Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 530D jarrujen herkkyys?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MakeJ
    BTCF Member
    • Jun 2005
    • 324
    • Hml

    E39 530D jarrujen herkkyys?

    On alkanut epäilyttää auton jarrutehostimen toiminta kun tuntuu omassa autossa jarrut todella epäherkille. Tehostin kyllä toimii jotenkin, mutta vasrsinkin pienemmissä jarrutuksissa joutuu jarrua painamaan turhan kovaa. Vertailun vuoksi testasin kaverin vastaavaa 530D:tä ja siinä jarrut ovat selvästi herkemmät. Auto oli tosin uudempaa mallia jossa karvan isommat etujarrut, mutta en usko, että jarrujen kokoero vaikutaisi näin paljon. Muissakin saman ikäisissä autoissa tuntuu jarrut herkemmiltä kuin omassa. Voisko tehostin toimia puoliteholla jotenkin. Ohessa lista mitä on tarkistettu ja mitkä on varmasti kunnossa:

    -Kaikki palat (ebc) ja levyt vaihdettu kesällä. Satuloiden sylinterit liikkuiivat normaalisti. Jarrujen herkkyys ei muuttunut mihinkään tämän jälkeen.
    -Alipainepumpun paine mitattu tyhjäkäynnillä ja näytti n. -0.9 baaria eli pitäisi olla ok.
    -Alipaineet pysyy systeemissä kun auton sammuttaa eli ei pitäisi vuotaa mistään.
    -Tehostimessa pysyy myös alipaine eli kalvon pitäisi olla ehjä.
    -Katsastuksessa jarrut ok.
    -Tehostimen poteron veden poisto reijät auki eli tehostin ei ole uinut vedessä ainakaan mun aikana.

    Tehostimen puolittainen toiminta on jäänyt ainoaksi vaihtoehdoksi miksi jarrut tuntuu epäherkiltä, mutta joku varmuus pitäis saada ennen kuin alkaa tehostinta vaihteleen. Herkkyys ero oikeasti niin suuri, että jotain vikaa on jossain oltava. Ideoita otetaan vastaan?
    E60 535dA LCI -07 M-sport
    E39 530dAT -99 "M-sport"
  • Thuppu
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2007
    • 3626
    • Seinäjoki

    #2
    Palat vaan ei pure levyyn..? Lasittuneet, huonolaatuiset tms.
    BMW 740iA "ALPINA"
    BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
    Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
    Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

    Comment

    • MakeJ
      BTCF Member
      • Jun 2005
      • 324
      • Hml

      #3
      Originally posted by Thuppu View Post
      Palat vaan ei pure levyyn..? Lasittuneet, huonolaatuiset tms.
      Kuten jo mainitsin niin kesällä laitettu EBC:n palat jokanurkkaan ei vaikutusta herkkyyteen. Nää EBC:n palat pitäis olla laadukkaat. Purevat kyllä kovempaa jarruttaessa paljon paremmin kuin vanhat, mutta alku herkkyys puuttuu. Tehostin ei tunnu "imaisevat" poljinta kuten muissa.
      E60 535dA LCI -07 M-sport
      E39 530dAT -99 "M-sport"

      Comment

      • Ekape
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2005
        • 205
        • Luvia

        #4
        Ei välttämättä ole mitään vikaa tai sitten meillä on molemmilla sama vika. Mulla on itsellä käyttiksenä tuollainen 99 530dat ja eukolla on 99 523ia. Molempiin olen uusinut tehostajan, levyt ja palat ympäriinsä, käyttäen alkuperäisosia. Kuitenkin tuossa 530:ssä on selvästi epäherkemmät jarrut tai ainakin jarruvoimaa joutuu annostelemaan enemmän. Häiritsee minuakin mutta olen koittanut olla välittämättä. Konttorilla mitattuna tuossa 530:ssä oli kuitenkin enemmän jarruvoimaa.

        Niin viestin pointti oli että tehostinta vaihtamalla tilanne ei muuttunut miksikään. Tehostimet vaihdettiin koska ne oli imaisseet vettä sisäänsä.
        Last edited by Ekape; 27-11-2009, 21:10. Reason: typoja

        Comment

        • Radon
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2003
          • 463
          • Suomi-Finland

          #5
          Originally posted by MakeJ View Post
          On alkanut epäilyttää auton jarrutehostimen toiminta kun tuntuu omassa autossa jarrut todella epäherkille. Tehostin kyllä toimii jotenkin, mutta vasrsinkin pienemmissä jarrutuksissa joutuu jarrua painamaan turhan kovaa. Vertailun vuoksi testasin kaverin vastaavaa 530D:tä ja siinä jarrut ovat selvästi herkemmät. Auto oli tosin uudempaa mallia jossa karvan isommat etujarrut, mutta en usko, että jarrujen kokoero vaikutaisi näin paljon. Muissakin saman ikäisissä autoissa tuntuu jarrut herkemmiltä kuin omassa. Voisko tehostin toimia puoliteholla jotenkin. Ohessa lista mitä on tarkistettu ja mitkä on varmasti kunnossa:

          -Kaikki palat (ebc) ja levyt vaihdettu kesällä. Satuloiden sylinterit liikkuiivat normaalisti. Jarrujen herkkyys ei muuttunut mihinkään tämän jälkeen.
          -Alipainepumpun paine mitattu tyhjäkäynnillä ja näytti n. -0.9 baaria eli pitäisi olla ok.
          -Alipaineet pysyy systeemissä kun auton sammuttaa eli ei pitäisi vuotaa mistään.
          -Tehostimessa pysyy myös alipaine eli kalvon pitäisi olla ehjä.
          -Katsastuksessa jarrut ok.
          -Tehostimen poteron veden poisto reijät auki eli tehostin ei ole uinut vedessä ainakaan mun aikana.

          Tehostimen puolittainen toiminta on jäänyt ainoaksi vaihtoehdoksi miksi jarrut tuntuu epäherkiltä, mutta joku varmuus pitäis saada ennen kuin alkaa tehostinta vaihteleen. Herkkyys ero oikeasti niin suuri, että jotain vikaa on jossain oltava. Ideoita otetaan vastaan?
          Kannattaisi jostain yrittää päästä kokeilemaan ihan vastaavaa autoa ja sen jarruja, jos nyt kuitenkin oletetaan että jotain vikaa on niin kyllä vika melkein on tehostajassa tai pääsylinterin palautusjousi kuoleentunut.

          Vaikea veikata että mikä vikana mutta ehkä tuo pääsylinterin palautusjousi voisi olla todenäköisin vaihtoehto kun tehostaja harvemmin muullatavoin rikkoutuu kun kalvo rikkoutumalla ja sen olet jo ehjäksi todennut.

          Oletko koska jarrunesteet vaihtanut?

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎