Auto on e39 523i -96. Pärisevä ääni kuuluu kun vedättää 1-2-3 vaihteilla kierrosten ollessa n.2000-3300, muulloin ääntä ei kuulu. Ääni kuuluu vedossa eli paikallaan moottorin kierrättäminen ei tuo ääntä esiin, joten olen sulkenut moottorin pois. Parhaiten ääni kuuluu kakkosvaihteella kun auto on kylmä mutta kyllä se lämpimänäkin kuuluu. Ääni on kuin aaltoileva "rälkätys" tai pärinä jonka voi kuulla jos laittaa esim pahvilapun polkupyörän pinnojen väliin. Ääni ei ole kovin kova mutta selkeä kuitenkin. Voisikohan tuo kuulua kuitenkin sisustasta? Flekti ei osu suoja muoveihin ja moottorin/vaihteiston tuenta on kunnossa.
E39 pärisevä ääni
Collapse
X
-
Eipä ole. Suurinpiirtein kaikki mahdollinen on tutkittu eikä mitään ole rikki tai irti.Audi A4 2.8l quattro -96 S-line
-----------------------------
VW Golf GTI -01 Exclusive, Golf GTI -96
BMW 523i e39 -96, 328iM e36 coupe -97, 325iM e36 coupe -92, 535i e34 -89, 535i e28 -87
Subaru Impreza GT MY96, Legacy 2.5 GX AWD MY97
Ford Sierra Cosworth Sapphire -90
Comment
-
-
Moottori on kyllä hiljainen eikä sielä ylimääräisiä ääniä kuulu kun kierrättää konetta. Joten tuskin on vanos, myös tuo separaatorin kalvo jos on rikki nii eikös sekin kuuluisi kun kierrättää konetta paikallaan. Jarrujen suojalevyille on kuulemma tehty edellisen omistajan toimesta jokin modifikaatio mutta aika erikoista että kuuluis vaan tietyllä kierrosluvulla 1,2,3 vaihteilla. Venttiilien rallatukseen en myöskään usko koska jos ajaa 4 tai 5 vaihteella ja laittaa kaasun pohjaan niin ei mitään kuulu. Ääni tuntuis kuuluvan ohjaamoon jostain kojelaudan alta tai vasemmalta moottori tilasta, ehkä jostain päin vaihteistoa...? Ääni ei kuitenkaan kuulosta kovin vakavalta mutta kyllä sen selvästi kuulee jos ei esim.pidä radiota auki.Audi A4 2.8l quattro -96 S-line
-----------------------------
VW Golf GTI -01 Exclusive, Golf GTI -96
BMW 523i e39 -96, 328iM e36 coupe -97, 325iM e36 coupe -92, 535i e34 -89, 535i e28 -87
Subaru Impreza GT MY96, Legacy 2.5 GX AWD MY97
Ford Sierra Cosworth Sapphire -90
Comment
-
-
Omasta autostani olen kuullut pari-kolme kertaa sellaisen ihmeellisen pärisevän äänen kun olen kiihdyttänyt kylmällä koneella kakkosella aika pienillä kierroksilla 20-30 km/h vauhdista. Ääni on ollut kestoltaan niin lyhyt että en ole kerennyt paikantamaan sitä mihinkään, eikä sitä ole voinut heti toistaa.
Originally posted by Vee-eit View PostSeparaattorin kalvo halki ?
Originally posted by [BMW] View PostÄäni tuntuis kuuluvan ohjaamoon jostain kojelaudan alta tai vasemmalta moottori tilasta...Last edited by Petri.Kekkonen; 12-10-2009, 16:23.E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
-
Originally posted by [BMW] View PostMoottori on kyllä hiljainen eikä sielä ylimääräisiä ääniä kuulu kun kierrättää konetta. Joten tuskin on vanos, myös tuo separaatorin kalvo jos on rikki nii eikös sekin kuuluisi kun kierrättää konetta paikallaan. Jarrujen suojalevyille on kuulemma tehty edellisen omistajan toimesta jokin modifikaatio mutta aika erikoista että kuuluis vaan tietyllä kierrosluvulla 1,2,3 vaihteilla. Venttiilien rallatukseen en myöskään usko koska jos ajaa 4 tai 5 vaihteella ja laittaa kaasun pohjaan niin ei mitään kuulu. Ääni tuntuis kuuluvan ohjaamoon jostain kojelaudan alta tai vasemmalta moottori tilasta, ehkä jostain päin vaihteistoa...? Ääni ei kuitenkaan kuulosta kovin vakavalta mutta kyllä sen selvästi kuulee jos ei esim.pidä radiota auki.
Oma E39 nimittäin antaa kiihdyttäessä veikeää särinää (pakoputkistosta?), joka tosin erottuu vain kun ajaa ikkuna raollaan, ja vieressä on samalla oltava rakennus tms. ääntä heijastava pinta.
Tuota ääntä en ole saanut tarkemmin paikallistettua, mutta eipä tuosta suurta ongelmaakaan näköjään ole (kai)"Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"
E60 523iA -08
Comment
-
-
Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
Millainen ääni tuosta pitäisi kuulua? Onko merkitystä kaasutteleeko paikoillaan vai onko koneella kuormitustakin (kuten kiihdytyksessä)?
Paikallaan kaasutellen en ääntä saanut kuulumaan, mutta esim. hidastetöyssyn jälkeen kiihdytettäessä ääni kuului. Se muistutti etäisesti fasaanin rääkäisyä ja herätti seudun koirat...Hyvin suunniteltu on yhä kokonaan tekemättä.
Comment
-
-
Originally posted by Havis View PostAuttaisko äänen paikallistamiseksi jos ajaisi ikkunat auki tunnelissa tms. kaikuvassa tilassa, jolloin auton alta / ulkopuolelta kuuluvat äänet erottuisivat.
Oma E39 nimittäin antaa kiihdyttäessä veikeää särinää (pakoputkistosta?), joka tosin erottuu vain kun ajaa ikkuna raollaan, ja vieressä on samalla oltava rakennus tms. ääntä heijastava pinta.
Tuota ääntä en ole saanut tarkemmin paikallistettua, mutta eipä tuosta suurta ongelmaakaan näköjään ole (kai)Last edited by Havis; 16-10-2009, 13:09."Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"
E60 523iA -08
Comment
-
-
Originally posted by Havis View PostNyt on vaihdettu uusi separaattori, sekä siitä öljynmittatikkuun menevä letku (vanha oli lähes poikki) kuten myös se venttiilikoppaan menevä putki. Ja pikaisen testaamisen jälkeen tuo oman auton edellä kuvattu ääni tuntuu hävinneen. Ja alavääntö ja kaasuunvastaavuus parani perstuntumalla arvioiden, kiva kivaBmw f11 530d -14 m-sport
Bmw e39 M5 -00
VW T-1 "Adolf" -71
Ex. Bmw e39 540i
Bmw e60 525i -04
Ex.Bmw e34 525i -92
Ex. BMW 528i m5-looker "Raf" -96
Comment
-
-
Originally posted by Jyle View PostPaljonkos uus separaattori tuli maksamaan??Vois omaan tehdä saman operaation,,vaikka vaan varmuuden vuoksi.. :think
Kumitulppa 17,- (134 117 33217)
Putki 56,- (111 517 03775) (tämä ei olisi ollut välttämätön uusia)
Huohotinventtiili 82,35 (111 517 03484) (<- tämä on siis se separaattori)
Päälle vielä yhden tunnin työt."Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"
E60 523iA -08
Comment
-
-
Nyt on taas tutkittu lisää tätä ääntä. Jarrukilpi oli yhestä kohtaa irronnut kiinnikkeestään, siihen laitoin uuden pultin. Ei kuitenkaan mitään vaikutusta ääneen.
Seuraavaksi purin separaatorin ja tutkin kalvon. Separaattori oli täynny tuota ripulipaskaa, samoin öljytikku putki ja sinne menevä letku oli täysin tukossa. Venakopan ja separaattorin välinen putki oli auki mutta ahtautunut. Separaattorin kalvo oli ehjä ja sen putsasin samalla, tuo separaattorin säiliö oli siis ihan tupaten täynnä tuota möhnää. Öljytikun putki ja sen letku aukesi vasta kun niitä tökki rautalangalla ja liuotti bensalla ja tinnerillä aikansa. Edellinen omistaja on käyttänyt ainoastaan mobilin öljyjä koneessa ja luulen sen johtuvan öljymerkistä. Itse en noita mobilin litkuja ole autooni enää moneen vuoteen laittanut kun tuntuvat olevan aivan persiistä.
Eipä poistunut ääni vieläkään, joten ei se ainakaan separaatorista kuulu. Mielestäni ääni on hieman metallinen rolina, ääntä ei kuulu jos kiihdyttää vaikka kakkosella puolikaasulla koko kierrosalueen läpi, vasta täydellä tai 3/4 kaasulla ja kuormituksella ääni kuuluu. Olen lukenut noita jenkki foorumeita eikä sieltäkään tunnu löytyvän samanlaista ongelmaa. Pakoputki on ehjä ja katista ei kuulu ääniä jos sitä heiluttelee tai lyö.
On muuten hyvin tilaa e39 irrottaa tuo separaattori, muutenkin tässä mallissa on kyllä hyvin oivallettu monet asiat, tilaa on ja rakenteet yksinkertaisia ja toimivia.Last edited by [BMW]; 15-10-2010, 16:34.Audi A4 2.8l quattro -96 S-line
-----------------------------
VW Golf GTI -01 Exclusive, Golf GTI -96
BMW 523i e39 -96, 328iM e36 coupe -97, 325iM e36 coupe -92, 535i e34 -89, 535i e28 -87
Subaru Impreza GT MY96, Legacy 2.5 GX AWD MY97
Ford Sierra Cosworth Sapphire -90
Comment
-
Comment