Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 540 vaeltava tyhjäkäynti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • reekoon
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2007
    • 3426
    • Funktion Absoluuttisessa Matemaattisessa Summassa

    E39 540 vaeltava tyhjäkäynti

    tällaista oireilua ollut muutamana viime päivinä. Klikkaa kuvaa niin näet videon.



    Normaalisti tyhjäkäynti pysyy ilmastoinnin ollessa päällä tasaisesti tuon alimman viivankohdalla mutta nyt tosiaan vaeltelee hieman. Autosta on kyllä Katit aivan pasana, kilisee ja kolisee ja varmaankin hieman tukossa, joten voisiko vaikuttaa tähän vai olisiko ihan tyhjäkäynti moottori menossa? missä muuten sijaitsee tämä tyhjäkäntimoottori vai onko näissä sellaista. toinen mikä tuli mieleen niin jokin ilamvuoto jossain mutta missä? norsunkärsä on kuin pakasta vedetty? jokin liitinkin voisi tietty olla mutta mikä?

    Kiitos avauista
    E91 335iA MSport LCI| Titan Silver
    JB4|E85 BEF|IC|Evolve DP|Walbro450|NGK|BMS DCI|PhoenixRacing CP|H&R|xHP S3|BBS CH-R


    E36 316i Compact Hellrot

    Ex. E39 540iA 1997 Oxford Green
    Ex. E39 M5 2001 Oxford Green
  • -Mage-
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2005
    • 295
    • Vantaa

    #2
    Pari ideaa...
    Olisko imusarjan tiivisteet tulleet tiensä päähän, taitaa olla jo "tyyppivika". Omassa oli hieman samanlaista ongelmaa joskus, tosin ei noin suurta heitoa kierroksisa, oli imusarjassa pieni halkeama

    Miten pahassa kunnossa ne katit on? Toimiiko auto ok kunnon kiihdytyksessä, jos katit pahasti tukossa niin sen kyllä huomaa kun ei oikein kulje <- ei välttämättä jaksa kone kiertää edes loppuun asti.

    Comment

    • reekoon
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2007
      • 3426
      • Funktion Absoluuttisessa Matemaattisessa Summassa

      #3
      kilisee ihan kivasti. On ollut huomattavissa pientä voiman puutosta kiihdyttäessäkin.

      Jos kyseessä olisi imusrajan tiivisteet, onnistuuko niiden vaihto imusarja kiinni autossa vai pitääkö koko hässäkkä ottaa irti? etupään nyt luulisi ainakin voivan vaihtaa, mutta takapää?
      E91 335iA MSport LCI| Titan Silver
      JB4|E85 BEF|IC|Evolve DP|Walbro450|NGK|BMS DCI|PhoenixRacing CP|H&R|xHP S3|BBS CH-R


      E36 316i Compact Hellrot

      Ex. E39 540iA 1997 Oxford Green
      Ex. E39 M5 2001 Oxford Green

      Comment

      • V-Power
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2006
        • 1333
        • Varsinais-Suomi

        #4
        Originally posted by reekoon View Post
        tällaista oireilua ollut muutamana viime päivinä. Klikkaa kuvaa niin näet videon.



        Normaalisti tyhjäkäynti pysyy ilmastoinnin ollessa päällä tasaisesti tuon alimman viivankohdalla mutta nyt tosiaan vaeltelee hieman. Autosta on kyllä Katit aivan pasana, kilisee ja kolisee ja varmaankin hieman tukossa, joten voisiko vaikuttaa tähän vai olisiko ihan tyhjäkäynti moottori menossa? missä muuten sijaitsee tämä tyhjäkäntimoottori vai onko näissä sellaista. toinen mikä tuli mieleen niin jokin ilamvuoto jossain mutta missä? norsunkärsä on kuin pakasta vedetty? jokin liitinkin voisi tietty olla mutta mikä?

        Kiitos avauista
        Itsellä samaa vikaa e39 540i:ssä ja olen tähän mennessä puhdistanut tyhjäkäyntiventtiilin ja vaihtanut haitariputken sisäpuolella olevan tiivisteen, joka oli poikki.Kuvittelin sen olevan ilmavuodon syy, mutta ei noista ollut apua, mullakin haitariputki on ihan ehjä.Kysyin ohimennen paikallisesta varaosapuljusta hintaa tuolle tyhjäkäyntiventtiilille niin kertoi sen maksavan n.500e siihen rahaan siedän pienet humppailut.Todettakoon, että en saanut sitä tyhjäkäyntiventtiiliä kunnolla jarrukliinerillä puhtaaksi, en tiedä pitäiskö sitä liottaa puhtaaksi?Muilla ideoita?
        Tyhjäkäyntiventtiili sijaitsee tuon moottorin muovikatteen alla. Haitariputkesta lähtevä, kahdeksi haarautuvaa, paksumpaa putkea seuraat niin et voi missata.
        Last edited by V-Power; 30-12-2009, 14:46.
        E36 95 316i Sedan
        E39 97 540i Touring
        E46 99 320Ci Coupe
        E53 01 X5 4,4 V8
        E65 05 730d
        F10 11 523i Sedan
        F90 08 320i Sedan

        Comment

        • aripaa
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2006
          • 520
          • Kuhmo

          #5
          Originally posted by reekoon View Post
          kilisee ihan kivasti. On ollut huomattavissa pientä voiman puutosta kiihdyttäessäkin.

          Jos kyseessä olisi imusrajan tiivisteet, onnistuuko niiden vaihto imusarja kiinni autossa vai pitääkö koko hässäkkä ottaa irti? etupään nyt luulisi ainakin voivan vaihtaa, mutta takapää?
          Minkäs vuosimallinen auto on!

          Meikällä samoja probleemia 9/98 mallisessa m62tu:ssa
          Ext. bmw:t
          e28 518i -87
          e34 518i -92
          e39 540ia sedan 7/98
          e39 540ia sedan 9/98
          e39 540ia tour. 12/98
          E34 525i Touring 7/92

          Vikakoodien lukua/nollausta.

          e39 540 ia sedan 7/96

          Comment

          • reekoon
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2007
            • 3426
            • Funktion Absoluuttisessa Matemaattisessa Summassa

            #6
            vuosimalli on 4/97. Itse luulen vian kyllä nyt johtuvan siitä, että katalysaattorit ovat täysin tukossa. Siis mikä kilinä/sihinä sieltä lähtee ja pako äänet tukkoiset vaikkei autossa ole enää väli äänen vaimentimia ollenkaan.
            E91 335iA MSport LCI| Titan Silver
            JB4|E85 BEF|IC|Evolve DP|Walbro450|NGK|BMS DCI|PhoenixRacing CP|H&R|xHP S3|BBS CH-R


            E36 316i Compact Hellrot

            Ex. E39 540iA 1997 Oxford Green
            Ex. E39 M5 2001 Oxford Green

            Comment

            • reekoon
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2007
              • 3426
              • Funktion Absoluuttisessa Matemaattisessa Summassa

              #7
              Well well, tänä aamuna katalysaatoreista lähti sellainen ääni kuin olisi dumblo palikoita pessyt pesukoneessa heh pitäis varmaan vaihtaa. Huhtikussa katsastus ja viimeksi kun kävin niin mainitsi, ettei ensi kerralla enää kannata näillä kateilla tulla katsastukseen... Oraakkeli...
              E91 335iA MSport LCI| Titan Silver
              JB4|E85 BEF|IC|Evolve DP|Walbro450|NGK|BMS DCI|PhoenixRacing CP|H&R|xHP S3|BBS CH-R


              E36 316i Compact Hellrot

              Ex. E39 540iA 1997 Oxford Green
              Ex. E39 M5 2001 Oxford Green

              Comment

              • -Mage-
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2005
                • 295
                • Vantaa

                #8
                Originally posted by reekoon View Post
                Jos kyseessä olisi imusrajan tiivisteet, onnistuuko niiden vaihto imusarja kiinni autossa vai pitääkö koko hässäkkä ottaa irti? etupään nyt luulisi ainakin voivan vaihtaa, mutta takapää?
                En ole miettinyt edes että yrittäisi irroittamatta vaihtaa, voi olla aika haateellista. Jos ne tiivisteet vaihtaa niin kaikki vaan kerralla, ei tarvitse vuoden päästä avata uudestaan...

                Originally posted by reekoon View Post
                Well well, tänä aamuna katalysaatoreista lähti sellainen ääni kuin olisi dumblo palikoita pessyt pesukoneessa heh pitäis varmaan vaihtaa. Huhtikussa katsastus ja viimeksi kun kävin niin mainitsi, ettei ensi kerralla enää kannata näillä kateilla tulla katsastukseen... Oraakkeli...

                Toisaalta jos katit kerran kolisee paljonkin niin kannattanee aloittaa korjailu niistä.

                Comment

                • Cell
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 7037
                  • Uusikaupunki

                  #9
                  Pitäisi onnistua imusarjaa irroittamatta vaihto (jos saa avaimen vaan mahtumaan väliin), mutta ongelmana on se että päädyn ruuvit on yleensä aivan perkeleen piukassa ja nuljaantuu helposti. Imusarjan irroittamalla vaihto menee luultavasti yhtä nopeasti kuin ilmankin, sen verran helppo toimenpide on. Imusarjan ja kannen väliset tiivisteet on usein ehjät, mutta päätyjen tiivisteet painuvat kasaan. Nekin kyllä yleensä pitävät siihen asti että pääty avataan. Huohotinventtiili sinne kannattaa vaihtaa sitten samantien jos avaa, se on halpa ja hyvin suurella todennäköisyydellä jotenkin rikki, yleisin vika- ja imuvuotokohde. Painuneet/vuotavat päätyjen tiivisteet ei tunnu aiheuttavan oikein mitään havaittavaa ongelmaa, vuotavat lähinnä öljyä ympäristöönsä.

                  Rikkinäiset katit tuskin aiheuttaa tyhjäkäynnin vaeltelua, tuo huohotinvena sen kyllä tekee. Kurkkaa mafilta kaasuläpälle menevä putki myös. Huohotinvena muistaakseni about 40e, päätyjen tiivisteet 5e/kpl.
                  325i -08
                  i3 REx -17
                  M5 -98 Imolarot
                  535i -90 N/A project (maatumassa)

                  Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                  Comment

                  • Janne69
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2007
                    • 41
                    • Satakunta

                    #10
                    Itellä on 540i -97, ja tyhjäkäynti tekee samaa välillä. Omasta meni toinen katti ja ajattelin sen johtuvan siitä. Vaihdoin Magnaflowt tilalle, eikä käynti parantunu. Kyseisestä autosta oli jossain vaiheessa bensasuutin tukossa ja kävi tosi huonosti. Se puhdistettiin, mut mun mielestä sen jälkeen on alkanu toi kierrosten seilailu, ni vois veikata jotain sen suuntasta..
                    - e39 540i 6v. manual farkku -97

                    Comment

                    • sparraaja
                      Newbiemmer
                      • Mar 2007
                      • 7

                      #11
                      hups, ei mitää
                      BMW e46 328i -99

                      Comment

                      • whector
                        Bimmer Rookie
                        • Apr 2009
                        • 169
                        • N/a

                        #12
                        mulla tekee samanlaista, kun lämpötila -1 - -10c välillä, mutta jos lämpimämpää tai kylmempää niin ei ongelmia. todella outo auto tuo e39...

                        Comment

                        • V-Power
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2006
                          • 1333
                          • Varsinais-Suomi

                          #13
                          Liikenne valoissa välillä kääntyy päät, kun alkaa tyhjäkäynnin humppaus. Kattovat varmaan, että haastaa skabaan, kun tuossa kaasuttelee
                          E36 95 316i Sedan
                          E39 97 540i Touring
                          E46 99 320Ci Coupe
                          E53 01 X5 4,4 V8
                          E65 05 730d
                          F10 11 523i Sedan
                          F90 08 320i Sedan

                          Comment

                          • arpuC
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2006
                            • 1377

                            #14


                            Siitä sitten vain tilailemaan katit. 60e/kpl ja alvia tulee 13e/kpl... Tulevat viikossa rapakon takaa.
                            Miks sä sytytit Bemarin palaa?
                            En löydä enää sun luo
                            Teitkö sä tän tahallaan?
                            Nyt kaikki palaa.

                            Comment

                            • reekoon
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2007
                              • 3426
                              • Funktion Absoluuttisessa Matemaattisessa Summassa

                              #15
                              Niin... tällaista ääntä ne meikäläisen katit pitää kylmänä...


                              E91 335iA MSport LCI| Titan Silver
                              JB4|E85 BEF|IC|Evolve DP|Walbro450|NGK|BMS DCI|PhoenixRacing CP|H&R|xHP S3|BBS CH-R


                              E36 316i Compact Hellrot

                              Ex. E39 540iA 1997 Oxford Green
                              Ex. E39 M5 2001 Oxford Green

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎