E39 alapallonivelen vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vehkis
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2007
    • 1441
    • Turku

    E39 alapallonivelen vaihto

    Auto e39 535 vm.97

    Katsastuksessa löytyi syy sille vittumaiselle kolinalle, mitä on kuulunut epätasaisille teillä: alapallonivel väljä
    Eli täytyykö vaihtaa koko tukivarsi, vaan saako sen pelkän alapallonivelen vaihdettua erikseen?

    Sitten vielä, että onko se siis osa nro 5, vai osa nro 12, missä tuo alapallonivel on kiinni?

    Edit: Ois kyllä ehkä kuulunut tuonne tekniikka topiciin..Sorry..
    Last edited by Vehkis; 12-11-2009, 17:57.
    Nyt: VW Golf 1.4 TSI 118kW -10
    ex E39 535iA -97
    sekä x määrä riisikippoja


    Kesäautona toimii vw kupla -65
  • Heguli 31
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 10112
    • KVLA

    #2
    Noiden "varsien" pallonivelet ei ole erikseen vaihdettavissa.Minä käsitän niin,että osan 12 päässä on tukivarren alapallonivel.Tuon osan 5 päässä on taas reaktiotangon (=pitkittäis tukivarren) pallonivel.Sitä en tiedä kumpaa katsastusmies tarkoitti.Vaihto-operaatioista löytyy juttua searchilla.

    Comment

    • Vehkis
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2007
      • 1441
      • Turku

      #3
      No kyllä se varmaan tarkoitti tuota nro 12 tarkoitti..

      Auto ollut nyt 3 vuotta itsellä, ja nyt joutuu ensimmäisen kerran tutkimaan lähemmin noita tukivarsia, joten sen takia oon vähän pihalla tästä hommasta...

      Täytyy huomenna töistä lainata vitun iso leka apuvälineeksi, ja alkaa vaihtamaan viikonlopun aikana tuo tukivarsi

      Ps. Vaikuttas olevan marmoritiskillä aika vitun suolasen hintanen tuo tukivarsi..Perkele!!
      Nyt: VW Golf 1.4 TSI 118kW -10
      ex E39 535iA -97
      sekä x määrä riisikippoja


      Kesäautona toimii vw kupla -65

      Comment

      • Heguli 31
        BTCF Member
        • Oct 2004
        • 10112
        • KVLA

        #4
        Tuolla sivutolkulla juttua "ulosvetäjistä" pallonivelille:http://www.btcf.fi/forum/showthread....ulosvet%E4j%E4

        Esim. KL-varaosista: Alatukivarsi 140,00 EUR ja reaktiotanko 135,00 EUR


        Ja löytyyhän noita muualtakin tietysti.Motonetista ei taida V8 moottorisiin Bemareihin etupään osia (onneksi) löytyä.

        Vaihda sitten kerralla kaikki vähänkin "epäilyttävät" osat etupäähän,koska nelipyörä suuntausta ei kannata puolen vuoden välein teettää.
        Last edited by Heguli 31; 12-11-2009, 21:48.

        Comment

        • Jaanis
          Bimmer Rookie
          • Feb 2012
          • 50
          • Vanda

          #5
          Mulle katsuri tuumasi kans, että alapallot pitäisi vaihtaa eteen. Koitin haulla katsella tietoa, mutta en löytänyt. Ehkä en vain osaa?

          Onkohan kyseessä nyt osa numero 11 vai 4?



          Katsurin kanssa tutkittiin, että väljää olisi taaemmassa nivelessä eli kyse lienee osasta 11? Onko tuo 4 se reaktiotanko? (Mikä sen tehtävä on?)

          Mitä tuon alapallon vaihdossa pitäisi huomioida? Järkeni mukaan sen ei pitäisi vaikuttaa pyöränkulmiin, paitsi tietenkin kun on tarpeeksi horo. Säätöjä ei kuitenkaan vaihdon jälkeen tarvinne tehdä?

          Tarviiko tuohon jonkun vetäjän/irrottajan vai käykö ihan viiden kilon moska ja toho yleistyökaluiksi?

          Comment

          • Bomb5
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2011
            • 726
            • Kivijärvi

            #6
            Hyvin todennäköistä, että tarkoittaa alatukivarren pallonivelpäätä (osa 11), näin kutsui ainakin korjaamon mies tuota mun auton tapauksessa vuosi sitten. Joutuu ostamaan koko varren, koska nivelpäätä ei saa erikseen, puslan saa erikseen esim. powerflexinä, mutta siitä ei nyt taida olla hyötyä. Suuntaus muuttuu tietenkin, kun tuon vaihtaa. Reaktiotanko pitää renkaan paikallaan auton kulkusuunnassa, muuten se tulis ohjaamoon ekassa töyssyssä. Se on noista varsista suurin muutenkin.
            E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

            Comment

            • Jaanis
              Bimmer Rookie
              • Feb 2012
              • 50
              • Vanda

              #7
              Tattista,

              nyt kun vielä kerrotte millasen spesiaalityökalun/vetäjän tuon irrottamiseen tarvii, niin ei muuta kuin kalenterista katselemaan sopivaa rakoa.

              Tuo sisempi puoli lähtee ilmisesti ihan vääntövarsi - hylsy yhdistelmällä, mutta entäpä tuo renkaan puoleinen pää?

              Niin kauankohan tuon kanssa tarvis tapella irrottaakseen sen?

              Edittiä: Niin tuo on siis raidetangon pää? ("Raidetangon ulompi pallonivel")? Alkaa pikkuhiljaa valjeta, ehkä.
              Last edited by Jaanis; 29-04-2013, 18:58.

              Comment

              • Ramzez
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2009
                • 6104
                • Jyväskylä

                #8
                Jos tukivarsien iästä tai vaihdosta ei ole tietoa, suosittelen vahvasti vaihtamaan kaikki tukivarret eteen kerralla. Suomesta ei kannata kokonaisia settejä ostaa, vaan esimerkiksi TÄÄLTÄ kannattaa ostaa Lemförderin setti eteen ja mahdollisesti myös taakse. Myytävänä on sekä kuutoskoneisten, että kasien tukivarsisettejä. Toki saa yksittäinkin. Toimituskulut 20€ isoillekin tilauksille.

                E39:ssä alapalloniveleksi kutsutaan yleensä suoran alatukivarren palloniveltä (osa nro 11). Palloniveliä ei pysty erikseen vaihtamaan, vaan on vaihdettava koko tukivarsi. Jos kyse on todella suorasta alatukivarresta, on erittäin todennäköistä, että myös reaktiotangot ovat entiset, ellei niitä ole hiljattain vaihdettu. Myös koiranluut voivat olla entiset.

                E39:n pallonivelten akselit ovat liian pitkiä useimmille niveltyökaluille, joten ainoaksi järkeväksi vaihtoehdoksi jää laittaa mutteri löysälle kierteen alkuun ja lekalla napauttaa muutama kerta mutterin päähän. Käytännössä aina pallonivel tulee ulos siihen kiinnittyvän holkin tai helan kanssa, mutta se ei haittaa. Kun tukivarsi on holkkeineen työpöydällä, yksi tapa on rälläköidä pallonivelen akselia lyhyemmäksi ja asentaa paikoilleen pallonivelen irroitustyökalu. Kartio on yleensä tiukkaan kiinni, mutta kiristämällä jännitystä avaustyökalulla ja yhdellä napakalla iskulla lekalla palloniveleen, pitäisi holkin irrota.

                Holkit tulee asentaa takaisin paikoilleen samassa asennossa kuin ne olivat irroittaessa ja tasaisesti!

                Reaktiotankoja vaihdettaessa, pitää myös iskarintolppaa löysätä alapäästä, jotta reaktiotangon pallonivelpää mahtuu pois paikoiltaan. Suosittelen merkkaamaan maalikynällä iskarin asennon ennen irroitusta (jos et löydä alkuperäisiä merkkejä) ja irroittamaan koiranluun yläpäästään. Tärkeää on, että kasausvaiheessa iskarin tolppa tulee takaisin samaan asentoon.

                Reaktiotangon puslapään pultin aukaisu vaatii jonkin verran muovien irroitusta, jotta pulttiin pääsee käsiksi ja sen saa irti.

                Uusia niveliä asentaessa on erittäin tärkeää muistaa, että puslapäitä ei saa kiristää auton ollessa ilmassa! Oikea tapa kiristää puslapäät on laittamalla pultit ja mutterit paikoilleen, mutta löysälle, laskemalla auto alas ja ajamalla todella lyhyt lenkki, jotta alustan korkeus palaa normaaliksi. Sen jälkeen auto ajetaan rampeille ja kiristetään puslien pultit.

                Auto tulee nelipyöräsuunnata aina silloin, kun kosketaan suoriin alatukivarsiin, reaktiotankoihin tai raidetankoon. Lähinnä vain koiranluiden vaihto ei vaadi suuntausta.


                Hyväksi tavaksi selvittää etupään alustanosien kuntoa ovat seuraavat havainnot:

                Voimakas vetely urissa ja ratin vetely erityisesti kevyesti jarruttaessa 80-70 km/h nopeudesta = reaktiotankojen puslat ja/tai pallonivelet väljät.

                Epätasaisella tiellä etupäästä kuuluu kolinaa = koiranluut entiset ja yleensä myös vakaajatangon kumit on syytä vaihtaa.

                Renkaat kuluvat epätasaisesti, mahdollisesti jarruttaessa vetelyä rattiin nopeudesta huolimatta ja voimakasta vetelyä urissa = raidetangon ulko- ja/tai sisäpäät entiset.

                Kolinaa etupäästä ja renkaat kuluvat sisäreunoistaan = suorat alatukivarret väljät (olettaen ettei camberia ole erikseen säädetty).

                Comment

                • Ramzez
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2009
                  • 6104
                  • Jyväskylä

                  #9
                  Originally posted by Jaanis View Post
                  Tattista,

                  nyt kun vielä kerrotte millasen spesiaalityökalun/vetäjän tuon irrottamiseen tarvii, niin ei muuta kuin kalenterista katselemaan sopivaa rakoa.

                  Tuo sisempi puoli lähtee ilmisesti ihan vääntövarsi - hylsy yhdistelmällä, mutta entäpä tuo renkaan puoleinen pää?

                  Niin kauankohan tuon kanssa tarvis tapella irrottaakseen sen?

                  Edittiä: Niin tuo on siis raidetangon pää? ("Raidetangon ulompi pallonivel")? Alkaa pikkuhiljaa valjeta, ehkä.
                  TUOSTA uudet ulko- ja sisäpäät Lemförderinä kohtuurahaan. Samalla on erittäin suositeltavaa vaihtaa sisäpäiden suojakumit (2 kpl). Itse en ole vielä joutunut E39:ään vaihtamaan raidetangon osia, mutta oletettavaa on, että sisäpäiden kierteisiin tarvitset kierrelukitetta ja mahdollisesti erikoistyökalun niiden avaamiseen. Viisaammat kertokoon prosessista enemmän.

                  EDIT: Linkittämäni tukivarsisetti on sitten tarkoitettu kuutoskoneisiin! V8:ssa on omat tukivartensa.

                  Comment

                  • Jaanis
                    Bimmer Rookie
                    • Feb 2012
                    • 50
                    • Vanda

                    #10
                    Tattista, asiallisia vastauksia. Kaikki informaatio tähän liittyen kelpaa.



                    Sitten vielä sellainen, että tämäkö se alapallonivel nyt sitten on?



                    Puoleen hintaan saisi käytettynä.


                    Tuossa ei ilmeisesti ole mitään säätöjä eikä tuo kytkeydy suoraan raidetankoon, joten en väärästä leiristä tulleena heti ymmärrä miten tuo vaikuttaa suoraan kulmiin muuten kuin väljyyden kautta. Uskoisin asian kuitenkin avautuvan kun ottaa renkaan pois ja vähän tuijottaa näkemäänsä.
                    Last edited by Jaanis; 29-04-2013, 20:06.

                    Comment

                    • Ramzez
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2009
                      • 6104
                      • Jyväskylä

                      #11
                      Originally posted by Jaanis View Post
                      Tattista, asiallisia vastauksia. Kaikki informaatio tähän liittyen kelpaa.



                      Sitten vielä sellainen, että tämäkö se alapallonivel nyt sitten on?



                      Puoleen hintaan saisi käytettynä.


                      Tuossa ei ilmeisesti ole mitään säätöjä eikä tuo kytkeydy suoraan raidetankoon, joten en väärästä leiristä tulleena heti ymmärrä miten tuo vaikuttaa suoraan kulmiin muuten kuin väljyyden kautta. Uskoisin asian kuitenkin avautuvan kun ottaa renkaan pois ja vähän tuijottaa näkemäänsä.
                      Jos katsastuksesta saamassasi lapussa lukee välys raidetangossa, niin välys on silloin raidetangossa, ei linkittämässäsi suorassa alatukivarressa. Tuota suoran alatukivarren palloniveltä saattaa joku joskus kutsua alapalloniveleksi, mutta tässä tapauksessa sen välyksestä tuskin on kyse, jos katsuri on merkannut lappuun välyksen raidetangossa.

                      Schmiedmannin tukivarsia ei kannata ostaa edes uutena, koska kyseinen pulju myy jotain merkittömiä Kiinan tukivarsia tms., joiden elinikä on varsin lyhyt. Vielä vähemmän järkevää on ostaa tukivarsia käytettynä, ellei niiden iästä ole jonkinlaista tositetta ja merkki ole Lemförder tai orkkisosa. Huonoimmassa tapauksessa saat jonkun merkittömän huonolaatuisen osan, joka menee entiseksi viimeistään seuraavaan katsastukseen mennessä.

                      Ihan vakavasti suosittelen, että laitat kaikki tukivarret vaihtoon, jos nykyisten iästä ei ole mitään merkintöjä huoltohistoriassa. Tätä samaa aihetta on foorumilla puitu vuodesta toiseen ja lähes aina on tullut todettua, että ainoastaan kaikki varret vaihtamalla on alusta oikeasti saatu kuntoon. Yksittäin tukivarsia vaihtamalla kuluu paljon aikaa ja rahaa. Lisäksi joudut jatkuvasti käymään suuntauksessa ja renkaita kuluu ennenaikaisesti. Jo yhden rengassarjan hinnalla saat esimerkiksi tuon koko etupään setin raidetangon osia lukuun ottamatta. Tukivarsien laadusta ei myöskään kannata tinkiä. Halvat tukivarret saa sitten vaihtaa joka vuosi. Ainoa oikea merkki on Lemförder tai originaali BMW.

                      Comment

                      • Heguli 31
                        BTCF Member
                        • Oct 2004
                        • 10112
                        • KVLA

                        #12
                        Eikä näihin Bemarin alustoihin sitten kannata ostaa sitä halvinta italiassa tai kaukoidässä valmistettua kuraa,joka kestää max. puoli vuotta.Käytetyistä osista puhumattakaan,kuten Ramez jo tuossa kirjoittelikin.Merkkinä suosittelen Lemförder.
                        Last edited by Heguli 31; 09-05-2017, 19:28.

                        Comment

                        • Jaanis
                          Bimmer Rookie
                          • Feb 2012
                          • 50
                          • Vanda

                          #13
                          Siinä mielessä ollaan hyvässä asemassa, että historiasta on kuittiläjä ja sen mukaan alustan osia on vaihdettu ihan kiitettävästi noin 30-40 tkm sitten.

                          Katsurin mielestä nimenomaan alapallo oli väljä.

                          Ei tietenkään huonointa kannata ostaa, köyhällä ei ole varaa halpaan.

                          Sitä vaan meinasin, että oliko tuo schiedmanin linkin takana oleva tukivarsi nyt se alapallo? Tuonko näköinen se on?

                          Comment

                          • janke
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2010
                            • 3665
                            • seinäjoki

                            #14
                            Originally posted by Jaanis View Post
                            Siinä mielessä ollaan hyvässä asemassa, että historiasta on kuittiläjä ja sen mukaan alustan osia on vaihdettu ihan kiitettävästi noin 30-40 tkm sitten.

                            Katsurin mielestä nimenomaan alapallo oli väljä.

                            Ei tietenkään huonointa kannata ostaa, köyhällä ei ole varaa halpaan.

                            Sitä vaan meinasin, että oliko tuo schiedmanin linkin takana oleva tukivarsi nyt se alapallo? Tuonko näköinen se on?
                            Selvitä nyt vielä siltä katsurilta, että mitä se noista kolmesta tarkoitti, kun se voi olla mikä vaan noista.:think Ja, jos on vaihdettu 30-40.tkm sitten joitain varsia, niin tarkista että ne on kunnolla kiristetty, ettei ole vain joku nivel jäänyt hiukan löysälle.
                            Kuuluuko ajaessa jotain kolinaa/kilinää?


                            Tukivarsi:


                            Reaktiotanko:


                            Raidetanko:
                            Last edited by janke; 30-04-2013, 05:17.
                            Bmw 316 E30 -88

                            Comment

                            • Heguli 31
                              BTCF Member
                              • Oct 2004
                              • 10112
                              • KVLA

                              #15
                              Originally posted by Jaanis View Post
                              Sitä vaan meinasin, että oliko tuo schiedmanin linkin takana oleva tukivarsi nyt se alapallo? Tuonko näköinen se on?
                              Olet linkittänyt tuon osan 6-koneellisen osiin.Tarkennetaan nyt vielä,että jos autosi on 6-koneellinen,niin silloin tuo osa käy.Mutta jos autosi on V8 mallia,niin osat ei käy.Eli tarkennappa vielä autosi malli.

                              Comment

                              Working...
                              X