Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ylävesiletku räjähti 535 e39

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Wiking
    BTCF Member
    • Dec 2005
    • 1647
    • Laihia

    Ylävesiletku räjähti 535 e39

    Noniin, juuri kun on joulu-tammikuun 3500e:n jakopäärempasta selvitty, niin auto otti ja levis taas
    Jakopääremontti

    Tammikuussa uusittiin mm.syyläri, vesipumppu, tiivisteet, paisarin korkki, termari..

    Joten mikä voi aiheuttaa alla olevassa kuvassa näkyvän vaurion?


    Poksahdus kuului tilanteessa, kun valoissa odotellessani annoin hieman happea->poks->höyryä niin maan perkeleesti->ajoin kotipihaan (100m) ja pelti auki, jes letku paloona....

    Lämmöt ei viisarin mukaan ainakaan nouseet, onneksi.... Mutta nestettä tuli ulos ihan kiitettävän paljon..

    Eli miksei esim. korkki poistanut liikoja paineita ?

    Ja paljonko tommonen letku kestää painetta? Eli kuinka kovat paineet täytyi olla???
    Last edited by Wiking; 10-04-2010, 12:09.
    Nyt
    BMW 330e g21 M-Sport
    Ennen
    BMW 320d f31 M-Sport, BMW 320d f30, BMW 520d e60, BMW 520d e61, BMW 330d e90, BMW 320 e46 cabi, Audi A4 S-line 2.0 TDi B7, BMW ALPINA D10, BMW 330 xia feislift e46, BMW M5 e39, BMW 535 e39, BMW 730 e38, BMW 328 coupe e36, BMW 525 TDSa e34, BMW 324 TDic e30, BMW 320 coupe e36, VW Golf mkII 1.8i
  • hohtava
    Bimmer Rookie
    • Feb 2009
    • 86
    • lappeenranta

    #2
    itselläni on joskus letku räjähtänyt ja silloin oli kannentiiviste mennyt niin
    keräsi painetta jäähdytysjärjestelmään...
    mutta voi se olla se syylärin korkki jos on tukossa ja letku
    ollut haurastunut..
    kannattaa tarkastaa öljyt ettei ole nesteet sielä jos
    ei ole niin uusi letku ja korkki ja varovasti kokeilemaan..
    e39
    e28

    Comment

    • Wiking
      BTCF Member
      • Dec 2005
      • 1647
      • Laihia

      #3
      Originally posted by hohtava View Post
      itselläni on joskus letku räjähtänyt ja silloin oli kannentiiviste mennyt niin
      keräsi painetta jäähdytysjärjestelmään...
      mutta voi se olla se syylärin korkki jos on tukossa ja letku
      ollut haurastunut..
      kannattaa tarkastaa öljyt ettei ole nesteet sielä jos
      ei ole niin uusi letku ja korkki ja varovasti kokeilemaan..
      Joo, pitääpi luottaa siihen että letku oli vaan väsyny ja ei kestäny nopeata paineen nousua kaasun painamisen johdosta

      Mut tosiaan uus letku tilattu ja sit ku se tulee niin uutta nestettä sisään ja ilmaus.. ja koittamaan miten käy..
      Korkki on 3kk vanha, niin tuskin se on paskana?
      Tai sit se on paska ollu jo tehtaalta
      Nyt
      BMW 330e g21 M-Sport
      Ennen
      BMW 320d f31 M-Sport, BMW 320d f30, BMW 520d e60, BMW 520d e61, BMW 330d e90, BMW 320 e46 cabi, Audi A4 S-line 2.0 TDi B7, BMW ALPINA D10, BMW 330 xia feislift e46, BMW M5 e39, BMW 535 e39, BMW 730 e38, BMW 328 coupe e36, BMW 525 TDSa e34, BMW 324 TDic e30, BMW 320 coupe e36, VW Golf mkII 1.8i

      Comment

      • Stiffi
        Bimmer Rookie
        • Jul 2005
        • 181

        #4
        Originally posted by Wiking View Post
        Joo, pitääpi luottaa siihen että letku oli vaan väsyny ja ei kestäny nopeata paineen nousua kaasun painamisen johdosta

        Mut tosiaan uus letku tilattu ja sit ku se tulee niin uutta nestettä sisään ja ilmaus.. ja koittamaan miten käy..
        Korkki on 3kk vanha, niin tuskin se on paskana?
        Tai sit se on paska ollu jo tehtaalta
        Toivottavasti letkun piikkiin. Itse talven aikana tein moisen vian takia kansirempan ja viat katos. Oli kylläkin volkkari kakkos mobiili.
        Ex: e30 316 -88,e36 320 -96, e39 523ia -00,e34 520i Nyt e39 530i m-sport

        Comment

        • rasanttu
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2007
          • 530
          • Tuusula

          #5
          Kyllä voi yhtä miestä koetella ei voi muuta sanoa. Mutta jospa jatkossa huolettomia kilometrejä!
          Freude am Fahren

          Comment

          • Wiking
            BTCF Member
            • Dec 2005
            • 1647
            • Laihia

            #6
            Joo pitää nyt toivoa ettei oo kansivikaa....
            Ainakaan joulukuussa ei painetta tullut jäähdytysjärjestelmään kun mitattiin huoltamolla...
            Nyt
            BMW 330e g21 M-Sport
            Ennen
            BMW 320d f31 M-Sport, BMW 320d f30, BMW 520d e60, BMW 520d e61, BMW 330d e90, BMW 320 e46 cabi, Audi A4 S-line 2.0 TDi B7, BMW ALPINA D10, BMW 330 xia feislift e46, BMW M5 e39, BMW 535 e39, BMW 730 e38, BMW 328 coupe e36, BMW 525 TDSa e34, BMW 324 TDic e30, BMW 320 coupe e36, VW Golf mkII 1.8i

            Comment

            • peltone
              BTCF Member
              • Jan 2005
              • 8092
              • Willähde

              #7
              Originally posted by Wiking View Post
              Tammikuussa uusittiin mm.syyläri, vesipumppu, tiivisteet, paisarin korkki, termari..

              Eli miksei esim. korkki poistanut liikoja paineita ?

              Ja paljonko tommonen letku kestää painetta? Eli kuinka kovat paineet täytyi olla???
              Myikö ne sulle sieltä orkkiksen isoilla baareilla vaiko käypäsen 2barin korkin?
              Vanha juttu mutta paikallisesta bmw-liikkeestä sanottiin että ~10v ja vanhemppin suositellaan jo tuota pienemmän barin korkkia haurastuneiden letkujen takia..
              En tiedä onko asiaan vastaus mutta ei ole iso satsaus siihen että tietää ainakin tuon.
              E30 316 -87
              E91 325i -06
              E61 530d -06
              F10 520d -14
              ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

              Comment

              • Janzki
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2005
                • 4947
                • Lohja

                #8
                Originally posted by peltone View Post
                Myikö ne sulle sieltä orkkiksen isoilla baareilla vaiko käypäsen 2barin korkin?
                Vanha juttu mutta paikallisesta bmw-liikkeestä sanottiin että ~10v ja vanhemppin suositellaan jo tuota pienemmän barin korkkia haurastuneiden letkujen takia..
                En tiedä onko asiaan vastaus mutta ei ole iso satsaus siihen että tietää ainakin tuon.
                Tuotapa, "uusi" pienemmän paineen korkki on 1.4baria, ja muistaakseni tunnusväriltään pohjasta kellertävä..Kun taasen 2.0bar korkki on musta. Tuota 1.4bar korkkia Bmw suosittelee lähes joka kotteroon nykyseltään.

                Toisaalta tekis miel viisastella että helkkariako autoa valoissa "hapettamaan" mutta eipä tuo nyt uutta ole. Enivei, ei sen pitäisi siitä poksahtaa vaikka rajotinta valoissa etsisi..Ilmavaivathan tuollaista aiheuttaa, ts. joko ollut ilmaa ilmauksen jälkeen koneessa tai sitten kansi sano poks poks.
                Ei se kannen hajoaminen aina paikkaa tai aikaa katso, itselläkin joskus mennyt ihan kesken normaalin ajon, vitutti mutta minkäs teet, eipä nää ikuisia ole.
                Sähköposti.
                IG: janzki_

                Comment

                • peltone
                  BTCF Member
                  • Jan 2005
                  • 8092
                  • Willähde

                  #9
                  Noniin, aamuhönöissä puhuin taas läpiä päähäni. Eli ne korkit ja barit meni niiku janzki tuossa sano. Hyvä ku korjasit.
                  E30 316 -87
                  E91 325i -06
                  E61 530d -06
                  F10 520d -14
                  ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

                  Comment

                  • seidltuning
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2002
                    • 1941
                    • Vantaa

                    #10
                    herjasiko koskaan jäähdytin-nesteen tasosta kylmällä moottorilla?
                    jouduitko kertaakaan lisäämään remontin jälkeen nestettä?
                    ensimmäisenä tulee mieleen huono ilmaus
                    G30 530e Sedan
                    E30 325i Cabriolet

                    Comment

                    • Wiking
                      BTCF Member
                      • Dec 2005
                      • 1647
                      • Laihia

                      #11
                      Originally posted by seidltuning View Post
                      herjasiko koskaan jäähdytin-nesteen tasosta kylmällä moottorilla?
                      jouduitko kertaakaan lisäämään remontin jälkeen nestettä?
                      ensimmäisenä tulee mieleen huono ilmaus
                      Herjaa koko ajan, kun remontin tehnyt mies ilmeisesti särki anturin, eikä ole tullut asialle tehtyä mitään..

                      Olen lisännyt kerran nyt n. 3kk ajon jälkeen eli juuri tällä viikolla lorautin noin n.0.5-1 litraa:think

                      Mutta, ilmeisesti vuoti jostain nestettä, koska lisätessäni huomasin vesipumpun päällä makaavan nestettä. Nuolen osoittamassa paikassa:
                      Last edited by Wiking; 10-04-2010, 12:51.
                      Nyt
                      BMW 330e g21 M-Sport
                      Ennen
                      BMW 320d f31 M-Sport, BMW 320d f30, BMW 520d e60, BMW 520d e61, BMW 330d e90, BMW 320 e46 cabi, Audi A4 S-line 2.0 TDi B7, BMW ALPINA D10, BMW 330 xia feislift e46, BMW M5 e39, BMW 535 e39, BMW 730 e38, BMW 328 coupe e36, BMW 525 TDSa e34, BMW 324 TDic e30, BMW 320 coupe e36, VW Golf mkII 1.8i

                      Comment

                      • Wiking
                        BTCF Member
                        • Dec 2005
                        • 1647
                        • Laihia

                        #12
                        Originally posted by Janzki View Post
                        Toisaalta tekis miel viisastella että helkkariako autoa valoissa "hapettamaan" mutta eipä tuo nyt uutta ole. Enivei, ei sen pitäisi siitä poksahtaa vaikka rajotinta valoissa etsisi.
                        Tätä minäkin, ei sen tosta saa hajota
                        Nyt
                        BMW 330e g21 M-Sport
                        Ennen
                        BMW 320d f31 M-Sport, BMW 320d f30, BMW 520d e60, BMW 520d e61, BMW 330d e90, BMW 320 e46 cabi, Audi A4 S-line 2.0 TDi B7, BMW ALPINA D10, BMW 330 xia feislift e46, BMW M5 e39, BMW 535 e39, BMW 730 e38, BMW 328 coupe e36, BMW 525 TDSa e34, BMW 324 TDic e30, BMW 320 coupe e36, VW Golf mkII 1.8i

                        Comment

                        • ockelbo4500
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2007
                          • 925
                          • Sotkamo--Oulu

                          #13
                          Itellä oli vuosi sitten ongelmia e34 tds:n kanssa. Teki painetta ja nestettä meinas hävitä jne. Luulin jo kannen menneen ja sekin oli koeponnistuksessa. Ehjäksi väittivät, joten löin uusilla tiivisteillä kasaan ja ongelmat ei hävinny minnekään.
                          Lopulta syynä oli lämppärin kenno. Ainoina oireina toisinaan hienoinen nesteen tuoksahtelu sisällä... tosin tätä oli jatkunut puolitoista vuotta, joten en oikeastaan edes uskonut hajun tulevan kennosta. Kenno ei vuotanut ulkopuolelle, mutta jäähtyessään järjestelmä imi hieman ilmaa kennon kautta.
                          Kannattaa myös tarkistaa, että se paissariin tuleva pikkuletku(jos tässä on erillinen paissari ja siihen yleensä tulee sellainen pikkuletku yläreunaan) on auki. Ainakin TDS koneessa sen letkun reikä tulee paissarin korkin juureen ja on ehkä 1mm halkaisijaltaan siinä korkin juuressa. Joskus englantifoorumeilla luki, että tätä reikää kannattaa suurentaa niin välttää lämpöongelmat. Itsekin sitä suurensin lämpöongelmien kanssa painiessani ja tulos oli huono. Reiän suurennuksen jälkeen neste ei enää kiertänyt kunnolla sen pikkuletkun kautta sinne säiliöön. BMW:ssä tuo säiliö taitaa aina olla mukana nestekierrossa.
                          BMW E84 X1 18dXdrive -14

                          Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                          Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                          Ex, E46 320 d Touring -01
                          Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                          Comment

                          • Jesper
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2004
                            • 1448

                            #14
                            perusjuttu noissa... ajan kanssa se vesiletku vaan yksinkertaisesti väsyy ja alkaa venymään.
                            Uusi tilalle ja huolettomia kilometrejä!
                            ELLEI sitten pahin ole tapahtunut ja kansipahvi mennyt, mutta epäilen.

                            Comment

                            • Janzki
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2005
                              • 4947
                              • Lohja

                              #15
                              Originally posted by Jesper View Post
                              perusjuttu noissa... ajan kanssa se vesiletku vaan yksinkertaisesti väsyy ja alkaa venymään.
                              Uusi tilalle ja huolettomia kilometrejä!
                              ELLEI sitten pahin ole tapahtunut ja kansipahvi mennyt, mutta epäilen.
                              Ja höpö höpö, tuollainen kangasvahvisteinen letku ei noin vain veny ja väsy ilman vikaa..Kestää painettakin niin perkeleesti ennen kuin pamahtaa.
                              Sähköposti.
                              IG: janzki_

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎