Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 - käryä konehuoneessa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • alipaine
    Newbiemmer
    • Oct 2009
    • 5
    • Pirkkala

    e39 - käryä konehuoneessa

    Terve,

    Tähän asti olen lueskellut lähestulkoon kaikki threadit öljyjenkarkailusta ja huohottimien tukkeutumisesta, mutta kaikkea tietoa ei niistäkään löytynyt. Tämä posti on sitten vielä yksi samaan kastiin menevä joten koittakaa kestää.

    Eilen vajaan viikon uusi (-99, 118tkm) 523 bensa aiheutti säikyn tuomalla kabiiniin palaneenkäryn, konepellin alla höyryä tuntui nousevan koneen takavasemmalta (kuva). Itse pakosarja tuntui olevan puhdas mutta epäilen että tuon pellin päällä olisi jotain ollut nähtävissä. Tämä loppui aikanaan ja sen jälkeen mitään käryämistä ei enää ollut havaittavissa. Eikä tätä ennen eikä tänään kun autolla töihin tulin.

    Käynnin kanssa ei ongelmia, öljyä on, nesteitä on, ei "majoneesia" korkissa eikä tikussa.


    Kysymys kuuluu että niillä joilla esim. venttiilikopan tiiviste on pettänyt (kuivumistaan tai tuon huohottimen tukkeutumisen takia) niin mistä välistä öljyä on tullut? Tuon "suojapellin" (jossa kolot antureille) ylä- vai alapuolelta? En löytänyt tuolta realoem:stä konekuvista tuota pellinpalaakaan. Osaamattomuuttani luultavasti.

    Kiitoksia kovasti avusta, tämä konepuoli on allekirjoittaneelle (ainakin tässä vaiheessa) vielä melko tuntematon..

    -juha
    Attached Files
  • Matula
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2007
    • 1706

    #2
    Jos venttiilikopantiiviste vuotaa niin se voi vuotaa oikeastaan mistä kohtaa tahansa, vanhassa kiesissäni vuoto tuli tuonne ihan koneen taakse näkymättömiin.

    Comment

    • alipaine
      Newbiemmer
      • Oct 2009
      • 5
      • Pirkkala

      #3
      Näin ymmärsinkin että useimmilla olisi tuolta koneen takaa pettänyt se tiiviste. Muistatko/osaatko kertoa missä välissä koneessa on tuo venttiilikopan raja, sijoittuisiko se tuon lipareen ylä- vai alapuolelle?

      Comment

      • Risto113
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2005
        • 1204
        • GrassLake

        #4
        Originally posted by alipaine View Post
        Näin ymmärsinkin että useimmilla olisi tuolta koneen takaa pettänyt se tiiviste. Muistatko/osaatko kertoa missä välissä koneessa on tuo venttiilikopan raja, sijoittuisiko se tuon lipareen ylä- vai alapuolelle?
        No, venttiilikoppahan on tuo musta muovinen koppa koneen päällä. Rajan näkee tuosta kuvastakin aika selvästi?

        Vai ymmärsinkö jotain väärin?:think

        Comment

        • alipaine
          Newbiemmer
          • Oct 2009
          • 5
          • Pirkkala

          #5
          Ei kyllä ihan oikein ymmärsit. Tätä haettiinkin. ja menen seuraavaksi häpeämään nurkkaan koska en tuota tietenkään ole tajunnut. Kiitos vain.

          Tai ehkä sittenkin ensin laitan jonkun kaasuttelemaan / nostamaan kierroksia / öljynpainetta ja tutkailen itse tuota rajaa että ilmestyykö jostain lisää käryn aiheuttajaa.

          Onko miten tavallista että auto jo ikänsä takia voisi kärsiä tuosta tukkeutuneesta huohotinjärjestelmästä, jos sitä ei ole puhdistettu erikseen jossain vaiheessa?

          Olen auton ensimmäinen kuski suomessa ja noita kilometrejäkään ei virallisesti ole tuon enempää, eli suurin osa tähän asti kirjatuista huohotintukkeutumisista pätkittäisen talviajon takia eivät ainakaan yhtäkkiä vaikuta tilanteeseen sopivilta syiltä.

          //edit: Niin ja tämä kärytapaus tuli hieman nopeampitempoisen spurtin jälkeen heti kun kone oli sammutettu, eli todennäköisesti myös öljynpaineet olivat korkeammalla kuin "tavallisessa ajossa", jossa mitään käryämistä ei ole tapahtunut. Vai olenkohan väärillä linjoilla mutuni kanssa.
          Last edited by alipaine; 07-10-2009, 14:21. Reason: lisäys

          Comment

          • Heguli 31
            BTCF Member
            • Oct 2004
            • 10055
            • KVLA

            #6
            Venttiilikoppahan on tuo osa num 1:http://www.realoem.com/bmw/showparts...72&hg=11&fg=15

            Omassa oli samaa vaivaa 8-koneessa.Aina kun pysäytti,niin pieni palaneen öjyn pölläys tuli kabiiniin.Venakoppien tiivisteiden vaihdolla homma hoitui.
            Last edited by Heguli 31; 07-10-2009, 15:07. Reason: Väärää infoa oikaistu

            Comment

            • Matula
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2007
              • 1706

              #7
              Originally posted by alipaine View Post
              Onko miten tavallista että auto jo ikänsä takia voisi kärsiä tuosta tukkeutuneesta huohotinjärjestelmästä, jos sitä ei ole puhdistettu erikseen jossain vaiheessa?

              Olen auton ensimmäinen kuski suomessa ja noita kilometrejäkään ei virallisesti ole tuon enempää, eli suurin osa tähän asti kirjatuista huohotintukkeutumisista pätkittäisen talviajon takia eivät ainakaan yhtäkkiä vaikuta tilanteeseen sopivilta syiltä.

              //edit: Niin ja tämä kärytapaus tuli hieman nopeampitempoisen spurtin jälkeen heti kun kone oli sammutettu, eli todennäköisesti myös öljynpaineet olivat korkeammalla kuin "tavallisessa ajossa", jossa mitään käryämistä ei ole tapahtunut. Vai olenkohan väärillä linjoilla mutuni kanssa.
              Omassani huohotuslinja toimi niin kuin pitikin ja oli puhdas mutta ainoastaan tuo tiiviste oli vain jo elinkaarensa päässä, tiiviste oli kovettunut muovimaiseksi ja mureni sitä puristeltaessa. Vaihdoin tiivisteet(venttiilinkoppaan, tulppien kolojen ympärille sekä kopan kiristävien prikkojen ympärillä olevat) ja käryäminen loppui siihen.

              Originally posted by Heguli 31 View Post
              Venttiilikoppahan on tuon suojamuovin alla oleva alu/valu-koppa:http://www.realoem.com/bmw/showparts...72&hg=11&fg=15

              Osa num.1.
              Mahtaa koko venttiilikoppa olla muovia näissä MUOVImoottoreissa.

              Comment

              • Heguli 31
                BTCF Member
                • Oct 2004
                • 10055
                • KVLA

                #8
                Originally posted by Matula View Post
                Mahtaa koko venttiilikoppa olla muovia näissä MUOVImoottoreissa.
                Vedetään takaisin.Ne on OIKEASTI muovia.

                Comment

                • Jürgen_
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2008
                  • 2707
                  • Mylsä

                  #9
                  Originally posted by Heguli 31 View Post
                  Vedetään takaisin.Ne on OIKEASTI muovia.
                  Ihan aikuisten oikeastiko
                  Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                  Comment

                  • miq
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2008
                    • 352
                    • Hyvinkää

                    #10
                    Originally posted by Jürgen_ View Post
                    Ihan aikuisten oikeastiko

                    Juu-u, ihan aiquisten oikeasti, kuten myös imusarja
                    Hullu saa olla muttei tyhmä.

                    e61 530xd LCI

                    Comment

                    • alipaine
                      Newbiemmer
                      • Oct 2009
                      • 5
                      • Pirkkala

                      #11
                      Muovikone on ainakin pienten testailujen jälkeen toiminut taas moitteetta ja käryittä.

                      Tällä kait mennään kunnes uusii tai jotain muuta ilmaantuu.

                      Lukuunottamatta tätä pientä insidenttiä mahtavalle tuntuva auto kaikilla mittareilla mitattuna, näin vajaan viikon ajaneena. Muovia tai ei

                      Kiitos avusta avustaneille!

                      -juha

                      Comment

                      • Jürgen_
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2008
                        • 2707
                        • Mylsä

                        #12
                        Originally posted by miq View Post
                        Juu-u, ihan aiquisten oikeasti, kuten myös imusarja
                        Mulla ainakin tuossa m50 koneessa taisi olla vaan se puolien peite muovia mutta venttiilikoppa kuitenkin alumiinia, imusatsi kyllä on muovia

                        ...m52 on vielä purkamatta
                        Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #13
                          Originally posted by alipaine View Post
                          Terve,

                          Tähän asti olen lueskellut lähestulkoon kaikki threadit öljyjenkarkailusta ja huohottimien tukkeutumisesta, mutta kaikkea tietoa ei niistäkään löytynyt. Tämä posti on sitten vielä yksi samaan kastiin menevä joten koittakaa kestää.

                          Eilen vajaan viikon uusi (-99, 118tkm) 523 bensa aiheutti säikyn tuomalla kabiiniin palaneenkäryn, konepellin alla höyryä tuntui nousevan koneen takavasemmalta (kuva). Itse pakosarja tuntui olevan puhdas mutta epäilen että tuon pellin päällä olisi jotain ollut nähtävissä. Tämä loppui aikanaan ja sen jälkeen mitään käryämistä ei enää ollut havaittavissa. Eikä tätä ennen eikä tänään kun autolla töihin tulin.

                          Käynnin kanssa ei ongelmia, öljyä on, nesteitä on, ei "majoneesia" korkissa eikä tikussa.


                          Kysymys kuuluu että niillä joilla esim. venttiilikopan tiiviste on pettänyt (kuivumistaan tai tuon huohottimen tukkeutumisen takia) niin mistä välistä öljyä on tullut? Tuon "suojapellin" (jossa kolot antureille) ylä- vai alapuolelta? En löytänyt tuolta realoem:stä konekuvista tuota pellinpalaakaan. Osaamattomuuttani luultavasti.

                          Kiitoksia kovasti avusta, tämä konepuoli on allekirjoittaneelle (ainakin tässä vaiheessa) vielä melko tuntematon..

                          -juha
                          Ongelma johtuu siitä että koska tuo venttiilikopan kiinnitys on rakennettu
                          "uivaksi" johtuen sen ja kannen erilaisesta lämpölaajenemisesta, käy vanhemmiten niin että venttiilikoppaa kiristävät kumiprikat menettävät elastisuutensa ja koppa alkaa tiputtamaan.
                          Eli venttiilikopan kiinnitysruuvit ovat pohjaavaa mallia niin että ruuvin ja kopan väliin puristuva kumiprikka hoitaa oikealla momentilla kopan kiristyksen.
                          Vanhemmiten nämä prikat kovettuvat ja painuvat jolloin venttiilikopan tiiviste koneen takapäästä alkaa suurten päivittäisten lämpötilaerojen vallitessa hieman tiputtamaan. Tuo tippa/kaksi valuu käytännössä päälleppäin näkymättömissä koneen oikeasta takanurkasta pakosarjan peltitiivisteen reunaa pitkin pakosarjalle aiheuttaen pientä harmitonta kärytystä.
                          Varsinkin pitkän ajolenkin ja ylämäkeen pysäköimisen jälkeen tuo pari tippaa öljyä "luiskahtaa" sitten pakosarjalle aiheuttaen siis kuvaillut oireet.
                          Sinällään ihan harmiton juttu ja haitta on lähinnä tuo keväisin ja loppusyksyisin voikakkaimmin joskus ilmenevä pikku kärytys, mutta ongelmasta pääsee vaihtamalla venttiilikopan tiivisteen kiristysruuvien kumiprikkoineen uusiin. Pelkkä venttiilikopan tiivisteen vaihto ei auta kuin hieman lieventäen ongelmaa.

                          Comment

                          • miccou
                            Bimmer Fanatic
                            • Sep 2005
                            • 488
                            • Iisalmi

                            #14
                            Originally posted by Hemi View Post
                            Ongelma johtuu siitä että koska tuo venttiilikopan kiinnitys on rakennettu
                            "uivaksi" johtuen sen ja kannen erilaisesta lämpölaajenemisesta, käy vanhemmiten niin että venttiilikoppaa kiristävät kumiprikat menettävät elastisuutensa ja koppa alkaa tiputtamaan.
                            Eli venttiilikopan kiinnitysruuvit ovat pohjaavaa mallia niin että ruuvin ja kopan väliin puristuva kumiprikka hoitaa oikealla momentilla kopan kiristyksen.
                            Vanhemmiten nämä prikat kovettuvat ja painuvat jolloin venttiilikopan tiiviste koneen takapäästä alkaa suurten päivittäisten lämpötilaerojen vallitessa hieman tiputtamaan. Tuo tippa/kaksi valuu käytännössä päälleppäin näkymättömissä koneen oikeasta takanurkasta pakosarjan peltitiivisteen reunaa pitkin pakosarjalle aiheuttaen pientä harmitonta kärytystä.
                            Varsinkin pitkän ajolenkin ja ylämäkeen pysäköimisen jälkeen tuo pari tippaa öljyä "luiskahtaa" sitten pakosarjalle aiheuttaen siis kuvaillut oireet.
                            Sinällään ihan harmiton juttu ja haitta on lähinnä tuo keväisin ja loppusyksyisin voikakkaimmin joskus ilmenevä pikku kärytys, mutta ongelmasta pääsee vaihtamalla venttiilikopan tiivisteen kiristysruuvien kumiprikkoineen uusiin. Pelkkä venttiilikopan tiivisteen vaihto ei auta kuin hieman lieventäen ongelmaa.
                            Omakin tourinki on alkanut käryämään liikennevaloihin pysähdyttäessä.

                            Hemin tekstiin viitaten kannattaako tuota venttiilikopan tiivistettä ruveta vaihtamaan vai riittääkö kiristysruuvien kumiprikkojen uusiminen? Eli ts. meneekö venttiilikopan tiivisteen vaihto ns. "samalla työllä" kuin ruuvien tiivisteiden vaihtaminen?

                            Ja onko tuota kukaan tehnyt itse eli miten paljon tuohon pitäisi aikaa varata? Jos on kovin työläs homma niin taidan suosiolla teetättää muualla, kun ei ole kunnon tiloja missä työskennellä.

                            EDIT: tuli vaan tuossa mieleen, että miten pitkä matka venttiilikopan tiivisteestä (purkutyötä lisää) on vielä vaihtaa tiivisteet vanokseen? JOS sen homman tekis sitten samalla...
                            Last edited by miccou; 15-01-2010, 12:31.
                            VW Passat 1.8t -04


                            X1 20Da X-Drive -13
                            E39 530Da Touring -01
                            E39 525iA Touring -01
                            E46 325iA Sedan -01
                            E46 320D Touring -00
                            Audi A3 1.9TDI -01
                            VW Multivan 2.5 TDI -05

                            Comment

                            • Jürgen_
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2008
                              • 2707
                              • Mylsä

                              #15
                              Originally posted by miccou View Post
                              Omakin tourinki on alkanut käryämään liikennevaloihin pysähdyttäessä.

                              Hemin tekstiin viitaten kannattaako tuota venttiilikopan tiivistettä ruveta vaihtamaan vai riittääkö kiristysruuvien kumiprikkojen uusiminen? Eli ts. meneekö venttiilikopan tiivisteen vaihto ns. "samalla työllä" kuin ruuvien tiivisteiden vaihtaminen?

                              Ja onko tuota kukaan tehnyt itse eli miten paljon tuohon pitäisi aikaa varata? Jos on kovin työläs homma niin taidan suosiolla teetättää muualla, kun ei ole kunnon tiloja missä työskennellä.

                              EDIT: tuli vaan tuossa mieleen, että miten pitkä matka venttiilikopan tiivisteestä (purkutyötä lisää) on vielä vaihtaa tiivisteet vanokseen? JOS sen homman tekis sitten samalla...

                              Vanoksesta en tiedä mutta ehdottomasti sekä kumirikat että tiiviste siihen venttiilikoppaan kannattaa uusia samalla kertaa. Homma ei ole ensikertalaisellekkaan kovin iso edellyttäen että jonkinlaiset työkalut ja tilat ovat käytössä. Aikaa saa helposti menemään tunnin tai pari riippuen siitä kuinka tiukkaan sen tiivisteen on sinne koppaan saanut paistettua.
                              Söötsillä löytyy kyllä ohjeita sen tiivisteen vaihdosta...
                              Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎