Announcement

Collapse
No announcement yet.

525 dA E39 ongelmia kiihdytyksessä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Porola
    Newbiemmer
    • Apr 2010
    • 3
    • Jyväskylä

    525 dA E39 ongelmia kiihdytyksessä

    Autolla ajettu 170 tkm, vm 2002. Marraskuussa poistettu imusarjan läpät Laakkosella muun huollon yhteydessä.
    Ei vikakoodeja.

    Ongelmat tulevat parhaiten esille täyskaasukiihdytyksessä. Alhaisesta nopeudesta kiihdytettäessä meno hyytyy jossain vaiheessa.
    Tuntuu kuin olisi mennyt väärä vaihde päälle ja mikä huolestuttavinta, konehuoneesta kuuluu hyytymisen hetkellä todella omituista
    kilkuttavaa ääntä. Kone käy ikään kuin epätahtiin. Tässä vaiheessa kaasua on pakko höllätä ja äänet häviävät.
    En löytänyt analogiaa kierrosluvun tai vaihteen pykälän suhteen. Jossain vaiheessa ennen 100 kmh ongelmat tulevat päälle.

    Ohituskiihdytyksessä 80-120 kmh auto kiihtyy hyvin noin 100 kmh saakka, mutta sitten vaihde ei hetkeen
    vaihdukaan eikä nopeus kasva, kunnes isompi pykälä yllättäen taas löytyy. Tässä en ole saanut noita kilkutuksia tulemaan.
    Rauhallisempi kiihdytys pintakaasulla onnistuu kummassakin tapauksessa ilman mitään ongelmia.

    Todennäköisesti asiaan liittyen, paikaltaan lähtiessä auton reagoiminen kaasuun tapahtuu pitkällä viiveellä. Menee noin sekunti tai pari
    kaasun painalluksesta ennen kuin tehot tulevat mukaan.

    Voiko imusarjan läppien poistolla olla jotain yhteyttä asiaan? Autossa käytettiin myös kansi irti, kun se samainen liike
    vaihtoi hehkutulpat katkomalla ne kannen sisään. Löytyiskö tuota kautta jotain selitystä? Antureiden piuhoja irti tms.
    Näiden remppojen jälkeen auto ei ainakaan ole enää toiminut kunnolla. Ellei sitten ole silkkaa yhteensattumaa.

    Jos nyt yritettäisiin keksiä alkuun jotain muitakin selityksiä kuin vaihdelaatikko tai turbo...
  • Clavurion
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 9157
    • Oulu

    #2
    Tuon taustan valossa oireet ei kuulosta hyvältä. Toivottavasti olen väärässä pahimpien skenaarioiden osalta. Ensimmäisenä vikakoodit lukuun ja samalla suuttimien korjausarvot, joista voi karkeasti päätellä, onko kaikilla pytyillä puristukset kunnossa.
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • Porola
      Newbiemmer
      • Apr 2010
      • 3
      • Jyväskylä

      #3
      Unohtui sanoa, että 2 suutinta vaihdettiin jo. 4. ja 5. pytyn suuttimet eivät huoltoliikkeen mukaan toimineet kunnolla. Vaihdon jälkeen koneeseen saatiin lisää tehoa ja kulutuslukemat normalisoituivat.

      Vikakoodeja ei ole ja olettaisin korjaamon tarkistaneen suuttimien korjausarvot moisen remontin jälkeen.

      Mitkäs ne pahimmat skenaariot ovat?

      Comment

      • Porola
        Newbiemmer
        • Apr 2010
        • 3
        • Jyväskylä

        #4
        Testailtu autoa kesärenkailla. Viiveet kaasupolkimen painalluksesta ovat edelleen olemassa. Kiihdytyksessä tarkkailin nyt kierroslukumittaria ja huomasin, että punaisen kierrosalueen alussa noin 4200 rpm kohdalla tuntuu ja kuulostaa kuin rajoitin menisi päälle. Riippumatta siitä, millä vaihteella veto on päällä tai onko vetoa päällä ylipäänsä. Sellainen hassu kilkatus alkaa kuulua konehuoneesta ja tehot katoavat tyystin. Kaasusta hellittäminen auttaa pienellä viiveellä.

        Millä kierroslukemilla tuossa kiulussa rajoitukset pitäisi tulla päälle? Jos 4200 jo antaa syytä rajoitella, niin missä mättää kun kiihdytykset paukuttaa säännöllisesti niin ylös?

        Jokainen vaihde sinänsä tuntuu terveeltä ja manuaalinen vaihteenvaihto vaikuttais jokseenkin normaalilta, paitsi sitten kun mennään tuon 4200 rajan tuntumaan.

        Auttakaahan miestä mäessä. Tämä rakkine on vittuillut jo omaksi tarpeeksi.

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎