Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 M52B25tu Aut. käynnistysongelma / ”trans fail safe prog”

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mixe
    Newbiemmer
    • Jan 2006
    • 11
    • Rauma

    E39 M52B25tu Aut. käynnistysongelma / ”trans fail safe prog”

    Nyt on yhteen bemariin kertynyt useampikin ongelma. En tiedä vielä onko syitä yksi vai useampi, mutta seuraavia oireita on nyt ollut jo vähän aikaa:

    1. Noin kuukausi sitten alkoi asc/abs valot palaa ja cruise lopetti toiminnan satunnaisesti. Ongelma abs/asc osalta korjautui kun renkaan vaihdon yhteydessä vaihdoin abs anturin taakse, mutta cruise temppuilee edelleen satunnaisesti.
    2. Olen tässä jonkin aikaa seurannut, kun latausvalo vilkahtaa käynnistyessä ja joskus muutoinkin.
    3. Satunnaisesti ja hetkellisesti tyhjäkäynnillä/pienillä kierroksilla kierrokset hieman seilaa
    4. Starttausaika on ehkä hieman pidentynyt, mutta auto on kuitenkin aina lähtenyt nätisti käymään, eikä ole sammuillut ennen.

    Nyt eilen aamulla ilmeistyi tukku uusia ongelmia:

    5. Aamulla startatessa sahasi pitkään ennen kuin toisella yrittämällä sain käymään.
    6. Lähdin liikkeelle ja latausvalo alkoi vilkuttaa säännöllisesti 3km ajon jälkeen. Ajotietokone näytti selvästi, että virta seilasi 12,4-13,8V, eli auto ei hetkellisesti ladannut.
    7. 5km jälkeen ilmoitti ”trans fail safe prog” muutaman kerran ja 5,5 km kohdalla auto sammui, kun pysähdyin risteykseen.
    8. Risteyksessä auto ei enää startannut (virrat tuli, mutta startti ei pyörinyt), vaan jouduttiin työntämään sivuun.
    9. Hetken ihmettelyn jälkeen kokeilin uudelleen ja nyt starttasi ja pitkän sahaamisen jälkeen lähti käymään. Nyt ei herjannut enää mistään. Noh, ajoin auton pihalle odottelemaan kevättä ja kauniita korjausilmoja.


    Vikakoodeja lueskin illalla ja muistiin oli jäänyt 83 kammen asentotunnistin ja sitten virheellinen nopeustieto. Nollaamisen jälkeen en koodeja enää uudelleen saanut näkyviin. Ilman piuhoja auto lähti käyntiin normaalisti, mutta carsoftin kaapelin olessa kiinni oli vastaavia ongelmia kuten aamulla. (aikasemmin ei oo ollu live-datan kanssa ongelmaa)

    Jotenkin oletin että starttaamiseen ja käymiseen liittyvät ongelmat tulisi nokan asentotunnistimesta, mutta luulisi ongelman jäävän uudelleen muistiin. Toinen mitä epäilin, että voisiko viallinen virtalukonpohja aiheuttaa näitä lataushäikkiä, cruise vikaa ja sitten tän trans fail moden. Kun vaihteisto kuitenkin on toiminut täysin normaalisti koko ajan, niin en jaksa uskoa, että vika olisi siellä.

    Osaatteko kertoa mistä tätä vyyhtiä kannattaisi alkaa purkamaan ja vikaa etsimään?
  • ritariässä
    BTCF Member
    • Jan 2006
    • 3571
    • Raisio

    #2
    Lataus luonnollisesti ensin kuntoon. nykyautoissa joissa paljon elektroniikkaa, aiheuttaa vajaa jännite mitä erikoisempia oireita.

    Laturi tavalla tai toisella sökö tai loppuun kulunut, myös akun kunto osa pakettia.

    Vaihda/korjaa, nollaa muistit ja aja. Jos temppuilee, sitten uusien vikojen kimppuun.
    G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

    Comment

    • Mixe
      Newbiemmer
      • Jan 2006
      • 11
      • Rauma

      #3
      Originally posted by ritariässä View Post
      Lataus luonnollisesti ensin kuntoon. nykyautoissa joissa paljon elektroniikkaa, aiheuttaa vajaa jännite mitä erikoisempia oireita.

      Laturi tavalla tai toisella sökö tai loppuun kulunut, myös akun kunto osa pakettia.

      Vaihda/korjaa, nollaa muistit ja aja. Jos temppuilee, sitten uusien vikojen kimppuun.
      En oikeen usko, että vika on laturissa tai akusssa. Tuntuisi, että jossakin on kontaktihäiriötä tai tulee väärää anturitietoa.

      Äsken hommaa uudelleen tutkin ja kovasti kallistuisin jonkinlaisen kontaktihäiriön puolelle. Toisinaan auto käynnistyy normaalisti ja toisinaan taas starttaaminen ei onnistu. (joko ei edes starttaa tai vai vaihtoehtoisesti starttaa, muttei käynnisty)

      Testasin asiaa seuraavasti: laitoin autoon noin 15-20 kertaa virrat päälle ja pois ja toisinaan kaikki toimi normaalisti ja taas toisinaan mittarivalot paloi himmeästi ja kaikinpuolin epämääräisesti - tuolloin auto ei myöskään suostunut edes starttaamaan. Jos taas kaikki valot syttyivät normaalisti, starttaaminen olisi onnistunut.


      Mistä tällainen johtuu? Virtalukonpohja?

      Comment

      • MikkoK
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2007
        • 748
        • Oulu

        #4
        Terve! Jos tuohon starttaamattomuusongelmaan ratkaisun löydät niin kerro toki mullekin!! Itellä sigun mukainen auto ja vapun aikaan alkoi temppuilemaan. Muita mainitsemiasti ongelmia ei toki ole..ainoastaan tuo että välillä startti ei puhu mitään. Epäilin kans virtalukkoa ja/tai auto ei välillä tunnista kepin olevan P-asennossa. :think

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎