Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 530D tärinä/jyrinä tyhjäkäynnillä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • zzracing
    Bimmer Rookie
    • Jan 2006
    • 177
    • Lappeenranta

    E39 530D tärinä/jyrinä tyhjäkäynnillä

    530 d, manuaali, 318tkm.

    Ongelma on -> auto pelaa täysin normaalista kylmänä ja puolilämpimänä, mutta kun moottori saavuttaa normilämpötilan ja kun esim.pysähtyy liikennevaloihin niin hitonmoinen jurina ja jylinä alkaa konttorissa ihan ku ois jossain skodan diiselin kyydissä.

    Moottori käy silmämääräisesti jyrinän aikana ihan normaalisti, ei hypi tai pompi ja kuunneltunakaan ei eroa huomaa kylmäkäyntiin siis ääni ei ole karkeampi tai muutakaan..

    Auto pelaa todella hyvin muutoin vedot on tallella mitään vikavaloja ei pala lähtee käyntiin tosi nöyrästi aina. Mikään pakoputki resonointi/koriin kiinniotto ääni se ei ole tms.

    Suuttiminen korjausarvot jokuaika sitten katottu ja kaikki korjausarvot oli alle +-1.

    Onko näistä mennyt koneen kannakekumeja? :think
    Silmämääräisesti katsoin kannakekumit, letkut oli kiinni, näyttivat ok kuntoisilta jne.

    Ihmetyttää vaan tuo käyntilämpötilan vaikutus jos olisivat ne kumit menneet.
    X6 35D
  • Metalgod
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2009
    • 201
    • Helsinki

    #2
    Moottorin kannakekumit ilmeisesti antautuneet. Itselläni sama probleema vaikka ajettu vasta 170tkm. On muuten perseestä se niiden vaihtohomma.
    -530dA 600 Nm
    - BENSALLA PESTÄÄN PENSSELIT, DIESELILLÄ TEHDÄÄN VOIMAA -

    Comment

    • zzracing
      Bimmer Rookie
      • Jan 2006
      • 177
      • Lappeenranta

      #3
      Joo se vaihtohomma varsinkin turhaan jos sen tekee niin. . ei houkuta, kun ei ne kumit ole ns. tarjolla / melko rojekti vaihella...

      Mut se jurina v.tuttaa äärettömästi myös...
      Last edited by zzracing; 05-04-2010, 20:35.
      X6 35D

      Comment

      • zzracing
        Bimmer Rookie
        • Jan 2006
        • 177
        • Lappeenranta

        #4
        No nii päivitetääs tilannetta hiukan.

        Eli moottorin kumityynyt vaihettu -> olivat oikeastikkin vaihtokunnossa (toisesta kiinnityspultti irti revenneenä)

        Samalla tarkistin kaikki alipaineliitännät ja löysät liitokset on nyt pois.
        Samoin tarkistin kumityynyille alipainetta ohjaavan venttiilin ja se pelaa ihan niikuin pitääkin eli yhdistää alipaineen ja myös vapauttaa alipaineen poiskin eikä jumittele eikä ollut likainenkaan..:think

        Kumityynyille tulee alipaine tyhjäkäynnillä ja mittasin sen olevan -0.92 bar

        Yksi alipainevuotkin löytyi kun egr-venttiilin kalvo oli puhki, noh nyt letkut tulpattu..

        MUTTA värinä lämpöisellä moottorilla jatkuu edelleen tosin taajuudeltaan muuttuneena ja muutoinkin vaimeampana mutta edelleenkin ehjään autoon verrattuna eron huomaa....MITÄ V.ttua ? ? ?

        Auto pelaa kaikinpuolin ihan normaalisti
        muutoin paitsi et keskikulutus on hiipinyt pikkuhiljaa 1v aikan 6,8l -> 7,5l/100km
        ja ne suuttimien korjausarvothan oli +-1 tasaisesti

        Tämä jyrinä/värinä alkoin ihan yhtäkkiä liikenne valoihin pysähdyttäessä ja moottorin kierrosten tipahtaessa tyhjäkäynnille.

        Edit: Joskus kauan aikaa sitten tämä laite on alkanut tekemään sitä kun tulet liikenne valoihin ja lasettelet kytkin pohjassa valoihin niin hiukan ennen kuin auto pysähtyy niin tyhjäkäyntikierrokset tippuvat 500 r/min lukemiin ja samalla kun auto pysähtyy niin kierrokset nousevat tuohon normaali tyhjäkäyntiin mikä on luokkaa 650 r/min.
        Tuolloin 500 käydessään on ehkä sama jurina / jyrinä kuulunut ennenkin.. mut onko tuo normaalia kuitenkin noin pienillä kierroksilla käydessä jos tuo kierrosten lasku on yleensä normaalia...
        AAAPUVA
        Last edited by zzracing; 30-04-2010, 11:32.
        X6 35D

        Comment

        • protoni74
          Newbiemmer
          • Apr 2010
          • 9
          • Lavia

          #5
          Onko kytkinpolkimella mitään vaikutusta jurinaan? Loppuuko tai vaimeneeko kun painat kytkimen pohjaan? Massavauhtipyöriä on kai vaihdettu noihin...




          _____________________________

          E39 523iA

          Comment

          • zzracing
            Bimmer Rookie
            • Jan 2006
            • 177
            • Lappeenranta

            #6
            Ei oo vaihettu ja ei ole vaikutusta kytkin polkimella silloin kun auton on paikoillaan.

            Ihan niiku motti kävis mahdollisesti 50-100 r/min liian hiljaa tyhjäkäyntiä. .
            Ns. samanmoinen äänimaailman ero
            X6 35D

            Comment

            • zzracing
              Bimmer Rookie
              • Jan 2006
              • 177
              • Lappeenranta

              #7
              Jyrinä senkus paheneen kun keli on lämmin. .

              Täytyy kai käyttää johdon päässä ja katsoa löytyykö jotain vikaa sieltä kautta. .
              X6 35D

              Comment

              • karis79
                Bimmer Rookie
                • Oct 2007
                • 145
                • Oulu

                #8
                Originally posted by zzracing View Post
                Ihan niiku motti kävis mahdollisesti 50-100 r/min liian hiljaa tyhjäkäyntiä. .
                Mulla on täsmälleen samat ongelmat mutta mulla on automaatti ja n.200tkm ajettu.

                Korjausarvot katottu eikä niistä löytynyt ongelmaa. Vaihdatin myös tukikumet joista toinen oli vaihtokunnossa. Tukikumien vaihto saattoi pienentää tärinää hiukan mut suurin ero on moottoriäänien kuuluminen sisälle pieneni huomattavasti ja varsinkin kiihdytyksissä.

                Ja minustakin tuntuu niinkuin tyhjäkäynti olis hiukan liian pienellä. Heti kun kaasuun koskee niin että kierrokset nousee viisarin verran niin tärinä häviää.
                F11 530xd 11/11
                E39 530d 05/03

                Comment

                • zzracing
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2006
                  • 177
                  • Lappeenranta

                  #9
                  Vaikuttaako sulla siihen moottorinlämpötila?
                  Kun mulla se on jyrinä esiintyy vaan täysin lämpöisellä konella, eli kylmiltään ja puolilämpöisenä ei ole mitään ongelmaa mutta kun lämmöt on olleet hetken aikaa puolivälissä alkaa tuo jyrinä ja mitä kauemmin esim. kaupunkiajoa jatkaa nii kovenee vaan -> joka pysähdysten välissä tiettyyn pisteeseen asti
                  X6 35D

                  Comment

                  • karis79
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2007
                    • 145
                    • Oulu

                    #10
                    Originally posted by zzracing View Post
                    Vaikuttaako sulla siihen moottorinlämpötila?
                    Kun mulla se on jyrinä esiintyy vaan täysin lämpöisellä konella, eli kylmiltään ja puolilämpöisenä ei ole mitään ongelmaa mutta kun lämmöt on olleet hetken aikaa puolivälissä alkaa tuo jyrinä ja mitä kauemmin esim. kaupunkiajoa jatkaa nii kovenee vaan -> joka pysähdysten välissä tiettyyn pisteeseen asti
                    Mulla alkaa heti muutaman minuutin jälkeen kun kone lämpeää sen verran että tyhjäkäynti tipahtaa alas "normi"asentoon. En oo ihan varma oliko aikaisemmin jo havaittavissa tärinää mutta talvella muutaman viikon seisomisen jälkeen käynnistin niin tärinä oli niin valtava että meinasin sammuttaa samantien auton. No hiljeni se siitä kun auto lämpeni ja sen jälkeen on täristänyt enemmän tai vähemmän.
                    F11 530xd 11/11
                    E39 530d 05/03

                    Comment

                    • Snow Dog
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2005
                      • 185
                      • Raisio

                      #11
                      Originally posted by zzracing View Post
                      Vaikuttaako sulla siihen moottorinlämpötila?
                      Kun mulla se on jyrinä esiintyy vaan täysin lämpöisellä konella, eli kylmiltään ja puolilämpöisenä ei ole mitään ongelmaa mutta kun lämmöt on olleet hetken aikaa puolivälissä alkaa tuo jyrinä ja mitä kauemmin esim. kaupunkiajoa jatkaa nii kovenee vaan -> joka pysähdysten välissä tiettyyn pisteeseen asti
                      jumittunut kompuran hihnan tukirulla aiheuttaa jonkinmoista murinaa, muttei taida vielä olla kompura käytössä näillä keleillä?
                      F01 740d -11
                      F11 530d -13
                      E93 325 -07
                      ex: E38 730d -00
                      ex: E39 523AT -97
                      ex: E39 530dAT -00

                      Comment

                      • t0103138
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2004
                        • 45

                        #12
                        Sama vika täällä, poistuu aina välillä. Jos kiihdyttää reippaasti, niin varmasti käy muutaman
                        päivän huonosti. Suutin vikaa merkkais ilmeisesti vikakoodi 1613, pariviikkoa sitten vaihdettiin johtosarja. Tänään taas tuli tehtyä reippaampi ohituskiihdytys --> tyhjäkäynti tärinä. Nyt on tankissa pari pulloa Fortea. Nyky dieseleissä on kuulemma niin kova paine että muodostaa kovaa lasimaista ainetta suuttimiin, sen saa pois vain Fortella?
                        Last edited by t0103138; 08-06-2010, 11:11.
                        F31 320i xdrive -13
                        E91 330 XD -06

                        Ex.
                        E46 330XD -01
                        E46 325Xi -01
                        E30 325 IX -91
                        E36 320 -91
                        E30 324 TD -88
                        E30 324 D -86
                        E30 323i -85
                        E21 323i -79
                        E21 320 -78
                        E10 2002 -75

                        Comment

                        • zzracing
                          Bimmer Rookie
                          • Jan 2006
                          • 177
                          • Lappeenranta

                          #13
                          Just olen vaihtanu hihnat, kaikki kiristimet ja rullat myös....
                          X6 35D

                          Comment

                          • zzracing
                            Bimmer Rookie
                            • Jan 2006
                            • 177
                            • Lappeenranta

                            #14
                            Auto kävi merkkiliikkeessä ja mitään vikakoodeja ei tuohon viitaten ollut ainoastaan joku egr vuoto vikakoodi löyty.

                            Eli tarkemmin tarkasteltuna putkiston kannakkeet ovat aivan valmiit alkupään osalta ja putki vibraa tosi paljon, ei tosin osu mihinkään eikä kihnuta kiinni mihinkään mutta tärrää eli uusitaans nyt ne kannakkeet ja katotaan tilannetta sitten. Tuohon laitteeseen on vielä vaihdettu takapönttö mallia 1/5 vanhan painoiseksi niin sekin lisää putken värinöitä...
                            X6 35D

                            Comment

                            • zzracing
                              Bimmer Rookie
                              • Jan 2006
                              • 177
                              • Lappeenranta

                              #15
                              Jep eli jyrinät takanapäin. Tämä laite parantui täysin ja mitä nyt muistan 4v omistus ajalta niin ei ole ollut näin äänetön ikinä.

                              Eli parannukset mitä tehtiin oli ilmastoinnin ja laturin hihnojen kiristimet + kaikki hihnapyörät, moottorin kannakekumit, kaikki pakoputken kiinnitysosat.

                              ja AVOT kun on laatu palannut
                              X6 35D

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎