Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 525d ja räjähtänyt imusarja!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Clavurion
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 9138
    • Oulu

    #16
    Originally posted by Esal View Post
    Minulle ainakaan ei vielä ole selvinnyt mitä tuolla "ylipaineventtiilillä" jutun alussa tarkoitettiin?
    Eipä aukea kyllä minullekaan tämä ylipaineventtiili, jota on CRC:llä herkistelty.
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • Powerflash
      Newbiemmer
      • Nov 2008
      • 7
      • Oulu

      #17
      Tästä kyseisestä yksilöstä on pakoputkisto tyhjennetty ja egr-laipattu.
      Nämä toimenpiteet aiheuttavat ahtopainepiikin kasvamista jo vakio-ohjelmalla. Hyväksi vastalääkkeeksi tähän on havaittu vnt-säätötangon jatkamista kierroksella tai tarvittaessa enemmänkin.

      Lisämausteena autossa oli hieman tahmeasti toiminut ahtopaineensäädön magneetti-vaenttiilili joka ohjaa 400000km pyörinyttä ahdinta.

      Koeajolla vikaa etsittäessä ehdittiin havaita map-anturin näyttävän 0.3bar pienempiä arvoja vs autossa olevaan ahtopainemittariin. Vianetsintä jäi kuitenkin kesken imusarjan pettäessä. Ajanpuutteen vuoksi auto jouduttiin luovuttamaan viallisena omistajaa tästä kuitenkin varoittaen.

      Viritys-ohjelma autossa pyytää max 1.38bar ahtopainetta jolloin piikkipaine ennen säädön toteutumista on luokkaa 1.5bar toimivassa järjestelmässä.

      Vianetsinnässä voisi olla kätevä jokinlainen ylipaineventtiili, koska auto menee vikatilaan liiankovasta paineesta usemman sekunnin jäkeen.
      Imusarja ehtii kuitenkin pettää hetkessä jos paine piikittää liian ylös.
      Last edited by Powerflash; 18-03-2010, 09:59.

      Comment

      • Cell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7037
        • Uusikaupunki

        #18
        Entäs ilmanputsari? Muistaakseni Tapi- aikanaan puhui että tuota oli testailtu, ja tuning-filttereillä oli ongelmaa tuosta piikittämisestä. Uskoisin kuitenkin edellisten tapaan, että ongelma löytyy ahtimesta.

        Mun mielestä hyväksyttävä ratkaisu ei missään nimessä ole säätötangon pidentäminen, vaan ohjelman muokkaaminen hanskaamaan tyhjennetty putki, jos se nyt tähän asiaan vaikuttaa. Järjestelmän huijaaminen on aina pilipalikonsti joka näkyy lopputuloksessa jollain tapaa, harvoin positiivisesti.

        Miten EGR:n poisto vaikuttaa ahtojen piikittämiseen?

        Plussaa kuitenkin firman asiallisesta osallistumisesta keskusteluun
        325i -08
        i3 REx -17
        M5 -98 Imolarot
        535i -90 N/A project (maatumassa)

        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

        Comment

        • Clavurion
          BTCF Member
          • Feb 2005
          • 9138
          • Oulu

          #19
          Originally posted by Powerflash View Post
          Tästä kyseisestä yksilöstä on pakoputkisto tyhjennetty ja egr-laipattu.
          Nämä toimenpiteet aiheuttavat ahtopainepiikin kasvamista jo vakio-ohjelmalla. Hyväksi vastalääkkeeksi tähän on havaittu vnt-säätötangon jatkamista kierroksella tai tarvittaessa enemmänkin.

          Lisämausteena autossa oli hieman tahmeasti toiminut ahtopaineensäädön magneetti-vaenttiilili joka ohjaa 400000km pyörinyttä ahdinta.

          Koeajolla vikaa etsittäessä ehdittiin havaita map-anturin näyttävän 0.3bar pienempiä arvoja vs autossa olevaan ahtopainemittariin. Vianetsintä jäi kuitenkin kesken imusarjan pettäessä. Ajanpuutteen vuoksi auto jouduttiin luovuttamaan viallisena omistajaa tästä kuitenkin varoittaen.

          Viritys-ohjelma autossa pyytää max 1.38bar ahtopainetta jolloin piikkipaine ennen säädön toteutumista on luokkaa 1.5bar toimivassa järjestelmässä.

          Vianetsinnässä voisi olla kätevä jokinlainen ylipaineventtiili, koska auto menee vikatilaan liiankovasta paineesta usemman sekunnin jäkeen.
          Imusarja ehtii kuitenkin pettää hetkessä jos paine piikittää liian ylös.
          Jos katti on poistettu ja EGR tulpattu, niin toki ahdin herää herkemmin. Siinä mielessä tuossa pienessä VNT:n perussäädön muutoksessa on kyllä ihan hyvä ajatus. Ahtopainesolenoidin uusisin joka tapauksessa, jos siinä on pientäkään jumittamista. Siinähän on myös tukkeutuva suodatin, jonka läpi alipaineen pitäisi tasoittua juurikin siipiä avatessa. Jos turboa ei haluta uusia, niin ainakin kannattaisi avata ja putsata VNT-siivet. Näistä molemmista aiheutuu joka tapauksessa viivettä, joka kasvattaa ahtojen piikittämisen riskiä. Myös tuo ohjelman ahtopainepyyntö on korkeampi, kuin mitä yleensä näissä koneissa olen nähnyt (1,30 bar). Vakio MAP-anturi ei taida juuri näyttäkään yli 2,5 bar ja ehjänä paikkojen pitäisi kyllä kestää hetkellinen 1,5 bar ahto. MAP-anturin mehupilli kannattaisi varmaan putsata, ellei ole jo tehty.
          E39 530dA -02 M-Sport
          E53 X5 3.0dA -06 Sport
          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

          Comment

          • Thuppu
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2007
            • 3626
            • Seinäjoki

            #20
            On toi 400tkm aika paljon vakioahtimelle. Millaiset on välykset, pääseekö turbiinisiivet ottamaan runkoon kiinni? Asian voi tarkastaa imuputken irrottamalla. On suuri mahdollisuus et turbiinisiivistä on lähtenyt paloja tai ovat vääntyneet.
            BMW 740iA "ALPINA"
            BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
            Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
            Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

            Comment

            • Powerflash
              Newbiemmer
              • Nov 2008
              • 7
              • Oulu

              #21
              Mun mielestä hyväksyttävä ratkaisu ei missään nimessä ole säätötangon pidentäminen, vaan ohjelman muokkaaminen hanskaamaan tyhjennetty putki, jos se nyt tähän asiaan vaikuttaa.
              Ennen kuin ohjelmaa voi isommin alkaa muokkaamaan pitää sulkea pois mahdolliset mekaaniset viat. Muutoin jos vika myöhemmin korjataan nilkuttaa auton toiminta taas. Tässä ei ehditty isompia diagnosida koska imusarja halkesi jo ensimmäisissä loggausvedoissa, ja ajot loppui siihen.
              Vnt tangon jatkaminen on turvallinen ja toimivaksi testattu kikka hidastaa ahtimen heräämistä. Ongelma voi hyvinkin olla mappianturissa.

              Comment

              • Cell
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 7037
                • Uusikaupunki

                #22
                Originally posted by Powerflash View Post
                Ennen kuin ohjelmaa voi isommin alkaa muokkaamaan pitää sulkea pois mahdolliset mekaaniset viat. Muutoin jos vika myöhemmin korjataan nilkuttaa auton toiminta taas. Tässä ei ehditty isompia diagnosida koska imusarja halkesi jo ensimmäisissä loggausvedoissa, ja ajot loppui siihen.
                Vnt tangon jatkaminen on turvallinen ja toimivaksi testattu kikka hidastaa ahtimen heräämistä. Ongelma voi hyvinkin olla mappianturissa.
                Tottakai pitää sulkea ensin pois mekaaniset viat. Ymmärsin kuitenkin että tämä vika oli todettu useammassakin yksilössä?

                Siksi tuo tangon pidentäminen on vähän huono juttu, että jos joku siihen menee turbon vaihtamaan tai vakio-ohjelman takaisin tietämättä tuota juttua, on hyvällä tuurilla melkoinen osajumppa edessä etsiessä toimimattomuuteen syytä. En kyseenalaista sen toimivuutta, on vain väärä tapa korjata ongelma.
                325i -08
                i3 REx -17
                M5 -98 Imolarot
                535i -90 N/A project (maatumassa)

                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                Comment

                • Rahu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2002
                  • 6464
                  • Tuusula

                  #23
                  Kovat täytyy ahtojen olla sillä todistetusti imusarja kestää 2bar painetta pidempäänkin.
                  BMW Service
                  P.o4oo925441
                  [email protected]
                  Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                  Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎