Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 kässäri

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Lunideth
    Bimmer Rookie
    • Apr 2007
    • 80

    e39 kässäri

    Kässärissä on joko vikaa tai sit en vaan osaa.
    Kun ostin auton kässäri ei oo ikin toiminut ja sit katsastukses ei meny kässärin takii läpi.
    No ostin uudet palat ja vaihdoin ne.
    Sen löysäsin vaijerit kahvasta kokonaan, nostin auton perän otin yhdet pultit kummastakin renkaasta irti ja kiristin niitä renkaista niin että aluksi pyöritin sitä mutteria yms niin kauan ate rengasta ei pystynyt pyörittää käsin ja löysäsin 12 napsua.
    Sen jlk kiristin kässäristä vaierit ja kässäri toimii jonkun aikaa nyt kun taas testasin niin se ei taaskaan pidä ollenkaan..
    WTF???
    ..::Bmw & Metal Forever::..
  • Jaska.T
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 1519
    • TaNpere

    #2
    Eikö 12 napsua ole löysätessä aika paljon... ihme ettei pidä.

    Edit. itselläni on ollut yleensä vika jarrukenkien kiinnityksissä eli eivät pysy paikallaan kun tappien kiinnitysreiät ruostuneet liian isoiksi.
    Last edited by Jaska.T; 29-11-2009, 20:21.

    G30 530e Msport
    -------------------------------------------------
    F30 330e Msport
    E60 525d Msport LCI
    E39 530d Touring
    Ex E46 320i coupé
    Ex AC Schnitzer S5 3.0d
    Ex ALPINA B6
    Ex E34 525i Touring
    Ex E36 328i Coupe
    Ex E38 740iA INDIVIDUAL x2
    Ex E39 530d Touring, 530d Sedan, 530d Msport
    Ex E21 315, 315 "ämmäläinen"
    Ex E30 Cabrio, E30 316i, E30 325i, 318i Touring jne...
    Never Drive Faster Than
    Your GuardianAngel Can Fly

    Comment

    • Jürgen_
      Bimmer Enthusiast
      • May 2008
      • 2707
      • Mylsä

      #3
      Originally posted by Lunideth View Post
      Kässärissä on joko vikaa tai sit en vaan osaa.
      Kun ostin auton kässäri ei oo ikin toiminut ja sit katsastukses ei meny kässärin takii läpi.
      No ostin uudet palat ja vaihdoin ne.
      Sen löysäsin vaijerit kahvasta kokonaan, nostin auton perän otin yhdet pultit kummastakin renkaasta irti ja kiristin niitä renkaista niin että aluksi pyöritin sitä mutteria yms niin kauan ate rengasta ei pystynyt pyörittää käsin ja löysäsin 12 napsua.
      Sen jlk kiristin kässäristä vaierit ja kässäri toimii jonkun aikaa nyt kun taas testasin niin se ei taaskaan pidä ollenkaan..
      WTF???

      Saattaapi olla seisontajarrusta kengät loppu ja rumpu kulunut sekä lisäksi ne kenkien kiinnityshilut ruosteisena muussina suomen valtateille levitettynä.
      Uudet kengät asennusosineen ja sen "levittimen" kunnollinen herkistely ja voitelu usein auttaa. Jos se jarrukilpi on ruostunut niin ettei enää saa niitä kenkiä kunnolla kiinni niin sitten uudet jarrukivet samaan kauppaan.

      ...kyllä se siitä
      Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

      Comment

      • kaol
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2003
        • 5007
        • Ilmajoki

        #4
        Originally posted by Lunideth View Post
        12 napsua
        Kuten Jaska jo sanoikin, niin tuossa se ongelma on.

        E39 FAQ löytyy hyvät ohjeet tuohon säätöön. Noilla ohjeilla kun teet, niin ei voi pahasti mennä pieleen. Käsijarrun säätöä käsitellään post 3-4.
        Kokeilemalla se selviää...

        Comment

        • Driver22
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2006
          • 2098
          • *

          #5
          Originally posted by Lunideth View Post
          Kässärissä on joko vikaa tai sit en vaan osaa.
          Kun ostin auton kässäri ei oo ikin toiminut ja sit katsastukses ei meny kässärin takii läpi.
          No ostin uudet palat ja vaihdoin ne.
          Sen löysäsin vaijerit kahvasta kokonaan, nostin auton perän otin yhdet pultit kummastakin renkaasta irti ja kiristin niitä renkaista niin että aluksi pyöritin sitä mutteria yms niin kauan ate rengasta ei pystynyt pyörittää käsin ja löysäsin 12 napsua.
          Sen jlk kiristin kässäristä vaierit ja kässäri toimii jonkun aikaa nyt kun taas testasin niin se ei taaskaan pidä ollenkaan..
          WTF???
          Mulla alko v******* koko käsijarru ja oikeaoppiset säätämiset, joten otin vain 1-2 napsua auki siitä että rengas ei pyöri. Sitten vaijereiden säätö niin että ekalla pykälällä huomasi jo että ottaa ja toisella ei enää käsin juuri rengas pyöri. Nyt pitää vaikka seinässä ja katsurikin tykkäs. Veikkaisin että tuo faq-ohje on ihan oikein, mutta se ei ota huomioon kolmattasataa tuhatta ajettuja jarrurumpuja joista puolet kulutuspinnasta on murentunut pois.
          F31 330D Xdrive M-Sport

          Comment

          • Jürgen_
            Bimmer Enthusiast
            • May 2008
            • 2707
            • Mylsä

            #6
            Originally posted by kaol View Post
            Kuten Jaska jo sanoikin, niin tuossa se ongelma on.

            E39 FAQ löytyy hyvät ohjeet tuohon säätöön. Noilla ohjeilla kun teet, niin ei voi pahasti mennä pieleen. Käsijarrun säätöä käsitellään post 3-4.
            http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=76275
            Mikäli siellä on kaikki muuten kunnossa :think
            Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

            Comment

            • Clavurion
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2005
              • 9159
              • Oulu

              #7
              Vuoden verran tuo käsijarru pysyy suunnilleen käyttökunnossa. Viime kesänä piti taas homma suorittaa, kun edellisessä katsastuksessa juuri ja juuri kässärin puolten ero oli alle hyväksytyn.

              Porakoneeseen teräsharja ja rummun sisältä ruostekerros pois. Samoin hihnojen pinta hiekkapaperilla kevyesti puhtaaksi. Pari vuotta edeltävästi herkistellyt osat olivat vielä iskussa, mutta samalla nekin tuli putsattua ja rasvattua.

              Säädössä virallinen ohje on tosiaan tuo 12 napsua auki, mutta käytännössä se on aivan liikaa. Käsin kokeilee vaijeri löysänä perussäädön yhteydessä, kun kässäri ei juuri enää ota. Sitten taas katsastuksessa 9/12 mm hylsyt mukaan ja vaijerin lopullinen säätö dynamometrillä. Tuossa on toki riskinä, että katsuri luo hämmentyneitä katseita.
              E39 530dA -02 M-Sport
              E53 X5 3.0dA -06 Sport
              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

              Comment

              • TJJ
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2003
                • 7591
                • Jyväskylä

                #8
                Mitkä palat ostit? Minä ostin taannoin Boschin palat ja niiden kanssa sai myös jatkuvasti kiristellä eikä käsijarru silti pitänyt kunnolla. Alkuperäisillä paloilla ei ole tuollaista ongelmaa, yksi säätö riitti.
                E39 528iA

                Comment

                • Lunideth
                  Bimmer Rookie
                  • Apr 2007
                  • 80

                  #9
                  Originally posted by TJJ View Post
                  Mitkä palat ostit? Minä ostin taannoin Boschin palat ja niiden kanssa sai myös jatkuvasti kiristellä eikä käsijarru silti pitänyt kunnolla. Alkuperäisillä paloilla ei ole tuollaista ongelmaa, yksi säätö riitti.
                  Boshithan minäkin ostin kun luulin et ne on hyvät
                  ..::Bmw & Metal Forever::..

                  Comment

                  • TJJ
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2003
                    • 7591
                    • Jyväskylä

                    #10
                    Originally posted by Lunideth View Post
                    Boshithan minäkin ostin kun luulin et ne on hyvät
                    Joo, no ongelman syy on sitten selvillä. Tuossa vielä minun aikaisemmin kirjoittama viesti Boscheista:
                    E39 528iA

                    Comment

                    • exodus
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2003
                      • 774
                      • Oulu

                      #11
                      Originally posted by Clavurion View Post
                      Vuoden verran tuo käsijarru pysyy suunnilleen käyttökunnossa. Viime kesänä piti taas homma suorittaa, kun edellisessä katsastuksessa juuri ja juuri kässärin puolten ero oli alle hyväksytyn.
                      Jaa, minä olen ajellut viisi vuotta E39:llä ja olenkohan yhden kerran säätänyt käsijarrua, silloinkin vain kiristämällä vaijeria.

                      Comment

                      • Jürgen_
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2008
                        • 2707
                        • Mylsä

                        #12
                        Originally posted by TJJ View Post
                        Mitkä palat ostit? Minä ostin taannoin Boschin palat ja niiden kanssa sai myös jatkuvasti kiristellä eikä käsijarru silti pitänyt kunnolla. Alkuperäisillä paloilla ei ole tuollaista ongelmaa, yksi säätö riitti.
                        Syy saattaa olla myös siinä että seisontajarru ei vaikutaa niihin paloihin vaan niillä on ainakin pienempi moottorisissa e39:ssä oma pikku rumpujarru
                        Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                        Comment

                        • TJJ
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2003
                          • 7591
                          • Jyväskylä

                          #13
                          Originally posted by Jürgen_ View Post
                          Syy saattaa olla myös siinä että seisontajarru ei vaikutaa niihin paloihin vaan niillä on ainakin pienempi moottorisissa e39:ssä oma pikku rumpujarru
                          Minä puhun siis nimenomaan käsijarrun "paloista" eli jarrukengistä. Rummun sisällä ne on kaikissa E39:eissä. Kai Lunidethkin puhuu samasta asiasta eikä ostanut niitä Boschin paloja levyjarruihin?
                          E39 528iA

                          Comment

                          • Jürgen_
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2008
                            • 2707
                            • Mylsä

                            #14
                            Originally posted by TJJ View Post
                            Minä puhun siis nimenomaan käsijarrun "paloista" eli jarrukengistä. Rummun sisällä ne on kaikissa E39:eissä. Kai Lunidethkin puhuu samasta asiasta eikä ostanut niitä Boschin paloja levyjarruihin?
                            Enhä minä sitä tiedä, jarrupalat kuitenkin laitetaan levyjarruihin
                            Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                            Comment

                            • Lunideth
                              Bimmer Rookie
                              • Apr 2007
                              • 80

                              #15
                              Niin niin tarkoitin kenkiä. Eli niitä u-muotoisia.

                              Ja eikö jos löysää vain 1-2 napsua niin käy niin että kengät ovat kokoajan kiinni rummussa????
                              Last edited by Lunideth; 01-12-2009, 13:27.
                              ..::Bmw & Metal Forever::..

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎