Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 vikakoodin lukija, diesel 2002

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Salla
    Newbiemmer
    • Oct 2008
    • 18

    e39 vikakoodin lukija, diesel 2002

    Minulla on e39 vm. 2002 diesel. Kuskin airbag on lauennut (auto keulakolaroitu), ja haluaisin katsoa vikakoodit läpi ennen korjaamista. Ostin Bilteman vikakoodinlukijan/nollauslaitteen (CR-101 OBDII, artikkelinro 15-1385 Biltemassa). Kun kytken laitteen autooni (16-napainen pistoke on ratin vasemmalla puolella alhaalla) niin ilmoittaa "no link". Mistäköhän tämä johtuu? ONko niin ettei tämä Bilteman virhekoodien lukulaite sovellu e39 dieseleihin. Eli vaatiiko diesel erilaisen vikakoodinlukulaitteen? Jostain luin myös, että jos lukulaitteen kytkee konepellin alla olevaan pistokkeeseen (muistaakseni pyöreä 20 napainen?), niin sitten saattaisi lukea koodit. Onko näin? Tämä laite vaan vaatii sitten jonkin adapterin tuohon väliin, että sopii pyöreään pistokkeeseen.
    Saiskos täältä apua/neuvoja?

    Toinen kysymys vielä: auto on siis keulakolaroitu ja kuskin airbag lauennut. Riittääkö korjaukseksi, että vaihdan uuden bagin rattiin, airbagin control module -ohjausyksikön, kuskin puolen turvavyön kiristimen sekä akun pluskaapelin/paukkuosan. Onko autossa vielä jotain muita sensoreita tai kuskin penkin piuhoja, joita pitää uusia? Ainoastaan kuskin airbag siis lauennut, eikä pelkääjän puolella ole ollut ketään kyydissä. Eikös tuo tunnistematto ole vain pelkääjän puolella?

    Toivottavasti saisin taas kerran apua foorumilaisilta! Kiitos jo etukäteen!
  • jartsa02
    BTCF Member
    • Jun 2003
    • 1131
    • Helsinki

    #2
    Originally posted by Salla View Post
    Minulla on e39 vm. 2002 diesel. Kuskin airbag on lauennut (auto keulakolaroitu), ja haluaisin katsoa vikakoodit läpi ennen korjaamista. Ostin Bilteman vikakoodinlukijan/nollauslaitteen (CR-101 OBDII, artikkelinro 15-1385 Biltemassa). Kun kytken laitteen autooni (16-napainen pistoke on ratin vasemmalla puolella alhaalla) niin ilmoittaa "no link". Mistäköhän tämä johtuu? ONko niin ettei tämä Bilteman virhekoodien lukulaite sovellu e39 dieseleihin. Eli vaatiiko diesel erilaisen vikakoodinlukulaitteen? Jostain luin myös, että jos lukulaitteen kytkee konepellin alla olevaan pistokkeeseen (muistaakseni pyöreä 20 napainen?), niin sitten saattaisi lukea koodit. Onko näin? Tämä laite vaan vaatii sitten jonkin adapterin tuohon väliin, että sopii pyöreään pistokkeeseen.
    Saiskos täältä apua/neuvoja?

    Toinen kysymys vielä: auto on siis keulakolaroitu ja kuskin airbag lauennut. Riittääkö korjaukseksi, että vaihdan uuden bagin rattiin, airbagin control module -ohjausyksikön, kuskin puolen turvavyön kiristimen sekä akun pluskaapelin/paukkuosan. Onko autossa vielä jotain muita sensoreita tai kuskin penkin piuhoja, joita pitää uusia? Ainoastaan kuskin airbag siis lauennut, eikä pelkääjän puolella ole ollut ketään kyydissä. Eikös tuo tunnistematto ole vain pelkääjän puolella?

    Toivottavasti saisin taas kerran apua foorumilaisilta! Kiitos jo etukäteen!
    Tuo bilteman vehje toimiessaan lukisi vain moottorinohjauksen ja automaattilaatikon vikakoodit, joten siitä ei paljoa olisi apua airbagin kanssa muutenkaan. Nuo OBD2-lukijat ei sitten yleensä myöskään pelaa dieseleitten kanssa, kun ne oikein taida olla tav. OBD2-vehkeitä. Tuossa -02-mallissa ei sitten ole konehuoneessa ollenkaan sitä 20 pinnistä pyöreätä liitintä, siitä löytyy vain OBD2-plugi kojelaudan alta ja oikeilla vehkeillä sieltä kautta luetaan kaikki koodit. Tuohon hommaan tarvii kyllä muita vehkeitä ja sellaista vois vaikka löytyäkin .
    BMW 435d xDrive Coupé M-Sport -14

    Comment

    • Salla
      Newbiemmer
      • Oct 2008
      • 18

      #3
      auto Turun suunnalla

      joten Helsinkiin asti ei viittis tämän takia autoa kiikuttaa hinurilla/trailerilla. Vai liikutko täällä Turussa päin?

      Comment

      • humala
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2005
        • 739
        • Kemi

        #4
        tais jartsa vinkata sulle että vois löytyy niitä vehkeitä millä saat luettua nuo koodit ja tehtyy vähän muutakin kivaa ihan itse
        E70 X5 3.0d -07
        E39 530da touring -99
        ex: E36 325i sedan -93

        Comment

        • Salla
          Newbiemmer
          • Oct 2008
          • 18

          #5
          Naisen logiikalla...

          ei tainnu mennä viesti ihan perille.
          No, mulle voi laittaa niistä "vehkeistä" vaikka yksäriä hintatietoineen yms.

          Comment

          • WSE1
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 3242
            • Suomusjärvi

            #6
            Originally posted by Salla View Post

            Toinen kysymys vielä: auto on siis keulakolaroitu ja kuskin airbag lauennut. Riittääkö korjaukseksi, että vaihdan uuden bagin rattiin, airbagin control module -ohjausyksikön, kuskin puolen turvavyön kiristimen sekä akun pluskaapelin/paukkuosan. Onko autossa vielä jotain muita sensoreita tai kuskin penkin piuhoja, joita pitää uusia? Ainoastaan kuskin airbag siis lauennut, eikä pelkääjän puolella ole ollut ketään kyydissä. Eikös tuo tunnistematto ole vain pelkääjän puolella?
            Teknisesti riittää kuljettajan bagin uusiminen jollei spiraali ole vaurioitunut(mahdollisesti on) ja jollei yksikön törmäysmäärälaskuri ole täynnä (testerillä näkee, jos on täynnä vaatii joko uuden(käytetyn jossa määrä ei ole täynnä) yksikön tai nykyisen yksikön uudelleen prommauksen. Myös vyönkiristin täytyy luonnollisesti uusia, ja akun kaapeli, käytetyt ehjätkin käyvät toki elleivät lainsäädännölliset vaatimukset korjauksen ehdoista muuta vaadi.

            Se mitä vaatimuksia auton katsastus turvalaitteille asettaa, riippu siitä onko auto millä merkinnöin ja mistä myyty, ja mikä vakuutusyhtiön kanta on ollut korjaukseen. AVKlta ehdollisella korjauksella ostettu vatii yleensä merkkiliikkeen todistuksen turvalaitteiden toiminnasta, en tiedä kelpaako muun korjaamon todistus, jos auto on yksityiseltä ja vakuutusasiaa ei ole tapauksen kannalta kyseisen auton kohdalla enemmälti puitu riittää että järjestelmä toimii.

            Comment

            • O.K.
              Moderator
              • Nov 2003
              • 4854
              • Espoo

              #7
              Originally posted by Salla View Post
              joten Helsinkiin asti ei viittis tämän takia autoa kiikuttaa hinurilla/trailerilla. Vai liikutko täällä Turussa päin?
              Tuosta topicista voisi löytyä apua: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=163546
              Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
              Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon,
              E34 525i

              Comment

              • Salla
                Newbiemmer
                • Oct 2008
                • 18

                #8
                Apua löytyi jo!

                Sain jo vikakoodit luettua, eli homma "hanskassa" ; )
                Kiitoksia kaikille avusta!

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎