Eli autona on BMW E39 520iA vm-97
Eli ongelmahan lähti siitä että takapyörän laakeri alkoi ujeltamaan. Kallistelujen ja koeajojen jälkeen diagnoosiksi todettiin että vika olisi oikeassa takapyöränlaakerissa. No diagnoosi olikin väärä, ja tuli vaihdettua väärä takapyöränlaakeri (tässä vaiheessa kaikki sähkölelut ja automaatti toimii). Seuraavaksi motonetistä hakemaan uutta laakeria. Vasemman takapyöränlaakerin vaihdon jälkeen ASC, ABS, kulutusmittari, nopeusmittari ja cruise lopettivat toimintansa (nopeusmittari, ja siihen liittyvät lelut ottaa tietonsa vasemmasta takapyörästä). Vaihteisto kuitenkin toimi moitteetta. No tästä foorumista viisastuneena totesin että motonetin laakerit on paskoja ABS hammaskehältään (nämä oli molemmat topran merkkisiä) ja ei kun seuraavaa laakeria hakemaan, KL varaosasta FAG.... No tämän vaihdon jälkeen kaikki pelaa ok, motonetin tiskille nyrkki pöytään ja rahat takaisin toisesta laakerista.
Viikko tämän jälkeen, ABS, ASC ja automaatti lopetti toimintansa. ABS ja luistonesto pelaa silloin tällöin, mutta useimmiten kun nopeus ylittää 30km/h valot syttyvät ja molemmat kytkeytyvät pois käytöstä. Automaatti toimii ihan hyvin kaksi ensimmäistä vaihdetta. Joskus saattaa vaihtaa kolmoselle ja joskus harvoin neloselle. Steptronic toimii moitteetta.
Hain perjantaina oikean takapyöränlaakerin, koska oletin että motonetin toisen laakerin hammaskehä on lopettanut toimintansa, mutta tämän vaihto olikin ihan turhaa, viat jatkuvat edelleen.
ABS anturit ovat vanhat, mutta en jaksa uskoa että ne olisi tässä yhteydessä rikkoontuneet. Automaattivaihteiston öljystä ei ole hajua koska se on vaihdettu, mutta jotenkin uskoisin että vika johtuu edelleen ABS hammaskehästä.
Ottaako automaattivaihteisto jotain tietoa oikeasta takapyöränlaakerista?
Renkaat ovat saman kokoiset joka nurkassa.
Kannattaisikohan nyt käydä vaihtamassa KL-varaosan laakeri BMW:n alkuperäiseen?.
Vai kannattaako seuraavaksi ruveta lukemaan vikakoodeja... En ole koskaan moista tehnyt. Olisiko jollain tampereen seudulla lukulaitetta, voisin ensi viikon aikana ihmetellä näitä vikakoodeja.
Muitakin vinkkejä otetaan vastaan.
Tiedän että foorumi on täynnä vastaavia topicceja, olen lukenut niitä useamman tunnin, en törmännyt vikaan jossa olisi molemmat yhtaikaa alkaneet temppuilemaan ABS+ASC sekä automaatti.
Ja vinkkinä muille voin todeta: älkää ikinä, oikeasti IKINÄ, ostako pyörän laakereita motonetistä, mieluummin marmorilta, säästää paljon vaivaa Nyt on tehty neljä laakerin vaihtoa, ja yhden kerran muuten vaan purettu tuo pyöränlaakerin seutu. Voin kertoa että on sen verran pitkä kyrpä otsassa että ei meinaa mahtua enää autotallissa kääntymään.
Eli ongelmahan lähti siitä että takapyörän laakeri alkoi ujeltamaan. Kallistelujen ja koeajojen jälkeen diagnoosiksi todettiin että vika olisi oikeassa takapyöränlaakerissa. No diagnoosi olikin väärä, ja tuli vaihdettua väärä takapyöränlaakeri (tässä vaiheessa kaikki sähkölelut ja automaatti toimii). Seuraavaksi motonetistä hakemaan uutta laakeria. Vasemman takapyöränlaakerin vaihdon jälkeen ASC, ABS, kulutusmittari, nopeusmittari ja cruise lopettivat toimintansa (nopeusmittari, ja siihen liittyvät lelut ottaa tietonsa vasemmasta takapyörästä). Vaihteisto kuitenkin toimi moitteetta. No tästä foorumista viisastuneena totesin että motonetin laakerit on paskoja ABS hammaskehältään (nämä oli molemmat topran merkkisiä) ja ei kun seuraavaa laakeria hakemaan, KL varaosasta FAG.... No tämän vaihdon jälkeen kaikki pelaa ok, motonetin tiskille nyrkki pöytään ja rahat takaisin toisesta laakerista.
Viikko tämän jälkeen, ABS, ASC ja automaatti lopetti toimintansa. ABS ja luistonesto pelaa silloin tällöin, mutta useimmiten kun nopeus ylittää 30km/h valot syttyvät ja molemmat kytkeytyvät pois käytöstä. Automaatti toimii ihan hyvin kaksi ensimmäistä vaihdetta. Joskus saattaa vaihtaa kolmoselle ja joskus harvoin neloselle. Steptronic toimii moitteetta.
Hain perjantaina oikean takapyöränlaakerin, koska oletin että motonetin toisen laakerin hammaskehä on lopettanut toimintansa, mutta tämän vaihto olikin ihan turhaa, viat jatkuvat edelleen.
ABS anturit ovat vanhat, mutta en jaksa uskoa että ne olisi tässä yhteydessä rikkoontuneet. Automaattivaihteiston öljystä ei ole hajua koska se on vaihdettu, mutta jotenkin uskoisin että vika johtuu edelleen ABS hammaskehästä.
Ottaako automaattivaihteisto jotain tietoa oikeasta takapyöränlaakerista?
Renkaat ovat saman kokoiset joka nurkassa.
Kannattaisikohan nyt käydä vaihtamassa KL-varaosan laakeri BMW:n alkuperäiseen?.
Vai kannattaako seuraavaksi ruveta lukemaan vikakoodeja... En ole koskaan moista tehnyt. Olisiko jollain tampereen seudulla lukulaitetta, voisin ensi viikon aikana ihmetellä näitä vikakoodeja.
Muitakin vinkkejä otetaan vastaan.
Tiedän että foorumi on täynnä vastaavia topicceja, olen lukenut niitä useamman tunnin, en törmännyt vikaan jossa olisi molemmat yhtaikaa alkaneet temppuilemaan ABS+ASC sekä automaatti.
Ja vinkkinä muille voin todeta: älkää ikinä, oikeasti IKINÄ, ostako pyörän laakereita motonetistä, mieluummin marmorilta, säästää paljon vaivaa Nyt on tehty neljä laakerin vaihtoa, ja yhden kerran muuten vaan purettu tuo pyöränlaakerin seutu. Voin kertoa että on sen verran pitkä kyrpä otsassa että ei meinaa mahtua enää autotallissa kääntymään.
Comment