Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 530d ei käynnisty yms. (Toimii)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Samppae39
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2009
    • 1638
    • Vähäkyrö

    e39 530d ei käynnisty yms. (Toimii)

    Tilanne tämä. On viikon verran syttyny öljyvalo keltasena kesken ajon. Öljyä on ja valo sammuu, samalla ku tarkastaa öljymäärän tai itsessään. Torstaina oli Webasto imeny akun tyhjiin kovilla pakkasilla. Sain apuvirralla käyntiin ja meno jatku. Tänään sitte alko latausvalo vilkkua ajossa hetken matkaa startin jälkeen. No ajattelin, että hiilet menny, mutta mielenkiinnosta koitin kattoa vielä vikakoodit ja tutkailla INPA:lla laturin voltteja. Voltit otin esille valomoduulin kautta. Voltit näytti olevan reilu 10V. Löin auton käyntiin ja kas kummaa se sammua jysähti parin sekunnin päästä. No koitin uudelleen ja sama homma. Aloin tutkimaan vikakoodeja ja huomasin mittaristossa latausvalon palavan himmeämmin kuin muut valot. Hetken päästä alko takaa kuulumaan releen ääntä muistuttava rätkytys ja latausvalo mittarissa kirkastu samaan tahtiin rätkytyksen kans. Reilun sekunnin rätkytyksen jälkeen latausvalo jäi kirkkaaks. Sitte löin c-tekin kiinni. Se nosti volttilukeman päälle 11V. Kävin sisällä hetken ja palasin autolle. Koitin käyntiin, niin auto lähti ja kävi, ei sammunu enää. Hetken käynnin jälkeen sisävalot kirkastu ja voltit nous n. 13,3V. jätin auton käymään ja nyppäsin laturin irti, ei muutosta. Sammutin auton ja Voltit putos n.11V lukemaan. Koitin uudelleen käyntiin, mutta ei käynnisty. Pyörittää hyvin, mutta ei lupaakkaan käyntiin. Hehkun valo ei myöskään sammu, eikä DDE:hen saa yhteyttä INPA:lla. Hehkun valo ei aikasemmassakaan vaiheessa sammunu, mutta vikakoodien pikatestin aikana sammu. Ctekki myös näytti akun olevan tyhjä, vaikka autolla on ajettu tänään. Akku on kesällä Motonetistä haettu joku Stnajderin 95Ah AGM-akku. Voisko kaiken syynä olla akku, joka on ihan paskana? Laitoin nyt ctekin recond modelle ja katotaan saisko se sitä herätettyä henkiin.

    Pikasta apua tai vinkkiä/näkökulmaan tarvittais nyt. Autoa tarttis huomenna, mutta onneks on tuo vanhus, jolla pääsee aina liikkeelle Tarttis nyt vähä tukea tuolle akkuteorialle, ennen ku menee sijottamaan viimeset roponsa kunnon akkuun.
    Last edited by Samppae39; 30-12-2009, 19:29.
  • Cell
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 7037
    • Uusikaupunki

    #2
    Ei se akku ainakaan ole, jos tuollaisella napajännitteellä lähtee vielä käyntiinkin edes jotenkuten niin akku on tyhjä muttei rikki.

    Apuvirta on aina noissa vähän riski, etenkin jos sen seurauksena alkaa tulla himmeämpinä palavia valoja ja rätkyttäviä releitä. Laturista se vika nyt kuitenkin hyvin suurella todennäköisyydellä löytyy kun latausjännitteet on tuollaiset, ehkäpä siksi se webakin imaisi akun tyhjäksi kun ei lataudu.
    325i -08
    i3 REx -17
    M5 -98 Imolarot
    535i -90 N/A project (maatumassa)

    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

    Comment

    • Samppae39
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2009
      • 1638
      • Vähäkyrö

      #3


      Viikko sitten vaihdoin ratin ja irrotin akkukengän. Oli jääny liian ylös, eikä ottanu kiinni vaikka kiristi. Laitoin kunnolla kiinni ja kaikki pelittää

      Comment

      • Samppae39
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2009
        • 1638
        • Vähäkyrö

        #4
        Eipä se sillä korjaantunutkaan. Tänään oli kuulemma kahesti tehny sen, että avainta vääntäessä ei tapahtunu, kolmannella kerralla vasta lähti startti pyörittään. Ite ku tässä kokeilin, niin ei mitään. Sen huomasin myös, että kun laitoin Inpan kiinni, nii hehkuvalo ei sammunu ja ilmastointi lähti puhaltamaan täysiä ja sääteli läppiä itteksensä. Niin kauan, ku hehkuvalo palo, nii auto ei lähteny käyntiin, startti kyllä pyöritti, mutta ei käynnistyny. Kun otti inpan johdon irti ja käytti avainta pois virtalukosta, niin hehkuvalo sammu ja auto käynnisty. Inpalla ei myöskään saa yhteyttä DDE:hen. Kun auton käynnistää, niin hetken herjauksien ok-klikkailulla inpa tunnistaa dde:n, mutta mitään ei saa siitä irti, pelkät virrat päällä ei saa mitään. Huomasin myös sen, että ku hehkuvalo oli taulussa inpan kans, niin se sammu ku otti pikatestin vikakoodeista ja nollas ne. Pikatestin aikana myös inpa kaatu hetkeks samoin, ku nollas koodit.

        Mistä siis johtuu, että startti ei välillä reagoi avaimen vääntöön ja miks Inpa sotkee autoa, johtuuko Inpasta, vai onko DDE:ssä vika?

        Comment

        • Exami
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2004
          • 986
          • Hyvinkää, Tuusula

          #5
          Olet varmaan koittanut lukea kaikkivika koodit? onko mitään tullut listalle? omaan silmään / korvaan vaikuttas joltain maadotusvialta tai häiriöltä jossain anturissa tai vastaavaa esim joissain tapauksissa autot sammunu ja hehkuvalu syttynyt kun jälkiasennus xenoneiden ballasti on liianlähellä imm:a...

          Tosin suurelta osin kuulostaa myös huonolta akultakin... tosin huonon akun kanssa ja huonon latauksen kanssa yleensä samassa tulee se että luistonesto / abs valot palaa koska auto "kytkee" laitteita pois käytöstä "virran säästämiseksi ja että autolla voisi vielä ajaa" ainekin näin jossain vanhemmissa koslissa

          Itse lähtisin uudesta akusta nyt tuossa liikkeelle se ei niin ylivoimasen kallis ole johtosotkun ja taisteluun verrattuna..
          sigpic
          Now:Mercedes-Benz 280SE 6.8, Mercedes-Benz W204, Mercedes-Benz W201 M50T (1/4mile: 9.83 @ 239)

          Comment

          • Rubu
            Bimmer Fanatic
            • May 2006
            • 809
            • Kuopio

            #6
            Jos webasto imaisee "täyden" akun tyhjäksi niin sillon on akun vaihdon aika.
            Oman kanssa taistelin aikoinaan 2 päivää ennen kun sain uuden akun niin kylläpä otti hermoon, paloi vaikka mitkä vilkkuvalot kojelaudassa ja vehkeet toimi miten sattui.

            Vaihdoin uuden akun ja sen jälkeen ei tarvinnut leikkiä vaan sai poltella webastoa milloin huvitti ja aina lähdettiin kun tarvis oli.

            Comment

            • sasu
              BTCF Member
              • Feb 2003
              • 135
              • Tuusula

              #7
              Akku aiheutti kesällä mitä ihmeellisempiä ongelmia. Oli päässyt hyppäämään, kun ei ollu kiinnitys rauta tiukasti kiinni. Ilmeisesti täräyksen voimasta jotain meni aina välillä akussa oikariin ja välillä pelasi normaalisti. Lopulta teki valohimmenemis temppuja, kun väänsi huikan plusnavan kaapelista ylös.

              Tämä oli siis pari viikkoa vanha bmw:n oma musta amg akku.


              Toinen vaihtoehto voisi olla lataus säädin laturissa alkaa olla viimeisillään. Laturi omassa toiminut moitteitta nämä ensimmäiset 300tkm.
              Toyota Avensis -12, Toyoya Proace -20. EX - e36 316i M-look -94, e30 316/320 -84, e36 325i sedan -91, e36 318i -95, e46 320d sedan -01, e39 530Da Touring -04, E60 LCI 520 Da -08, E36 328 Cab -96, F30 316 D -12 Yaris 1.3 -02, Avensis D4D -00, Corolla -06, Rav4 2.0 4x4 -04, Mazda Premacy -02, Nissan Almera SR -98, Smart for two -03, Leon 2.0 TFSI -06, Land Cruiser D4D -04, PT-Cruiser -01, Hiace Pegabus -07, Mazda 6 stw -07, Volvo V70 2.0F -08, Smart ForFour -15, Peugeot Expert -16

              Comment

              • Samppae39
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2009
                • 1638
                • Vähäkyrö

                #8
                Originally posted by Exami View Post
                Olet varmaan koittanut lukea kaikkivika koodit? onko mitään tullut listalle? omaan silmään / korvaan vaikuttas joltain maadotusvialta tai häiriöltä jossain anturissa tai vastaavaa esim joissain tapauksissa autot sammunu ja hehkuvalu syttynyt kun jälkiasennus xenoneiden ballasti on liianlähellä imm:a...

                Tosin suurelta osin kuulostaa myös huonolta akultakin... tosin huonon akun kanssa ja huonon latauksen kanssa yleensä samassa tulee se että luistonesto / abs valot palaa koska auto "kytkee" laitteita pois käytöstä "virran säästämiseksi ja että autolla voisi vielä ajaa" ainekin näin jossain vanhemmissa koslissa

                Itse lähtisin uudesta akusta nyt tuossa liikkeelle se ei niin ylivoimasen kallis ole johtosotkun ja taisteluun verrattuna..
                Oon yrittäny lukea kaikki, paitsi dde, johon ei päässy käsiks.

                E R R O R M E M O R Y R E P O R T
                -------------------------------------
                Date: 12/22/09 14:57:45
                ECU: KOMBI39C
                JobStatus: OKAY
                Variant: KOMBI39C
                -------------------------------------------------------------
                RESULT: 5 errors in error memory !
                -------------------------------------------------------------
                191 KOMBI-EEPROM error, coding incorrect/incomplete
                Error frequency : 45
                Invalid working area
                Error present
                Sporadic error
                -------------------------------------------------------------
                248 no CAN ID DME4
                Error frequency : 35
                Open circuit
                Sporadic error
                -------------------------------------------------------------
                245 no CAN ID ASC1
                Error frequency : 35
                Open circuit
                Sporadic error
                -------------------------------------------------------------
                246 no CAN ID DME1
                Error frequency : 35
                Open circuit
                Sporadic error
                -------------------------------------------------------------
                247 no CAN ID DME2
                Error frequency : 35
                Open circuit
                Sporadic error
                ================================================== ===========
                E R R O R M E M O R Y R E P O R T
                -------------------------------------
                Date: 12/22/09 14:57:47
                ECU: LCM_III
                JobStatus: OKAY
                Variant: LCM_III
                -------------------------------------------------------------
                RESULT: 2 errors in error memory !
                -------------------------------------------------------------
                13 different results from redundant inputs
                Error frequency : 2
                Error not present
                -------------------------------------------------------------
                22 vertical headlight control potentiometer, wire open
                Error frequency : 1
                Error present
                ================================================== ===========
                E R R O R M E M O R Y R E P O R T
                -------------------------------------
                Date: 12/22/09 14:57:48
                ECU: ZKE3_GM1
                JobStatus: OKAY
                Variant: ZKE3_GM1
                -------------------------------------------------------------
                RESULT: 3 errors in error memory !
                -------------------------------------------------------------
                148 DWA-LED: open circuit or cable DWAL, KL30
                Error frequency : 1
                Static error
                -------------------------------------------------------------
                146 tilt alarm sensor: fuse or cable
                Error frequency : 1
                Static error
                -------------------------------------------------------------
                149 interior security: fuse or cable
                Error frequency : 1
                Static error
                ================================================== ===========
                E R R O R M E M O R Y R E P O R T
                -------------------------------------
                Date: 12/22/09 14:58:17
                ECU: EWS3
                JobStatus: OKAY
                Variant: EWS3
                -------------------------------------------------------------
                RESULT: 1 errors in error memory !
                -------------------------------------------------------------
                15 power on reset
                Error frequency : 2
                Static error
                ================================================== ==========

                Nollasin ja käytin hetken, niin tuli tällaset.

                E R R O R M E M O R Y R E P O R T
                -------------------------------------
                Date: 12/22/09 15:01:32
                ECU: KOMBI39C
                JobStatus: OKAY
                Variant: KOMBI39C
                -------------------------------------------------------------
                RESULT: 1 errors in error memory !
                -------------------------------------------------------------
                191 KOMBI-EEPROM error, coding incorrect/incomplete
                Error frequency : 40
                Invalid working area
                Error present
                ================================================== ===========
                E R R O R M E M O R Y R E P O R T
                -------------------------------------
                Date: 12/22/09 15:01:33
                ECU: LCM_III
                JobStatus: OKAY
                Variant: LCM_III
                -------------------------------------------------------------
                RESULT: 1 errors in error memory !
                -------------------------------------------------------------
                22 vertical headlight control potentiometer, wire open
                Error frequency : 1
                Error present
                ================================================== ===========
                E R R O R M E M O R Y R E P O R T
                -------------------------------------
                Date: 12/22/09 15:01:35
                ECU: ZKE3_GM1
                JobStatus: OKAY
                Variant: ZKE3_GM1
                -------------------------------------------------------------
                RESULT: 1 errors in error memory !
                -------------------------------------------------------------
                148 DWA-LED: open circuit or cable DWAL, KL30
                Error frequency : 1
                Static error
                ================================================== ===========

                Se mikä on omituisinta onse, että varotusvalokuviot alkaa vasta sitten ku lyö inpan johdon kiinni. Eilen tosin sain läpimurron siinäkin. Hetken aikaa kun istuin inpan johto kiinni, niin huomasin myös sen, että siirtopumppu ei pyöri kun inpan johto on kiinni ja hehkuvalo palaa sekä lataus, öljynpaine ja abs-valo palaa himmeenä. Siinä istuskellessani yhtäkkiä valot kirkastu ja hehkuvalo sammu ja dde päästi sisään. Siellä ei ollu vikakoodeja. Hetekn ku rämppäsin avainta sekä virrat päälle/pois niin sain taas hehkun päälle ja muut himmeesti palamaan. Taas ku jumppas virtoja sekä avainta, niin vika ei tullu enää päälle. Samalla huomasin myös, että ennen näkyvissä ollut varotusvalojen lievä "vilkkuminen" virtojen päällä ollessa on poistunu. Oisko ollu vaan joku bitti poikittain?

                Tuosta akusta... Ei se varmasti vielä oo vainaa, ku on kestäny Webaston käyttöä sen tyhjenemisen jälkeen. ja eikös AGM pitäis kestää noita tyhjenemisiäkin ja älylaturilllahan ne saa elvytettyä?

                Sitä nyt sitte inpalla myös kattelin, että ku laitto virrat päälle, nii pre-supply pressure oli 3,4 ja rail pressure 0 ja välillä välähti 10,3 taulussa. Sitte ku auton käynnisti, niin pre oli n. 3,5 ja rail oli alle 300, välillä saatto käydä 307mbar. Sitte ajossa raili kävi parhaimmillaan vedätyksessä n. 1136mbar ja normiajolla pyöri siinä alle 500. Onko nuo lukemat normaaleja?

                Comment

                • fraatti
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 4628
                  • Tampere

                  #9
                  virtalukon pohja kaput?
                  F11 535dX LCI
                  Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                  Comment

                  • Samppae39
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2009
                    • 1638
                    • Vähäkyrö

                    #10
                    Virtalukon pohjaa olen itsekin pohtinut ja tiedustellut jo saatavuutta. Sen vaihdan ensimmäisenä, jos vielä nuo oireet jatkuu.

                    Comment

                    • Samppae39
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2009
                      • 1638
                      • Vähäkyrö

                      #11
                      Oireet jatkuu. Nyt on kolme eri moodia starttauksessa. Kun laittaa virrat päälle, niin a) latauksen ja öljynpaineen valot himmeitä, sekä hehkun valo himmeä ja ei sammu -> kun avaimesta vääntää, niin mitään ei tapahdu. b) kaikki valot palaa normaalisti, mutta abs-valo jää päälle ja on himmeä -> startti pyörittää, mutta ei meinaakkaan käynnistyä. c) kaikki pelaa normaalisti. Oireet menee ohi, ku rumppaa virtoja päälle ja pois, jsokus riittää kerta pari, joskus kymmenkunta. Nyt tässä kirjottaessa hokasin, että en oo koittanu suriseeko siirtopumppu ku nuo valot palaa miten sattuu. Pumppuhan ei surrannu, ku inpan johto oli kiinni ja valot palo miten sattuu. Huomenna hankin sen virtalukonpohjan. Raportoin sitten auttoko se.

                      Comment

                      • Samppae39
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2009
                        • 1638
                        • Vähäkyrö

                        #12
                        Virtalukon pohjassa oli vika. Nyt kaikki pelaa taas

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎