Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 ongelmia osaamattomuutta ja tietämättömyyttä

Collapse
X
Collapse
+ More Options
Posts
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kaikkone
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2010
    • 933
    • Villähde

    E39 ongelmia osaamattomuutta ja tietämättömyyttä

    Ongelmia ongelmia ongelmia.
    Tuossa kaverin kanssa ihmeteltiin E39:n ja E36:n moottoreita, taitaa olla meillä samat. Elikkäs 523i ja vuosi oli mulla 97.

    Eli ihmeteltiin tulppien värejä, omat availin ja ihmettelin et mitähä pirua täällä öljyä tekee, öljyä oli tulppien kierteissä ja prikan alla, samoin puolien alla oli hiukan öljyä. woot.
    Sit Öljykorkin alla oli sellasta muikean näköistä ruskeahkoa rahkaa.
    Vettä moottorissa? Mitäköhän pitäs tehrä.
    Ja aikasemmin olin lueskellu inpalla livedataa ja kattellu et kolme sylinderiä antaa aika hyvä roughness datoja. luokkaa 300-500
    tietty kun polkas kaasua niin kaikissa vaihteli nuo arvot.

    Ainiin tulppiin palatakseni kaverilla näytti sopivan ruskeilta tulpat. Itselläni siinä öljyssä ja muuten tulppa oli mustassa noessa. pyyhkäsemälä kyllä lähti.

    Itsellä oli myös kaikki tulpat löysällä. helposti lähti pyörimään auki. Kiinni laiton jälkeen kiristin hyvin. Käynnistyksen jälkeen moottori ravisti hetken ja sitten tasaantui,
    Moottorin käyntiääntä verratessa kaverilla on paljon matalempi ja mun E39:ssä taas korkeampi, terävämpi , miten sitä nyt kuvailis.

    Tarkotus ois ny jossai vaihees kevättä kunhan ois rahaa ni ostella öljyjä sen verran että vois ottaa vanhat pois ja pyöritellä puhtaita öljyjä vaikkapa viikon verran jonka jälkeen ottas nekin pois ja uudet puhtaat tilalle. Mitä mieltä olisitte kyseisestä toimenpiteestä? onko hyötyä vai rahanhaaskausta.
    Ja mitä öljyä suosittelette.

    Ja mitä muita remontteja koneelle voin joutua tekemään?. Ainii ja ajaminen on jostain syystä muuttunut 1 ja 2 vaihteella kengurumaiseksi. taino lähtö
    jos lähtee reilulla kaasulla kengurua ei tapahdu,
    tai jos nostaa kytkintä _hitaasti_ niin ei kenguroi,. mutta jos nostaa normaalilla tavalla niin kenguru loikkaa parin loikan verran.
    Evotan varmaan mutta ei tuota muilla autoilla tule : F.

    Ainiin ja masiina tuntuis syövän jäähdytysnestettä aikalailla. En oo tarkkaa laskelmaa pitäny mutta jonneki sitä tuntuu häviivän kun paisuntasäiliö ei pysy lähelläkä puoliväliä.

    JAJA ilmastointikin tuntuisi kusevan. EI tullut kylmää vaikka tuossa yksi päivä aurinko porotti auton sisälle ja koetin pitää ilmastointia päällä ( flekti edessä ei toimi, on jo tiedossa ja AUC sensori antaa virhettä)

    Mistähän tuota AUC sensoria pitäisi alkaa etsimään ja paljon mahtaa hintaa olla?

    Puuh. Kiitos jo valmiiksi

  • _nixu_
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2006
    • 8972
    • Kellokoski

    #2
    Pari vastausta:

    -Venttiilikopan tiivisteet falskaa öljyt tulpankoloihin. Vaihtoon + kumiprikat kanssa pulttien alle

    -Vesipumppu menossa? Tai termostaattikotelo vuotaa. Melko yleinen vika sekin.

    -Imuvuotoja. Tarkasta iso haitarikumi imm-kaasuläppä + separaattori/alipaineletkut.
    E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

    Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

    Comment

    • peltone
      BTCF Member
      • Jan 2005
      • 8092
      • Willähde

      #3
      Voi jeesuksen prkl että osaa potkia. Tuohon ilmastointihommaan niin tarkista/tarkistuta varmuudeks että siellä on ainetta.
      En osaa kyllä neuvoa miten se itse tarkistetaa. Että jos on lopussa ja on vain huollon/täytön tarpeessa?
      E30 316 -87
      E91 325i -06
      E61 530d -06
      F10 520d -14
      ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

      Comment

      • kaikkone
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2010
        • 933
        • Villähde

        #4
        Jeh, toi ilmastointihuolto ny kuulema pitääki tehä kolmenvuoden välein tai jotai. Joten se oli odotettavissa. , toi tahna on vaan ikävin mut kylhä noita tiviisteitä pitää välillä vaihella, mites tuon haitarin vuodon pystyis totemaan? tai yleisesti imuvuodon,

        Ja miten tuon termarin kotelon vuodon vois todeta.

        Entine auton omistaja vaihto pumpun ja termarinkotelon ja sano et pumppu on kunnon metalline. tuskinpa se,

        Ainii pitäs viel kokeilla onko kiertovesipumppu sökö, ei ole varmuutta että sisällä kiertäisi kunnolla nesteet

        Comment

        • Janzki
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2005
          • 4947
          • Lohja

          #5
          Ettei olisi kampiakselin asentotunnistin siellä menossa rikki, joutuuko sahailemaan käymään?

          Paisarinkorkki voi myös olla rikki, meleko useesti noissa noita menee. Tosin, entisten omistajien jutuille en hirveästi painoarvoa anna, jos ei ole esim. kuittia antaa osasta mukaan.

          Muuten tuossa tulikin aikast hyvin neuvoja, ilmastointi kannattaa huollattaa samalla vaihdattaa kuivain.

          Ja huomautuksena, jos roposia pitää säästellä öljynvaihtoon, niin E39 ei ole siinä vaiheessa oikea valinta autoksi. Kyseessä kuitenkin "aikansa sikariportaan auto", joten jos kädestä suuhun menee niin ei kannata moista pitää, huollot maksaa, varsinkin teetätettynä.
          Sähköposti.
          IG: janzki_

          Comment

          • kaikkone
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2010
            • 933
            • Villähde

            #6
            Originally posted by Janzki View Post
            Ettei olisi kampiakselin asentotunnistin siellä menossa rikki, joutuuko sahailemaan käymään?

            Paisarinkorkki voi myös olla rikki, meleko useesti noissa noita menee. Tosin, entisten omistajien jutuille en hirveästi painoarvoa anna, jos ei ole esim. kuittia antaa osasta mukaan.

            Muuten tuossa tulikin aikast hyvin neuvoja, ilmastointi kannattaa huollattaa samalla vaihdattaa kuivain.

            Ja huomautuksena, jos roposia pitää säästellä öljynvaihtoon, niin E39 ei ole siinä vaiheessa oikea valinta autoksi. Kyseessä kuitenkin "aikansa sikariportaan auto", joten jos kädestä suuhun menee niin ei kannata moista pitää, huollot maksaa, varsinkin teetätettynä.
            Kampiakselin asentotunnistin on vaihettu marmorin tuotteeseen parinkk sisäl, Sitä ennen joutu sahaamaan, nyt ei oo tarvinnu sahailla.

            EI siis tottakai vetäsen kunnon öljyt sit , mut mietin et onko tollasesta mitään hyötyä että heitetään viikoks tuoreet öljyt jotka putsais ja sit ne veks ja sen jälkee se pysyvä öljy.

            Nyt kyl joudun myöntää, opiskelija olen kädestä suuhun nyt viimeset kevään viikot, sit onneks kesäloma ja kesätyöt alkaa.
            Itse teen huollot ja vikakoodienluvut ja kaikki mihin taidot riittää. Taidot riittää niin kauan kun on tiedossa mitä pitää tehä. Vian etsimiseen ei vielä ole tullu kuulokorvaa ja tietoa. Tai että missäpäin mikäkin sähköosa tai joku mutteri on :P.

            Comment

            • R Power
              Bimmer Rookie
              • Feb 2006
              • 163

              #7
              Originally posted by kaikkone View Post
              EI siis tottakai vetäsen kunnon öljyt sit , mut mietin et onko tollasesta mitään hyötyä että heitetään viikoks tuoreet öljyt jotka putsais ja sit ne veks ja sen jälkee se pysyvä öljy.
              Jos haet tuolla operaatiolla moottorin puhdistamista niin tuohon on olemassa siihen suunniteltuja aineitakin, esim. Valvolinen Engine Flush (5-6€ / purkki) tai Forten Motor Flush (~20€ / purkki). Opiskelijabudjetin vaihtoehto on polttoöljy.
              Ahneella on aina enemmän!

              Comment

              • kaikkone
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2010
                • 933
                • Villähde

                #8
                Originally posted by R Power View Post
                Jos haet tuolla operaatiolla moottorin puhdistamista niin tuohon on olemassa siihen suunniteltuja aineitakin, esim. Valvolinen Engine Flush (5-6€ / purkki) tai Forten Motor Flush (~20€ / purkki). Opiskelijabudjetin vaihtoehto on polttoöljy.
                jep just tuommosta vähä hakemassa ,

                Comment

                • kaikkone
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2010
                  • 933
                  • Villähde

                  #9
                  Originally posted by Janzki View Post
                  Tosin, entisten omistajien jutuille en hirveästi painoarvoa anna, jos ei ole esim. kuittia antaa osasta mukaan.
                  Pitänee kyl mainita et luotan kyl entisen omistajan puheisiin , ja kuitteja sain mukaan ihan hyvin

                  Comment

                  • kaikkone
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2010
                    • 933
                    • Villähde

                    #10
                    Ainiin ja tarkistin tänään tuon haitariletkun ( jos siis on kysees se mikä menee moottorille ja tulee siitä ilmansuodattimelta) Kaiketi ja ruttua siinä ois noin parinsentin matka.. Niin siinä oli yhessä kohassa kyllä halkeama mutta ei se tuntunu olevan läpi asti. Yläpuolelta vasta katsottu, alapuolle en nähny ja ehtiny kahtomaa

                    Comment

                    • kaikkone
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2010
                      • 933
                      • Villähde

                      #11
                      HAA. http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=188899
                      tuolta lueskelin että jollain oli tullut lyhyellä ajolla tuollaista nesteen joutumista öljyn sekaan kondensioveden muodossa. noh itsellähän on nyt viimeaikoina ajamiset sisältäny lähinnä 4km asemalle aamulla ja iltapäivällä sama 4km kotia :P, eli siinähän auto jo lämpiää ja sitten voikin kondensoitumienn alkaa kun päästää kylmän puolelle.
                      Se kai voinee hiukan selittää tuota vettä.

                      Comment

                      • Havis
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2004
                        • 1838
                        • Kotona/Poissa

                        #12
                        Originally posted by kaikkone View Post
                        Ainiin ja tarkistin tänään tuon haitariletkun ( jos siis on kysees se mikä menee moottorille ja tulee siitä ilmansuodattimelta) Kaiketi ja ruttua siinä ois noin parinsentin matka.. Niin siinä oli yhessä kohassa kyllä halkeama mutta ei se tuntunu olevan läpi asti. Yläpuolelta vasta katsottu, alapuolle en nähny ja ehtiny kahtomaa
                        Omassa E39:ssa oli aikoinaan haitarikumi yläpuolelta aivan ehyt, mutta alapuolen jokaisen taitoksen pohjalta murtunut puhki, aivan riekaleina. Eli eikun kumi irti ja kunnolla tarkastamaan.
                        "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                        E60 523iA -08

                        Comment

                        • kaikkone
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2010
                          • 933
                          • Villähde

                          #13
                          Originally posted by Havis View Post
                          Omassa E39:ssa oli aikoinaan haitarikumi yläpuolelta aivan ehyt, mutta alapuolen jokaisen taitoksen pohjalta murtunut puhki, aivan riekaleina. Eli eikun kumi irti ja kunnolla tarkastamaan.
                          Tuossa juuri aikanikuluksi Tutkailin hiukan tuota haitariputkea ja sen kavereita. otin pois kokonaan ja moottorin käyntiääni ei muuttunu mihinkään. vaikka otti ilmamäärämittarin veks ni samallalailla kävi
                          sit jos tökkäs mittarin kiinni vaikka ei ollu jatkona siinä haitariputkella ni kyllä simahti. vieläkin kuullosti moottorin käyntiääni suht korkealta ja ei niin kivalta kuin pitäs olla, Mutjuu oha tosiaa vaihettava sit joskus ne muutamat tiivisteet :p

                          Ja ei ollu läpi asti reikiä,

                          Elieli osa on nyt siit tuo http://www.zerotohundred.com/newforu...-05-09-217.jpg
                          keltaisen korkin(tehostimen?) oikealla puolella oleva härpäke
                          Last edited by kaikkone; 01-05-2010, 08:16. Reason: jotai ihme linkkejä huspoiis

                          Comment

                          • Janne S
                            Bimmer Fanatic
                            • Apr 2005
                            • 437
                            • Keminmaa

                            #14
                            Tuntuu olevan melko herkkiä vehkeitä kaikki nykyautot imuvuodoille. Itse vaihdoin ex e39:ään venakopan tiivisteen, tihkutti öljyä pakosarjan päälle. Oli ajan saatossa kovettunut ihan kovaa muovia vastaavaksi. Majoneesin muodostuminen on ihan normaalia pätkäajossa talviaikaan,merkistä riippumatta, missä lämpötilavaihtelut on nopeita ja lyhytkestoisia, eli pätkäajoa. Kannattaa varmaan tulevaisuudessa käyttää tuota esikatselu- nappulaa, tulee tuollaset vappusimoissa laitetut linkkihärväykset omalle kovalevylle eliminoitua
                            ex.528iA-97, exe60 530ia -03 , e61 530xda-07 LCI ja ex e63 650-08 LCI, E39 520ia Touring, I3s 120Ah

                            Comment

                            • kaikkone
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2010
                              • 933
                              • Villähde

                              #15
                              Mietin et mistä tietää tarviiko vaihtaa tuo kannen tiiviste? :P, mitä on merkkejä et vuotas.
                              Lueskelin jotai et syylärin toinen pääty ois kylmä ja toinen lämmin ( vesi ei kierrä, silloin ois tukossa paikat/ilmalukkoja syntyis), veden sekaan joutuu öljyä -> vesi tuoksahtaa öljyltä -> öljyä seassa.

                              Comment

                              Working...
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎