Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vanteen koko E39iin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • HKM
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2003
    • 427
    • Sipoo

    Vanteen koko E39iin

    moro

    Onko joissakin muissakin bmw-malleissa saman kokoiset vanteet kuin e39-mallissa. Eli käykö esimerkiksi E38 seiskan vanteet suoraan e39 vitoseen. toisin sanoen, minkä mallisten bemareiden vanteita voisi kuvitella ostavansa omaan e39iin?

    kohtuulailla sekava kysymys muttqa toivottavasti ymmärsitte


    HKM
    Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com

    BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
    Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
    Ex. E30 318is
    Ex. Jaguar XJR
    Ex. E39
  • Keimo
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 2032
    • Kekkoslovakia

    #2
    Re: Vanteen koko E39iin

    Originally posted by HKM
    moro

    Onko joissakin muissakin bmw-malleissa saman kokoiset vanteet kuin e39-mallissa. Eli käykö esimerkiksi E38 seiskan vanteet suoraan e39 vitoseen. toisin sanoen, minkä mallisten bemareiden vanteita voisi kuvitella ostavansa omaan e39iin?

    kohtuulailla sekava kysymys muttqa toivottavasti ymmärsitte


    HKM
    Äijä on päissään.

    Asiaan eli kysymys lienee siitä, että sopiiko suoraan. Käsittääkseni aika harvat vanteet muista BMW:n malleista jos mitkään menee suoraan E39:iin ?

    Ja sovitekappaleiden avulla menee, mutta Lmp auton rakenteen muuttamisesta 23.10.1998/779, luku 3, 10 §:n nojalla auton pyörännavan ja vanteen väliin saa asentaa vain auton tai vanteen valmistajan vanteen ja kyseisen automallin yhteydessä käytettäväksi tarkoittamia sovituskappaleita. Käsittääkseni noita ei BMW ole tehnyt.

    Comment

    • HKM
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2003
      • 427
      • Sipoo

      #3
      Älä sinä puliukko vittuile. Voisit upottaa sen diesel hiaces mun puolesta vaikka suohon :wink:
      Nahkahousujen luvatussa maassa on myynnissä paljon vanteita, joita markkinoidaan sopiviksi useisiin eri BMW-malleihin "Original BMW 8 und 9x17 zoll Alufelgen E39 E46 E38"-tyyppisesti.

      Kysymykseni kuuluukin, tarkoittaako tuo, että esimerkiksi E38-vanteet sopivat suoraan, siis ilman minkäänsortin sovitepaloja, E39-malliin vai ei?

      Nyt voisin kyllä mennä avaamaan saunakalijan ja harjoitella sitä päissään olemista

      Sipoossa 22.10.2004
      HKM



      EDIT

      omasta mielestä olen nähnyt ainakin seiskasarjalaisessa vitosen vanteita. voin olla väärässä ja voihan olla niin, että ne on sitten niillä sovitepaloilla asennettu
      Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com

      BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
      Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
      Ex. E30 318is
      Ex. Jaguar XJR
      Ex. E39

      Comment

      • pete81
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 2056
        • .........

        #4
        kyllä jotkut vanteet sopii, mulla oli edellisessä e36:ssa e39:sin orkkis alut 17" ja 8" leveet!

        Comment

        • Keimo
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2003
          • 2032
          • Kekkoslovakia

          #5
          Originally posted by HKM
          Nahkahousujen luvatussa maassa on myynnissä paljon vanteita, joita markkinoidaan sopiviksi useisiin eri BMW-malleihin "Original BMW 8 und 9x17 zoll Alufelgen E39 E46 E38"-tyyppisesti.
          Jaa, niinkö..no ei sitte, Eero

          Comment

          • 0u†Law
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2003
            • 944

            #6
            E39:ssä taitaa kyllä olla suurempi keskireikä (Ø 74 mm) kuin esim. E36:ssa, E38:ssa tai E46:ssa (kaikissa Ø 72,5 mm). Eli tuskin ainakaan alkuperäiset seiskasarjan vanteet käy E39:ään. Sen sijaan "tarvikevanteet" ( ) voi sopiakin, sillä eikös niissä usein käytetä sellasia keskireikää pienentäviä sovitepaloja (eli vanteen "oikea" keskireikä saattaa olla esim. juuri tuo 74 mm). Nehän on tietääkseni täysin lailliset. Jako ja ET ovat kuitenkin mm. E38:ssa ja E39:ssä samaa suuruusluokkaa!

            edit: linkki :arrow: http://www.tyresave.co.uk/fitments.html
            ????????????????????

            Comment

            • HKM
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2003
              • 427
              • Sipoo

              #7
              Tuohon sovitepalahommaan en taida kyllä lähteä. Kuulostaa jo lähtökohtaisesti pilipalihommalta.

              HKM
              Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com

              BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
              Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
              Ex. E30 318is
              Ex. Jaguar XJR
              Ex. E39

              Comment

              • 0u†Law
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2003
                • 944

                #8
                Siis mihin sovitepalahommaan? ET:n ja jaon puolestahan näköjään monet BMW:n vanteet sopii suoraan E39:ään. Ja koska E39:n vanteessa keskireikä on isompi, niin eihän siinä mikään sovitepala auta. Mutta jos esim. E38:ssa on ollut keskireikää pienentävä sovitepala, niin silloin sen sovitepalan poistaminen (tai vaihtaminen toisenlaiseen) tekee mahdolliseksi laittaa vanteen E39:ään. Ei kai sen sovitepalan poistaminen mikään mahdoton juttu ole? :?
                ????????????????????

                Comment

                • HKM
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2003
                  • 427
                  • Sipoo

                  #9
                  Moro

                  Olet aivan oikeassa. Alan "vapahtajat" vaan tuntuvat väittävän, että noiden sovitepalojen kanssa värkkääminen ei toisi laadukasta tulosta. Toisin sanoen vanne toimii parhaiten silloin kun sovitepaloja ei ole lainkaan...eli vanne on tehty juuri tiettyyn autoon. Tiedä häntä sitten huomaako tuota ajossa mitenkään.

                  ...mutta edelleen, osaako joku sanoa onko olemassa muita bmw-malleja, joiden keskireikä ym komponentit ovat identtisiä E39:n kanssa. Tarkoitan siis originaaleja en tarvikevanteita.

                  HKM
                  Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com

                  BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
                  Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
                  Ex. E30 318is
                  Ex. Jaguar XJR
                  Ex. E39

                  Comment

                  • MikkoV
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2003
                    • 631
                    • Sastamala

                    #10
                    Siis mitä, se keskireiän soviterinkulahan on about kaikissa tarvikevanteissa mitä oon itse katellut, jopa joissain alkuperäisissä. Tarvikevanteissa on paljon muovisia, eipä siihen mikään voima vaikuta ja joissain rautaisia. Periaatteessa 5 pulttinen ei ees tarvi tota keskisovitetta, keskittää ihan hyvin pyöränpulteillakin kunhan kiristelee oikeaoppisesti...
                    E70 3.0SD -08
                    .................................................. ................................
                    Autoviitala Drift Team, Chevrolet Camaro RS 6.2 LS3 S/C -70

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #11
                      "Soviterenkailla värkkäämisellä" saadaan kyllä vähintään yhtä laadukas lopputulos kuin ilmankin. Tällä, lähinnä nyanssierolla ei ole mitään merkitystä varsinaiseen vanteen keskittymisen laadukkuuteen. Jos tällaisia "vapahtajia" väitteineen jostain löytyy, olisi TODELLA mielenkiintoista kuulla vähän perusteita väitteille. Pääasia on että jonkinlainen keskitys on olemassa, paitsi jos tehdään huippukeskitykset esim.Saksanreissulle kellolla. Yleisestä harhaluulosta huolimatta, vanteen keskireikä ei kanna/eikä saa kantaa navan ja vanteen välistä kuormaa. Sen tekee navan ja vanteen välinen kitka. Toisaalta myöskään keskireikä ei täydellisesti vannetta keskitä koska se on 0.2-0.8mm suurempi kuin navan keskitinosa. Käytännössä lopullisen keskityksen(hyvän tai huonon riippuen vanteen kiristäjän ammattitaidosta) tekee pultit.

                      Comment

                      • Wenom
                        Bimmer Rookie
                        • Mar 2004
                        • 66
                        • Kankaanpää

                        #12
                        Niin noista "Keskitysrenkaista",tarkoitan sitä usein muovista keskireikään tulevaa rengasta(kartion mallinen tai sinne päin), joita useimmissa vanteissa käytetään. En väitä Hemiä vastaan, mutta niillä renkailla saattaa olla suurikin merkitys ainakin kaverini e30:ssä, sillä vanteet oli tasapainossa ja muuten OK, mutta puuttui juurikin nuo renkaat.. Auotlla ajettaessa alle 120 km/h ihan mukava ajaa, mutta sen jälkeen ekana mankka lakkas lukemasta levyä (johtuen tärinästä), sitten 140 km/h kojelauta tärisi kuin Lihasrappeumaa sairastava ihminen.. Lopux tippu lähes leekot suusta ja sitten saavutettuuaa huiput auto hiljeni..
                        Nämä ongelmat korjaantu pelkillä "Keskitysrenkailla"..

                        PS. Uskoo ken tahtoo, mutta ite ainakin käytän niitä.. Kaikki nämä tosin voi johtua 4 pultti jaosta :?:
                        Siitä lähetään mihin muut jää...

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #13
                          Ymmärsit pointtini täysin väärin, joten lueppa vielä kerran uudelleen mitä kirjoitinkaan. Kirjoitin: "Pääasia että jonkinlainen keskitys on olemassa"!!! Eli, jos/kun keskitysrenkaita=napakeskitystä ei ole olemassa, pitää keskitys hoitaa jotenkin muuten(pulteista oikealla kiristystekniikalla, kellottamalla/ohjuritapittamalla,tms). Normaalikäyttöön siis riittää kunhan keskitys on olemassa ja tapahtuu yleiskäyttöön riittävällä vanteen ja pyöran riittävän tiukalla napakeskityksellä. Jos halutaan huippukeskitys, jätetään em.keskitysrenkaat pois ja pyörät kellotetaan jokaiseen kulmaan erikseen. Soviterenkain/napakeskityksellä ja väärällä kiristystekniikalla saadaa helposti 0.5mm:n epäkeskeisyys pyörään, joka tuntuu helpösti lisääntyneenä äänenä ja ohjaustuntuman "keveytenä" kovissa nopeuksissa, varsinkin jos sama heitto on joka kulmassa. Tietysti ilman sovitteita ja taas väärällä kiristystekniikalla voidaan saada kevyestikkin yli millin heittoja jolloin amalgaamit putoaa viimeistään Hämeenlinnan ja Valkeakosken välillä. Eli se että pyörä on tasapainossa kun se on kiinnitetty tasapainoituskoneeseen, ei tarkoita sitä että se olisi keskeinen/painossa kun pyörä on kiinnitetty autoon.

                          Comment

                          • Wenom
                            Bimmer Rookie
                            • Mar 2004
                            • 66
                            • Kankaanpää

                            #14
                            Hemi: "Soviterenkailla värkkäämisellä" saadaan kyllä vähintään yhtä laadukas lopputulos kuin ilmankin.

                            Tuo lause hämäs mua... Nyt vasta uudemman kerran luettuani tajusin sen merkityksen :wink: ..

                            "Eli kaikki hyvin loppu hyvin"
                            Siitä lähetään mihin muut jää...

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #15
                              Niin, eli rautalangasta tuo toteamukseni: Eli olipa sovitus=keskitys hoidettu muovisilla soviterenkailla tai itse vanteen keskireijän keskityksellä(useimmin orggisvanteet) saadaan lopputuoksesta tasan yhtä laadukas tässä suhteessa. Toisaalta myös ilman keskireiän ohjausta voidaan vanne keskittää napaan kellottamalla ja myös tällöin on lopputulos laadukas. Pääasia on että vanne keskittyy/keskitetään jotenkin ennen pulttien lopullista kiristämistä. Ilman mitään keskitystä, toispuoleisesti kiristämällä ei keskittymistä tapahdu ja ne amalgaamit voi tosiaan huomata poistuneen takahampaista jo suhteellisen lyhyen ajomatkan jälkeen.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎