Announcement

Collapse
No announcement yet.

Aiheuttaako e-39 steptronic tutinaa kylmänä?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • joukoh
    Newbiemmer
    • Jul 2009
    • 7
    • Finland

    Aiheuttaako e-39 steptronic tutinaa kylmänä?

    Auto on 523iA-99 ja 235000km. Nyt syksyn tullen ilmojen kylmetessä on alkanut koko auto tutisemaan lähdettäessä ajamaan moottori kylmänä.Koneen lämmetessä tutina häviää.Ostin auton kesällä jolloin ongelmaa ei ollut. Valtuutettu huoltokorjaamo tarjosi heti ensiksi automaattilaatikon öljyn/suodattimen vaihtoa, tutina kuulemma lakkaa koneen lämmetessä koska öljy notkistuu ja laajenee.

    Tein haun foruumilla tutinasta ja melkein kaikki tarjosivat ongelmaan lääkkeeksi puslien vaihtoa.Oisko kellään näkemystä tai kokemusta asiasta? Miten automaattilaatikon huolto vaikuttaa yleensäkin ajoon? :think
  • rasanttu
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2007
    • 530
    • Tuusula

    #2
    Tutiseeko paikallaankin vai pelkästään ajossa. Epäilen, että laatikko itsessään tutinaa aiheuttaisi, mutta onhan se kai mahdollista?
    Freude am Fahren

    Comment

    • joukoh
      Newbiemmer
      • Jul 2009
      • 7
      • Finland

      #3
      Ei tutise paikallaan,vain ajossa ja häviää kun on kilometrin ajanut. Varasin ajan huoltoon jo vaihtavat öljyt jokatapauksessa kun on ajettu noinkin paljon arktisissa olosuhteissa (on pohjois Ruotsista tuotu).Tutkivat samalla ne puslat ja moottorin tuennat.

      Comment

      • Tome
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2003
        • 548
        • Joensuu

        #4
        Originally posted by joukoh View Post
        Ei tutise paikallaan,vain ajossa ja häviää kun on kilometrin ajanut. Varasin ajan huoltoon jo vaihtavat öljyt jokatapauksessa kun on ajettu noinkin paljon arktisissa olosuhteissa (on pohjois Ruotsista tuotu).Tutkivat samalla ne puslat ja moottorin tuennat.
        Se laatikko mitään tuollaista tutinaa aiheuta eikä varsinkaan sillä öljynvaihdolla korjaannu. Jos siihen laatikkoon ei ole aikaisemmin vaihdettu öljyjä kertaakaan en öljyjä välttämättä enää vaihdattaisi. Alkaa olla riskaabelia. Sulla mahtaa olla vaan renkaissa flatspot-ilmiötä eli rengas painuu hieman lyttyyn seisoessa ja kun on jonkinmatkaa ajanut niin tutina häviää kun pyöristyy. Tulee esille ilmojen kylmetessä kesärenkailla. Tollaista kylmätutinaa vois periaatteessa aiheuttaa myös jumittava vetari. Myös kardaani aiheuttaa kylmätutinaa jos auto jätetään parkkiin siten että kardaaniin jää ns. vetojännitys päälle. Varsinkin jos parkkeeraa viettävälle alustalle. Eli parkkeeratessa ensin vaihde vapaalle, käytät jarrua vaikka ylhäällä ja samalla kiskaiset käsijarrun päälle ja sitten vaihteenvalitsin P-asentoon.

        Comment

        • _nixu_
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2006
          • 8973
          • Kellokoski

          #5
          Tutiseeko koko auto vai vain moottori? Kuullostaisi tosiaan että renkaisiin tulee flatspottia, mitkä renkaat alla?
          E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

          Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

          Comment

          • joukoh
            Newbiemmer
            • Jul 2009
            • 7
            • Finland

            #6
            Alla on 235/45 R17 bf Goodrich renkaat joissa on 2,2 bar edessä ja takana.
            Tein juuri testin ja tuo tutina tulee tietyllä tieosuudella meidän lähellä jota päivittäin kuljetaan.Jos käännyn eri suuntaan kuten nyt tein niin tutina ei ala. Eli kyllä se voi sittenkin aiheutua puslista, tutina jää siltä epätasaiselta osuudelta ikäänkuin päälle ja tasaantuu sitten.
            Mutta ei tuo flatspottikaan ole mahdotonta, olisko aihetta laittaa kokeeksi lisää painetta? Tuo on kyllä ihan uutta että parkissa pitäis laittaa ensin vapaalle.
            Öljynvaihdon tarpeellisuudesta pitää vielä neuvotella huollon kanssa. Kysymyksessä on kyllä valtuutettu BMW huolto joka osaa hommat että en mä sen puoleen ole huolissani.

            Comment

            • bmw528
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2004
              • 210
              • keskisuomi

              #7
              Originally posted by joukoh View Post
              Alla on 235/45 R17 bf Goodrich renkaat joissa on 2,2 bar edessä ja takana.
              Tein juuri testin ja tuo tutina tulee tietyllä tieosuudella meidän lähellä jota päivittäin kuljetaan.Jos käännyn eri suuntaan kuten nyt tein niin tutina ei ala. Eli kyllä se voi sittenkin aiheutua puslista, tutina jää siltä epätasaiselta osuudelta ikäänkuin päälle ja tasaantuu sitten.
              Mutta ei tuo flatspottikaan ole mahdotonta, olisko aihetta laittaa kokeeksi lisää painetta? Tuo on kyllä ihan uutta että parkissa pitäis laittaa ensin vapaalle.
              Öljynvaihdon tarpeellisuudesta pitää vielä neuvotella huollon kanssa. Kysymyksessä on kyllä valtuutettu BMW huolto joka osaa hommat että en mä sen puoleen ole huolissani.
              -Vaihdata ihmeessä öljyt laatikkoon n.15l riittää.. tästä maailman yksinkertaisimmasta asiasta on tehty maailman vaiken näissä keskusteluissa..
              on löylyä!!!

              Comment

              • _nixu_
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2006
                • 8973
                • Kellokoski

                #8
                Originally posted by bmw528 View Post
                -Vaihdata ihmeessä öljyt laatikkoon n.15l riittää.. tästä maailman yksinkertaisimmasta asiasta on tehty maailman vaiken näissä keskusteluissa..
                Vaihto on varmaan suht yksinkertainen jos vaan paja osaa tehdä sen oikein.
                Eri juttu on sitten että huomaako muutosta muualla kuin tilin saldossa :think
                E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                Comment

                • _nixu_
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2006
                  • 8973
                  • Kellokoski

                  #9
                  Originally posted by joukoh View Post
                  Alla on 235/45 R17 bf Goodrich renkaat joissa on 2,2 bar edessä ja takana.
                  Tein juuri testin ja tuo tutina tulee tietyllä tieosuudella meidän lähellä jota päivittäin kuljetaan.Jos käännyn eri suuntaan kuten nyt tein niin tutina ei ala. Eli kyllä se voi sittenkin aiheutua puslista, tutina jää siltä epätasaiselta osuudelta ikäänkuin päälle ja tasaantuu sitten.
                  Mutta ei tuo flatspottikaan ole mahdotonta, olisko aihetta laittaa kokeeksi lisää painetta? Tuo on kyllä ihan uutta että parkissa pitäis laittaa ensin vapaalle.
                  Öljynvaihdon tarpeellisuudesta pitää vielä neuvotella huollon kanssa. Kysymyksessä on kyllä valtuutettu BMW huolto joka osaa hommat että en mä sen puoleen ole huolissani.
                  No jos se vika onkin tiessä? Jos ei muualla tutise? Ja paineita on kyllä hieman liian vähän, 2.5-3 bar olisi parempi.

                  Puslat alkaa oireilla tavallisesti tuolla 80-90km/h nopeudessa ja juuri jarruttaessa ensiksi. Jos ei niitä oireita ole niin vika lienee renkaassa tai tiessä :think
                  E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                  Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                  Comment

                  • bmw528
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2004
                    • 210
                    • keskisuomi

                    #10
                    Originally posted by _nixu_ View Post
                    Vaihto on varmaan suht yksinkertainen jos vaan paja osaa tehdä sen oikein.
                    Eri juttu on sitten että huomaako muutosta muualla kuin tilin saldossa :think
                    Juu laatikkohan kestää iät ajat vaikka ei vaihdakkaan öljyjä ikinä,mutta varmasti toimii tasaisemmin/agressiivisemmin hyväkuntoisilla,vedettömillä öljyillä.."kokemusta on "
                    on löylyä!!!

                    Comment

                    • Matula
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2007
                      • 1706

                      #11
                      Originally posted by Tome View Post
                      Eli parkkeeratessa ensin vaihde vapaalle, käytät jarrua vaikka ylhäällä ja samalla kiskaiset käsijarrun päälle ja sitten vaihteenvalitsin P-asentoon.
                      Jos sanoisin rumasti niin sanoisin, että paskapuhetta mutta sanon nätimmin; Epäilen.

                      Comment

                      • Tome
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2003
                        • 548
                        • Joensuu

                        #12
                        Originally posted by Matula View Post
                        Jos sanoisin rumasti niin sanoisin, että paskapuhetta mutta sanon nätimmin; Epäilen.
                        Soppiipa tuota eppäillä!

                        Comment

                        • _nixu_
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2006
                          • 8973
                          • Kellokoski

                          #13
                          Originally posted by bmw528 View Post
                          Juu laatikkohan kestää iät ajat vaikka ei vaihdakkaan öljyjä ikinä,mutta varmasti toimii tasaisemmin/agressiivisemmin hyväkuntoisilla,vedettömillä öljyillä.."kokemusta on "
                          No tuskin tässä tapauksessa öljynvaihto auttaa jos laatikko toimii muuten oikein ja vaihtaa nätisti. Kuullostaa että tutinat tulee jostain muualta :think
                          E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                          Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                          Comment

                          • rasanttu
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2007
                            • 530
                            • Tuusula

                            #14
                            Tuo 2.2 on aivan liian pieni rengaspaine noille renkaille. Silti flat spot ei poistu paineita nostamalla vaan on joidenkin rengasmallien ominaisuus.
                            Freude am Fahren

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #15
                              Originally posted by joukoh View Post
                              Ei tutise paikallaan,vain ajossa ja häviää kun on kilometrin ajanut. Varasin ajan huoltoon jo vaihtavat öljyt jokatapauksessa kun on ajettu noinkin paljon arktisissa olosuhteissa (on pohjois Ruotsista tuotu).Tutkivat samalla ne puslat ja moottorin tuennat.
                              Unohda ne öljyt heti ensimmäisenä jos nyt olet etsimässä "tutinavkaa", etkä vain öljyhuoltoja tekemässä? Siitä on tässä kohtaa 100% varmuudella yhtä paljon hyötyä kuin uuden tuulilasin vaihdosta.
                              Kokeile nyt ihan ensimmäisenä nostaa rengaspaineet 3.0bar:iin ja katso muuttuuko tilanne miksikään?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎