Announcement

Collapse
No announcement yet.

530d e39 kilisee

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DriveFast
    BTCF Member
    • Apr 2010
    • 165
    • Turku

    530d e39 kilisee

    Huomasin tuossa eilen ikkuna auki ajellessani auton pitävän pienen kilauksen aina moottorijarrulle/kaasulle siirryttäessä.. Tasakaasulla ääntä ei kuulu..

    Myös tuntuu, että ongelma on pahempi ykkös- ja kakkosvaihteilla.. Kolmosella kilahtaa huomattavasti harvemmin..

    Nappasin tuosta tuollaisen pienen kännykameravideon, jossa kuuluu tuon kilinän laatu aikast selvästi..
    linkki

    Mistäs tätä alettaisi selvittämään?
    BMW 535d M-sport: Aiiivan vakio, vielä..
    Exät:
    BMW e46 330i: 231hp/300Nm
    BMW 530dA e61 LCI -08: 270hp/600Nm
    Audi UrS6 -96: 320hp / 450Nm
    Audi UrS6 avant -96: 280hp / 400Nm

  • Havis
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 1835
    • Kotona/Poissa

    #2
    Originally posted by DriveFast View Post
    Huomasin tuossa eilen ikkuna auki ajellessani auton pitävän pienen kilauksen aina moottorijarrulle/kaasulle siirryttäessä.. Tasakaasulla ääntä ei kuulu..

    Myös tuntuu, että ongelma on pahempi ykkös- ja kakkosvaihteilla.. Kolmosella kilahtaa huomattavasti harvemmin..

    Nappasin tuosta tuollaisen pienen kännykameravideon, jossa kuuluu tuon kilinän laatu aikast selvästi..
    linkki

    Mistäs tätä alettaisi selvittämään?
    Metalli metallia vastaan, ihan kuin jollakin lyötäis metalliputkea -> moottorin heilahtaessa pakoputkisto osuu johonkin?

    Voisko putkistoa saada heiluteltua paikoillaan niin paljon että äänen saa esille, ja sen paikallistaminen onnistuisi...melkei pitäis päästä auton alta heiluttelemaan varmaan.
    "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

    E60 523iA -08

    Comment

    • DriveFast
      BTCF Member
      • Apr 2010
      • 165
      • Turku

      #3
      Originally posted by Havis View Post
      Metalli metallia vastaan, ihan kuin jollakin lyötäis metalliputkea -> moottorin heilahtaessa pakoputkisto osuu johonkin?

      Voisko putkistoa saada heiluteltua paikoillaan niin paljon että äänen saa esille, ja sen paikallistaminen onnistuisi...melkei pitäis päästä auton alta heiluttelemaan varmaan.
      Täytyykin kokeilla.. 3" putkea tuolla on, että voipi hyvin ottaa kiinni johonkin.. Toivotaan että ratkeaisi tuolla..
      BMW 535d M-sport: Aiiivan vakio, vielä..
      Exät:
      BMW e46 330i: 231hp/300Nm
      BMW 530dA e61 LCI -08: 270hp/600Nm
      Audi UrS6 -96: 320hp / 450Nm
      Audi UrS6 avant -96: 280hp / 400Nm

      Comment

      • DriveFast
        BTCF Member
        • Apr 2010
        • 165
        • Turku

        #4
        Putki tosiaan otti kiinni vähän tuonne pohjaan.. Tuo putken kiinnitys oli muutenkin tehty mallilla tein itse ja säästin, niinkuin koko putki muutenkin.. Ihme, ettei jotain asiaa voi tehdä kunnolla, kun se kerran on pakko mennä vaihtamaan?

        Muttaniin.. Itse topiciin liittyen, ei auttanut kilinään tuo.. Foorumia selaillessa tuli vastaan keskusteluja tuosta vauhtipyörän kilisemisestä.. Oireet pätevät lähestulkoon 100%:sti tuohon oman menopelin kilinään.. Mistäs tuollaista uutta vauhtipyörää kannattaa sitten alkaa kyselmään? Auto pääsee nosturille tiistaina ja ti-to olisi tarkoitus käydä läpi KAIKKI, mitä tuosta on tällä hetkellä huomattu olevan vaihdon tarpeessa..
        BMW 535d M-sport: Aiiivan vakio, vielä..
        Exät:
        BMW e46 330i: 231hp/300Nm
        BMW 530dA e61 LCI -08: 270hp/600Nm
        Audi UrS6 -96: 320hp / 450Nm
        Audi UrS6 avant -96: 280hp / 400Nm

        Comment

        • O.J
          Bimmer Rookie
          • May 2007
          • 66
          • Helsinki

          #5
          Originally posted by DriveFast View Post
          Putki tosiaan otti kiinni vähän tuonne pohjaan.. Tuo putken kiinnitys oli muutenkin tehty mallilla tein itse ja säästin, niinkuin koko putki muutenkin.. Ihme, ettei jotain asiaa voi tehdä kunnolla, kun se kerran on pakko mennä vaihtamaan?

          Muttaniin.. Itse topiciin liittyen, ei auttanut kilinään tuo.. Foorumia selaillessa tuli vastaan keskusteluja tuosta vauhtipyörän kilisemisestä.. Oireet pätevät lähestulkoon 100%:sti tuohon oman menopelin kilinään.. Mistäs tuollaista uutta vauhtipyörää kannattaa sitten alkaa kyselmään? Auto pääsee nosturille tiistaina ja ti-to olisi tarkoitus käydä läpi KAIKKI, mitä tuosta on tällä hetkellä huomattu olevan vaihdon tarpeessa..
          Mulla ja kaverillani oli aikoinaan E39 530d manuaalista kardaanin booritukset kuluneet, kun piti täsmälleen tuon videon kaltaista kilinää. Vika selvisi, kun irroitimme kardaanin ja kurkattiin sen verran mitä pystyi. Ongelma tuossa on se, että mitään muuta ei ole tehtävissä kuin vaihtaa uusi kardaani tilalle (rakenteen vuoksi). Voisin lähes 100% varmuudella sanoa, että johtuu kardaanista, mikäli ääni on sulla samanlaista kuin videossa. Mulla piti tuota kilinää juuri 1-2 vaihteilla ja kolmosella sitä ei enään juurikaan kuullut.

          Comment

          • DriveFast
            BTCF Member
            • Apr 2010
            • 165
            • Turku

            #6
            Okei.. Kiitos vinkistä..
            En kyllä mitenkään mahdottomana ajatuksena pidä tuotakaan, itseasiassa jopa todennäköisenä.
            Tuossa noiden parin autokorjaajan kanssa autoa katsellessa/kuunnellessa veikattiin kardaania aluksi, mutta itseä alkoi sitten epäilyttää tuo vauhtipyörä syypääksi kun noita keskusteluja luin..

            Tiistaina työn alle, katsotaan sitten mikä osa tuolta vaihtoa lopulta kaipaa
            BMW 535d M-sport: Aiiivan vakio, vielä..
            Exät:
            BMW e46 330i: 231hp/300Nm
            BMW 530dA e61 LCI -08: 270hp/600Nm
            Audi UrS6 -96: 320hp / 450Nm
            Audi UrS6 avant -96: 280hp / 400Nm

            Comment

            • DriveFast
              BTCF Member
              • Apr 2010
              • 165
              • Turku

              #7
              Tulipa vielä mieleen, et mikäli tuohon kardaanin vaihtoon joudutaan, niin onko näissä e39:ssä miten yhteneviä kardaaneja? Eli menisikö tuossa esim. 540i:n kardaani vai täytyykö sen olla just tohon moottoriin tehty? Suattaapi olla taas jokseenkin tyhmä kysymys, mutta tyhmä olen minäkin vielä näiden beemereiden saralla..
              BMW 535d M-sport: Aiiivan vakio, vielä..
              Exät:
              BMW e46 330i: 231hp/300Nm
              BMW 530dA e61 LCI -08: 270hp/600Nm
              Audi UrS6 -96: 320hp / 450Nm
              Audi UrS6 avant -96: 280hp / 400Nm

              Comment

              • Risto113
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2005
                • 1204
                • GrassLake

                #8
                Originally posted by DriveFast View Post
                Tulipa vielä mieleen, et mikäli tuohon kardaanin vaihtoon joudutaan, niin onko näissä e39:ssä miten yhteneviä kardaaneja? Eli menisikö tuossa esim. 540i:n kardaani vai täytyykö sen olla just tohon moottoriin tehty? Suattaapi olla taas jokseenkin tyhmä kysymys, mutta tyhmä olen minäkin vielä näiden beemereiden saralla..
                Enpä jaksanut itse katsoa, laiska kun oon, mutta:

                realoem.com <= tuolta katsomaan, helpoiten käy valmistenumeron 5 vikaa kenttään syöttämällä. Sitten vertailet osanumeroita & kuvia...
                Auttaa moneen muuhunkin asiaan.

                Comment

                • Esal
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2009
                  • 1344
                  • Lempäälä

                  #9
                  Originally posted by Risto113 View Post
                  realoem.com <= tuolta katsomaan, helpoiten käy valmistenumeron 5 vikaa kenttään syöttämällä. Sitten vertailet osanumeroita & kuvia...
                  Auttaa moneen muuhunkin asiaan.
                  Makuasia, mutta mun mielesta helpommin toimii http://bmwfans.info/
                  *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                  Comment

                  • peltone
                    BTCF Member
                    • Jan 2005
                    • 8092
                    • Willähde

                    #10
                    Originally posted by Esal View Post
                    Makuasia, mutta mun mielesta helpommin toimii http://bmwfans.info/
                    +1. Näkee suoraan missä koreissa on käytetty tasan samaa osaa.
                    E30 316 -87
                    E91 325i -06
                    E61 530d -06
                    F10 520d -14
                    ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

                    Comment

                    • DriveFast
                      BTCF Member
                      • Apr 2010
                      • 165
                      • Turku

                      #11
                      No niinpä näkyi.. Kiitoksia vinkistä!

                      Eikä näköjään mene 530d:hen muu kuin omat osat..
                      Noh.. Otin Oili Jalonen Oy -firmaan yhteyttä ja heiltä kuulemma löytyy tuollainen hyllystä 250€ hintaan.. Ei mielestäni mikään paha hinta tuosta?

                      Täytyy jatkaa alkuviikon odottelua, kiitos kaikille vinkeistä. Palataan asiaan kunhan noita osia on saatu vaihdettua
                      BMW 535d M-sport: Aiiivan vakio, vielä..
                      Exät:
                      BMW e46 330i: 231hp/300Nm
                      BMW 530dA e61 LCI -08: 270hp/600Nm
                      Audi UrS6 -96: 320hp / 450Nm
                      Audi UrS6 avant -96: 280hp / 400Nm

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎