Huoltovalon toiminta E39

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • jartsa02
    replied
    Originally posted by BMWFW24 View Post
    Tuossa TotalBMW:een jutussa käsiteltiin huoltovalojen toimintaa yleisesti, ei mitenkään e39:iin kohdennettuna.

    Sinänsä tuo muutoshan ei tarvi muuta kuin, että joku ohjelmanikkari tekee ECM:n ohjelmassa laskennan osalta koodin uudelleen. Tuntematta ohjelmointia ja elektroniikkaa asian tiimoilta, en usko että päällepäin on mitään näkyvää muutosta jollei jotain komponenttia ole piirilevyllä vaihdettu. Laskentatavan vaihtaminen tavallaan kesken jonkun mallisarjan valmistuksen ei luulisi olevan kovinkaan iso juttu.:think
    Siis tuo "e39"-mallinen mttari tuli ensimmäisenä e38:iin vuonna 94 ja siitä lähtien niissä tuo huoltovalon toiminta on ihan sama ollut vuosien varrella eikä se ole muuttunut mihkään .. viimeinen tuolla mittaristolla varustettu auto on X5 tuonne -06 saakka.

    Originally posted by Bmw Master
    Olikos niin, että alkupään neekerimalli e39:ssä ei ollut milkäänlaista ajotietokonetta josta kulutusta voisi tarkkailla?
    Joo, kyllä niistä löyty mittaria, jossa ei ole kuin lämpötilanäyttö .. sekin mittari kyllä tietää kulutukset, ne vaan löytyy sieltä salavalikosta.

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Olikos niin, että alkupään neekerimalli e39:ssä ei ollut milkäänlaista ajotietokonetta josta kulutusta voisi tarkkailla?

    Leave a comment:


  • BMWFW24
    replied
    Originally posted by Robi View Post
    Mitenköhän on...huomioidaanko total bmw lehdessä se tosiasia että USA:ssa E39 esiteltiin -97 kun Saksassa -95. Eli olisiko kuitenkin niin että kaikki e39:it haistelee polttoaineen kulutusta.
    Tuossa TotalBMW:een jutussa käsiteltiin huoltovalojen toimintaa yleisesti, ei mitenkään e39:iin kohdennettuna.

    Sinänsä tuo muutoshan ei tarvi muuta kuin, että joku ohjelmanikkari tekee ECM:n ohjelmassa laskennan osalta koodin uudelleen. Tuntematta ohjelmointia ja elektroniikkaa asian tiimoilta, en usko että päällepäin on mitään näkyvää muutosta jollei jotain komponenttia ole piirilevyllä vaihdettu. Laskentatavan vaihtaminen tavallaan kesken jonkun mallisarjan valmistuksen ei luulisi olevan kovinkaan iso juttu.:think

    Leave a comment:


  • Havis
    replied
    Originally posted by Robi View Post
    Mitenköhän on...huomioidaanko total bmw lehdessä se tosiasia että USA:ssa E39 esiteltiin -97 kun Saksassa -95. Eli olisiko kuitenkin niin että kaikki e39:it haistelee polttoaineen kulutusta.
    Total BMW on/oli englantilainen lehti, ei USAlainen, ja luulisin että brittein saarille E39 tuli myös jo -95. Toisaalta tuo Bentley opas sen sijaan taitaa olla USA painos.

    Leave a comment:


  • jartsa02
    replied
    e38:ssa on kyllä ihan alusta (vm. 94) saakka tuo samanlainen systeemi kuin e39:ssä.

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by BMWFW24 View Post
    :

    For the 1997 and later 5 series
    Koskeeko tämä vain vitos sarjaa, vai muuttuiko myös esim. E36 ja E38?

    Leave a comment:


  • Robi
    replied
    Mitenköhän on...huomioidaanko total bmw lehdessä se tosiasia että USA:ssa E39 esiteltiin -97 kun Saksassa -95. Eli olisiko kuitenkin niin että kaikki e39:it haistelee polttoaineen kulutusta.

    Leave a comment:


  • BMWFW24
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Onko tämä faktaa, että esim. loppupään e36 ottaa PA kulutuksesta huoltovälit, mutta vanhemmat muista asioista?
    Vanhempia malleja koskeva kohta on luettu TotalBMW-lehdestä, samaisessa jutussa kerrotaan myös tuo laskennan muuttumis ajankohta(1997).

    Tässä on myös suora lainaus Bentleyn e39-korjausoppaasta kohdasta 020-03:

    For the 1997 and later 5 series, BMW introduced an oil change interval based on fuel consumption. The advantages of this system is:

    * Fuel consumption is an accurate method of determining engine load and the need for service

    * The prosessing electronics are simple

    * Reseting of indicator before the scheduled time will not affect the time to the next service

    The SII is programmed to measure a set volume of consumed fuel. This volume varies between models, dependent on vehicle and engine sizes. The SII control unit receives a signal from the engine control module (ECM) when the vehicle is in use. As 20% of the programmed fuel volume is consumed, one of the green LEDs will go out. Each successive 20% of fuel consumption will cause the next LED to go out until 100% of the measured volume has been consumed. At this point the yellow LED will come on, indicating that service is due. When 108% of the measured volume has been consumed, the red LED will illuminate, indicating that service is overdue.
    Last edited by BMWFW24; 24-02-2010, 14:48. Reason: typo

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by BMWFW24 View Post
    Vuodesta 1997 eteenpäin...
    Onko tämä faktaa, että esim. loppupään e36 ottaa PA kulutuksesta huoltovälit, mutta vanhemmat muista asioista?

    Leave a comment:


  • BMWFW24
    replied
    Vuodesta 1997 eteenpäin huoltoväli on laskettu polttoaineen kulutuksen pohjalta. Aiemmin vanhemmat järjestelmät ottivat laskelmiin mukaan tiedot käynnistyksistä, kierrosnopeuksista, matkamittarin lukemasta ja moottorin käyntilämpötilasta.

    Leave a comment:


  • Risto113
    replied
    Originally posted by Peltsii View Post
    Eikös se tarkkaile ainakin kylmäkäynnistysten määrää tuohon lisäksi:think Näin ainakin E34:ssä
    Ei.

    Kylmäkäynnistksessä palaa paljon bensaa => huolto tulee aiemmin!

    Eli periaatteessa sittenkin...
    Laskenta perustuu ihan polttoaineen kulutukseen, ei mihinkään muuhun.
    Sinänsä loogista, mitä enemmän palaa bensaa, sitä kuluttavampaa se on öljyillekin.

    Tuon jäljellä olevan bensamäärän ennen huoltoa näkee muuten salavalikosta...

    Leave a comment:


  • Peltsii
    replied
    Eikös se tarkkaile ainakin kylmäkäynnistysten määrää tuohon lisäksi:think Näin ainakin E34:ssä

    Leave a comment:


  • Rahu
    replied
    Huoltoväli perustuu polttoaineen kulutukseen -> mitä raskaampi kaasujalka sitä nopeammin tulee öljynvaidon ajankohta.

    Leave a comment:


  • Carbonfiber
    replied
    Originally posted by Miihkis View Post
    Miten huoltoilmaisin toimii

    Löytyykö tietoa kuinka esimerkiksi E39 LED ilmaisinnäyttö laskee / mittaa huollon tarpeen? :think

    Onko järjestelmässä jotain älykkäämpää mittausta taustalla vai onko se vaikkapa käyntiajan ja käynnistysten suhteen tms. laskettava perusalgoritmi?

    Mikäli järjestelmä mittaa, mitä ominaisuuksia mitataan ja mistä? Miten mittauksia prosessoidaan?
    Polttoaineen kulutuksen mukaan. Matka on täysistä palkeista huoltoon ainakin alkupään malleissa noin karkeesti 15tkm.

    Leave a comment:


  • Miihkis
    started a topic Huoltovalon toiminta E39

    Huoltovalon toiminta E39

    Miten huoltoilmaisin toimii

    Löytyykö tietoa kuinka esimerkiksi E39 LED ilmaisinnäyttö laskee / mittaa huollon tarpeen? :think

    Onko järjestelmässä jotain älykkäämpää mittausta taustalla vai onko se vaikkapa käyntiajan ja käynnistysten suhteen tms. laskettava perusalgoritmi?

    Mikäli järjestelmä mittaa, mitä ominaisuuksia mitataan ja mistä? Miten mittauksia prosessoidaan?
Working...
X