Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 523 automaatti, "jurisee" takapäästä kylmänä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Axu|
    Newbiemmer
    • Oct 2009
    • 23
    • Hämeenlinna

    e39 523 automaatti, "jurisee" takapäästä kylmänä

    En löytänyt haullakaan mitään varsinaista tietoa tästä ongelmasta joten laitetaa uus topikki.

    Eli autollahan on ajettu jo kunnioitetavat 315tkm (Suomiauto) ja auto on ollut meillä n. 1kk. Mielestäni kun auton ostin niin ensimmäisinä päivinä en huomannut mitää erikoista.

    Nyt ongelmana on se että kun auto on yön yli seissyt (tai päivän töissä) niin n. 20-60km/h ajettaessa "väännöllä" niin auto humisee/jurisee takaosasta. Ei tule millään lailla tärinänä koriin yms vaan ns. kuuluu vain tämä humina/jurina.

    Muutaman kilometrin kun ajaa niin se vähenee puolella ja sitten kun on hieman pidemmän pätkän ajanut niin sitä ei tapahdu enää ollenkaan. Ja silloin kun auto tekee tämän huminan niin se loppuu välittömästi kuitenkin kun painaa pedaalin lattiaan ja kickdowni lyö pienemmän vaihteen päälle ja siten taas lähtee kiihdyttään esim. motarille.

    Laatikko vaihtaa nätisti/pehmeästi, perä ei ulise tai äännä missään vaiheessa, N vaihteelta vaihdettaessa R tai D niin ei kolahda.

    10km jälkeen tosiaa auto on ns. normaali eli ei oo ropleemaa.

    Olen kuullut/lukenut että jos kardaani on kiero tai rättinivel menossa niin se tuo värinöitä/tärinöitä koriin mutta tätä ongelmaa ei siis ole.

    Yks mikä tuli mielee että muutaman päivän kun auto oli ollut meillä niin repäsin vittuun takapöntön ja keskipöntön välissä olevan painavan, ilmeisesti joku pakoputken värinänvaimenninmöttösen. Voiko olla syypää..??? Epäilen tätä kuitenkin mutta koskaanhan sitä ei tiedä.
    Toinen mikä juolahti mielee että voiko perä olla menossa jossain vaiheessa (öljyjen vaihto perään...voisiko auttaa hetkeks??)

    Ei viittis kuitenkaa iha summamutikassa lähtee vaihtelee mitää kalliita osia jos ei tiedä varmaks mistä johtuu....
    530dA Touring -01 Oxford Grun 2

    Exät:
    523i -96 "AC Scnitzer" Alpinweiss
    735iA -96 CosmosSchwarz
    530dA Touring -03 Titangrau
    528iA M-Sport -97 Schwarz
    330iA Coupe -03 CosmosSchwarz
    528i -96 Montrealblau
    330xdA -01 Titansilber
    325i Cabrio -96Titansilber
    540iA -97 Montrealblau
    M5 -90 CosmosSchwarz
    740iA -94 CosmosSchwarz
    320i -89 M-Tech2
    Alpinweiss
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #2
    ...ja taas kerran. Minkähän ikäisestä 523:sta onkaan kyse?

    Comment

    • Axu|
      Newbiemmer
      • Oct 2009
      • 23
      • Hämeenlinna

      #3
      Originally posted by Hemi View Post
      ...ja taas kerran. Minkähän ikäisestä 523:sta onkaan kyse?
      Jotainhan pitää aina unohtaa. Tää on aivan ensimmäisiä eli vm -96
      530dA Touring -01 Oxford Grun 2

      Exät:
      523i -96 "AC Scnitzer" Alpinweiss
      735iA -96 CosmosSchwarz
      530dA Touring -03 Titangrau
      528iA M-Sport -97 Schwarz
      330iA Coupe -03 CosmosSchwarz
      528i -96 Montrealblau
      330xdA -01 Titansilber
      325i Cabrio -96Titansilber
      540iA -97 Montrealblau
      M5 -90 CosmosSchwarz
      740iA -94 CosmosSchwarz
      320i -89 M-Tech2
      Alpinweiss

      Comment

      • Axu|
        Newbiemmer
        • Oct 2009
        • 23
        • Hämeenlinna

        #4
        tulipa käytyä kokeilemassa viel autoa kun en itse sillä aja juurikaan vaan on emännän käytössä.

        Eli ropleeman ollessa "pahimmillaan" tuntuu penkkiin asti _vähän_ värinää, hyvin vähän mutta tuntuu kyllä juuri sen verran että huomaa..

        530dA Touring -01 Oxford Grun 2

        Exät:
        523i -96 "AC Scnitzer" Alpinweiss
        735iA -96 CosmosSchwarz
        530dA Touring -03 Titangrau
        528iA M-Sport -97 Schwarz
        330iA Coupe -03 CosmosSchwarz
        528i -96 Montrealblau
        330xdA -01 Titansilber
        325i Cabrio -96Titansilber
        540iA -97 Montrealblau
        M5 -90 CosmosSchwarz
        740iA -94 CosmosSchwarz
        320i -89 M-Tech2
        Alpinweiss

        Comment

        • Kentsu
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2004
          • 1397
          • Tuusula

          #5
          Originally posted by Axu| View Post
          .
          .
          .
          Yks mikä tuli mielee että muutaman päivän kun auto oli ollut meillä niin repäsin vittuun takapöntön ja keskipöntön välissä olevan painavan, ilmeisesti joku pakoputken värinänvaimenninmöttösen. Voiko olla syypää..??? Epäilen tätä kuitenkin mutta koskaanhan sitä ei tiedä.
          Oikeastaan rupes vähän hymyilyttämään tuossa vaiheessa tekstiä...
          Mutta kerropas tarkemmiin mitä tuosta vaan "päätit repäistä __ttun"
          Ex: 523iA '97, 520iA '89
          /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

          Comment

          • Axu|
            Newbiemmer
            • Oct 2009
            • 23
            • Hämeenlinna

            #6
            Originally posted by Kentsu View Post
            Oikeastaan rupes vähän hymyilyttämään tuossa vaiheessa tekstiä...
            Mutta kerropas tarkemmiin mitä tuosta vaan "päätit repäistä __ttun"
            http://www.realoem.com/bmw/showparts...69&hg=18&fg=20

            tismalleen samaa osaa ei löytyny kuvasta eikä ollut samassa paikassakaan.

            hyvin pitkälti osan 10 näköinen ja varmaan samaa asiaa ajoi se palikka mutta se osa oli apauttiarallaa tuon 11 osan eli pultin vieressä kun näkyyki tuossa putkessa tuo pieni "nylpyrä". Oluttölkin kokoinen ja muotoinen pötikkä siinä oli kiinni ja se oli poikittan kun taas kuvassa sen ns. auton suuntaisesti. Ja pötikkä oli apukuskin puolella putkessa kiinni kahdella pultilla. Paino oli varmaan n. puoli kiloo - kilo. Sisällä kumia ja keskeltä pötikkää tuli rautatappi ulos jossa pieni pätkä vaijeria kiinni joka sitten oli kiinni toisesta päästä pakoputkessa olevassa laipassa jossa tämä möttikin oli kiinni.

            Kuinka suuri vaikutus tällä mötillä oikeesti edes on..? Ja joku valopää on ilmeisesti hitsannu koko putkiston yhteen, eli jos putkiston haluaa purkaa niin pakosarjoilta pitää irroittaa..


            EDIT: eipä olis tarvinu runoilla jos olis eka tutkinu...eli tuossa kuvassa mötti nro 10 http://www.realoem.com/bmw/showparts...41&hg=18&fg=20



            Last edited by Axu|; 29-10-2009, 22:33.
            530dA Touring -01 Oxford Grun 2

            Exät:
            523i -96 "AC Scnitzer" Alpinweiss
            735iA -96 CosmosSchwarz
            530dA Touring -03 Titangrau
            528iA M-Sport -97 Schwarz
            330iA Coupe -03 CosmosSchwarz
            528i -96 Montrealblau
            330xdA -01 Titansilber
            325i Cabrio -96Titansilber
            540iA -97 Montrealblau
            M5 -90 CosmosSchwarz
            740iA -94 CosmosSchwarz
            320i -89 M-Tech2
            Alpinweiss

            Comment

            • Kentsu
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2004
              • 1397
              • Tuusula

              #7
              Originally posted by Axu| View Post
              EDIT: eipä olis tarvinu runoilla jos olis eka tutkinu...eli tuossa kuvassa mötti nro 10 http://www.realoem.com/bmw/showparts...41&hg=18&fg=20
              Vibration absorber

              Mikähän tuon irroittamisessa oli se idea? Äkkiseltään vois kuvitella että tuolla on vaikutusta auton sisälle kantautuvaan vapinaan
              Ex: 523iA '97, 520iA '89
              /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

              Comment

              • Axu|
                Newbiemmer
                • Oct 2009
                • 23
                • Hämeenlinna

                #8
                Originally posted by Kentsu View Post
                Vibration absorber

                Mikähän tuon irroittamisessa oli se idea? Äkkiseltään vois kuvitella että tuolla on vaikutusta auton sisälle kantautuvaan vapinaan
                mitään ideaahan siinä ei ollutkaan, koskaan aikaisemmin en ole törmännyt moiseen tötsään niin olihan se pakko irroittaa ja tutkia, tottakai toinen pultti meni poikki joten jäi asentamatta takaisin

                Täällä kun on nyt lukenut foorumin läpi niin mikään oire ei täysin vastaa oireesee joka meillä esiintyy. Hyvin jännäksi siinä tosiaan tekee sen että muutamien kilometrien jälkeen se vähenee puolella ja sitten kun jatkaa matkaa vielä muutaman kilsan niin se häviää käytännössä kokonaisuudessaa.

                Ei varmaan ihan tyhmää olis kokeilla vaihtaa loota ja peräöljyt kun ei h-kirjasta löydy mitää infoo niitten vaihdoista.

                Muutenkin tekis mieli askarrella jotai tuon pakoputken kanssa kun joku vatipää tosiaa hitsannu koko paskan yhteen ja äänimaailma joka lähtee vakiorännistä niin ei miellytä omaa korvaa, kuulostaa enemmänki "rähisevältä" neloskoneelta kun antaa lämää

                530dA Touring -01 Oxford Grun 2

                Exät:
                523i -96 "AC Scnitzer" Alpinweiss
                735iA -96 CosmosSchwarz
                530dA Touring -03 Titangrau
                528iA M-Sport -97 Schwarz
                330iA Coupe -03 CosmosSchwarz
                528i -96 Montrealblau
                330xdA -01 Titansilber
                325i Cabrio -96Titansilber
                540iA -97 Montrealblau
                M5 -90 CosmosSchwarz
                740iA -94 CosmosSchwarz
                320i -89 M-Tech2
                Alpinweiss

                Comment

                • TFV
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2006
                  • 3080
                  • Nurmijärvi

                  #9
                  Laita nyt se puntti vaan takaisin sinne vaikka Kemppiliimalla. Ei ne niitä tärinänpoistojuttuja sinne turhaan laita.
                  E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎