Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 M57 moottorin tukikumien oireilu?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -Tapi
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 3117
    • Välisuomi

    E39 M57 moottorin tukikumien oireilu?

    Mistä tietää että moottorin kumityynyt ovat vaihtokunnossa E39 530d:ssa? Jotkut ovat niitä vaihtaneet, minkälaisiin oireisiin?

    Itsellä oikealle kaartaessa samalla kovasti vedättäen tuntuu polkimissa jurinaa ja ehkä hieman ratissakin.
    ---
  • Jaska.T
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 1535
    • TaNpere

    #2
    Aikaisempaan autoon ne olisi pitänyt vaihtaa. Viat oli sammuttaessa ja startatessa kone heilahti/kolahti aika paljon. Ja juurikin tuo jurina/resonointi polkimiin ja auton pohjaan. Ja taisipa olla jotku mehut sisältäkin valunut ulos. Ebayssa on myynnissä orkkiksen kaltaisia öljyvaimennettuja mutta myös "jäykkiä" malleja joita itse en ainakaan käyttäisi.

    Edit. Tuo resonointi tuntui jo tyhjäkäynnillä.
    Last edited by Jaska.T; 15-11-2009, 21:04.

    G30 530e Msport
    -------------------------------------------------
    F30 330e Msport
    E60 525d Msport LCI
    E39 530d Touring
    Ex E46 320i coupé
    Ex AC Schnitzer S5 3.0d
    Ex ALPINA B6
    Ex E34 525i Touring
    Ex E36 328i Coupe
    Ex E38 740iA INDIVIDUAL x2
    Ex E39 530d Touring, 530d Sedan, 530d Msport
    Ex E21 315, 315 "ämmäläinen"
    Ex E30 Cabrio, E30 316i, E30 325i, 318i Touring jne...
    Never Drive Faster Than
    Your GuardianAngel Can Fly

    Comment

    • Thuppu
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2007
      • 3626
      • Seinäjoki

      #3
      Itse vaihdoin kun tuntu kone heiluvan ja elävän liikaa konehuoneessa sekä kiihdytyksessä kuului joskus sirklaavaa ääntää joka kuului sisälle jos oli ikkunat auki(tiedä sit mistä johtu?). Vanhat kumit oli kuitenki uuden veroiset joskin varmaan löysemmät kuin uudet mutta täysin ehjät kuitenkin. Koneen ravistus esim. sammutettaessa muuttui silti selvästi tykymmäksi ja heilauttaa nyt koria enemmän. Sirkkeliääntä en ole enää saanut kuuluviin...
      BMW 740iA "ALPINA"
      BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
      Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
      Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

      Comment

      • jsr85
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2007
        • 1375
        • Oulainen

        #4
        Kuului risteyksestä lähtiessä karmea paukaus, repes läskineen irti No ennen tätä oli jo havaittavissa ettei kone ollut aivan suorassa huoneessaan. kun vertas koneen muovi suojaa syylärin päällä olevaan suojaan.
        ..pää kumarassa kohti uusia vastoinkäymisiä...

        Comment

        • jani1632
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2002
          • 2243
          • Etelä-pohjanmaa

          #5
          Originally posted by -Tapi View Post
          Mistä tietää että moottorin kumityynyt ovat vaihtokunnossa E39 530d:ssa? Jotkut ovat niitä vaihtaneet, minkälaisiin oireisiin?

          Itsellä oikealle kaartaessa samalla kovasti vedättäen tuntuu polkimissa jurinaa ja ehkä hieman ratissakin.
          Oireet oli vastaavat E39 525tds:llä, lisäksi "klonksahtelu" reilummin käännyttäessä,vasen tukikumi sökö(syynä sen saama öljykylpy)
          Tallin täytteet:
          E70 3.0d -09
          E34 540ia -94
          E39 520d -00
          E39 528i M-sport -00
          E60 520i -04
          E30 -86
          E61 520da -09

          Comment

          • pmv
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 2032
            • tornio

            #6
            Kolahdus sammuttaessa on varma merkki hajonneesta kumityynystä. Kun ne sitten uusii, huomaakin että moni muukin oire johtui noista. Auto tuntuu paljon ehjemmältä kumityynyjen vaihdon jälkeen. Sen verta salakavalsti tuo iskee, että väsymistä ei helposti huomaa. Itsellä taisi mennä vaihtoon jossain 250 tkm:n kohdalla.

            Comment

            • nokitykki
              Bimmer Rookie
              • Nov 2004
              • 41
              • Kurikka

              #7
              pmv puhuu asiaa. Itelle tuli juuri vaihdettua kun mittarissa 285tkm. Väsyneet kumit tuntui juurikin kolahteluna sammuttaessa ja kiihdyttäessä kuului melko kova murina autoon sisään.
              Lisäksi voimansiirrossa tuntui olevan välystä kun kone pääsi keikkumaan. Vanhoissa kumeissa ei näkynyt vikoja paitsi, että toinen kumi oli noin senttiä matalammaksi painunut kuin uusi eli ei siis ollut nestevuotoja.

              Comment

              • O.K.
                Moderator
                • Nov 2003
                • 4854
                • Espoo

                #8
                TIS mukaan pitää nostaa konetta ylös ja sitten vaihto alakautta, joten tuota varten on oma erikoistyökalu, joka ottaa tukea konehuoneen laidoilta.

                Meinasin yrittää nostaa autoa nosturilla ensin hieman, että mahtuu alle selälleen ja sitten normaalilla moottorinosturilla konetta hiukan ylöspäin :think

                Edit: tuossa tavassa nosturi tulee hiukan tielle. Mietin duunikaverin kanssa seuraavan: auto ylös, lasketaan pukeille, nostotassut eteen ja niihin välipalkki, palkkiin liina tms. ja nosturilla konetta hiukan ylöspäin. Mutta ei kyllä kone liiku nyt kun tarkemmin on tutkittu, joten ei välttämättä ole nuo kumit.
                Last edited by O.K.; 22-01-2010, 15:45.
                Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
                Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon,
                E34 525i

                Comment

                • BMW 320d
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2006
                  • 74

                  #9
                  Onkos tähän kellään hyviä vaihtovinkkejä teeseitse miehelle? Vai vienkö suosiolla johonkin pajalle? Itselläkin pitäis vaihtaa e39:iin, paukkuu aikalailla kiihdyttäessä ja jarruttaessa.

                  Comment

                  • Nisti
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2007
                    • 705
                    • På Gränsen

                    #10
                    Originally posted by BMW 320d View Post
                    Onkos tähän kellään hyviä vaihtovinkkejä teeseitse miehelle? Vai vienkö suosiolla johonkin pajalle? Itselläkin pitäis vaihtaa e39:iin, paukkuu aikalailla kiihdyttäessä ja jarruttaessa.
                    "MURPHY'S LAW"
                    "Whatever can go wrong will go wrong,
                    and at the worst possible time,
                    in the worst possible way"

                    Comment

                    • kuukankorpi
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2004
                      • 634

                      #11
                      Olisi tarvetta itselläkin vaihtaa moottorin kumit. Edellinen linkki ei toimi, onko muuta tietoa kuinka vaihto onnistuu tai toimivaa linkkiä?

                      Comment

                      • Jamppa81
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2015
                        • 445
                        • Helsinki

                        #12
                        Originally posted by kuukankorpi View Post
                        Olisi tarvetta itselläkin vaihtaa moottorin kumit. Edellinen linkki ei toimi, onko muuta tietoa kuinka vaihto onnistuu tai toimivaa linkkiä?
                        Itse nostin auton ilmaan ja tunkilla sekä pitkällä putkella sain moottoria nostettua sen verran, että tukikumit sai vaihdettua. En muista mitä kaikkea piti aukoa, mutta homma oli aika selkeä kun vähän aikaa mietti ja hyyyyvin varovasti nosti vähän kerrallaan.

                        Comment

                        • MaxSound
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2009
                          • 255
                          • Kajaani

                          #13
                          Nosturilla helppo homma jos käytössä vaihteistotunkki.

                          Nykäise konehuoneesta visko tai sen muovikoppa irti, että konetta kestää nostella rikkomatta siipiä. Tulipellistä keskiosan koristemuovi irti niin saa imusarjalle tilaa. Nämä nyt ei ihan pakollisia, voisi mahtua vaihtamaan ilmankin mutta eipä noissa mene kuin 5 min ja ei ainakaan tule vahinkoa.

                          Sitten auto nosturille, pohjamuovit irti. Tyynyjen alapultit löysälle, mahtui muistaakseni ihan räikkä+jatkoja yhdistelmällä.

                          Turbon alla yläpultti taisi olla vähän ahtaampi, mutta piippu-avaimella, lista-avaimella ja räikällä sen sai nitkuteltua auki. Kuskinpuolella ei muistaakseni ollut ongelmia sopimisen kanssa.

                          Nykäise tyynyistä letkut irti.

                          Nostin vaihteistotunkilla aina yhtä puolta kerrallaan ja jätin aina toisella puolella pultit hollille, vaikka olivatkin jo löysättynä niin kone pysyy paikallaan.

                          Nostaa konetta senverran että saa vanhan tyynyn välistä pois, uusi tilalle ja pultit hollille. Sitten nosto toiselta puolelta, tyynyn vaihto ja kaikkien pulttien kiristys. Ja ne letkut paikalleen.

                          Mitähän tuossa olisi mennyt ensimmäisellä kerralla ihmetellessä, 1-2h? :think


                          Pari vuotta aikaa tuosta vaihdosta niin joitain virheitä voi noissa ohjeissa olla, mutta suurinpiirtein noin se meni.
                          E39 525DA Touring -01, 540tkm

                          Comment

                          • kuukankorpi
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2004
                            • 634

                            #14
                            Nyt homma siinä mallissa et kaikki muovit ja muut haitat poistettu. Enään ihmettelen pitääkö välijäähdyttimen letkutkin irroittaaa, vai antaako ne sen verran periksi? Näyttää meinaan aika tiukoilla ettei ne paljoa jousta.

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎