e39 525i lambda vika, ehkä?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Gyrus
    Bimmer Rookie
    • Apr 2007
    • 72

    e39 525i lambda vika, ehkä?

    Elikkä luin vikakoodit eilen ja antoi tuollaisen. Oireet ovat olleet että tyhjäkäynti heijaa aina joskus.

    202 Lambda regulation limit exceeded : Oxygen sensor 1 Bank 1 . Cylinder 1-3; after catalytic converter 181 & 227 Mixture Deviation : bank 1

    Sitten nollasin koodit ja sama tuli heti uudestaan. Lähdin ajamaan ja nyt syttyi pakokaasu arvot heittää valokin mittaristoon.

    Nyt aloin katsomaan realoem sivuilta että lambdoja on neljä kappaletta? Oletanko oikein jos vaihdan tuon etummaisen ryhmän alemman sensorin? Mikä noiden eri sensorien tehtävät ovat?


    Sitten mistä saan halvimmalla tuon lambdan? motonet näyttää myyvän NGK/NTK 4-johtoista lambdaa, mutta onko tuo sama kuin bemarin oma vain että johtojen pituudet eri? vai moniko johtoinen se bemarin oma on? ja onhan se normaali lamda ettei laajakaista?

    pikaisia vastauksia odotellaan kun pitäis viikonloppuna lähteä pitemmälle reissulle..
    Last edited by Gyrus; 26-01-2010, 09:51.
    Plymouth Duster -70, BMW 520dx F11 -16
  • Gyrus
    Bimmer Rookie
    • Apr 2007
    • 72

    #2
    Luin vielä tarkemmin vikakoodilistaani ja aikaisemmalla kerralla ennen nollausta näytti muutakin

    202 Lambda regulation limit exceeded : Oxygen sensor 1
    Bank 1 . Cylinder 1-3; after catalytic converter + 187 Tension After KAT-Sonde Bank 2 > 203 Lambda regulation limit exceeded : Oxygen sensor 2
    Bank 2 . Cylinder 4-6; after catalytic converter # 171 Engine throttle valve
    Plymouth Duster -70, BMW 520dx F11 -16

    Comment

    • Tojopa
      BTCF Member
      • Mar 2004
      • 1592
      • Kuopio

      #3
      Tuskinpa sieltä lambda on mennyt, vaikka vikakoodeista voisi hätäisesti sellaista päätelläkin. Varsinainen syy on varsin todennäköisesti imuvuoto, ja usein noista M54 koneista vika löytyy huohotusjärjestelmästä, eli joko jokin letku rikki tai sitten öljyseparaattori vaihtokunnossa.

      Comment

      • Gyrus
        Bimmer Rookie
        • Apr 2007
        • 72

        #4
        pitää vissiin koittaa suihkutella letkujen päälle starttipilottia ja katsoa vaikuttaako käyntiin niin näkee imuvuodot.

        Mites eihän sillä pitäis olla väliä vaikka oliskin vuoto huohotuspuolella? eikös se vaan pukkais sit öljyhöyryt ulkoilmaan? vai minkälainen ajatus tuossa bemarin huohotuksessa on? (tiedän kyllä miten pcv venttiilit ja normaalit huohotukset toimivat, kuten myös pakosarjoihin johdettavat huohotukset, joten älkää laittako wiki linkkiä missä vain normi periaate)
        Plymouth Duster -70, BMW 520dx F11 -16

        Comment

        • Cell
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 7037
          • Uusikaupunki

          #5
          Älä suihkuttele starttipilottia vaan irroita ja vääntele ihan käsin. Usein vika jää huomaamatta suihkutteluilla ja joutuu kuitenkin irrottelemaan osia. Yksi perus vikapaikoista on noiden imusarjan alla olevien letkujen ja putkien lisäksi maf -> kaasuläppä -putki, yleensä ennemmin molemmat kuin vain toinen.

          Vikakoodi tosiaan kertoo lambdasäädön olevan tapissa, eli korjaukselle annettu maksimiarvo ei vielä riitä normalisoimaan seosta.

          Rikkinäinen separaattorin kalvo päästää ilmaa suoraan imusarjaan -> imuvuoto.
          325i -08
          i3 REx -17
          M5 -98 Imolarot
          535i -90 N/A project (maatumassa)

          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

          Comment

          • Gyrus
            Bimmer Rookie
            • Apr 2007
            • 72

            #6
            vika selvisi tällä kertaa helposti, elikkä kun olin lapissa uutenavuotena ja laturi hajosi niin paikallinen korjaaja vaihtoi sen ja jätti näköjään imupuolen putken klemmarin löysälle ja nyt se oli sitten täysin irti. Se kiinni ja kuittasin viat ja vika korjaantui.

            Kiitos hyvistä neuvoista.
            Plymouth Duster -70, BMW 520dx F11 -16

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #7
              Originally posted by Gyrus View Post
              vika selvisi tällä kertaa helposti, elikkä kun olin lapissa uutenavuotena ja laturi hajosi niin paikallinen korjaaja vaihtoi sen ja jätti näköjään imupuolen putken klemmarin löysälle ja nyt se oli sitten täysin irti. Se kiinni ja kuittasin viat ja vika korjaantui.

              Kiitos hyvistä neuvoista.
              Eli muillekkin vastaisuuden varalle.
              Ensinnäkin näissä M52TU ja M54 koneissa Lambdat ja katit ovat ikuisia.
              Nämä lambdaherjat/ja koneen vikavalon syttymiset johtuvat aina imuvuodoista.
              Ensimmäinen tsekattava kohde on massamittarin jälkeiset isot haitari-imuputket ja niissä missä resonattori ko.putkessa on, myös sen lähtö.
              Jos niissä ei ole irroitettuna valoa vasten tutkittuna murteimia, tsekataan imusarjan peitemuovin alta löytyvä pitkä alipaineletku(varsinkin alapuolelta). Mikäli sekin on ehjä, tarkistetaan imusarjan takaa löytyvä kuminen peiteholkki. Mikäli tämäkin on ehjä, läpikäydään imusarjan alla olevat kumiletkut ja niiden päät jotta eivät ole halki.
              Mikäli nämä kaikki ok, tsekataan huohotinputki ylä ja alapään haitariosat(jos vuotaa=öljysumussa/pölyssä).
              Jos tämäkin ehjä, katsotaan että oljykorkin tiiviste on ehjä/ei poikki.
              99% kaikista vikavalon sytyttävistä ongelmista ja ns."lambdaherjoista" loppujen lopuksi löytyy joistan edellämainituista IMUVUODON aiheuttajista.
              ....ja kyllä, se huohotinputken katkeaminen aikaansaa muutakin kuin "käryjen" pääsemisen ulkoilmaan. Eli se aiheuttaa massiivisen imuvuodon, jolloin kone saa ilmaa mikä ei virtaa massamittarin läpi ja jota ei silloin huomioida polttoaineen ruiskutuksen määrässä. Kone käy tällöin laihalla(=tukkoinen, nykiii, tehoton), jonka lambda sitten haistaa ja sytyttää vikavalon.
              Tämä koskee siis nimenomaan e46:sen ja e39:ssä VAIN 9/98-uudempia m52TU/m54 koneita.

              Comment

              • Pasi_K
                Bimmer Fanatic
                • Apr 2003
                • 686
                • Tyrnävä

                #8
                Jos huohotinjärjestelmä on kunnossa näissä M52TU/M54 niin mitä pitäisi tapahtua kun öljykorkin aukaisee? Kierrokset nousee vai laskee?
                Vaimolla E65 ja pojalla E60, itellä tuulen huuhtoma perse.

                Tsekkaa myytävät osat tästä

                Comment

                • creative 22
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2005
                  • 560
                  • Alavus

                  #9
                  Ja jos huohotusjärjestelmä on kunnossa, kuuluuko moottorin sammuttamisen
                  jälkeen (noin 2s) kuulua se se ihmeellinen "Flaps" ääni tämä siis minulla M54 moottorissa?
                  Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

                  Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

                  BMW Freude Am Fahren

                  Comment

                  • FFRambler
                    Newbiemmer
                    • Sep 2010
                    • 3
                    • Joensuu

                    #10
                    Originally posted by Hemi View Post
                    Eli muillekkin vastaisuuden varalle.
                    Ensinnäkin näissä M52TU ja M54 koneissa Lambdat ja katit ovat ikuisia.
                    Nämä lambdaherjat/ja koneen vikavalon syttymiset johtuvat aina imuvuodoista.
                    Ensimmäinen tsekattava kohde on massamittarin jälkeiset isot haitari-imuputket ja niissä missä resonattori ko.putkessa on, myös sen lähtö.
                    Jos niissä ei ole irroitettuna valoa vasten tutkittuna murteimia, tsekataan imusarjan peitemuovin alta löytyvä pitkä alipaineletku(varsinkin alapuolelta). Mikäli sekin on ehjä, tarkistetaan imusarjan takaa löytyvä kuminen peiteholkki. Mikäli tämäkin on ehjä, läpikäydään imusarjan alla olevat kumiletkut ja niiden päät jotta eivät ole halki.
                    Mikäli nämä kaikki ok, tsekataan huohotinputki ylä ja alapään haitariosat(jos vuotaa=öljysumussa/pölyssä).
                    Jos tämäkin ehjä, katsotaan että oljykorkin tiiviste on ehjä/ei poikki.
                    99% kaikista vikavalon sytyttävistä ongelmista ja ns."lambdaherjoista" loppujen lopuksi löytyy joistan edellämainituista IMUVUODON aiheuttajista.
                    ....ja kyllä, se huohotinputken katkeaminen aikaansaa muutakin kuin "käryjen" pääsemisen ulkoilmaan. Eli se aiheuttaa massiivisen imuvuodon, jolloin kone saa ilmaa mikä ei virtaa massamittarin läpi ja jota ei silloin huomioida polttoaineen ruiskutuksen määrässä. Kone käy tällöin laihalla(=tukkoinen, nykiii, tehoton), jonka lambda sitten haistaa ja sytyttää vikavalon.
                    Tämä koskee siis nimenomaan e46:sen ja e39:ssä VAIN 9/98-uudempia m52TU/m54 koneita.
                    Mitenköhän kiireinen tämä on korjata? Tien päällä ilmottelee ja vielä ois reissua tekemättä enneku kotona oon. Pikaista vastausta odotellessa?

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #11
                      Originally posted by FFRambler View Post
                      Mitenköhän kiireinen tämä on korjata? Tien päällä ilmottelee ja vielä ois reissua tekemättä enneku kotona oon. Pikaista vastausta odotellessa?
                      Siis kaikki nämä m52/m54 koneiden imuvuodot on suhteellisen helppo korjata kun sen vain ensin paikallistaa.
                      Siitä kuitenkin lähdetään että tsekataan imusarjan ja massamittarin välinen iso haitari-imuputki.
                      Aivan hätäkorjauksena menee tässä kohtaa tien päällä muutama tiukka kierros tsiisusteippiä, kun vain muistaa sitten pikimmiten hakea ne muutaman euron uudet putket heti kun se vain on mahdollista.
                      Jos iso imuputki on IRROITTAMALLA tarkistettu ja se varmasti on ehjä, niin seuraavaksi kurkkimaan lampun kanssa imusarjan takapuolelle ja sieltä löytyviä ylimääräisen imulähtöjen kumisia suojahattuja.
                      Jos nekin on kunnossa niin imusarjan päältä kansi pois ja sen alta löytyvää letkua pyörittelemään(halkeaa alapuolelta).
                      Jos sekin on ehjä niin vielä kun kurkkaa huohotinputken yläpään haitarin, niin ne on kutakuinkin siinä mitä "tienpäällä" voi tehdä.
                      Eli sen jälkeen täytyy alkaa jo hieman kaiveleman ja tarkastamaan mm.venttiilikopan tiivisteen joka vanhemmiten painuu/kutistuu ja koska venttiilikopan kannen ruuvit ovat pohjaavaa mallia(kiristyy ainoastaan kiinnitysruuvin prikan alla olevan kumirenkaan pursituksella), alkaa ko.tiiviste helposti vanhemmiten vuotamaan.

                      Comment

                      • Mr.Speed

                        #12
                        Originally posted by Hemi View Post
                        Eli muillekkin vastaisuuden varalle.
                        Ensinnäkin näissä M52TU ja M54 koneissa Lambdat ja katit ovat ikuisia.
                        Nämä lambdaherjat/ja koneen vikavalon syttymiset johtuvat aina imuvuodoista.
                        loppujen lopuksi löytyy joistan edellämainituista IMUVUODON aiheuttajista.
                        Tämä koskee siis nimenomaan e46:sen ja e39:ssä VAIN 9/98-uudempia m52TU/m54 koneita.

                        Mulla menee omasta M54 B30 koneesta molemmat katalysaattorit vaihtoon. Katalysaattorin tehoaste liian alhainen (lohko1 ja 2). Imuvuotoja ei ole.

                        Comment

                        • FFRambler
                          Newbiemmer
                          • Sep 2010
                          • 3
                          • Joensuu

                          #13
                          Kiitos neuvoista, haitariletkuhan tuolta oli vähän halennu ja jeesusteipillä tilapäisesti korjattiin.

                          Comment

                          • Antsah
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2009
                            • 1776
                            • Oulu

                            #14
                            Originally posted by Mr.Speed View Post
                            Mulla menee omasta M54 B30 koneesta molemmat katalysaattorit vaihtoon. Katalysaattorin tehoaste liian alhainen (lohko1 ja 2). Imuvuotoja ei ole.
                            Eikä ne lambdatkaan nyt sentään ikuisia ole. Lambdojen valmistajien mukaankin ne tukkeutuu pikku hiljaa ne tulisi uusia välissä. Vaikkei ne välttämättä mitään vikaa aiheuttaisikaan.

                            Comment

                            Working...
                            X