Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39:n steppi laatikko antaa vikakoodia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • markok
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 3019
    • Kuopio

    E39:n steppi laatikko antaa vikakoodia

    INPA:lla löytyi 528iA vm.-99:stä eli uudemmalla ZF:n laatikolla olevasta seuraava koodi:

    EGS:
    34 Sump oil temperature sensor

    Mitään epänormaalia en ole laatikon toiminnassa huomannut. Koodia tulee muutaman kerran 1000km:n sisällä sekä kesärenkailla (235/45-17) että talvirenkailla (225/55-16). Onko kellään tietoa onko tuo Sump oil temperature sensor vaihdettavissa oleva osa ja kuinka vakavasta asiasta on kyse?
    BMW 530iA Touring -05
  • Supa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 7597
    • Järvenpää

    #2
    Originally posted by markok View Post
    INPA:lla löytyi 528iA vm.-99:stä eli uudemmalla ZF:n laatikolla olevasta seuraava koodi:

    EGS:
    34 Sump oil temperature sensor

    Mitään epänormaalia en ole laatikon toiminnassa huomannut. Koodia tulee muutaman kerran 1000km:n sisällä sekä kesärenkailla (235/45-17) että talvirenkailla (225/55-16). Onko kellään tietoa onko tuo Sump oil temperature sensor vaihdettavissa oleva osa ja kuinka vakavasta asiasta on kyse?
    Todennäköisesti ohjauksen mielestä laatikon öljyt käyvät liian kuumana, taikka sitten itse anturi rikki/pätkii.
    Kannattaa katsoa ajossa missä lämpötiloissa nuo pyörivät. Ovatko järkevällä tasolla vai näyttääkö yhtään mitään asteita?
    INPAllahan tuon lämpötilankin näkee kätevästi.
    - E90 320i LCI M-sport -09
    - Porsche Boxster 987 2.7 -07

    Comment

    • markok
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 3019
      • Kuopio

      #3
      Originally posted by Supa View Post
      Todennäköisesti ohjauksen mielestä laatikon öljyt käyvät liian kuumana, taikka sitten itse anturi rikki/pätkii.
      Kannattaa katsoa ajossa missä lämpötiloissa nuo pyörivät. Ovatko järkevällä tasolla vai näyttääkö yhtään mitään asteita?
      INPAllahan tuon lämpötilankin näkee kätevästi.
      Näin vanhassa autossa live dataa ei taida saada OBD pistokkeesta muutakuin moottorin osalta. Tämä vähän hankaloittaa vian selvittämistä kun vika on kuitenkin päällä ihan satunnaisesti. Löytyykö mistään räjäytyskuvaa tuosta laatikosta niin näkisi missäpäin tuo anturi on?
      BMW 530iA Touring -05

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #4
        Originally posted by markok View Post
        INPA:lla löytyi 528iA vm.-99:stä eli uudemmalla ZF:n laatikolla olevasta seuraava koodi:

        EGS:
        34 Sump oil temperature sensor

        Mitään epänormaalia en ole laatikon toiminnassa huomannut. Koodia tulee muutaman kerran 1000km:n sisällä sekä kesärenkailla (235/45-17) että talvirenkailla (225/55-16). Onko kellään tietoa onko tuo Sump oil temperature sensor vaihdettavissa oleva osa ja kuinka vakavasta asiasta on kyse?
        Lukitseeko laatikon varmasti yli 70kmh nopeuksissa? Onko autossa ken ties joskus aiemmin ollut vääränkokoiset renkaat, eli että laatikko ei ole voinut oppia "huonoille tavoille" ja nyt sen vuoksi olisi unohtanut lukituksen?
        Jos näin, niin silloin helposti pidemmän siivun aikana antaa juuri ko.vikailmon?
        Onko lauhdittimien putket tsekattu että eivät ole mutkalla, taipuneet tai saaneet osumaa? Jäähdytinkennosto puhdas?

        Comment

        • _nixu_
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2006
          • 8972
          • Kellokoski

          #5
          Originally posted by markok View Post
          Näin vanhassa autossa live dataa ei taida saada OBD pistokkeesta muutakuin moottorin osalta. Tämä vähän hankaloittaa vian selvittämistä kun vika on kuitenkin päällä ihan satunnaisesti. Löytyykö mistään räjäytyskuvaa tuosta laatikosta niin näkisi missäpäin tuo anturi on?
          INPAlla saa livedataa tuostakin
          E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

          Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

          Comment

          • markok
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 3019
            • Kuopio

            #6
            Originally posted by Hemi View Post
            Lukitseeko laatikon varmasti yli 70kmh nopeuksissa? Onko autossa ken ties joskus aiemmin ollut vääränkokoiset renkaat, eli että laatikko ei ole voinut oppia "huonoille tavoille" ja nyt sen vuoksi olisi unohtanut lukituksen?
            Jos näin, niin silloin helposti pidemmän siivun aikana antaa juuri ko.vikailmon?
            Onko lauhdittimien putket tsekattu että eivät ole mutkalla, taipuneet tai saaneet osumaa? Jäähdytinkennosto puhdas?
            Kyllä laatikko tuntuisi lukitsevan ihan hyvin. Lukitus tosin aukeaa noissa nopeuksissa melko pienellä vastuksen kasvamisella, mutta tämä lienee normaalia. Autossa oli vääränkokoiset talvirenkaat kun sen ostin eli pyörineet alla hetken noin vuosi sitten. Koodia on kuitenkin alkanut antamaan vasta tämän kesän jälkeen.

            Jotenkin tuntuu, että lämmöt eivät oikeasti ole korkealla tai sitten välillä jotain on todella pahasti pielessä, koska koodi on asettunut melkein heti käynnistyksen jälkeen kun moottori ei ole edes ehtinyt lämpenemään.

            Lauhdutinta ja putkia ei ole tarkastettu. Onko nuo helposti tarkastettavissa ja tarvittaessa puhdistettavissa? Onko kyseessä ilma-öljy lämmönvaihdin?
            BMW 530iA Touring -05

            Comment

            • markok
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 3019
              • Kuopio

              #7
              Originally posted by _nixu_ View Post
              INPAlla saa livedataa tuostakin
              Hyvä jos näin on. Täytyy joskus yrittää perehtyä tuohon. Aika vähissä vielä tuo INPAn käyttökokemus. Vikakoodeja OBD pistokkeen kautta tuosta ei saa luettua muutakuin moottorin osalta. Muut koodit saa 20pin pistokkeesta.
              BMW 530iA Touring -05

              Comment

              • Supa
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2005
                • 7597
                • Järvenpää

                #8
                Näistä "välivaiheen" autosta missä on obd pistoke sisällä sekä 20pinninen konehuoneessa pääsee obd pistokkeen kautta juurikin moottoriin sekä vaihteistoon kiinni, ei muualle.
                OBD määrittelee että näihin pitää liitännän kautta päästä kiinni. Bemarilla tuo ominaisuus löytyy jo näistä 90-luvun lopun autoista vaikka OBD testiä näihin ei tarvitse vielä tehdäkkään täällä suomessa.

                Se on ollut sitten muualla vikaa jollei ole päässyt laatikkoon kiinni sisäpistokkeen kautta, testerissä/softassa/adapterissa...
                - E90 320i LCI M-sport -09
                - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                Comment

                • markok
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 3019
                  • Kuopio

                  #9
                  Nyt on live datat luettu laatikosta ja niinhän se onnistui niinkuin edellä tienneet kertoivat. Siinä vaiheessa kun auton laittaa käyntiin niin pääsee laatikkoon kiinni OBD:n kautta, mutta sammutettuna en saanut yhteyttä. Liekö sitten laitteissa vikaa.

                  Live datan tulos laatikon osalta oli sellainen, että lukitus kytkeytyy todella herkästi päälle ja myös pitää lukittuna. Ajossa on tuntunut, että turbiini aukeaa välillä, mutta nyt selvisi, että se vaihtaa ainoastaan pienemmälle eikä juuri luista vaihtojen välillä. Lämpötila näytti pysyvän maksimissaan 70 asteessa puolentunnin ajolenkin aikana mäkisessä maastossa kovalla vedätyksellä. Paljonko normaali arvot ovat? Näillä tutkimuksilla ei siis mitään vikaa löytynyt ja koodikaan ei tietysti tuon lenkin aikana asettunut.
                  BMW 530iA Touring -05

                  Comment

                  • markok
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 3019
                    • Kuopio

                    #10
                    Nyt on asiaa tutkittu lisää, mutta syytä koodin ilmaantumiseen ei ole löytynyt. Laatikolta jäähdyttäjälle menevät putket on tarkastettu ja ne kuten myös jäähdytin on päällisin puolin kunnossa. Lämpötiloja tarkkailin INPA:lla vielä 150km rauhallisen maantieajon aikana ja lämmöt pysyivät koko ajan 63 asteessa.

                    Todennäköisesti vika on anturissa tai johdotuksessa. Löysin tällaiselta sivulta http://www.bmwmotorsports.org/BMW_docs/electran1.pdf vähän tietoa tuosta anturista ja minä käsitin tuosta, että tähän laatikkoon anturia ei pysty vaihtamaan? Laitan vielä suoran lainauksen sivulta 13.

                    Transmission Oil Temp Sensor
                    The TCM is provided with transmission oil temperature information via a temperature sensor. On most BMW transmissions, the sensor is an NTC element which is part of the transmission internal wiring harness.

                    4HP22/24 (EH): These transmissions do not use a transmission oil temperature sensor. There are no transmission oil temperature influenced features on the 4HP transmissions.

                    All Except A5S360/390R, GA6HP26Z: The transmission fluid temp sensor is part of the transmission internal wiring harness. On these transmissions, the sensor cannot be replaced separately. The harness must be replaced.

                    A5S360/390R transmission: the sensor is a separate, replaceable sensor that can be unplugged from the harness.

                    GA6HP26Z: the sensor is located in the Mechatronics Module, which is located inside of the transmission.
                    BMW 530iA Touring -05

                    Comment

                    • markok
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 3019
                      • Kuopio

                      #11
                      Menee vähän yksinpuheluksi, mutta jatketaan. Mikähän tuossa 10/98 valmistetussa 528:ssa on tarkalta tyypiltään tuo laatikko ja millä softa versiolla sen ohjaus on? WDS:ää on hieman vaikea tutkia ilman tätä tietoa.

                      ETK:sta näyttäisi löytyvän täydellinen johtosarja ilmeisesti tähän laatikkoon, mikä sisältää lämpötila-anturin, mutta en tiedä onko tuota ainakaan tässä vaiheessa järkeä vaihtaa. Laatikko kuitenkin toimii tällähetkellä hyvin, mutta kuinka herkästi se menee vikatilaan jos lämpötila-anturin koodia tulee? Vielä ei ainakaan ole näin käynyt. Lisäksi tuon johtosarjan vaihtaminen tietenkin vaatii öljyjen tyhjentämisen niin onko siitä sitten lisää ongelmia luvassa? Löytyykö foorumilta ketään joka olisi vaihtanut johtosarjan eli kuinka isosta työstä on kyse?
                      BMW 530iA Touring -05

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎