Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 Steptronic, vaihdekepin lukko ei toimi 'P'-asennossa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bemu530
    Bimmer Rookie
    • Sep 2005
    • 163
    • Ekenäs

    E39 Steptronic, vaihdekepin lukko ei toimi 'P'-asennossa

    Auto: E39 528 8/97, mittarissa 230 000 km.

    Vika: Tänään lakkasi yht'äkkiä stepin vaihdekepin lukko toimimasta 'P'-asennossa, siis vaihteen voi siirtää 'P'-stä suoraan asentoon 'R' ilman, että vapauttaa lukon. Samalla auto ryömii asennossa 'P' eteenpäin pienen nurinan kera. Parkki/lukitus ei oikein loksahda paikalleen, kuten pitäisi.

    Sen sijaan, kun kepin siirtää asennosta 'N' asentoon 'R', toimii lukko OK, eli nappia painamalla lukko vapautuu ja kepin voi siirtää.

    Vaihdelaatikko toimii muuten hienosti. Öljyjä ei ole tietääkseni koskaan vaihdettu. Aamulla töihin mennessä ei ollut mitään ongelmaa, päivisin tulee ajettua työmatkoja 120 km joka arkipäivä, 60 km/suunta.

    Ideoita, mikä voisi aiheuttaa ongelman?
    BMW 520dAT -08 LCI ///M-sport
    BMW 320dA -09
  • Risto113
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2005
    • 1203
    • GrassLake

    #2
    Vaihdekepin ja laatikon välinen vaijeri venynyt sen verran, ettei vedä P:tä päälle kunnolla.

    Vaijerin välyksen tarkistus ja säätö laatikon päästä.
    Valitettavasti en osaa ohjetta antaa, enkä muista mikä oli oikea välys (ja missä kepin asennossa säätö tehtiin).

    Comment

    • bemu530
      Bimmer Rookie
      • Sep 2005
      • 163
      • Ekenäs

      #3
      Tänään keppi toimi taas aivan normaalisti sekä aamulla että illalla.

      Olisikohan jollain lisätietoa tuosta välyksen säätämisestä? Googlasin kovasti hakusanoilla 'Shift lock mechanism', 'Park lock cable' ja näiden yhdistelmiä BMW:n kanssa, mutta eipä oikein löytynyt apuja.

      Yksi tojotan vastaavan systeemin kuvaus löytyi, mutta paljonkohan se eroaa näistä bemujen versioista.

      Ei taida olla merkitty ko. kaapelia edes kaavioon http://bmwfans.info/parts/catalog/E3...c_shift_parts/
      BMW 520dAT -08 LCI ///M-sport
      BMW 320dA -09

      Comment

      • Keke71
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2007
        • 340
        • Kiiminki

        #4
        Tis kehoittaa tekemään näin, aika vaikeeks meni lisätä pdf tiedostosta nämä. Josko niistä jotain selvää saisi?
        Last edited by Keke71; 25-03-2013, 11:47.
        E39 540iA Touring

        Comment

        • markok
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 3018
          • Kuopio

          #5
          Jos vaijeri on säädetty väärin niin silloinhan avaimenkaan ei pitäisi lähteä virtalukosta pois. Onko tässä tapauksessa avain kuitenkin kääntynyt siihen asentoon, että lähtee virtalukosta pois?
          BMW 530iA Touring -05

          Comment

          • leifeugen
            Bimmer Rookie
            • Jan 2004
            • 144
            • porvoo

            #6
            Mulla vähän vastaavainen ongelma? ,elikä voin siirtää vivun mihin asentoon vaan,mutta P asennossa se jää kun sammuttaa mottorin.Kävin korjaamolla ja totesivat että solenoidi on kulunut ja lukko ei aina tule ulos.No kun ko solenoidi ei voinut vaihtaa mustaa luukkua avaamalla niin jätettiin homma vielä,sillä eivät olleet varmoja miten iso homma on.Vaihteisto toimii muuten ihan normaalisti enkä olisi huomannut sitä mikäli mun tyttö sitä kertoi,korjaamolla ja katsastuksessa eivät huomanneet.En sitten tiedä miten iso homma sen vaihtaminen on osa ei ole kun n. 50E.

            Comment

            • bemu530
              Bimmer Rookie
              • Sep 2005
              • 163
              • Ekenäs

              #7
              Kiitos kommenteista tähän asti.

              Käsittääkseni Interlock ja Shiftlock ovat kaksi eri asiaa. Shiftlock'illa estetään kepin siirtämistä asennosta toiseen ilman lukon vapauttamista kun taas Interlock estää virta-avaimen poisoton, muissa kuin 'P' ('N'?)-asennossa.

              Ym. BMWPartsin kuvassa on juurikin Interlock kaapeli mainittu, mutta Shiftlockista ei ole tietoa.

              Avaimen kanssa ei ole mitään ongelmaa, toimii ihan normaalisti.

              Last edited by bemu530; 08-05-2010, 13:10. Reason: Lisäys
              BMW 520dAT -08 LCI ///M-sport
              BMW 320dA -09

              Comment

              • bemu530
                Bimmer Rookie
                • Sep 2005
                • 163
                • Ekenäs

                #8
                leifeugen:

                Mahtoiko korjaamo tarkoittaa solenoidilla kuvassa osaa nr 5 (Magnet), osanr 25 16 1 422 277 (SHIFT-INTERLOCK)?
                Last edited by bemu530; 08-05-2010, 13:10.
                BMW 520dAT -08 LCI ///M-sport
                BMW 320dA -09

                Comment

                • markok
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 3018
                  • Kuopio

                  #9
                  Originally posted by bemu530 View Post
                  Kiitos kommenteista tähän asti.

                  Käsittääkseni Interlock ja Shiftlock ovat kaksi eri asiaa. Shiftlock'illa estetään kepin siirtämistä asennosta toiseen ilman lukon vapauttamista kun taas Interlock estää virta-avaimen poisoton, muissa kuin 'P' ('N'?)-asennossa.

                  Ym. BMWPartsin kuvassa on juurikin Interlock kaapeli mainittu, mutta Shiftlockista ei ole tietoa.

                  Avaimen kanssa ei ole mitään ongelmaa, toimii ihan normaalisti.
                  Tätä juuri tarkoitin, että jos virta-avain irtoaa lukosta kun keppi on P-asennossa niin vaijerin säädössä ei ole vikaa.

                  leifeugen:n mainitsema solenoidi on se joka estää kepin liikkumisen jos jarrua ei paineta. Sittenhän kepissä on vielä se nappi minkä toimintaan en ole sen enempää perehtynyt.
                  BMW 530iA Touring -05

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎