Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 lämpötila seilaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -anselmi-
    Newbiemmer
    • Jul 2007
    • 21

    e39 lämpötila seilaa

    eli taas teitä viisaat kaivataan! Täällä on monta juttua e39 aut. ilm. temppuilusta mutta kun nygt on vaan kännyn hel*etin hidas netti käytössä niin en kerkeä joka threadia käymään läpi. Eli antanette anteeksi!

    Mutta tilanne tämä:

    e39 523i -00 alla ja lämpöä tuntuu riittävän vähän liiaksikin kabiinissa. Kun paneelista laittaa esim 20 astetta molemmille puolille (aut. ilm.) niin lykää niin paljon lämpöä että tulee hiki ja on pakko vetää ne 16:sta että saa edes vähän viileämpää ilmaa. Ja kun nostaa asteen niin taas tulee hiki. Siili on vaihdettu edellisen omistajan toimesta n 2kk sitten.

    Eli vika voi olla siinä kuskin puoleisen ritilän alla? Mutta miten sen saa auki särkemättä ja mitä sieltä pitää löytyä ja mitä ei?

    Ja auttaako tuohon se, että jos vika on siinä sisälämpöanturissa se, että vie sen tietokoneen piuhan nokkaan?

    Auttaakee avutonta!!!
  • Risto113
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2005
    • 1204
    • GrassLake

    #2
    Toimiihan ulkolämpötilan anturi? Jos se näyttää -40, puskee lämpöä myös sen mukaan.

    Comment

    • -anselmi-
      Newbiemmer
      • Jul 2007
      • 21

      #3
      toimii. Eli näillä leveysasteilla seilaa välillä +2 - +6.
      Ja muiostaakseni ei ole väliä onko se manuaali vai AUTO asetuksella. Sama vika vaan jatkuu! Saako sen sisätilalämpö anturin testattua mitenkään?

      Comment

      • _nixu_
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2006
        • 8972
        • Kellokoski

        #4
        Vesiventtiili jumissa :think
        Ja vikakoodit voi vilkaista, tuokin näkyy siellä jos on oikosulussa..
        E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

        Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

        Comment

        • -anselmi-
          Newbiemmer
          • Jul 2007
          • 21

          #5
          jos se olis vesiventtiili niin ei kai se pitäis puhaltaa viileämpää kun laitan sen 16:sta ja taas kuumaa kun nostan sen asteella? Vai pitäiskö...

          niin ja jos olis niin missä se tuossa sijaitsee? Ja testaan kuinka toimivuuden!

          Ja jos koitan putsata niitä ritilöitä tms. Niin miten sen ilmastoinnin ohjauspaneelin saa auki ilman sorkkarautaa?
          Last edited by -anselmi-; 21-10-2009, 22:40.

          Comment

          • Jamppa1983
            BTCF Member
            • Jan 2005
            • 739
            • Pirkanmaa

            #6
            Puhaltaako joka puolelta, lasille, keskeltä ja jaloille? Mulla ei toiminut ilmastointi oikein kun jalkatilaan ohjaavan servon nipukka oli irronnut aikaisemmalla omistajalla soitinta vaihtaessa. Testaa vaikka silleen että laitat puhaltaa pelkästään, alas, keskelle ja ylös.
            Tyytyväinen ihminen on kehityksen jarru!

            M3 e90 & "M3" e30 turbo

            Comment

            • -anselmi-
              Newbiemmer
              • Jul 2007
              • 21

              #7
              ainakin jaloille ja lasille on nuo ropleemat. Keskelle en tainnut edes koittaa. Voiko se vaikuttaa lämpötilaan jos se servo ohjaa vaan ilmaläppiä? Ja mikä siinä säätää sen lämpötilan? Vesiventtiili jota ohjaa se sisälämpöanturi?
              saako sen business reteon siitä irti ja sen jälkeen sen ilm. paneelin?

              Comment

              • antsajtp
                Bimmer Rookie
                • Oct 2007
                • 107
                • Lahti

                #8
                Minulla on vm.99 manuaali-ilmastointinen e39, ja vikakoodinluvussa herjasi jotain tyyliin: "temperature sensor, driver foot well". Otin sitten polkimien yläpuolella olevan muovilevyn irti, ja kas, molemmat lämpötila-anturille menevät piuhat olivat poikki.
                Lämpötila-anturihan on sinänsä yksinkertainen kapistus (jonkinnäköinen PTC-vastus, ainakin tässä manuaali-ilmastoinnissa) joten tuon liitoksen minä ensimmäisenä katsoisin.
                Myynnissä E39/E36-osia
                ***Optiikka löytyy kamerasta, ei autosta***

                Comment

                • -anselmi-
                  Newbiemmer
                  • Jul 2007
                  • 21

                  #9
                  Vikakoodit luettiin juuri ja viittasi 255 kertaa sisätilan lämpötila anturin maavuotoon. Eli sehän on tietenkin tässä sen paneelin sisällä. Ja sanovat paikallisessa merkkiliikkeessä että ota auki ja se voi olla et on irronnut vaan liitoksistaan.

                  Seuraava kysymys on taas se, että pitää varmaan ottaa ensin irti se "business" laatu soitin ja sitten ehkä se paneeli.

                  Onko joku tehnyt tämän ja jos on niin vinkki otettaisiin kiitollisena vastaan kun nuo muovi osat tahtoo rikkoontua helposti kun menee hermot, ja kun ne näissä asioissa on suht lyhyet.

                  Comment

                  • peltone
                    BTCF Member
                    • Jan 2005
                    • 8092
                    • Willähde

                    #10
                    Minkä näköinen setti sulla on siinä? Ota ensin volume-nappula irti ja katso onko siellä sellaista 'kielekettä' jota työntämällä oikealla se irtoaa.
                    Eli se alempi osa lähtee ensin jonka jälkeen se toinen osa lähtee vaan vetämällä. Jos ei siis ole sitä kielekettä taikka torxia niin sitten voi myöskin lähteä
                    työntämällä kaksi talttapäätä varovasti alemman osan ja keskikonsolin väleihin jolloin salvat takana vapautuvat.

                    Selkeää eikö?
                    E30 316 -87
                    E91 325i -06
                    E61 530d -06
                    F10 520d -14
                    ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

                    Comment

                    • -anselmi-
                      Newbiemmer
                      • Jul 2007
                      • 21

                      #11
                      ok.
                      Se on juuri niin että siinä keskikonsolissa on aivan alimpana se ohut paneeli jossa on mukitelineet ja luistoneston nappula. Sen jälkeen on ilmastoinnin paneeli ja sitten se radio ja ylimpänä cd-soitin.

                      Mutta onko pakko irrottaa cd-soitin ja radio jos haluaa sen ilmastoinnin paneelin irti?

                      Comment

                      • peltone
                        BTCF Member
                        • Jan 2005
                        • 8092
                        • Willähde

                        #12
                        Originally posted by -anselmi- View Post
                        ok.
                        Se on juuri niin että siinä keskikonsolissa on aivan alimpana se ohut paneeli jossa on mukitelineet ja luistoneston nappula. Sen jälkeen on ilmastoinnin paneeli ja sitten se radio ja ylimpänä cd-soitin.

                        Mutta onko pakko irrottaa cd-soitin ja radio jos haluaa sen ilmastoinnin paneelin irti?
                        Helpoin se on niin. Mutta ei siis sitä CD-osaa tartte irrottaa koska käsi mahtuu sinne taakse jo työntämään sen ilmastointipanelin ulos.
                        E30 316 -87
                        E91 325i -06
                        E61 530d -06
                        F10 520d -14
                        ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

                        Comment

                        • -anselmi-
                          Newbiemmer
                          • Jul 2007
                          • 21

                          #13
                          Elieli... Nyt otin irti sen paneelin ja kun katsoo siitä ritilän reiäistä sitä "anturia" niin niiden jalkojen välissä oli sitkeää kökköä joka ei lähtenyt paineilmalla pois vaan heinänkorrella nitkuttamalla. Eikö se ole jonkun sortin vastus? Tuli vaan mieleen, että varmasti kulkee virta ohi sen anturin kun oli kun siinä olisi ollut hiuksen ohut lanka.

                          Mutta samalla huomasin, että se pieni puhallin anturin takana ei pyöri ollenkaan. Eikö sen pitäisi pyöriä koko ajan kun laittaa virrat päälle ja puhaltimen päälle tai ainakin viimeistään kun laittaa auton käyntiin. Mutta ei!!!

                          Se on joku magneetti puhallin, eli onko se eheytettävissä jollain konstilla?

                          Ja taas nöyrimmät kiitokset viisaille!!!!

                          Ja vielä sellainen tuli eteen kun katottiin tänään moottorin vikakoodit niin siellä oli IMM vikakoodi sekä VANOS solenoidin vikakooli. IMM koodi selittyy sillä kun ostaessa otin auton käydessä liittimen siitä irti eli se on siinä, mutta mites tuo VANOS solenoidin?`liittyvätkö toisiinsa vai kannattaako ottaa tuo solenoidi irti ja kokeilla liikkuuko ja laittaa crc:tä täyteen?
                          Last edited by -anselmi-; 24-10-2009, 15:59.

                          Comment

                          • Soppa79
                            Bimmer Rookie
                            • Aug 2009
                            • 37
                            • Hki

                            #14
                            Itse juuri saman operaation tehneenä kysyisin, että kuuluuko se anturin flektin pyöriä "aina"? Mulla se pyörii vaikka ei ole edes avaimet virta lukossa, vai liittyykö tämä jotenkin rest toimintaan. Otin jopa sen virta liittimen irti jotta olisi "resetoitunut" mutta jatkoi taas pyörimistä.
                            E91 320D -11
                            Dodge Monaco 2D HT -72
                            Dodge Superbee -71
                            VW Kupla -72 38tkm

                            Comment

                            • Risto113
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2005
                              • 1204
                              • GrassLake

                              #15
                              Originally posted by Soppa79 View Post
                              Itse juuri saman operaation tehneenä kysyisin, että kuuluuko se anturin flektin pyöriä "aina"? Mulla se pyörii vaikka ei ole edes avaimet virta lukossa, vai liittyykö tämä jotenkin rest toimintaan. Otin jopa sen virta liittimen irti jotta olisi "resetoitunut" mutta jatkoi taas pyörimistä.
                              Pyörii 16 min. sen jälkeen kun mihinkään on koskettu autossa, esim. oven sulkemisen jälkeen, auto menee "lepotilaan".

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎