E39 pärisevä ääni

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • [BMW]
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2003
    • 700
    • Joensuu

    E39 pärisevä ääni

    Auto on e39 523i -96. Pärisevä ääni kuuluu kun vedättää 1-2-3 vaihteilla kierrosten ollessa n.2000-3300, muulloin ääntä ei kuulu. Ääni kuuluu vedossa eli paikallaan moottorin kierrättäminen ei tuo ääntä esiin, joten olen sulkenut moottorin pois. Parhaiten ääni kuuluu kakkosvaihteella kun auto on kylmä mutta kyllä se lämpimänäkin kuuluu. Ääni on kuin aaltoileva "rälkätys" tai pärinä jonka voi kuulla jos laittaa esim pahvilapun polkupyörän pinnojen väliin. Ääni ei ole kovin kova mutta selkeä kuitenkin. Voisikohan tuo kuulua kuitenkin sisustasta? Flekti ei osu suoja muoveihin ja moottorin/vaihteiston tuenta on kunnossa.
    Audi A4 2.8l quattro -96 S-line
    -----------------------------
    VW Golf GTI -01 Exclusive, Golf GTI -96
    BMW 523i e39 -96, 328iM e36 coupe -97, 325iM e36 coupe -92, 535i e34 -89, 535i e28 -87
    Subaru Impreza GT MY96, Legacy 2.5 GX AWD MY97
    Ford Sierra Cosworth Sapphire -90
  • Moonshine
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2003
    • 1018
    • Järvenpää

    #2
    Joku pakoputkiston lämpösuoja irti?
    "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

    Comment

    • [BMW]
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2003
      • 700
      • Joensuu

      #3
      Eipä ole. Suurinpiirtein kaikki mahdollinen on tutkittu eikä mitään ole rikki tai irti.
      Audi A4 2.8l quattro -96 S-line
      -----------------------------
      VW Golf GTI -01 Exclusive, Golf GTI -96
      BMW 523i e39 -96, 328iM e36 coupe -97, 325iM e36 coupe -92, 535i e34 -89, 535i e28 -87
      Subaru Impreza GT MY96, Legacy 2.5 GX AWD MY97
      Ford Sierra Cosworth Sapphire -90

      Comment

      • peltone
        BTCF Member
        • Jan 2005
        • 8094
        • Willähde

        #4
        Jarrujen suojalevyt? Iski dementia ja unohdin virallisen nimen..
        E30 316 -87
        E91 325i -06
        E61 530d -06
        F10 520d -14
        ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

        Comment

        • Vee-eit
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2004
          • 709
          • Turku

          #5
          Separaattorin kalvo halki ?
          Hyvin suunniteltu on yhä kokonaan tekemättä.

          Comment

          • Supa
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2005
            • 7597
            • Järvenpää

            #6
            Vanos rallattaa? Pitäisi rallattaa kyllä tyhjäkäynnillä kierrätettäessä jos osuu sopiva kierrosluku kohdalle.
            - E90 320i LCI M-sport -09
            - Porsche Boxster 987 2.7 -07

            Comment

            • [BMW]
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2003
              • 700
              • Joensuu

              #7
              Moottori on kyllä hiljainen eikä sielä ylimääräisiä ääniä kuulu kun kierrättää konetta. Joten tuskin on vanos, myös tuo separaatorin kalvo jos on rikki nii eikös sekin kuuluisi kun kierrättää konetta paikallaan. Jarrujen suojalevyille on kuulemma tehty edellisen omistajan toimesta jokin modifikaatio mutta aika erikoista että kuuluis vaan tietyllä kierrosluvulla 1,2,3 vaihteilla. Venttiilien rallatukseen en myöskään usko koska jos ajaa 4 tai 5 vaihteella ja laittaa kaasun pohjaan niin ei mitään kuulu. Ääni tuntuis kuuluvan ohjaamoon jostain kojelaudan alta tai vasemmalta moottori tilasta, ehkä jostain päin vaihteistoa...? Ääni ei kuitenkaan kuulosta kovin vakavalta mutta kyllä sen selvästi kuulee jos ei esim.pidä radiota auki.
              Audi A4 2.8l quattro -96 S-line
              -----------------------------
              VW Golf GTI -01 Exclusive, Golf GTI -96
              BMW 523i e39 -96, 328iM e36 coupe -97, 325iM e36 coupe -92, 535i e34 -89, 535i e28 -87
              Subaru Impreza GT MY96, Legacy 2.5 GX AWD MY97
              Ford Sierra Cosworth Sapphire -90

              Comment

              • Petri.Kekkonen
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2006
                • 7468
                • Oulu

                #8
                Omasta autostani olen kuullut pari-kolme kertaa sellaisen ihmeellisen pärisevän äänen kun olen kiihdyttänyt kylmällä koneella kakkosella aika pienillä kierroksilla 20-30 km/h vauhdista. Ääni on ollut kestoltaan niin lyhyt että en ole kerennyt paikantamaan sitä mihinkään, eikä sitä ole voinut heti toistaa.

                Originally posted by Vee-eit View Post
                Separaattorin kalvo halki ?
                Millainen ääni tuosta pitäisi kuulua? Onko merkitystä kaasutteleeko paikoillaan vai onko koneella kuormitustakin (kuten kiihdytyksessä)?

                Originally posted by [BMW] View Post
                Ääni tuntuis kuuluvan ohjaamoon jostain kojelaudan alta tai vasemmalta moottori tilasta...
                Ei ehkä liity sun ääneen mitenkään, mutta pakko nyt mainita, että mulla kuuluu juuri tuolta samalta suunnalta joku ihmeellinen ääni vain tien epätasaisuuksissa, enkä ole pystynyt sitä paikantamaan mihinkään. Mulla se ei pärise, mutta on vähän sellainen ääni kuin joku johto tai letku tms. pääsisi heilumaan ja ottais osumaa johonkin muoviin. Sellanen muovinen napsahdus. Tuohonkin tuntuu lämpötila vaikuttavan, kesäkuumalla kelillä ei kuulu, eikä kovilla pakkasilla, herkimmillään ulkolämmön ollessa nollan tuntumassa.
                Last edited by Petri.Kekkonen; 12-10-2009, 16:23.
                E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                E39 523i M Sport '00, Titansilber

                Comment

                • Havis
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2004
                  • 1844
                  • Kotona/Poissa

                  #9
                  Originally posted by [BMW] View Post
                  Moottori on kyllä hiljainen eikä sielä ylimääräisiä ääniä kuulu kun kierrättää konetta. Joten tuskin on vanos, myös tuo separaatorin kalvo jos on rikki nii eikös sekin kuuluisi kun kierrättää konetta paikallaan. Jarrujen suojalevyille on kuulemma tehty edellisen omistajan toimesta jokin modifikaatio mutta aika erikoista että kuuluis vaan tietyllä kierrosluvulla 1,2,3 vaihteilla. Venttiilien rallatukseen en myöskään usko koska jos ajaa 4 tai 5 vaihteella ja laittaa kaasun pohjaan niin ei mitään kuulu. Ääni tuntuis kuuluvan ohjaamoon jostain kojelaudan alta tai vasemmalta moottori tilasta, ehkä jostain päin vaihteistoa...? Ääni ei kuitenkaan kuulosta kovin vakavalta mutta kyllä sen selvästi kuulee jos ei esim.pidä radiota auki.
                  Auttaisko äänen paikallistamiseksi jos ajaisi ikkunat auki tunnelissa tms. kaikuvassa tilassa, jolloin auton alta / ulkopuolelta kuuluvat äänet erottuisivat.

                  Oma E39 nimittäin antaa kiihdyttäessä veikeää särinää (pakoputkistosta?), joka tosin erottuu vain kun ajaa ikkuna raollaan, ja vieressä on samalla oltava rakennus tms. ääntä heijastava pinta.

                  Tuota ääntä en ole saanut tarkemmin paikallistettua, mutta eipä tuosta suurta ongelmaakaan näköjään ole (kai)
                  "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                  E60 523iA -08

                  Comment

                  • Jukkis30
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2004
                    • 371
                    • Oulu

                    #10
                    Mulla kans pärisee ilkeesti mut on pikku reikä putkessa siinä missä yhtyy kaks yhdeksi,ei oo kyllä paljo mustekynän kärkee isompi reikä..

                    Comment

                    • Vee-eit
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2004
                      • 709
                      • Turku

                      #11
                      Originally posted by Petri.Kekkonen View Post


                      Millainen ääni tuosta pitäisi kuulua? Onko merkitystä kaasutteleeko paikoillaan vai onko koneella kuormitustakin (kuten kiihdytyksessä)?
                      Separaattorin rungossa on tehtaan jäljiltä noin millin paineentasausreikä. Jos kalvo on totaalisesti poissa, niin reikä viheltää. Minun autossani kalvo oli halki ja pärisi ja vihelsi.
                      Paikallaan kaasutellen en ääntä saanut kuulumaan, mutta esim. hidastetöyssyn jälkeen kiihdytettäessä ääni kuului. Se muistutti etäisesti fasaanin rääkäisyä ja herätti seudun koirat...
                      Hyvin suunniteltu on yhä kokonaan tekemättä.

                      Comment

                      • Havis
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2004
                        • 1844
                        • Kotona/Poissa

                        #12
                        Originally posted by Havis View Post
                        Auttaisko äänen paikallistamiseksi jos ajaisi ikkunat auki tunnelissa tms. kaikuvassa tilassa, jolloin auton alta / ulkopuolelta kuuluvat äänet erottuisivat.

                        Oma E39 nimittäin antaa kiihdyttäessä veikeää särinää (pakoputkistosta?), joka tosin erottuu vain kun ajaa ikkuna raollaan, ja vieressä on samalla oltava rakennus tms. ääntä heijastava pinta.

                        Tuota ääntä en ole saanut tarkemmin paikallistettua, mutta eipä tuosta suurta ongelmaakaan näköjään ole (kai)
                        Nyt on vaihdettu uusi separaattori, sekä siitä öljynmittatikkuun menevä letku (vanha oli lähes poikki) kuten myös se venttiilikoppaan menevä putki. Ja pikaisen testaamisen jälkeen tuo oman auton edellä kuvattu ääni tuntuu hävinneen. Ja alavääntö ja kaasuunvastaavuus parani perstuntumalla arvioiden, kiva kiva
                        Last edited by Havis; 16-10-2009, 13:09.
                        "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                        E60 523iA -08

                        Comment

                        • Jyle
                          BTCF Member
                          • Feb 2007
                          • 1847
                          • Espoo

                          #13
                          Originally posted by Havis View Post
                          Nyt on vaihdettu uusi separaattori, sekä siitä öljynmittatikkuun menevä letku (vanha oli lähes poikki) kuten myös se venttiilikoppaan menevä putki. Ja pikaisen testaamisen jälkeen tuo oman auton edellä kuvattu ääni tuntuu hävinneen. Ja alavääntö ja kaasuunvastaavuus parani perstuntumalla arvioiden, kiva kiva
                          Paljonkos uus separaattori tuli maksamaan??Vois omaan tehdä saman operaation,,vaikka vaan varmuuden vuoksi.. :think
                          Bmw f11 530d -14 m-sport
                          Bmw e39 M5 -00
                          VW T-1 "Adolf" -71
                          Ex. Bmw e39 540i
                          Bmw e60 525i -04
                          Ex.Bmw e34 525i -92
                          Ex. BMW 528i m5-looker "Raf" -96

                          Comment

                          • Havis
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2004
                            • 1844
                            • Kotona/Poissa

                            #14
                            Originally posted by Jyle View Post
                            Paljonkos uus separaattori tuli maksamaan??Vois omaan tehdä saman operaation,,vaikka vaan varmuuden vuoksi.. :think
                            Letku 23,- (111 517 40393)
                            Kumitulppa 17,- (134 117 33217)
                            Putki 56,- (111 517 03775) (tämä ei olisi ollut välttämätön uusia)
                            Huohotinventtiili 82,35 (111 517 03484) (<- tämä on siis se separaattori)

                            Päälle vielä yhden tunnin työt.
                            "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                            E60 523iA -08

                            Comment

                            • [BMW]
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2003
                              • 700
                              • Joensuu

                              #15
                              Nyt on taas tutkittu lisää tätä ääntä. Jarrukilpi oli yhestä kohtaa irronnut kiinnikkeestään, siihen laitoin uuden pultin. Ei kuitenkaan mitään vaikutusta ääneen.

                              Seuraavaksi purin separaatorin ja tutkin kalvon. Separaattori oli täynny tuota ripulipaskaa, samoin öljytikku putki ja sinne menevä letku oli täysin tukossa. Venakopan ja separaattorin välinen putki oli auki mutta ahtautunut. Separaattorin kalvo oli ehjä ja sen putsasin samalla, tuo separaattorin säiliö oli siis ihan tupaten täynnä tuota möhnää. Öljytikun putki ja sen letku aukesi vasta kun niitä tökki rautalangalla ja liuotti bensalla ja tinnerillä aikansa. Edellinen omistaja on käyttänyt ainoastaan mobilin öljyjä koneessa ja luulen sen johtuvan öljymerkistä. Itse en noita mobilin litkuja ole autooni enää moneen vuoteen laittanut kun tuntuvat olevan aivan persiistä.
                              Eipä poistunut ääni vieläkään, joten ei se ainakaan separaatorista kuulu. Mielestäni ääni on hieman metallinen rolina, ääntä ei kuulu jos kiihdyttää vaikka kakkosella puolikaasulla koko kierrosalueen läpi, vasta täydellä tai 3/4 kaasulla ja kuormituksella ääni kuuluu. Olen lukenut noita jenkki foorumeita eikä sieltäkään tunnu löytyvän samanlaista ongelmaa. Pakoputki on ehjä ja katista ei kuulu ääniä jos sitä heiluttelee tai lyö.

                              On muuten hyvin tilaa e39 irrottaa tuo separaattori, muutenkin tässä mallissa on kyllä hyvin oivallettu monet asiat, tilaa on ja rakenteet yksinkertaisia ja toimivia.
                              Last edited by [BMW]; 15-10-2010, 16:34.
                              Audi A4 2.8l quattro -96 S-line
                              -----------------------------
                              VW Golf GTI -01 Exclusive, Golf GTI -96
                              BMW 523i e39 -96, 328iM e36 coupe -97, 325iM e36 coupe -92, 535i e34 -89, 535i e28 -87
                              Subaru Impreza GT MY96, Legacy 2.5 GX AWD MY97
                              Ford Sierra Cosworth Sapphire -90

                              Comment

                              Working...
                              X