Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 moottori rahisee - ei rahise enää, vika selvinnyt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jürgen_
    Bimmer Enthusiast
    • May 2008
    • 2707
    • Mylsä

    E39 moottori rahisee - ei rahise enää, vika selvinnyt

    Elikkäs 523i -98 koneesta (m52b25) alkoi kuulua pahaenteinen rahina, kahina ja räminä. Kuulostaa niinkuin pelti hankaisi johonkin karkeaan. Ääni on melko kova eikä kyllä innosta ajamaan.
    Ääni ei tule moottorin etupään rullista, hihnat pois ja ääni kuuluu edelleen. Ei kuulu jakopäästä. Äänen lähde paikallistettu moottorin ja vaihteiston välille. Vetolevyn hampaat näyttävät virheettömiltä ja turbiinikin tuntuu olevan kunnolla kiinni. Kampiakselia pyörittäessä tuntuu selvästi pykäliä, aivan sen rohinan tahtiin.
    Kuulostaako tutulta? Ehdotuksia kehiin, mistä ruvetaan äänen lähdettä etsimään.

    ...söötsikään ei ehdotuksia kertonut
    Last edited by Jürgen_; 15-10-2009, 14:45. Reason: tarkennusta...vika selvinnyt...
    Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...
  • _nixu_
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2006
    • 8972
    • Kellokoski

    #2
    Eihän se sittenkin tulisi vesipumpusta? Jos pumppu vetelee viimeisiä niin melkoinen meteli siitä lähtee :think
    E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

    Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

    Comment

    • Jürgen_
      Bimmer Enthusiast
      • May 2008
      • 2707
      • Mylsä

      #3
      Originally posted by _nixu_ View Post
      Eihän se sittenkin tulisi vesipumpusta? Jos pumppu vetelee viimeisiä niin melkoinen meteli siitä lähtee :think
      Hihnat poissa ja silti kuuluu. Sitä vesipumppua heti ekana epäiltiinkin.
      Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

      Comment

      • Havis
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2004
        • 1838
        • Kotona/Poissa

        #4
        Originally posted by Jürgen_ View Post
        .... Äänen lähde paikallistettu moottorin ja vaihteiston välille. Vetolevyn hampaat näyttävät virheettömiltä ja turbiinikin tuntuu olevan kunnolla kiinni. Kampiakselia pyörittäessä tuntuu selvästi pykäliä, aivan sen rohinan tahtiin.
        Kuulostaako tutulta? Ehdotuksia kehiin, mistä ruvetaan äänen lähdettä etsimään.

        ...söötsikään ei ehdotuksia kertonut
        Siis ilmeisesti automaattivaihteisto? Pitäsikö syytä etsiä askin suunnasta?
        "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

        E60 523iA -08

        Comment

        • Jürgen_
          Bimmer Enthusiast
          • May 2008
          • 2707
          • Mylsä

          #5
          Originally posted by Havis View Post
          Siis ilmeisesti automaattivaihteisto? Pitäsikö syytä etsiä askin suunnasta?
          Automaatti on, pelottaa ajatuskin sen suunnasta etsiä
          Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

          Comment

          • Cell
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 7037
            • Uusikaupunki

            #6
            Ettei ois turbiinista sisukset levinny.

            Vaan turhapa sitä arvailla jos tulee kerran koneen ja lootan välimaastosta, aski veks joka tapauksessa.
            325i -08
            i3 REx -17
            M5 -98 Imolarot
            535i -90 N/A project (maatumassa)

            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

            Comment

            • Guest's Avatar

              #7
              Tsekkaa vaihdelaatikko-öljyn määrä, vajailla öljyillä pitää sellaista roklottavaa ääntä. Isäukon -98 528:n steppilaatikko piti ainakin aika pahaa ääntä kun laatikkoöljyn jäähdytin oli mennyt

              Comment

              • Jürgen_
                Bimmer Enthusiast
                • May 2008
                • 2707
                • Mylsä

                #8
                Miten tuo lootan öljymäärän tarkistus tehdään? Vanhoissa oli mittatikku muttei tässä mitään ole. Edellinen omistaja oli vaihdattanut aikoinaan vaihteistoon öljyt, liekö määrä oikea kun ei mitään vuotojakaan ole. Ääni alkoi kuitenkin ihan "heti" eikä mitään varoitusta tullut. Vaihteisto kuitenkin toimii ihan normaalisti eikä mitään poikkeavaa toimintaa ole esiintynyt.
                Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                Comment

                • Guest's Avatar

                  #9
                  Originally posted by Jürgen_ View Post
                  Miten tuo lootan öljymäärän tarkistus tehdään? Vanhoissa oli mittatikku muttei tässä mitään ole. Edellinen omistaja oli vaihdattanut aikoinaan vaihteistoon öljyt, liekö määrä oikea kun ei mitään vuotojakaan ole. Ääni alkoi kuitenkin ihan "heti" eikä mitään varoitusta tullut. Vaihteisto kuitenkin toimii ihan normaalisti eikä mitään poikkeavaa toimintaa ole esiintynyt.
                  Niin, siinähän ei mitään tikkua ole. Proppu auki ja koittaa laittaa lisää, jos ei mene yhtään niin silloinhan siellä on oikea määrä. Tuossa ukon autossa vaihelaatikko kyllä myös vaihtoi töksäytellen esim. risteykseen hiljentäessä

                  Comment

                  • Bmw Master
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 13155
                    • Kokomo

                    #10
                    Originally posted by Jürgen_ View Post
                    Miten tuo lootan öljymäärän tarkistus tehdään?

                    Comment

                    • Jürgen_
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2008
                      • 2707
                      • Mylsä

                      #11
                      Noniin, se äänenlähde sitten selvisi. Syynä oli rikkoutunut starttimoottori jonka hammaspyörä jäi kunnolla palauttamatta. Hienot kosketusjäljet näkyivät hampaiden päissä, ei muita vaurioita. Onneksi en kerennyt sitä lootaa vielä pudottamaan.
                      Samassa hässäkässä nyt sitten vaihtuu venttiilikopan tiivisteet jotka olikin ihan pakeliittia. Väljää myös laturin sekä kompressorin laakereissa jotka lienee syytä vaihtaa samalla kun se nyt tuossa on puoliksi purettuna.
                      Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                      Comment

                      • Jamppa1983
                        BTCF Member
                        • Jan 2005
                        • 739
                        • Pirkanmaa

                        #12
                        Ei, mitään... selviskin jo.
                        Last edited by Jamppa1983; 15-10-2009, 15:01.
                        Tyytyväinen ihminen on kehityksen jarru!

                        M3 e90 & "M3" e30 turbo

                        Comment

                        • Jürgen_
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2008
                          • 2707
                          • Mylsä

                          #13
                          Originally posted by Jamppa1983 View Post
                          Mikäs siellä sitten rahisi?


                          ...se rikkoutunut startti jonka hammaspyörä jäi kunnolla palautumatta, eli se osui vetolevyn hammastukseen.
                          Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎