Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 540i katalysaattoreista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Migu-
    Bimmer Rookie
    • Feb 2004
    • 93
    • Joensuu

    e39 540i katalysaattoreista

    Aloitin uuden aiheen kun aikaisemmat ei antanu vastausta kysymykseen. Elikkäs autona e39 540 touring vm 99. Oireili röpöttämällä eikä kiertänyt kuin kolme tonnia. Ensimmäinen oire kuitenkin oli pettänyt pakosarjan tiiviste, joka vinkui kuin syötävä. Tiivisteen pettäminen sai miettimään pakoputkiston tukkoa.

    Vikakoodeiksi antoi matkustajan puolelle sytytyshäiriöitä. Muita topicceja kahlatessa sain kuvan ettei puolavika ole kyseessä.

    Purin pakoputkiston irti ja kokeilin pelkillä pakosarjoilla. Auto toimii kuten pitääkin, ei moottorin häiriövaloja tai röpötystä. Matkustajan puoleinen pakosarjassa oleva "etummainen" pönttö (alempi kuva) oli tyhjä, kuskin puolella näkyi verkko.

    Kysymys kuuluukin, onko autossa yhteensä neljä kattia (ylemmän kuvan osat 1 ja 2 pöntöt sekä alemmassa kuvassa juuri ennen laippoja olevat pikkupöntöt) kun auton putkisto on juurikin kuvien kaltainen, vai ovatko katit vain ylemmän kuvan pidemmät pöntöt. Kuskin puoli mahtaa olla ehjä, kun siltä puolelta ei ole antanut kertaakaan vikakoodeja, onko järkevää vaihtaa myös sen puolen katti(t)?










    real oem antaa alemman kuvan pakosarja/pönttö kokonaisuudelle nimen: 01 Exhaust manifold with catalyst ZYL.1-4 1 09/1998 1162143749
    02 Exhaust manifold with catalyst ZYL.5-8 1 09/1998 11621437496
    Last edited by Migu-; 27-02-2010, 20:49.
    - E34 M5 Touring '93 -
  • maako77
    BTCF Member
    • Apr 2006
    • 234
    • Kotka

    #2
    katit on ylemmässä kuvassa..
    kateissa taitaa olla sama kuin ajovaloissa et aina kannattaa vaihtaa molemmat.
    Luultavasti toinenkaan ei enää kauan kestä jos toinen on jo poikinut.
    Ja katteja ei mun tietääkseni ole juuri missään kuin 2..
    Vauva moottoreissa 1 katti
    Last edited by maako77; 27-02-2010, 20:43.
    535xd f11 -11
    Ex.
    550iA Touring -06
    -545i A -04
    -535i sedan -88-
    -540i -10/97- 6-speed sedan
    -525i -89-
    -320i -98 4d-
    -535i sedan -88-
    -525tdsa touring -93-

    Comment

    • Vehkis
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2007
      • 1441
      • Turku

      #3
      maako77 on oikeassa tuosta kattien vaihdosta. Itsellä ex 535:ssa hajos ensin toinen katti, ja siitä parin kuukauden sisään toinen katti. Ne katin sisuskalut löyty itsellä peräpöntöstä, joten se kannattaa myös tarkistaa Onko venakopan tiivisteet vuotaneet öljyä tulppien koloihin? Jos on, niin se saattaa aiheuttaa sytyshäiriöitä, ja siitä johtuen rikkoa katit..
      Last edited by Vehkis; 27-02-2010, 20:58.
      Nyt: VW Golf 1.4 TSI 118kW -10
      ex E39 535iA -97
      sekä x määrä riisikippoja


      Kesäautona toimii vw kupla -65

      Comment

      • bavaria:39
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2004
        • 323
        • Kotka

        #4
        Pakosarjojen yhteydessä on esikatit, auton alla varsinaiset pääkatit. Näin siis on 9/98 ja jälkeen valmistetuissa m62tu moottoreissa.

        Comment

        • Migu-
          Bimmer Rookie
          • Feb 2004
          • 93
          • Joensuu

          #5
          Originally posted by Vehkis View Post
          maako77 on oikeassa tuosta kattien vaihdosta. Itsellä ex 535:ssa hajos ensin toinen katti, ja siitä parin kuukauden sisään toinen katti. Ne katin sisuskalut löyty itsellä peräpöntöstä, joten se kannattaa myös tarkistaa Onko venakopan tiivisteet vuotaneet öljyä tulppien koloihin? Jos on, niin se saattaa aiheuttaa sytyshäiriöitä, ja siitä johtuen rikkoa katit..

          Venttiilikopan tiivisteet vaihdoin molemmille puolille pakosarjan tiivisteiden yhteydessä, matkustajan puoli oli aika vuotavassa kunnossa. Kuinka tarkistit peräpöntön? laikalla putki poikki ja ravistellen?
          - E34 M5 Touring '93 -

          Comment

          • Vehkis
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2007
            • 1441
            • Turku

            #6
            Joo, putki poikki ja ravistelin.(ps. painaa muuten ihan mukavasti se peräpönttö..)
            Nyt: VW Golf 1.4 TSI 118kW -10
            ex E39 535iA -97
            sekä x määrä riisikippoja


            Kesäautona toimii vw kupla -65

            Comment

            • Migu-
              Bimmer Rookie
              • Feb 2004
              • 93
              • Joensuu

              #7
              Originally posted by bavaria:39 View Post
              Pakosarjojen yhteydessä on esikatit, auton alla varsinaiset pääkatit. Näin siis on 9/98 ja jälkeen valmistetuissa m62tu moottoreissa.

              Nyt siis nähtävästi käynyt niin että tuo matkustajan etukatti on sylkenyt sisuskalunsa jälkimmäiseen kattiin. Täytyy laikkailla putki kappaleiksi ja kurkkia mitä mistäkin pöntöstä löytyy. Mites sitten noita kasaan hitsaillessa, käy varmaan ihan normi mig-hitsi? Pitääkö uusien kattien kanssa varoa hitsauslämpöjen kanssa?
              - E34 M5 Touring '93 -

              Comment

              • Migu-
                Bimmer Rookie
                • Feb 2004
                • 93
                • Joensuu

                #8
                Originally posted by Vehkis View Post
                Joo, putki poikki ja ravistelin.(ps. painaa muuten ihan mukavasti se peräpönttö..)
                Joo, paino on tosiaan aika hurja. Koko putki on etukateilta lähtien yhtä ilman yhtäkään laippaliitosta. Meinas tulla hätä kun yksikseen irrottelin viimeisen kiinnikkeen ja koko paino jäi hentoisille käsille
                - E34 M5 Touring '93 -

                Comment

                • Cell
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 7037
                  • Uusikaupunki

                  #9
                  Se ei oo sitten mustaa rautaa se putki, kannattaa muistaa lankaa valitessa.
                  325i -08
                  i3 REx -17
                  M5 -98 Imolarot
                  535i -90 N/A project (maatumassa)

                  Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                  Comment

                  • Migu-
                    Bimmer Rookie
                    • Feb 2004
                    • 93
                    • Joensuu

                    #10
                    Originally posted by Cell View Post
                    Se ei oo sitten mustaa rautaa se putki, kannattaa muistaa lankaa valitessa.
                    Nyt alkoi huolestuttamaan, mitähän materiaalia se mahtaa olla ja millä se pitää hitsuutella? Ihmettelinkin voiko olla noin hyvän näköinen orkkisputki 240tkm ajetussa 11v vanhassa autossa.
                    Last edited by Migu-; 27-02-2010, 21:36.
                    - E34 M5 Touring '93 -

                    Comment

                    • Cell
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 7037
                      • Uusikaupunki

                      #11
                      Jotain rosterilaatua. Ei oo mikää ooppeli

                      Niin ja alkupään putket oli vissiin e39 v8:ssakin vielä kaksikerroksisia. Vai loppuikohan se noihin ekoihin katteihin :think
                      325i -08
                      i3 REx -17
                      M5 -98 Imolarot
                      535i -90 N/A project (maatumassa)

                      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                      Comment

                      • Vehkis
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2007
                        • 1441
                        • Turku

                        #12
                        Kyllä mä ainakin ihan normaali umpilangalla ne uudet katit tinasin kiinni, ja hyvin kesti ainakin sen ajan kun auto mulla oli ne saumat.
                        Nyt: VW Golf 1.4 TSI 118kW -10
                        ex E39 535iA -97
                        sekä x määrä riisikippoja


                        Kesäautona toimii vw kupla -65

                        Comment

                        • Ramzez
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2009
                          • 6104
                          • Jyväskylä

                          #13
                          Itse vaihdoin sigun autoon molemmat katit, kun repsikan puolen katista lähti sisuskalut liikkeelle. Onneksi tavaraa ei mennyt katista eteenpäin, joten ei tarvinnut irrotella peräpönttöä. Tilasin Määttälä Ky:stä uudet Magnaflowt, hintaa kaikkineen taisi olla n. 330€ (hinta sis. molemmat katit). Vanhojen kattien irrotuksen yhteydessä huomasin, ettei ne kattien takana olevat kiinnikkeet lähteneet irti muuten kuin rälläkällä. Myös pakosarjan kiinnityskohdat olivat melko jämptisti kiinni ja vaati tunnin työn, ennen kuin irtosi. KL-varaosista hain uudet tiivisteet (menee kaksi kappaletta, hinta 18€). Rälläköin vanhat katit pois niiden alkuperäisistä putkista ja hitsailin magnaflowt tilalle. Hieman vaati sovittelua.

                          Lopputuloksena suorituskyky perstuntumalla vaikutti nousseen ja konkreettisena tuloksena kulutus putosi vähän reilu 0,5 litraa sadalla. Ääni ei muuttunut mihinkään, eli ei kuullosta amisräpellykseltä. Tosin huomasin, että jos putkisto vuotaa, erityisesti siitä kohtaa, missä on liitos kattien jälkeen, niin alkaa pöristää tietyillä kierroksilla, joten jos pörinää kuuluu, niin putkisto vuotaa. Pari kuukautta myöhemmin menin katsastukseen ja päästöt olivat aivan kohdallaan ja leima luonnollisesti tuli.

                          Comment

                          • Migu-
                            Bimmer Rookie
                            • Feb 2004
                            • 93
                            • Joensuu

                            #14
                            Kiitos vaan vastauksista kaikille

                            Kävin kyselemässä katteja ja tarjosivat muflexin tarvikemalleja. yhdellä kuulemma pärjää 2.5l asti. Elikkäs molemmille lohkonpuolikkaille omansa. Hinta oli sopiva, kokonsa ja muotonsa puolesta saa näppärästi käymään.

                            Kysymys kuuluukin nyt, mitä tehdä noille etukateille? Tyhjennänkö toisenkin ja toivon että tarvikekatit riittävät puhtaisiin päästöihin? Tarvikeliikkeet eivät osanneet myydä noin pieniä katteja, eikä isompaa saa sopimaan samaan paikkaan. Merkkiliikkeen hintaa en halua edes tietää.
                            - E34 M5 Touring '93 -

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎