Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jäähdytysneste ongelma 530d e39

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • humala
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2005
    • 739
    • Kemi

    Jäähdytysneste ongelma 530d e39

    Moro

    Tässä tänään aloin vaihtelemaan tuota vesipumppua ja ajatuksena samalla ois vaihdella jäähdytysnesteet koska kovilla pakkasilla veti täysin jäähileelle nesteet ja väristä ei ottanu selvää mitä siellä on (vihreää otaksun) mutta kuitenkin päädyin punaisiin nesteisiin.

    Elikkä aloitin homman aukasemalla syylärin hanan ja katsoa paljon tulee nesteitä ulos tuli ehkäpä se litran verran, sittenpä mietin että tuskin tulvaa tulee jos tuon pumpun nyt irroittais ja tulihan sieltä noin 2 litraa ulos tavaraa.. Mutta mitens loput kun nyt on vesipumppu irtonaisena??

    Autossa on keula suht ylhäällä tällä hetkellä joten voi olla hankala saada kennostolta nesteitä pois ja onhan sitä webastollakin.. Ekaksi ajattelin huuhdella järjestelmän mutta sekoitus suhteet tuskin tulevat kovin tarkoiksi jos sinne noin 7-8 litraa jää vettä.. paineilmaa ajattelin myös koettaa ja mistäs letkusta sitä kannattais alkaa sinne tuuppaamaan kun tuo pumppu termostaatteineen on irti?

    Pikaisia vastauksia odottelen kun huomenna ois tarkoitus saada toi mutterikasa liikenteeseen..

    PS. Jos jollakin ois hyväkuntoinen taempi pohjapanssari ylimääräisenä niin tässä ois kiinnostunut ostaja..Oli melko säleinä sekin..
    E70 X5 3.0d -07
    E39 530da touring -99
    ex: E36 325i sedan -93
  • Mad_Mike
    BTCF Member
    • Apr 2009
    • 177
    • Oulun seutu

    #2
    Ota alavesiletku irti syyläristä tai termostaatti kotelosta. Sokka auki ja nitkuttelemalla ja vetämällä pois, voi olla tiukassa mutta kyllä se sieltä irtoaa. Itse eilen vaihdoin termostaatin ja alavesiletkun irrotuksella sieltä lapposi ihan kunnolla nesteet pois. (n.6l meni uutta nestettä)
    530XD LCI M-Sport

    ex E39 530iA M-Sport
    ex E39 530dAT

    Comment

    • duki
      Bimmer Rookie
      • Jun 2008
      • 36

      #3
      aloitetaan siitä että solla on jo väärän väristä nestettä sinne laitetaan vain sinistä mutta jos rahat ei riitä kestää kone myös vihreällä...

      Comment

      • humala
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2005
        • 739
        • Kemi

        #4
        Originally posted by Mad_Mike View Post
        Ota alavesiletku irti syyläristä tai termostaatti kotelosta. Sokka auki ja nitkuttelemalla ja vetämällä pois, voi olla tiukassa mutta kyllä se sieltä irtoaa. Itse eilen vaihdoin termostaatin ja alavesiletkun irrotuksella sieltä lapposi ihan kunnolla nesteet pois. (n.6l meni uutta nestettä)
        Kyllähän täs on alavesiletkut, termari, vesipumppu jo irti kuten sanoin ja nesteitä ei tullut ulos kuin 3 litraa ehkä juuri sen takia kun auton keula on pukkien päällä.


        Originally posted by duki View Post
        aloitetaan siitä että solla on jo väärän väristä nestettä sinne laitetaan vain sinistä mutta jos rahat ei riitä kestää kone myös vihreällä...
        Mikäs punaisessa värissä on vikana? Perustelut? Ja poistaako tämä ongelman jos käyn hakemassa nyt sitä sinistä tai vihreää litkua jos tahdon kuitenkin ne vanhat nesteet ulos koneesta??
        Last edited by humala; 19-01-2010, 12:29.
        E70 X5 3.0d -07
        E39 530da touring -99
        ex: E36 325i sedan -93

        Comment

        • peltone
          BTCF Member
          • Jan 2005
          • 8092
          • Willähde

          #5
          Originally posted by duki View Post
          aloitetaan siitä että solla on jo väärän väristä nestettä sinne laitetaan vain sinistä mutta jos rahat ei riitä kestää kone myös vihreällä...
          Voisin kysyä ihan samaa. Itsellä vihreetä ollu aina. Sininenhän on sitä mitä BMW-myyjältä saa että kai se jotenkin siihen liittyy..
          E30 316 -87
          E91 325i -06
          E61 530d -06
          F10 520d -14
          ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

          Comment

          • duki
            Bimmer Rookie
            • Jun 2008
            • 36

            #6
            Punanen ei ole tarkoitettu bmw:n alumiinimoottoreille ja piste.
            Vihreä käy ja kukkuu mutta jossain vaiheessa tapahtuu poks ja rupee paisunta säiliöt tirisee ja murenee käsiin. ja voi han sitä vihreätä sinne laittaa jos ei aijo ajaa autolla 5vuotta enempää.
            Bmw on sellainen auto että se ei tykkää mistään muusta kun vaan sellaisista varaosista ja aineista mitä tehdas suosittelee.
            Ja jos laittaa sinistä niin kyllä hän ne vesipumput, termarit, jäähdyttimet sun muut roinat kestää paljon pidempään. eikä tule turhia viesteja että bmw on paska ja sitä sun tätä on rikki.
            Ja jos ei riitä rahat kunnon varaosiin ja litkuihin niin aina voi ostaa ooppelin.

            Comment

            • Pekuz
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2008
              • 687
              • Pirkanmaa

              #7
              Periaatteessa oikea jäähdytinneste on G48 luokituksen tavaraa, joka on sinistä. Kattokaa korrekin nettisivuilta.. Ja punainen neste ainakin vuotaa helpommin, muuten en tiedä onko sen käytöstä mitään haittaa..
              ''No smoke without a fire, but no fire without a diesel''

              Comment

              • Cell
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 7037
                • Uusikaupunki

                #8
                Originally posted by humala View Post
                Mikäs punaisessa värissä on vikana? Perustelut? Ja poistaako tämä ongelman jos käyn hakemassa nyt sitä sinistä tai vihreää litkua jos tahdon kuitenkin ne vanhat nesteet ulos koneesta??
                Punaista ei saa sekoittaa muihin, ja koko järjestelmän kunnollinen huuhtelu on aikamoinen operaatio.

                Kellään tietoa mitä noi eri speksit velvoittaa jäähdytinnesteeltä?

                edit: jenkkifoorumeilla sedät on ainakin sitä mieltä että muoviosien kestoikä on paljon huonompi noilla vihreillä kuin G48 litkulla. Tiedä sitten.
                325i -08
                i3 REx -17
                M5 -98 Imolarot
                535i -90 N/A project (maatumassa)

                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                Comment

                • humala
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2005
                  • 739
                  • Kemi

                  #9
                  Originally posted by Cell View Post
                  Punaista ei saa sekoittaa muihin, ja koko järjestelmän kunnollinen huuhtelu on aikamoinen operaatio.

                  Kellään tietoa mitä noi eri speksit velvoittaa jäähdytinnesteeltä?

                  edit: jenkkifoorumeilla sedät on ainakin sitä mieltä että muoviosien kestoikä on paljon huonompi noilla vihreillä kuin G48 litkulla. Tiedä sitten.
                  Kiitos johan tuli asiallisempikin vastaus tähän.. Eli kuitenkin viisain kun käyn hakemassa vihreet tai siniset nesteet kun todennäköisesti sitä tuolla on koska järjestelmä ei välttämättä tule täysin tyhjäksi vanhoista nesteistä..

                  Ja Dukille kysymys että miten tähän asiaan liittyy kenenkään rahatilanne?? Joskus kuitenkin on järjetöntä lähtee tuolta marmoritiskiltä hakemaan vastaavia osia mitä saa muistakin paikoista huomattavasti halvemmalla..

                  Mut kait se niin on että bmw tykkää kun varaosalaatikossa on bmw logo..
                  E70 X5 3.0d -07
                  E39 530da touring -99
                  ex: E36 325i sedan -93

                  Comment

                  • Mad_Mike
                    BTCF Member
                    • Apr 2009
                    • 177
                    • Oulun seutu

                    #10
                    [quote=humala;1899824]Kyllähän täs on alavesiletkut, termari, vesipumppu jo irti kuten sanoin ja nesteitä ei tullut ulos kuin 3 litraa ehkä juuri sen takia kun auton keula on pukkien päällä.

                    okei okei, luetaan tarkemmin ens kerralla
                    530XD LCI M-Sport

                    ex E39 530iA M-Sport
                    ex E39 530dAT

                    Comment

                    • Wiking
                      BTCF Member
                      • Dec 2005
                      • 1647
                      • Laihia

                      #11
                      Ite vaihdatin tohon mun omaan e39 535 punaset nesteet jakopääremontin kanssa samaan konkurssiin..

                      Miksei muka punaista saisi käyttää? Sillä on kumminkin BMW:n hyväksyntä?

                      "Pakkasneste jos PUNAINEN 5l VAG TL-VW774D/F = G12


                      Soveltuu useimmille jäähdytinnestettä käyttäville polttomoottoreille. Suositeltava vaihtoväli 4 vuotta. Suojaa tehokkaasti korroosiolta, sisältää korroosioinhibiittorin ja monoetyleeniglykolia. Osittain biologisesti hajoavaa. 1:1 sekoitussuhteella pakkaskestävyys -37°C Täyttää vaatimukset: BMW N 600 69.0, Mercedes-Benz 325.3, Ford / Jaguar CMR 8229/WSS-M97B44-D Opel-GM-Saab GM 6277M, Nissan 10120 NDS00, Renault + RVI 41-01-001 /- - Q Type D Toyota TSK 26016, Volvo 128 6083 / 002, VAG TL-VW 774 D/F = G12"


                      Tietääkseni asia on niin, että ei ole vitunkaan väliä mitä väriä siellä käyttää, kunhan niitä ei sekoittele keskenään...
                      Nyt
                      BMW 330e g21 M-Sport
                      Ennen
                      BMW 320d f31 M-Sport, BMW 320d f30, BMW 520d e60, BMW 520d e61, BMW 330d e90, BMW 320 e46 cabi, Audi A4 S-line 2.0 TDi B7, BMW ALPINA D10, BMW 330 xia feislift e46, BMW M5 e39, BMW 535 e39, BMW 730 e38, BMW 328 coupe e36, BMW 525 TDSa e34, BMW 324 TDic e30, BMW 320 coupe e36, VW Golf mkII 1.8i

                      Comment

                      • duki
                        Bimmer Rookie
                        • Jun 2008
                        • 36

                        #12
                        Voi käyttää mutta se ei ole TÄYS ALUMIINI MOOTTOREILLE TARKOITETTU!!! äläkä sitten itke että sulla menee paisarin korkki tai säiliö paskaks tai muut kohdat rupee vuotaa...!!!!!
                        eikä kaikkiin teksteihin kannata lukee tunget varmaan paskaakin tankkiin jos siinä on bmw logo. ))
                        VAIN TEHTAAN ANTAMAT OHJEET OVAT OIKEAT nimimerkillä "kokemusta on" kun oon testannu noita eri menetelmiä...
                        Last edited by duki; 19-01-2010, 20:25.

                        Comment

                        • Wiking
                          BTCF Member
                          • Dec 2005
                          • 1647
                          • Laihia

                          #13
                          Originally posted by duki View Post
                          Voi käyttää mutta se ei ole TÄYS ALUMIINI MOOTTOREILLE TARKOITETTU!!! äläkä sitten itke että sulla menee paisarin korkki tai säiliö paskaks tai muut kohdat rupee vuotaa...!!!!!
                          eikä kaikkiin teksteihin kannata lukee tunget varmaan paskaakin tankkiin jos siinä on bmw logo. ))
                          VAIN TEHTAAN ANTAMAT OHJEET OVAT OIKEAT nimimerkillä "kokemusta on" kun oon testannu noita eri menetelmiä...
                          Punainen on tietääkseni parempaa kuin vihreä ja kyllä olen niin köyhä, että en ala maksamaan sinisestä jäähdytinnesteestä 70e, ku punaisen saa 30e. (vihreän taitaa saada alle 20e)

                          Muutenkin remontti,jossa nesteet samalla vaihdoin maksoi yli 3ke. Niin en sit halunnu maksaa jäähd.nesteestäki yli tupla hintaa..
                          Nyt
                          BMW 330e g21 M-Sport
                          Ennen
                          BMW 320d f31 M-Sport, BMW 320d f30, BMW 520d e60, BMW 520d e61, BMW 330d e90, BMW 320 e46 cabi, Audi A4 S-line 2.0 TDi B7, BMW ALPINA D10, BMW 330 xia feislift e46, BMW M5 e39, BMW 535 e39, BMW 730 e38, BMW 328 coupe e36, BMW 525 TDSa e34, BMW 324 TDic e30, BMW 320 coupe e36, VW Golf mkII 1.8i

                          Comment

                          • Cell
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2004
                            • 7037
                            • Uusikaupunki

                            #14
                            Wiking: Ei siinä punaisen käytössä muuta, mutta tosiaan lämppärin ym. huuhtelu voi olla kohtalaisen anaalista, eipä ole konkreettista kokemusta mitä siitä sekotuksesta seuraa mutta ainakin annetaan ymmärtää joka puolella ettei ainakaan hyvää.

                            Vihreää on aina ollu omissa rakkineissa, eikä ole yhdessäkään ongelmia ollut vuotojen tms kanssa. Tämä ei silti tarkoita etteikö vaikuttaisi osien kestoikään, mutta kokemusta asiasta ei ole ja aion käyttää vihreää jatkossakin.

                            duki: 530d motti ei ole täysalumiininen, mitäs siihen sanot
                            325i -08
                            i3 REx -17
                            M5 -98 Imolarot
                            535i -90 N/A project (maatumassa)

                            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                            Comment

                            • humala
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2005
                              • 739
                              • Kemi

                              #15
                              Originally posted by duki View Post
                              Voi käyttää mutta se ei ole TÄYS ALUMIINI MOOTTOREILLE TARKOITETTU!!! äläkä sitten itke että sulla menee paisarin korkki tai säiliö paskaks tai muut kohdat rupee vuotaa...!!!!!
                              eikä kaikkiin teksteihin kannata lukee tunget varmaan paskaakin tankkiin jos siinä on bmw logo. ))
                              VAIN TEHTAAN ANTAMAT OHJEET OVAT OIKEAT nimimerkillä "kokemusta on" kun oon testannu noita eri menetelmiä...
                              enpä mie oo koskaan itkeny vaikka mitä ois noista menny paskaksi..odottelenkin tässä et millos tuo kansi alkaa vuotamaan niin saapahan hyvän syyn purkaa kansi pois ja poistaa yhden katki menneen hehkun..

                              joo se huuhtelu oli anaalista todellakin..tulihan tuota huljuteltua letkulla toista tuntia että vain vettä oli sisällä ja tuskinpa noi vanhat kaikki lähti..mut seuraillaan tilannetta meneekö mössöksi..sittenhän saa taas jotain tekemistä..

                              Kuitenkin aika erikoista ettei oo enempää tietoa nesteiden vaihdosta kun näyttäis vihreillä olevan 3vuotta vaihtosuositus ja punasilla 4..

                              Mutta kuitenkin onkait tässä elämässä suurempiakin asioita kuin jotkut bemarin jäähdytysnesteet..
                              Last edited by humala; 20-01-2010, 00:33.
                              E70 X5 3.0d -07
                              E39 530da touring -99
                              ex: E36 325i sedan -93

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎