Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 M5 jarrut pakkasella yliherkät

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • makebm5
    Bimmer Enthusiast
    • May 2009
    • 1252
    • Kainuu

    E39 M5 jarrut pakkasella yliherkät

    Otsikon mukainen vaiva tullut kovien pakkasien yötä. Eli kun jarrua painat poljin suorastaan imaisee syvämmelle kuin tarkoitus ja jarrutus on äkkinäinen. Samalla mootorin käyntinopeus laskee ja auto sammuikin yhden kerran jarrutuksen jäljiltä risteykseen.
    Paikalla kun painat jarrua mootorin käyntinopeustipahtaa n muutaman sata kierrosta. Mikä vaivannee??
    Tarkennetaan tuota pakkas määrää. Kun alkaa olla siinä vajaa 20 ja enemmän.
    Last edited by makebm5; 16-12-2009, 18:03.
    BMW i4 M50, BMW E89 35is
    Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e
  • zanta
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2003
    • 2908
    • Oulu

    #2
    Originally posted by makebm5 View Post
    Otsikon mukainen vaiva tullut kovien pakkasien yötä. Eli kun jarrua painat poljin suorastaan imaisee syvämmelle kuin tarkoitus ja jarrutus on äkkinäinen. Samalla mootorin käyntinopeus laskee ja auto sammuikin yhden kerran jarrutuksen jäljiltä risteykseen.
    Paikalla kun painat jarrua mootorin käyntinopeustipahtaa n muutaman sata kierrosta. Mikä vaivannee??
    Tarkennetaan tuota pakkas määrää. Kun alkaa olla siinä vajaa 20 ja enemmän.
    Ei ole ainakaan "normaalia", itselleni ei sattunut vastaavaa kertaakaan 2005-2009 välisenä aikana. Mahtaisko olla vähän vanhentuneet jarrunesteet?
    2 vuotta on se normaalilla ajolla tarkotettu vaihtoväli E39 M5:ssa ja jos ajaa rataa tms rankempia jarrutteluja niin sitten tiuhempaan tahtiin uutta nestettä. Kytkinhän käyttää samoja litkuja jarrujen kanssa joten voiskohan sillä olla yhteyttä tuohon? Kannattaa ehkä tarkistaa myös jarruletkujen kunto...
    En kyllä suoriltaan tajua mikä voisi olla pulmana, toivottavasti saat nopeasti selville ja kuntoon, tuohan voi olla aika vaarallinenkin homma.
    LR RRS 2.7D -05 (2020-) / Honda CB1000R -10 (2010-)

    eksälista:
    E61 530i -08 (2012-2020), E60 530i -07 (2010-2012), E91 320d -05 (2009-2010), E39 M5 -02 (2005-2009), E34 AC Schnitzer S5 3.7 silhouette -90 (2006-2007), E34 535i -91 (2005), E34 525i -89 (2003-2004)

    Comment

    • makebm5
      Bimmer Enthusiast
      • May 2009
      • 1252
      • Kainuu

      #3
      Originally posted by zanta View Post
      Ei ole ainakaan "normaalia", itselleni ei sattunut vastaavaa kertaakaan 2005-2009 välisenä aikana. Mahtaisko olla vähän vanhentuneet jarrunesteet?
      2 vuotta on se normaalilla ajolla tarkotettu vaihtoväli E39 M5:ssa ja jos ajaa rataa tms rankempia jarrutteluja niin sitten tiuhempaan tahtiin uutta nestettä. Kytkinhän käyttää samoja litkuja jarrujen kanssa joten voiskohan sillä olla yhteyttä tuohon? Kannattaa ehkä tarkistaa myös jarruletkujen kunto...
      En kyllä suoriltaan tajua mikä voisi olla pulmana, toivottavasti saat nopeasti selville ja kuntoon, tuohan voi olla aika vaarallinenkin homma.
      Täytyy lähtä nesteiden vaihdosta liikkeelle. Kosteuttahan ne kerää ja oisko nyt se kosteus jäätynyt jonnekkin.
      BMW i4 M50, BMW E89 35is
      Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

      Comment

      • makebm5
        Bimmer Enthusiast
        • May 2009
        • 1252
        • Kainuu

        #4
        Päivitystä tähän. Kun vika on päällä ja painaa poljinta n 1/2 väliin vapaa liikkeestä alkaa suhinaa kuulumaan jarrutehostimen suunnalta.
        Tyhjäkäynti aaltoilee myöskin. Lienee joku ilmavuoto tms..
        Suhinat loppuu kun päästää polkimen tai painaa loppuun asti.
        Last edited by makebm5; 29-12-2009, 16:41.
        BMW i4 M50, BMW E89 35is
        Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

        Comment

        • j328
          Bimmer Fanatic
          • May 2004
          • 310
          • Vantaa

          #5
          Ihan arvailua, mutta voisiko hätäjarrutehostin (BAS) aktivoitua? Lähinnä tuo polkimen "imaisu" syvemmälle voisi viitata siihen.

          Comment

          • Betrunken
            Bimmer Fanatic
            • May 2007
            • 458
            • Vantaa

            #6
            Kaverilla teki kivikissä noin kun jarrutehostimen "kalvo" oli revenyt.
            Jotenkin mutuna selitettynä= Moottorinkäynti muuttui kun painoi jarrua, joku alipaine sydeemi ja tehostimen välinen asia ei ollut kunnossa kuten tässä tapauksessa toi "kalvo"..

            Mutta tämäkin vain vähän ohi aiheesta ja enkä tiedä onko bemareissa samalla tavalla toi. Muuta ei ainakaan tullut mieleen.

            Viisaammat korjatkoon
            Citroen ZX "Sacrebleu" edition
            EX:
            -Bmw E28 518i
            -Saab 9000
            -Lada 2105
            Väitteleminen internetissä on kuin paraolympialaiset, vaikka voittaisit olet silti vammainen.

            Comment

            • makebm5
              Bimmer Enthusiast
              • May 2009
              • 1252
              • Kainuu

              #7
              Originally posted by j328 View Post
              Ihan arvailua, mutta voisiko hätäjarrutehostin (BAS) aktivoitua? Lähinnä tuo polkimen "imaisu" syvemmälle voisi viitata siihen.
              Onkohan noin vanhassa sellaista?
              BMW i4 M50, BMW E89 35is
              Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

              Comment

              • makebm5
                Bimmer Enthusiast
                • May 2009
                • 1252
                • Kainuu

                #8
                Jarrutehostin paskana. Uusi kait jotain 500€. Suunnittelu virhe.... Taitaa olla aika monta tässä autossa.
                Tai jos joltain löytyy numerolla 34331165057 tehostin niin mailia saa laittaa.
                BMW i4 M50, BMW E89 35is
                Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

                Comment

                • MakeH
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2004
                  • 1170
                  • Vantaa

                  #9


                  Oiskohan tuolla?

                  Comment

                  • makebm5
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2009
                    • 1252
                    • Kainuu

                    #10
                    Originally posted by MakeH View Post
                    Kiitti laitoin viestiä.
                    BMW i4 M50, BMW E89 35is
                    Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

                    Comment

                    • tuumas
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2007
                      • 2564
                      • Lapland, Finland

                      #11
                      Mikähän se semmonen "suunnitteluvirhe" on?

                      Comment

                      • makebm5
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2009
                        • 1252
                        • Kainuu

                        #12
                        Originally posted by tuumas View Post
                        Mikähän se semmonen "suunnitteluvirhe" on?
                        Se että tehostimen sisäään kondesoituu vettä, joka jäätyy talvella ja aiheuttaa ongelmia. Lisäksi tehostin oli sellaista ruskeaa ruoste pölyä/töhnää täynnä.
                        En ole eläissäni kyllä törmännyt tuollaiseen.
                        BMW i4 M50, BMW E89 35is
                        Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

                        Comment

                        • Cell
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2004
                          • 7037
                          • Uusikaupunki

                          #13
                          Hehheh, siellä on vedenpoistot ollu tukossa niinkuin monessa muussakin e39. Ei se tehostimen suunnitteluvirhe ole, että raitisilmakotelo asennetaan väärin paikalleen ja lehdet tukkii vedenpoistoreiät
                          325i -08
                          i3 REx -17
                          M5 -98 Imolarot
                          535i -90 N/A project (maatumassa)

                          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                          Comment

                          • makebm5
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2009
                            • 1252
                            • Kainuu

                            #14
                            Originally posted by Cell View Post
                            Hehheh, siellä on vedenpoistot ollu tukossa niinkuin monessa muussakin e39. Ei se tehostimen suunnitteluvirhe ole, että raitisilmakotelo asennetaan väärin paikalleen ja lehdet tukkii vedenpoistoreiät
                            Miten tehostimen sisään pääsisi vettä jos se on ilmatiivis. Korvaus ilman tehostin ottaa matkustamon puolelta.
                            Tuossa ei ollut se poisto reikä tukossa/mitään lehtiä ylipäänsä siellä.
                            BMW i4 M50, BMW E89 35is
                            Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

                            Comment

                            • Clavurion
                              BTCF Member
                              • Feb 2005
                              • 9157
                              • Oulu

                              #15
                              Originally posted by makebm5 View Post
                              Miten tehostimen sisään pääsisi vettä jos se on ilmatiivis. Korvaus ilman tehostin ottaa matkustamon puolelta.
                              Tuossa ei ollut se poisto reikä tukossa/mitään lehtiä ylipäänsä siellä.
                              Kyllä se on valitettavasti juuri noin, kuten Cell totesi. Ei se tehostinkaan ole 100% tiivis. Etukammion alipaine imee nesteet sisään pienimmästäkin kulkureitistä, jos sinne lokeroon on jossain vaiheessa vettä kertynyt. Ja tosiaan tarkastakaa sen raitisilmakotelon asennus. Tuulilasilta tulevan veden kuuluu valua lokeron päälle. Hyvin usein se sauma on jätetty etupuolelle, kun se asettuu helpommin noin.
                              E39 530dA -02 M-Sport
                              E53 X5 3.0dA -06 Sport
                              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎