memebuy23buy

E39 530D tärinä/jyrinä tyhjäkäynnillä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • karis79
    Bimmer Rookie
    • Oct 2007
    • 145
    • Oulu

    #16
    Originally posted by zzracing View Post
    Jep eli jyrinät takanapäin. Tämä laite parantui täysin ja mitä nyt muistan 4v omistus ajalta niin ei ole ollut näin äänetön ikinä.

    Eli parannukset mitä tehtiin oli ilmastoinnin ja laturin hihnojen kiristimet + kaikki hihnapyörät, moottorin kannakekumit, kaikki pakoputken kiinnitysosat.

    ja AVOT kun on laatu palannut

    Loistavaa! Pitänee vaihtaa itsekin kun noi moottorin tukikumit ei auttanut vaikka toinen niistä oli ihan hajalla.

    Onko ilmastoinnin hihnapyörä ja kiristin tässä kuvassa osat 7 ja 12?: http://www.realoem.com/bmw/showparts...86&hg=64&fg=50
    F11 530xd 11/11
    E39 530d 05/03

    Comment

    • zzracing
      Bimmer Rookie
      • Jan 2006
      • 177
      • Lappeenranta

      #17
      Osat jotka vaihdettiin oli 5-10 ilmastoinnin hihnankiristimeen.
      Suurin jyrinäiden aiheuttaja oli ne vaihdelaatikon kohdalla olevat 2 kpl pakoputken kannakkeet jotka vaihdettiin täydellisinä pultteineen päivineen..
      X6 35D

      Comment

      • karis79
        Bimmer Rookie
        • Oct 2007
        • 145
        • Oulu

        #18
        Originally posted by zzracing View Post
        Osat jotka vaihdettiin oli 5-10 ilmastoinnin hihnankiristimeen.
        Suurin jyrinäiden aiheuttaja oli ne vaihdelaatikon kohdalla olevat 2 kpl pakoputken kannakkeet jotka vaihdettiin täydellisinä pultteineen päivineen..

        Palataan vielä vanhaan aiheeseen kun ei ole vielä ehtinyt hoitamaan tärinää pois. Eli autoon on nyt vaihdettu moottorin tukikumet ja kaikki pakoputken kiinnikekumit mitä realoemista löysin ja mitä kl-varaosasta osattiin ehdottaa on vaihdettu mutta tärinät on ja pysyy. Myös vaihdelaatikon tukikumi vaihdettiin ja ahtimelle tulevan putken tukikumi. Se vaihdelaatikon kohdalla oleva kiinnike(osat 7-14 http://www.realoem.com/bmw/showparts...77&hg=18&fg=10 ?? ) on metallia omassa autossa se näytti täysin ehyeltä ja sitä ei vaihdettu.

        Voiko noi hihnarulla ja kiristimet jotenkin itse helposti varmistaa onko ne vaihtokunnossa? Entä samalla kun noi vaihtaa niin kannattaako vaihtaa myös itse hihnat? niitähän taitaa olla 2 kpl.

        Kai se pitää vaihtaa myös noi osat 7-14 jos vaikka se metalli on jotenkin löystynyt tms

        Tärinä tuntuu edelleen ratissa ja koko autossa tyhjäkäynnillä mutta ajossa ja kiihdytyksissä en huomaa tärinää ollenkaan.
        F11 530xd 11/11
        E39 530d 05/03

        Comment

        • OneAndOnly
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2009
          • 441
          • Nurmes

          #19
          No niin, nyt olis täälläkin ilmennyt sellaista ongelmaa että kylmänä tyhjäkäynnillä moottori/auto tärisee/hytkyy. Kierrokset jos nostaa n.1000rpm kaikki tutina häviää ja ajaessa ei huomaa mitään ongelmaa. Kone kun lämpiää niin tutina on ihan minimaalista(jos ei tietäisi niin ei erottaisi mitään erikoista)

          Vikakoodeja en vielä ole kerennyt lukea mut haiskahtaisiko oireet siihen että jokin suutin olisi menossa. toinen threadi oli e46 puolelta missä oli samoja oireita ja keskustelua että suutin voisi olla syyllinen.
          Autona e39 530dat -02

          Tuossakin jotain juttua...
          näillä mennään:
          Bmw e46 320d
          Suzuki Hayabusa 1300R

          Ex:
          Volvo XC70 D5 AWD -10
          Volvo V70 D5 -02
          Volvo V70 T5 -98
          VW Taro 2.4D -90 about 80hv
          BMW E39 530dat -02 Powered by Rica 225hv/530Nm
          -----------------------------

          Comment

          • OneAndOnly
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2009
            • 441
            • Nurmes

            #20
            Tänään tutkailin tätä täristys ongelmaa myös niin inpalla antoi jonkin roughness idle vikakoodin ja livedatalla 4 pytyn korjausarvo oli tyhjäkäynnillä karvan yli 6 toiset oli luokkaa alle +-2.5

            Kierroksia kun lisäsi niin arvot meni lähemmäs nollaa about +-1.5 mut toi 4 pytty oli silti 5 hujakoilla.

            Kaveri peloitteli että tohon suuttimien vaihtoon pitäis olla joku oma avaimensa että ne saa kohtuudella irti, pitäneekö paikkaansa...
            näillä mennään:
            Bmw e46 320d
            Suzuki Hayabusa 1300R

            Ex:
            Volvo XC70 D5 AWD -10
            Volvo V70 D5 -02
            Volvo V70 T5 -98
            VW Taro 2.4D -90 about 80hv
            BMW E39 530dat -02 Powered by Rica 225hv/530Nm
            -----------------------------

            Comment

            • BreeZi
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2004
              • 2371
              • Jyväskylä

              #21
              Originally posted by OneAndOnly View Post
              Tänään tutkailin tätä täristys ongelmaa myös niin inpalla antoi jonkin roughness idle vikakoodin ja livedatalla 4 pytyn korjausarvo oli tyhjäkäynnillä karvan yli 6 toiset oli luokkaa alle +-2.5

              Kierroksia kun lisäsi niin arvot meni lähemmäs nollaa about +-1.5 mut toi 4 pytty oli silti 5 hujakoilla.

              Kaveri peloitteli että tohon suuttimien vaihtoon pitäis olla joku oma avaimensa että ne saa kohtuudella irti, pitäneekö paikkaansa...
              No suositeltavaahan tuo on. Minulta löytyy hylsysarja tuon solenoidiosan irroitukseen, sekä liukuvasaraan sopivat ulosvetimet. Toinen pienemmälle vasaralle ja toinen isommalle. Hommaa helpottaa monesti se että suuttimen juureen suihkuttelee irroitusöljyä.

              Toinen vaihtoehtohan on hivenen löyssätä muttereita, jotka pitävät suutinta kiinni ja startata kone. Suutin kyllä tällä tavalla lähtee, mutta se voi myös lähteä todella reippaasti.

              Ennen tuohon prosessiin ryhtymistä suosittelen että tarkistat suuttimien johtosarjan kunnolla vielä varmuudeksi.
              - Bmw jälkivarustelu(retrofit) ja sähkötyöt.
              - Ohjelmistopäivitykset, koodaukset, vikakoodit ja livedata.
              - E- ja F- sarjan avaimet.
              - xHP vaihdelaatikkon ohjelmointia.
              - Moottorin optimointia kaikkiin merkkeihin
              .

              Finmodi oy
              050-3063926
              [email protected]

              Comment

              Working...
              X