisillä huolloilla ehkäisee monia ongelmia..

        Comment

        • 525TDS Touring
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2004
          • 483
          • Sahalahti

          #5
          Originally posted by Adainor View Post
          Kiitoksia jo näistä vastauksista! Mutta lisää kaipaisin.

          Monesti olen myös kuullut siitä kannen heikkoudesta, ja varsinkin 5 ja 6 sylinterin välistä kuulemma menis halki. Mutta tottahan se on, että oikealla käytöllä ja säännöllisillä huolloilla ehkäisee monia ongelmia..
          Ei se M51d25 kovin herkkä ole kannestaan. Yhdellä tutulla pääsi keittämään aika huolella, ja oltiin jo uutta kantta hommaamassa, mutta vesipumpun ja termarin vaihdon jälkeen kone toimi aivan normaalisti. Ja toimii vieläkin. Vesipumpusta oli siivet haihtunu.

          Omaan on laitettu reilun 100tkm aikana uusi 4-pytyn suutin ja syöttöpumppu on remontoitu 300tkm kohdalla. Samalla hehkut, vaikkei niistä ollut pimeitä yksikään. Vesipumppu ja termari syylärin vaihdon yhteydessä, varmuuden vuoksi. Nokkaketju ei osoita vielä minkäänlaisia venymisen merkkejä. Nyt mittarissa 318tkm.
          Last edited by 525TDS Touring; 30-09-2009, 21:11.
          Ex-525TDSa Touring -98
          Ex-MB E220T CDi -02
          E61 520D -09
          F11 518d -16

          Comment

          • Jaska T
            BTCF Member
            • Aug 2007
            • 215
            • Pyhäsalmi

            #6
            m51

            Lainaanpa topicia, onko muut m51:en kanssa pelleilleet tutustuneet ilmiöön jossa kampiakselin päittäislaakeri on syönyt itse kampiakseliin uran?

            Itsellä parikin kampuraa, jossa em. päässyt käymään, kolmas jonka hommasin oli vielä koneistuskelpoinen. Pahemmin kuluneessa(kuvassa) ura noin 2,5mm. Luin jostain enkku foorumilta samoista murheista, olisiko nitraus kenties epäonnistunut?

            Tässä kuva 340tkm ajetusta tds akselista. Paska kuva ja vielä paskempi kuvaaja.
            Last edited by Jaska T; 03-11-2021, 18:45.

            Comment

            • TFV
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2006
              • 3080
              • Nurmijärvi

              #7
              Originally posted by 525TDS Touring View Post
              Ei se M51d25 kovin herkkä ole kannestaan. Yhdellä tutulla pääsi keittämään aika huolella, ja oltiin jo uutta kantta hommaamassa, mutta vesipumpun ja termarin vaihdon jälkeen kone toimi aivan normaalisti. Ja toimii vieläkin. Vesipumpusta oli siivet haihtunu.

              Omaan on laitettu reilun 100tkm aikana uusi 4-pytyn suutin ja syöttöpumppu on remontoitu 300tkm kohdalla. Samalla hehkut, vaikkei niistä ollut pimeitä yksikään. Vesipumppu ja termari syylärin vaihdon yhteydessä, varmuuden vuoksi. Nokkaketju ei osoita vielä minkäänlaisia venymisen merkkejä. Nyt mittarissa 318tkm.
              Miten se voi keittää? Mun auto sammui kun lämmöt nousi(poika oli liikkeellä, vanha ite olisi haistanut/tuntenut vesipumpun kaputin)
              E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.

              Comment

              • Janzki
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2005
                • 4947
                • Lohja

                #8
                Keittäähän nuo tds:sät heti jos vaikka vain paisarin korkki hajoaa..Vedet tulee pihalle niin että niagaran putoukset rinnalla häpeää.
                Painetta ja lämpöä nääs on hiukan.

                Edit, 80cel termari näissä näyttää olevan, käyttöpainetta en muista, arviolta kuitenkin alle 2bar joka on korkin rajapaine..
                Mihin lie siis kipuaa vesienlämmöt paineiden tippuessa..
                Last edited by Janzki; 01-10-2009, 22:02.
                Sähköposti.
                IG: janzki_

                Comment

                • TFV
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2006
                  • 3080
                  • Nurmijärvi

                  #9
                  Originally posted by Janzki View Post
                  Keittäähän nuo tds:sät heti jos vaikka vain paisarin korkki hajoaa..Vedet tulee pihalle niin että niagaran putoukset rinnalla häpeää.
                  Painetta ja lämpöä nääs on hiukan.
                  Jaa, mulla levisi vesipumppu. Auto sammutti itsensä kun lämmöt nousi ja kloppi ei katsellut mittareita eikä kuunnellut kongeja.
                  E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎