Potilas on siis 2001 e39 525 Dat.
Eräs aamu töihin lähtiessäni huomasin, että auton starttaus kesti muutaman sekunnin normaalia pitempään. En tuossa vaiheessa huolestunut vielä asiasta mitenkään, vaan ajattelin sen olevan jokseenkin normaalia viileänä aamuna. Ruokatunnille lähtiessäni sama toistui vaikka ilma oli lämmennyt ja normaalisti auto käynnistyy todella helposti. Vika paheni päivän kuluessa ja illalla auto lähti enää vaivoin pitkän sahauksen jälkeen käyntiin. Seuraavana päivänä bimmeri ei sitten enää lähtenytkään. Vian selvittäminen alkoi ja ensimmäisenä testasin siirtopumpun toiminnan. Eli letku irti suodattimelta ja kokispullo tilalle. Tavaraa tuli yllin kyllin, joten vika ei ollut siirtopumpuissa. Letkuissa ei myöskään näkynyt ilmaa, joten ajattelin tankin pumpunkin olevan kunnossa. Seuraavaksi täytyi vikakoodit saada luettua ja onneksi omalta paikkakunnalta löytyi asianosaava kaveri. Rail pressure too low at start vikakoodi löytyi jonka aiheuttaja oli foorumin mukaan joku neljästä vaihtoehdosta. Suuttimet/ohivuoto, commonrail paine-anturi, korkeapaine pumppu tai määränsäätö venttili. Painen oli noin 60bar käynnistys vaiheessa. Tuossa vaiheessa ajattelin, että kalliiksi tulee jos auton vie korjaamolle, koska oman kokemukseni mukaan ne alkavat vain vaihtaa osia ja sitä kautta lopulta saavat auton pelaamaan. Ajattelin itse koittaa ensin itse.
Suuttimet esille ja kirkkaat letkut suuttimien paluupuolelle ja starttaamaan. Polttoainetta ei tullut letkuihin puolen minuutin starttaamisen jälkeen kuin maksimissaan 3cm, joten ajattelin suuttimien olevan kunnossa. Tosin jos pumppu olisi rikki niin eihän letkuihin olisi välttämättä tullut mitään. No seuraavaksi nyppäsin paine-anturin johdon irti, koska tämän foorumin ohjeiden mukaan moottorin ohjaus käyttää tuolloin kiinteitä arvoja eikä välitä anturin arvosta. Kokeilin taas startata ei vaikutusta. Irrotin myös polttoaine suodattimessa olevan anturi johdon, mutta ei silläkään ollut muuta vaikutusta, kuin että sain vikakoodin Fuel injection. Tässä vaiheessa oli siis enää periaatteessa kaksi mahdollista vikaa jäljellä. Seuraavaksi irrottelin imusarjan ja kaivoin tuon määränsäätöventtiilin esille. Kun sain venttiilin irti huomasin venttiilin karalla olevan o-renkaan olevan poikki. Myös o-renkaan vieressä oleva teflon rengas oli poikki. Venttiili näytti lähes identtiseltä kuin tuossa Alpina ketjussa olevassa kuvassa oleva ventiili. Venttiili siis vuosi lähes kaiken paineen paluu puolelle. Puhelu paikallisen BMW liikkeeseen, pelkkää o-rengasta ei kuulemma löydy joten koko venttili menisi uusiksi. Venttilin hinta oli jotain 250€. Ajattelin vielä kuitenkin soittaa paikalliseen dieselhuoltoon. Kaveri dieselhuollossa tiesi heti mistä on kysymys ja sanoi tuon venttilin olevan identtinen kaikissa nykyaikaisissa Dieseleissä joissa on Bosch:in järjestelmä. O-renkaita oli kuulemma vaikka millä mitalla hyllyssä. Kävin hakemassa osan joka maksoi 2€. Kaveri vielä antoi uuden teflonrenkaankin. Osat paikalleen ja starttaamaan. Auto hyrähti käyntiin välittömästi ja voitte arvata millainen hymy nousi kasvoille. Kaiken korjaamisen keskellä hommasin myös itselleni vikakoodin luku laitteet. Suuttimien korjausarvot näyttävät tällä hetkellä -1,2 tuonne 0,8 välillä ja commonrail pressure tyhjäkäynnillä 350bar. Ilmeisesti noi arvot ovat ihan normaaleja.
Näin jälkeenpäin ajateltuna jos olisin vienyt auton merkkiliikkeeseen. Korjaus olisi luultavasti aloitettu suuttimista ja niiden huollon / vaihdon jälkeen olisi siirrytty vaihtamaan korkeapaine pumppua. Pumpunvaihdon jälkeen olisi vika korjaantunut, koska uuden pumpun mukana tulee uusi ventiili tuohon pumpun kylkeen. Kukaan ei vain todellisuudessa olisi tiennyt missä vika oikeasti oli. Korjaus kustannukset olisivat helposti nousseet tuhansiin euroihin.
Kiitokset vielä kaikille foorumilaisille jotka olivat mukana juonessa ja antoivat hyviä neuvoja. Ilman tämän foorumin neuvoja ja viestiketjuja olisi vika jäänyt minulta korjaamatta.
Eräs aamu töihin lähtiessäni huomasin, että auton starttaus kesti muutaman sekunnin normaalia pitempään. En tuossa vaiheessa huolestunut vielä asiasta mitenkään, vaan ajattelin sen olevan jokseenkin normaalia viileänä aamuna. Ruokatunnille lähtiessäni sama toistui vaikka ilma oli lämmennyt ja normaalisti auto käynnistyy todella helposti. Vika paheni päivän kuluessa ja illalla auto lähti enää vaivoin pitkän sahauksen jälkeen käyntiin. Seuraavana päivänä bimmeri ei sitten enää lähtenytkään. Vian selvittäminen alkoi ja ensimmäisenä testasin siirtopumpun toiminnan. Eli letku irti suodattimelta ja kokispullo tilalle. Tavaraa tuli yllin kyllin, joten vika ei ollut siirtopumpuissa. Letkuissa ei myöskään näkynyt ilmaa, joten ajattelin tankin pumpunkin olevan kunnossa. Seuraavaksi täytyi vikakoodit saada luettua ja onneksi omalta paikkakunnalta löytyi asianosaava kaveri. Rail pressure too low at start vikakoodi löytyi jonka aiheuttaja oli foorumin mukaan joku neljästä vaihtoehdosta. Suuttimet/ohivuoto, commonrail paine-anturi, korkeapaine pumppu tai määränsäätö venttili. Painen oli noin 60bar käynnistys vaiheessa. Tuossa vaiheessa ajattelin, että kalliiksi tulee jos auton vie korjaamolle, koska oman kokemukseni mukaan ne alkavat vain vaihtaa osia ja sitä kautta lopulta saavat auton pelaamaan. Ajattelin itse koittaa ensin itse.
Suuttimet esille ja kirkkaat letkut suuttimien paluupuolelle ja starttaamaan. Polttoainetta ei tullut letkuihin puolen minuutin starttaamisen jälkeen kuin maksimissaan 3cm, joten ajattelin suuttimien olevan kunnossa. Tosin jos pumppu olisi rikki niin eihän letkuihin olisi välttämättä tullut mitään. No seuraavaksi nyppäsin paine-anturin johdon irti, koska tämän foorumin ohjeiden mukaan moottorin ohjaus käyttää tuolloin kiinteitä arvoja eikä välitä anturin arvosta. Kokeilin taas startata ei vaikutusta. Irrotin myös polttoaine suodattimessa olevan anturi johdon, mutta ei silläkään ollut muuta vaikutusta, kuin että sain vikakoodin Fuel injection. Tässä vaiheessa oli siis enää periaatteessa kaksi mahdollista vikaa jäljellä. Seuraavaksi irrottelin imusarjan ja kaivoin tuon määränsäätöventtiilin esille. Kun sain venttiilin irti huomasin venttiilin karalla olevan o-renkaan olevan poikki. Myös o-renkaan vieressä oleva teflon rengas oli poikki. Venttiili näytti lähes identtiseltä kuin tuossa Alpina ketjussa olevassa kuvassa oleva ventiili. Venttiili siis vuosi lähes kaiken paineen paluu puolelle. Puhelu paikallisen BMW liikkeeseen, pelkkää o-rengasta ei kuulemma löydy joten koko venttili menisi uusiksi. Venttilin hinta oli jotain 250€. Ajattelin vielä kuitenkin soittaa paikalliseen dieselhuoltoon. Kaveri dieselhuollossa tiesi heti mistä on kysymys ja sanoi tuon venttilin olevan identtinen kaikissa nykyaikaisissa Dieseleissä joissa on Bosch:in järjestelmä. O-renkaita oli kuulemma vaikka millä mitalla hyllyssä. Kävin hakemassa osan joka maksoi 2€. Kaveri vielä antoi uuden teflonrenkaankin. Osat paikalleen ja starttaamaan. Auto hyrähti käyntiin välittömästi ja voitte arvata millainen hymy nousi kasvoille. Kaiken korjaamisen keskellä hommasin myös itselleni vikakoodin luku laitteet. Suuttimien korjausarvot näyttävät tällä hetkellä -1,2 tuonne 0,8 välillä ja commonrail pressure tyhjäkäynnillä 350bar. Ilmeisesti noi arvot ovat ihan normaaleja.
Näin jälkeenpäin ajateltuna jos olisin vienyt auton merkkiliikkeeseen. Korjaus olisi luultavasti aloitettu suuttimista ja niiden huollon / vaihdon jälkeen olisi siirrytty vaihtamaan korkeapaine pumppua. Pumpunvaihdon jälkeen olisi vika korjaantunut, koska uuden pumpun mukana tulee uusi ventiili tuohon pumpun kylkeen. Kukaan ei vain todellisuudessa olisi tiennyt missä vika oikeasti oli. Korjaus kustannukset olisivat helposti nousseet tuhansiin euroihin.
Kiitokset vielä kaikille foorumilaisille jotka olivat mukana juonessa ja antoivat hyviä neuvoja. Ilman tämän foorumin neuvoja ja viestiketjuja olisi vika jäänyt minulta korjaamatta.