Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 tärisee, narisee ja paukahtelee

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • joonas77
    Bimmer Rookie
    • Oct 2005
    • 31

    E39 tärisee, narisee ja paukahtelee

    Auto on bmw 540i e39.
    Autossa on seuraavia vikoja ja toivoisin että löytäsin täältä vastaukset missä viat voisivat olla.

    1. Rattia käännettäessä auton etupää narisee voimakkaasti.
    Ongelma tulee vain kylmillä (alle +5c) keleillä.
    Ääni kuulostaa tulevan etujousen yläkumin luota.
    Jousi jotenkin pääsee hieman liikkumaan ja narisuttamaan kumia.
    Riittääkö pelkän kumin vaihto vai voiko iskarin yläpää pitää myös ääntä?

    2. Auto täristää jarruttaessa. Ongelma ilmenee kaikista voimakkaimmin hyvin pienissä nopeuksissa, kun auton pysäyttää liikennevaloihin.
    Etujarrulevyt ovat ainakin todella uraiset ja kuluneet. Takajarrulevyt ovat uudehkot. Poistuuko tärinä jos uusii etujarrulevyt ja etupalat?

    3. Auton tapakää paukahtaa voimakkaasti kun kaasua painaa tai sen vapauttaa "terävästi". Ajo on myös hieman nykivää jos kaasua painaa terävästi tai vapauttaa sen nopeasti.
    Taka-akselipalkin isot kumipuslat näyttivät ainakin äskettäin vaihdetuilta, joten vika ei ainakaan niissä pitäisi olla. Missä vika voisi olla?

    4. Auto täristää melkein kaikissa nopeuksissa hieman.
    Tuntuu että ratti ei juurikaan tärise, mutta koko kori tärisee.
    Pahimmillaan tärinä on ehkä n. 50-55kmh nopeudessa, mutta kaikilla muillakin nopeuksilla tärinää on ainakin jonkinverran.
    Toisessa takavanteessa oli rengasliikkeen mukaan pientä heittoa, mutta ei pitäisi heidän mukaansa vaikuttaa ajettavuuteen. Myös talvirenkailla auto tärisee, mutta ei ehkä ihan yhtä paljon.
    Auton etupäähän on uusittu äskettäin kaikki etupään tukivarret.

    Nyt kaikki vinkit auton kuntoonsaamiseksi ovat tervetulleita!
  • _nixu_
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2006
    • 8972
    • Kellokoski

    #2
    1. iskarin yläpään laakeri :think

    2. voi poistua ,jos kerran tukivarret ja reaktiotangot on jo uusittu?

    3. Kardaanin rättinivel tai takapään ns. tasanopeusnivel?

    4. Myös kardaani/vetonivelet tms :think
    E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

    Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

    Comment

    • jsr85
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2007
      • 1375
      • Oulainen

      #3
      4. Taka-apurungon puslat.
      ..pää kumarassa kohti uusia vastoinkäymisiä...

      Comment

      • O.K.
        Moderator
        • Nov 2003
        • 4854
        • Espoo

        #4
        Haku auttaa Hakusanoilla E39 nykii, E39 narisee, E39 vapina, E39 tärinä, E39 täristää, jne. löytyy paljon aiheeseen liittyvää. Lue noi olemassa olevat topicit läpi ja jatketaan keskustelua niissä, jos ei jo olemassa olevista vinkeistä ole apua.

        Originally posted by joonas77 View Post
        1. Rattia käännettäessä auton etupää narisee voimakkaasti.
        Ongelma tulee vain kylmillä (alle +5c) keleillä.
        Ääni kuulostaa tulevan etujousen yläkumin luota.
        Jousi jotenkin pääsee hieman liikkumaan ja narisuttamaan kumia.
        Riittääkö pelkän kumin vaihto vai voiko iskarin yläpää pitää myös ääntä?



        Originally posted by joonas77 View Post
        2. Auto täristää jarruttaessa. Ongelma ilmenee kaikista voimakkaimmin hyvin pienissä nopeuksissa, kun auton pysäyttää liikennevaloihin.
        Etujarrulevyt ovat ainakin todella uraiset ja kuluneet. Takajarrulevyt ovat uudehkot. Poistuuko tärinä jos uusii etujarrulevyt ja etupalat?


        Originally posted by joonas77 View Post
        3. Auton tapakää paukahtaa voimakkaasti kun kaasua painaa tai sen vapauttaa "terävästi". Ajo on myös hieman nykivää jos kaasua painaa terävästi tai vapauttaa sen nopeasti.
        Taka-akselipalkin isot kumipuslat näyttivät ainakin äskettäin vaihdetuilta, joten vika ei ainakaan niissä pitäisi olla. Missä vika voisi olla?
        Paukahdus: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=140596, eli kardaanin tai vetareiden tms. nivelet/kumiosat

        Nykiminen:



        Originally posted by joonas77 View Post
        4. Auto täristää melkein kaikissa nopeuksissa hieman.
        Tuntuu että ratti ei juurikaan tärise, mutta koko kori tärisee.
        Pahimmillaan tärinä on ehkä n. 50-55kmh nopeudessa, mutta kaikilla muillakin nopeuksilla tärinää on ainakin jonkinverran.
        Toisessa takavanteessa oli rengasliikkeen mukaan pientä heittoa, mutta ei pitäisi heidän mukaansa vaikuttaa ajettavuuteen. Myös talvirenkailla auto tärisee, mutta ei ehkä ihan yhtä paljon.
        Auton etupäähän on uusittu äskettäin kaikki etupään tukivarret.


        Last edited by O.K.; 31-10-2009, 14:33.
        Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
        Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon,
        E34 525i

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎