memebuy23buy

E39 M5 lämpömittari hyppää tappiin.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • makebm5
    Bimmer Enthusiast
    • May 2009
    • 1310
    • Kainuu

    E39 M5 lämpömittari hyppää tappiin.

    Kesken ajon lämmöt hyppää tappiin ihan yks kaks. Öljynlämpö nousee kanssa lähelle 100 astetta. Pysäytin auton ja ei siellä mitään ongelmia näkynyt olevan. Painettakaan ei ollut kuin pienen sihauksen verran järjestelmässä ja ylävesiletku tuntui normaalin kuumalle. Kun ajossa (tasainen maantie nopeus) kämmöt muka pomppaa, niin virrat pois ja sitten uudelleen taas käyntii ja kaikki on normaalia kunnes taas pomppaa 5-25km ajon jälkeen. Auto siis 11/99 e39 M5.
    Tästä jotain juttua oli täällä muttei mitään ratkaisua tai sitten ne löytänyt.
    EDIT: M5boardia lueskelin. Paljon tapauksia sielläkin tuntui olevan. Selvää syytä ei ole löytynyt noin alkuun mitä aiheita sieltä löysin.
    Lienee enempi ja vähempi ominaisuus joka tulee esille tietyissä olosuhteissa satunnaisesti.
    Last edited by makebm5; 02-11-2009, 13:31.
    BMW i5 M60, BMW E89 35is
    Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e, i4 M50
  • Heguli 31
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 10114
    • KVLA

    #2
    Laitetaampas vastakysymys.Onko autoon milloinkaan vaihdettu termostaattia,vesipumppua ja viskoa?Tämä selventää ja tarkentaa hieman lähtötilannetta vastaajille.

    Comment

    • makebm5
      Bimmer Enthusiast
      • May 2009
      • 1310
      • Kainuu

      #3
      Originally posted by Heguli 31 View Post
      Laitetaampas vastakysymys.Onko autoon milloinkaan vaihdettu termostaattia,vesipumppua ja viskoa?Tämä selventää ja tarkentaa hieman lähtötilannetta vastaajille.
      Auton ei ole vaihdettu termostaattia/vesipumppua minun aikana kun lämmöt on pysyneet normaalissa.Viskokin tuntuu humisen normaalisti.
      Ja ei taida viskolla olla merkitystä tasa ajossa(90-100km/h) kun lämpötilakin 0 kieppeillä. Lämpöä tulee normaalisti sisään.
      BMW i5 M60, BMW E89 35is
      Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e, i4 M50

      Comment

      • Juhis
        BTCF Honorary Member
        • Jul 2002
        • 19180
        • -

        #4
        Joku liitin hapettunut konehuoneessa? Lämpömittarin anturi viallinen? Mittaristossa jotain vikaa?

        Itse katsoisin aluksi testerillä, että mikä on jäähdytysnesteen ja öljyn lämpötila sitä kautta tarkasteltuna. Jos on normaaleja arvoja, niin sitten varmaan mittaristo viallinen. Mutta jos testerin kautta luettuna myös epänormaalin korkeat, niin silloin ehkä anturi rikki, kosketushäiriö johdoissa tai liittimissä.

        Näin siis olettaen, että oikeasti lämpötilat on kohdallaan ja vain mittaristo näyttää omiaan jostain syystä.
        All good things come to those who wait.

        Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

        Sound Factory Bar & Nightclub

        Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

        Comment

        • Ari78
          Bimmer Rookie
          • Jun 2006
          • 95
          • Ylivieska

          #5
          Sama vika oli mulla ja termarin vaihdolla selviää.
          Nykyinen: F11 520d vm.2017
          Ex: E83 X3 vm.2008
          Ex: E63 630iA vm.2005
          Ex: E39 M5 vm.2000

          Comment

          • makebm5
            Bimmer Enthusiast
            • May 2009
            • 1310
            • Kainuu

            #6
            Originally posted by Ari78 View Post
            Sama vika oli mulla ja termarin vaihdolla selviää.
            Ihmettelen vaan että miten jumittava termari voi nostaa lämmöt alle 1s normaalista "tappiin" ja palat sitten 1 s takaisin kun virrat kyttää pois.? Eihän se ole oikein fysiikan lakien mukaan mahdollista.
            Millaiset oireet tarkalleen sulla oli?
            BMW i5 M60, BMW E89 35is
            Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e, i4 M50

            Comment

            • makebm5
              Bimmer Enthusiast
              • May 2009
              • 1310
              • Kainuu

              #7
              Originally posted by Juhis View Post
              Joku liitin hapettunut konehuoneessa? Lämpömittarin anturi viallinen? Mittaristossa jotain vikaa?

              Itse katsoisin aluksi testerillä, että mikä on jäähdytysnesteen ja öljyn lämpötila sitä kautta tarkasteltuna. Jos on normaaleja arvoja, niin sitten varmaan mittaristo viallinen. Mutta jos testerin kautta luettuna myös epänormaalin korkeat, niin silloin ehkä anturi rikki, kosketushäiriö johdoissa tai liittimissä.

              Näin siis olettaen, että oikeasti lämpötilat on kohdallaan ja vain mittaristo näyttää omiaan jostain syystä.
              Tätyy noista liittmistä lähtä liikenteeseen. ja OBD testerilla katsella kun saa vian päälle.

              Luulisi tuon tekevä painetta järjestelmään jos noi korkeat olisi lämmöt.
              BMW i5 M60, BMW E89 35is
              Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e, i4 M50

              Comment

              • Stone
                BTCF Member
                • Jan 2005
                • 4074
                • Helsinki

                #8
                Originally posted by Ari78 View Post
                Sama vika oli mulla ja termarin vaihdolla selviää.
                Eli sulla ollut ilmeisesti lämpomittarin anturassa/liittimessä kosketus vikaa, nimittäin tuon liittimen irroittaminen on lähes tulkoon pakollinen kun termaria vaihtaa ja termarin rakenne taas on sellainen ettei kovin nopeasti voi lämpöihin vaikuttaa.
                E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
                VW Pornstarter (työjuhta)
                Dodge RAM Cummins (venejuhta)
                Finnmaster T8







                Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

                Comment

                • mailman
                  BTCF Member
                  • Jul 2003
                  • 8004
                  • Vantaa

                  #9
                  Tsekkaapa varsin syylärin "etuosa", että onko siellä paskaa?

                  Itsellä (osintosin radalla tuli vasta ilmi), oli niin täynnä kaikenmaailman shittiä tuo etuosa, että kenno oli ihan tukossa ja lämmöt karkasivat ties mihin. Paineilmalla kunnon putsaus (visko+flekti irti, ja syylärin kiinnikkeet auki niin sai tarpeeksi raotettua purkamatta sinänsä mitään) ja johan tipahti lämmöt.

                  Toki tuo kuullostaisi vähän hölmöltä kun kerran vähän aikaa taas toimii ihan hyvin :think Mutta katso nyt kuitenkin, pieni vaiva
                  G01 ///M40i '19
                  F48 xDrive20i ///M-Sport '18
                  E39 ///M5 '00

                  Comment

                  • Rahu
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2002
                    • 6464
                    • Tuusula

                    #10
                    Vaihda ensimmäisenä termari, jonka jälkeen voit ihmetellä että miten se vika voi olla muka tuossa.. -Niin se vaan on, ja säästyit samalla muilta turhien osien vaihdoilta.
                    BMW Service
                    P.o4oo925441
                    [email protected]
                    Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                    Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                    Comment

                    • makebm5
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2009
                      • 1310
                      • Kainuu

                      #11
                      Originally posted by mailman View Post
                      Tsekkaapa varsin syylärin "etuosa", että onko siellä paskaa?

                      Itsellä (osintosin radalla tuli vasta ilmi), oli niin täynnä kaikenmaailman shittiä tuo etuosa, että kenno oli ihan tukossa ja lämmöt karkasivat ties mihin. Paineilmalla kunnon putsaus (visko+flekti irti, ja syylärin kiinnikkeet auki niin sai tarpeeksi raotettua purkamatta sinänsä mitään) ja johan tipahti lämmöt.

                      Toki tuo kuullostaisi vähän hölmöltä kun kerran vähän aikaa taas toimii ihan hyvin :think Mutta katso nyt kuitenkin, pieni vaiva
                      Puhistelin noita välejä kun vaihdoin flektin keulaan. Paljon siellä oli tavaraa.
                      BMW i5 M60, BMW E89 35is
                      Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e, i4 M50

                      Comment

                      • makebm5
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2009
                        • 1310
                        • Kainuu

                        #12
                        Originally posted by Rahu View Post
                        Vaihda ensimmäisenä termari, jonka jälkeen voit ihmetellä että miten se vika voi olla muka tuossa.. -Niin se vaan on, ja säästyit samalla muilta turhien osien vaihdoilta.
                        Heti kun kerrot miten se muuttaa koneen lämpöjä alle sekunnissa useita kymmeniä asteistä ylös päin. Ja saa ne laskemaan sekunnissa kun käytät virrat pois. Ennen virtojen käyttämistä sama ajotko "lämmöt tapissa" 1km tai 20km.
                        BMW i5 M60, BMW E89 35is
                        Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e, i4 M50

                        Comment

                        • Arnolds
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2005
                          • 3310
                          • Kajjjaani

                          #13
                          Onko käytetty piuhan päässä?

                          Moottorinlämpöanturi/vast viallinen.
                          :think
                          F26 xDrive20d TwinPower

                          EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

                          Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

                          Comment

                          • makebm5
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2009
                            • 1310
                            • Kainuu

                            #14
                            Päivitystä asiaan. Eilen käytin monitoimianturin irti ja kontaksi sprayllä puhdistin.
                            Tänään sama lenkki(140km) lämmöt koko ajan "karvaa" vaille viisarin keskiasennossa eikä yhtään "tappi asentoa". Ulkolämpötilakin 1 asteen tarkkuudella sama ja ajonopeudet samat.
                            Eilen aina ennen "tappi asentoa" lämmöt olivat normaalia alhaisemmalla tasolla siinä ensimmäisen pallukan kohdalla.
                            Seurataan vielä mutta kyllä tuo vaikuttanee kontaksi häiriöltä.
                            BMW i5 M60, BMW E89 35is
                            Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e, i4 M50

                            Comment

                            • makebm5
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2009
                              • 1310
                              • Kainuu

                              #15
                              Viikko ajeltu ilman ongelmia. Vaihdoin kuitenkin sen anturin ja oli niissä vastusmittauksella eroa. Nyt lämpömittari nousee juurikin siihen keski asentoon. Ehkä autokin tuntuu pirteämmältä.
                              BMW i5 M60, BMW E89 35is
                              Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e, i4 M50

                              Comment

                              Working...
                              X